Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 25 mei 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wimpo

    wimpo Guest

    hoi ik heb ook een klein vraagje ik heb een inferno 7.5 sports
    de afstelling hier beschreven klopt die ook voor mij?
     
  2. tergemble

    tergemble Guest

    ik heb ook een inferno 7.5 sports maar ik begrijp niets van deze uitleg hier....(motor : Kyosho GS .21)
     
  3. GetnFunky

    GetnFunky Guest

    Hallo,

    Ik wilde mijn carburateur is een keer GOED afstellen, en zit nu met een paar vraagjes. Ik weet dat mijn motortje op dit moment stationair al met teveel toeren draait.

    En weet dat ik bij het afstellen moet beginnen bij de hoofdsproeier, en naderhand pas met de andere.

    Ik heb ook gelezen dat je de carb. op de fabrieks instellingen moet doen voordat je uberhaupt begint met het afstellen.

    Maar hoe kom ik aan die fabrieks instellingen? Want ik kan het nergens vinden in mijn handleiding..

    En kan het veel kwaad als ik de stationair sproeier al wat meer dicht draai voordat ik aan de andere begin?

    mgv,

    Funky :roll:
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Afstellen is niet een kwestie van eerst de ene schroef en dan de andere. Als je aan de ene draait kan het zo zijn dat je een ander weer moet corrigeren.
    Als je bv. de mengschroef iets armer zet gaat de stationair iets hoger lopen...

    Ook vanuit de fabrieksinstellingen beginnen is onzin, als je je motor gestart krijgt en loopt kan je prima van daaruit de motor verder afstellen. Die fabrieksinstellingen zijn alleen nodig als je echt je motor niet meer aan de praat krijgt maar zelfs dan zal een ervaren rijder het zonder die fabrieksinstellingen kunnen.

    En naast dat alles is er geen GOED afstellen mogelijk, temperaturen en andere weersveranderingen doet gewoon iedere keer weer je motor anders afstellen.

    Als je over je NovaMega praat moet je even bij www.rbproducts.com kijken. Die motoren zijn zo goed als identiek aan je NovaMega en kan je daar nog wat tips en settingen weghalen.
     
  5. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Zou de opwarmtijd in het eerste stukje verlengt mogen worden?

    Mijn motoren zijn absoluut niet warm na 15 tot 20 seconde.....
     
  6. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Maar dan zijn ze wel op bedrijfstemperatuur... En daar gaat het om... Als je even verder leest dan zie je dat het echte afstellen pas begint na enkele rondjes gereden te hebben, en dan is de motor wél warm...
     
  7. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Sorry, daar ben 'k het niet mee eens. Als 'k m'n motor 15 sec heb laten draaien en dan op de baan zet moet 'k toch zeker 2 rondjes rijden wil 't ding warm zijn, en "bedrijfstemperatuur" is hij dan ook nog niet...

    Verder is 't misschien handig om even te melden dat voor je de motor start, je eerst even de naalden wat rijker moet zetten zodat ze "zeker weten" niet te arm staan als je begint met afstellen.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Op de startkist kan je vaak al merken als de motor ver te arm of te rijk staat, dan schroef je hem toch even bij om hem een beetje goed op de baan te zetten....
     
  9. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Daar ben ik het mee eens, maar 'k heb toch 't idee dat deze handleiding meer voor de beginner gemaakt is, en dan vind ik een 'regel' erin zetten over 15 tot 20 seconde niet 'n heel goed idee... dat is eigenlijk waar ik over 'val' :)
     
  10. GetnFunky

    GetnFunky Guest

    Tuurlijk is het ook meer voor de beginner gemaakt.. Als je 'pro' hoef je dit toch niet meer te gaan lezen.. Ik neem dit als een soort handleiding voor mn motor, omdat ik nog niet precies weet hoe ik hem moet instellen. :wink:
     
  11. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Vandaar dus dat 'k het belangrijk vind dat de informatie klopt, en naar mijn mening klopte dat dus niet helemaal :)
     
  12. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Hij is op bedrijfstemp, als je hem met je hand niet meer kunt vasthouden........
    Al duurt dit 3 uur.......
     
  13. GetnFunky

    GetnFunky Guest

    Hey guys,

    Ik heb dat verhaal van Banaan is een paar keer goed doorgelezen. Maar snap nog 1 dingetje niet.

    De vóórste lage toerensproeier wordt gebruikt voor de basis afstelling. Maar hoe en wanneer moet je dan de achterste lage toerensproeier instellen? Want volgens mij als ik niet scheef lees, is dit niet aan bod gekomen.. :roll:

    mvg,

    Funky
     
  14. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl

    - Gebruik de vóórste lage toerensproeier (front low speed needle) alleen voor de basis afstelling
    -Gebruik de achterste lage toerensproeier (rear low speed needle) voor fijn afstelling
     
  15. xtRaymon

    xtRaymon Guest

    NICE WORK!!! ik vind dat men elkaar netjes, geduldig en duidelijk te woord staat.
    ook is de inhoud van desbetreffende informatie leuk om weer te zien, en zeker best leerzaam en handig.

    petje af voor de club van 1000 (dat jullie nog tijd hebben om dit forum van info te voorzien..... :idea: )
    afin netjes dat jullie deze hiervoor nemen :!:
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    gewoon veel onzin posten, tot je ook op de 1000 zit... :wink:
     
  17. Radar

    Radar Guest

    Ik heb pas de carb van mijn Mega Zx12 vervangen door een oude Novarossi carb met 3 naalden.
    Dit omdat de Mega carb lastig af te stellen schijnt te zijn (ik heb het motortje nog maar kort en er nog niet mee op de baan gereden).
    Het motortje loopt nu best wel aardig, maar bij gas loslaten blijft het toerental even hangen en zakt daarna naar normaal stationair toerental: te rijk bij lage toeren.
    Ik kan echter niet bij de "grove-lage-toeren-naald"....die zit precies bij de remschijf. Bij de fijn afstelling kan ik net komen, maar die kan ik niet ver genoeg indraaien om de juiste afstelling te krijgen.

    Ik heb een beetje lopen neuzen naar de juiste afstelling voor de Novarossi, maar daar kwam ik telkens tegen dat de grof-afstellingsnaald (die wordt daar de middentoerennaald genoemd) in de fabriek is afgesteld en dat je daar af moet blijven. Ik vrees echter dat er al eens aan gedraaid is.

    Ik denk dat het het eenvoudigst is om de Mega carb er maar weer op te zetten.
    Beter lastig af te stellen dan niet af te stellen....
     
  18. Xearo

    Xearo Guest

    Ik heb een T-15 motortje. in het begin loopt ie altijd goed, maar na +- 10minuten loopt ie slechter met wegrijden. hij pruttelt erg en wil soms uitvallen. stationair loopt ie wel goed. ook in de hoge toeren loopt ie goed.
    waaraan kan dit liggen? heb al het een en ander aan de lowspeed geprobeerd, maar merk geen verschillen, wie kan me helpen?

    motor wordt niet te heet, en ik rijd op tornado 16% oil plus.
     
  19. Radar

    Radar Guest

    Bij mijn HPI heb ik hetzelfde probleem gehad. Ik heb de tank vervangen door een "race"tank: ééntje zonder pompje.
    Daarna was alles opgelost...
     
  20. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik zit net het boekje te lezen wat bij de Xray NT18 wordt geleverd, over de 0,5cc motor die daarbij zit, en als je in dat boekje het hoofdstuk over 'Carburator Adjustment - Overview' leest, dan is het gewoon de letterlijke vertaling van dit stuk wat ik hier (en op mijn site) heb geschreven. Als ik mijn stuk door de vertaalmachine haal, dan staat er eigenlijk letterlijk in het boekje wat ik hier en op mijn site heb gepubliseerd....

    Wat moet ik daar nou van denken????
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina