Het beestje onder onze werktafel

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Porta, 12 mrt 2013.

  1. Porta

    Porta

    Lid geworden:
    15 feb 2013
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Velp (GLD)
    Goededag mensen, het volgende: Na wat surfen op het net en via contacten bij de Universiteit van Wageningen, heb ik een schokkend artikel gevonden die ik jullie niet wil (en mag) onthouden!

    Elke modelbouwer kent het: een onderdeel valt per ongeluk van tafel en denk je dat het te vinden is? Zelfs niet met de zaklamp en extra ogen van vrouw en kinderen. Zo mensen, lees en huiver!

    Gr Porta.
    (bron: Doug Chaltry en UvW)
     
  2. Porta

    Porta

    Lid geworden:
    15 feb 2013
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Velp (GLD)
    Het beestje onder onze werktafel.

    De laatste tijd wordt er weer veel gespeculeerd over “IETS” dat leeft onder onze werkbanken en in onze hobby ruimte. Dit “IETS” eet alle gevallen onderdeeltjes op die per ongeluk van onze tafel afvallen. Nu zijn er een aantal uitkomsten naar voren gekomen (na enkele maanden lang onderzoek door de Universiteit van Wageningen).

    Als eerste zijn naam: het gaat om de Styrenus Consumptiverus, wat letterlijk betekend “plastic eter”. Zoals geschreven is hij al jaren bekend in het modelbouw wereldje onder verschillende namen: Engels Mo@**fu*7^6, in Azië __+(Fr324bz!~``en in Europa als WHa&^%”:}=-k!!. Wij gaan hierbij vanaf nu van Styrenus uit!

    Het uiterlijk van de Styrenus: klein (zo, n 5 cm) waarvan de helft zijn mond beslaat, en weegt tussen de 30 tot 35 gram (volwassen exemplaar) en is kaal. Ze hebben korte staartjes en handjes met 4 vingers. Ze leven hoofdzakelijk aan olie geleerde producten en dan met name plastic. Ze kunnen zich ZEER makkelijk aanpassen in verschillende omgevingen!

    Styrenus-sen hebben een klein habitat en vaak bestaat een gemiddelde hobbyruimte uit 2a3 nesten. Onderlinge concurrentie strijd (vooral onder de vrouwtjes) kunnen er zeer heftig aan toe gaan. Onverklaarbare geluiden uit de hobbyruimte (en dan vooral s, nachts?) Concurrentie strijd! Om de vrouwtjes te imponeren hebben de mannetjes een 100% score met een cockpit kap of een tank-track!

    Na paren worden de jonge (2 tot 4 st) geworpen na 2 weken! Als ze volgroeid zijn in 18 tot 20 dagen gaan ze opzoek naar een eigen teretorium en proberen ze mee te liften in een model voor een beurs oid. ( dus we kunnen aannemen dat ZONDER deze modelbouwbeurzen de Styrenus Consumtiverus niet een zo weid verbreide plaag zou zijn!). Waarschijnlijk komen “ze” oorspronkelijk van de Styrolomus-eilanden groep in de stille Pacific. Hoe ze zo verspreid zijn is nog niet helemaal duidelijk.

    De Styrenus is geen herbivoor nog een carnivoor maar valt onder de noemer styrenovore. Dit uiteraard vanwege hun voorkeur van plastic voedsel. Hun voorkeur gaat hierbij uit naar de “duurdere” modellen ivm de plastic kwaliteit. Het blijkt niet te werken om wat goedkoper plastic neer te leggen!

    Mocht het onverhoopt voorkomen dat je een deel laat vallen en je kan hem niet binnen een paar uur vinden, dan kan je dat deel hoogstwaarschijnlijk afschrijven. Hoewel uit onderzoek blijkt dat onderdelen niet ALTIJD meteen worden opgegeten en de Styrenus een soort “noodvoorraad” aanlegt is het mogelijk dat je een verloren onderdeel maanden later tegenkomt in bv de badkamer!

    Nou mensen, tot zo ver de uitkomsten tot nu toe van dit schikbarend onderzoek! Als een lezer van dit artikel een idee heeft (of methode) om deze kleine bastaards te kunnen vangen? Laat het weten. (suggesties en tips worden naar Wageningen gestuurd). Met vriendelijke groet: Porta. ( met dank aan Doug Chaltry en de Universiteit Wageningen).
     
  3. motomiggiej

    motomiggiej

    Lid geworden:
    17 jun 2012
    Berichten:
    70
    Frapant.. mij vallen alleen metalen schroeven.. hier stikken ze natuurlijk in?
    Zolang ik de animal cops niet op mijn dak krijg blijf ik dit doe
     
  4. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik zet de zwaartekracht altijd even uit. Komen de onderdelen zo weer omhoog drijven.

    Moet alleen nog wat bedenken voor de rest van de omgeving want dat blijft dan ook slecht liggen. :D
     
  5. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Bij mij zitter er zeker ook een paar nesten onder de tafel,,want ik ben ook nog wel eens iets kwijt ,wat nooit meer boven water komt
    Nu hebben wij wel een paar katten ,maar die zijn te lui dat ze uit hen ogen kijken ,dus daarom houden ze die maar dicht
    Heb ook wel eens gedacht om de zwaartekracht uit te schakelen ,maar dan hangt alles aan het plafond ,en dat is oo geen porum
    Maar dat maakt eigelijk geen verschil ,een bende is het toch

    mvg Motormuis
     
  6. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Iemand nog een goed adres voor plasticmagneten?
     
  7. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
  8. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Heb de val klaar staan, benieuwd of ik hem te pakken krijg :D

    [​IMG]
     
  9. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Briljant!!! :yes: Ik ben benieuwd of je hem weet te vangen. 8)
     
  10. Porta

    Porta

    Lid geworden:
    15 feb 2013
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Velp (GLD)
    @markjuhh: ziet er goed uit! Maar is het wel kwaliteits plastic? Je weet, alleen het beste word geconsumeerd door die kleine ploertjes! :D Gr Porta.
     
  11. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Graupner servohevel en Futaba servostekkertje ;)
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Redelijk goedkope kost, denk dat ze daar hun "ruimte" niet voor uitkomen.

    Tandwieltje uit een servo lijkt me aantrekkelijker.
     
  13. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    dus vandaar dat ik vroeger met die Revell doosjes nog wel eens wat kwijtraakte :p
    maar de laatste jaren is 't in mijn hobbyhoek metaal geworden....
    dus: of ze zijn hier door honger uitgeroeid, of hebben een voorliefde voor metaal, en glasvezel gekregen.:D

    zal de volgende keer eens een magneet langs de hoekjes van de kamer halen ;););):D

    @ markjuhh: ben héél benieuwd of je 'm vangt :grin::grin::rolling:
     
  14. Gorbatjov

    Gorbatjov Forum veteraan

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    6.164
    Locatie:
    Wormerveer Bezigheid: Lope legge knutsellen/St
    Ik heb er 1 te pakken is de alleen de bigfoot uitvoering.

    [​IMG]
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
  16. AdriaanH

    AdriaanH Guest

    Soms kan je geluk hebben. Gisteravond schoot me een heel klein deeltje uit m'n pincet. Ik hoorde hem vallen ergens op het werkblad, dus hij was er nog wel. Zoeken, zoeken, zoeken.... noppes nada.
    Na een uur zoeken de moed opgegeven. Beetje mistroostig nam ik een slok uit m'n glaasje cola. Verrek, wat drijft daar nou op de bodem? Tsjakka! :worship:
     
  17. Porta

    Porta

    Lid geworden:
    15 feb 2013
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Velp (GLD)
    Heb je weer mazzel, AdriaanH! Maarre, drijvend op de bodem? Zie, toch weer wat aparts in je hobbykamer! :D Gr Porta.
     
  18. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    google heeft zelfs geen afbeeling van dat beestje... iemand al iets gevangen?Dan graag een foto plaatsen van de bastaard!!!

    Ik heb zo`n plastic eter een naam gegeven: Tommie en is van het ras cavalier king charles spaniel.:))
     

Deel Deze Pagina