Het algemene Mpx Gemini topic.

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
En ik heb mij ook maar eens eentje aangeschaft, ik kon het niet laten liggen voor zo weinig geld :p
Als aandrijving neem ik mijn oude acromaster himax motor.

Maar hoe zit dat nu met die landingsproblemen, kunnen jullie gewoon niet deftig landen, of is er gewoon teveel gewicht voor het landinggestel?

(jullie trekken toch net voor de landing en als jullie op de grond uitrollen toch vol up eh?)

(jullie trekken toch net voor de landing en als jullie op de grond uitrollen toch vol up eh?)

Eh nee? Als je dat doet zul je het toestel in een stall trekken of laten snappen. Afvangen is iets anders dan vol up rukken.. niet dat ik er een ster in ben hoor ;)

Er zijn geen landingsproblemen met de gemini. Er is een instelhoekenprobleem. Dat lost men op door teveel lood in de neus te stoppen, waardoor het toestel snelheid zal zoeken bij landing. Hij zal dan altijd de neus naar beneden willen hebben en vaart willen maken, zodra je 'm dan in de nose up attitude probeert te trekken, zal hij gaan stallen of anderzijds gaan etteren.

Als je dat probleem hebt, gewicht uit de neus halen en aan de achterkant tussen de ondervleugel en de romp wat papiertjes stoppen. Je verandert hiermee de instelhoek van de ondervleugel en daardoor zal hij beter langzaam willen vliegen en landen, zonder kilo's lood in de neus.

Laatst bewerkt door een moderator:
ok, de mijne is nu klaar!
setup: acromster himax met flightpwer 3S 2500 mah 25c (lekker zwaar, ik zie dat jullie toch allemaal lood toevoegen) 40 amp esc met bec, 10x4,7 apc.

Heb het landinggestel ook wat verstevigt metcarbon, omdat dit gewoon veel te zwak is (enige nadeel aan multiplex zijn hun landinggears vind ik )

Nu heb ik wel nog even een vraag, ik lees hier veel van het CG probeem, zoals hezik zegt, met die papiertjes, is het echt zo drastisch? want dit is toch wel wat onnauwkeurig werk dan van multiplex?
Mijn cg ligt nu perfect zonder lood (kistje weegt 910 gram) en ik heb zeker geen zin om die instelhoek te gaan veranderen....

Gewoon gaan vliegen.. ieder toestel is weer anders en als ie niet goed vliegt kun je altijd nog wat gaan veranderen.. hij zal echt niet niet vliegen ofzo..

Ok, 2 klein vluchtjes gedaan, was wat mistig hier en zichtbaarheid was nihil, dus amper 4 min kunnen vliegen!

Eerste vluchtje: zachtjes gas opbouwen, en na 4 meter was hij airborne, klin beetje getrim, en huppakee weg was ie!
Mijn uitslagen waren wel wat te hoog en hij was enorm nerveus, dus zachtjes op de grond gezet (niet zoals velen hier een prop gebroken :p maar netjes uitlaten bollen)

uitslagen wat verminderd, en terug de lucht in!

deze keer vloog hij eindelijk perfect, wat testjes gedaan, snaproll trekt op geen klierelier, dus daarvoor is hij niet ontworpen, daarna maar eens flatsping getest, lukt dus ook niet, meskant lukt, maar zal wat gemix nodig hebben, en so far mijn testings, persoonlijk vind ik dat hij wel heel makkelijk land, dus daarvoor maak ik mij geen zorgen meer.
Zal wel eens een videotje maken, volgende keer eens proberen te hoveren!

greetz

Meskanten en snaprollen doet hij echt wel hoor.. alleen er zitten nogal wat couplings in.

Als je meskant moet je je rudder gebruiken voor hoogte, tegenrollen om de rolneiging door ruddergebruik tegen te gaan en met je hoogteroer zorgen dat ie in rechte lijn blijft gaan. Is even klooien, maar hij kan het echt.

Als ie niet snapped moet je misschien je uitslagen voor de snaproll vergroten, want snappen wil het kistje zelf echt wel.

Wel goed om te horen dat je geen probleem had mbt zwaartepunt etc. Mogelijk hebben ze 'm iets gewijzigd, of had ik het stabilo er toch niet goed ingezet ofzo..

Hehe, Henri :p ik had inderdaad geen probs, bij het binnenkomen voor de landig bleef ie gewoon zweven, dus das geen prob, Snaps doet ie wel hoor, maar niet zo mooi als bij mijn proffesionele 3d bakken ;)

En ik heb mij ook maar eens eentje aangeschaft, ik kon het niet laten liggen voor zo weinig geld :p
Als aandrijving neem ik mijn oude acromaster himax motor.

Maar hoe zit dat nu met die landingsproblemen, kunnen jullie gewoon niet deftig landen, of is er gewoon teveel gewicht voor het landinggestel?

aléh zeh sam toch:p
Dan wint ge een vliegtuig,koopt ge der u 1 week later nog 1 bij :)
Ge kunnet u oek ni laten he:p
'k hoop dat we dan volgende week is kunne samenkomen he;)
Maar da spreken we nog af via msn enz he!
Veel succes dermee!

grts

't blijft toch een wonderlijk taaltje, dat belgs :P

En tsja, dat de gemini niet zo strak snapped als een 'professionele' 3D kist, is nogal logisch.. de Gemini is GEEN 3D kistje..

hehe inderdaad, maar kunstvlucht moet haalbaar zijn ;)
nuja, ik ga er niet het uiterste uithalen, ik wil niet dat die vleugeltjes breken, zal meer voor tussendoor zijn :p

Kunstvlucht kan zeker en veel 3D zaken zullen ook wel kunnen als de juiste piloot 'm in handen krijgt.. maar het is vooral een fun-flyer. Het hangt ook van je criteria af.

Ik zou voorzichtig zijn met mixxers, doordat er best wel wat couplings in het toestel zitten, denk ik dat je mixers elkaar gaan tegenwerken als je niet uitkijkt..

Hier moet ik Hezik gelijk in geven. Ik heb diverse 3d achtige en fun kunstvlucht modellen gevlogen de laatste tijd en daar altijd veel plezier mee gehad. Nu heb ik echter de beschikking over een kleine electro F3A vlieger en dat vliegt toch een heel stuk strakker, de figuren gaan daar ook veel gemakkelijker mee en het afwerken van de figuren is stukken eenvoudiger.

kan je der ook mee prophangen?
kan je deze ook vliegen als je een minimag kan vliegen
(ben nog klein beetje een beginner)

Prophangen kan met bijna elk toestel mits voldoende gemotoriseerd. Met de gemini kan het in elk geval wel.

Als je je minimag goed beheerst, kun je dit kistje overwegen, maar zorg dan wel dat je kleine uitslagen zet en veel expo. Beter is het waarschijnlijk om eerst nog een ander kistje tussendoor te doen, een dubbeldekker vliegt uit zichzelf al lastiger..

Zo, na diverse keren met Hezik gepmd te hebben staat er nu ook zon doos bij mij.
Vooral de instelhoeken blijken belangrijk te zijn, zie ook draad"je" op rc-groups.

1e observatie bij het uitpakken, vleugels blijken enigzins krom.
Dit geeft op de ondervleugel bijv al gauw 1 a 2 graden meer instelhoek.
Affijn terugbuigen en even mbv boeken en zo klemgezet, is na 1 nachtje alweer recht.

Stabilo goed inlijmen op hoek 0 met de romp is ook een aandachtspuntje bij de bouw.

Landingsgestel: land ie een beetje makkelijk met de poten zo onder de bovenvleugel?
Of kan ik het plasticdeel beter maar naar voren aan de romp zelf plakken?

Back