Het bootje op de kast.

Zoals de titel al doet vermoeden gaat het hier over zo’n lang lopend nooit afkomend modelletje. We kennen dat allemaal wel je begint er aan en dan gaat het ergens mis.
En verdwijnt het op de kast . De laatste jaren is ze aardig uit gegroeid tot een echte shelf queen. Het verhaal begon zo’n 10 jaar gelden als het niet al langer is, ze komt oorspronkelijk uit de inboedel van een inmiddels terzielen zijn modelbouw tijdschrift.
Soms kwam ze van de kast of om weer eens wat aan te doen maar al gauw liep je weer ergens tegen aan en ze verdween weer op haar oude vertrouwde plekje. Nu was ik het eigenlijk wel een beetje zat dus toch maar weer de draad op gevat en een deadline gesteld. Vaar klaar laatste vaardag van de maand . 3 weekjes zou moeten lukken, hellaas het waren er maar 2 foutje bedankt maar zo veel werk was het toch niet meer werd er al snel geroepen. Op zich viel het wel mee. Servo’s en dergelijke zaten er al in dus optuigen, zeiltjes aanslaan kiel er onder en gaan met de banaan. Bij het testen van de roer bediening zag ik dat Heratio het reeds erg moeilijk was dus moest deze 3 kg servo vervangen worden door een zwaarder exemplaar. Na even een club maatje gebeld te hebben had hertio nummer 2 zich geheel vrij willig aangemeld ( 5,8 kg Hitech 425 op 6 voltjes servo). Dit ging beter Bill, Bob en George de drie zeil servo’s Hirtech 825 BB , konden wel hun werk aan op het droge.
Mister Mathews ( multiplex uni 9 ontvanger) in de romp onder het dek gekleefd en klaar voor de grote dag. Zondag op gevist door een club maatje met zijn zoontje ,wij drie vol goede moet naar het mooie madesteijn . Per slot van rekening was het stralend weer heel dikke stralen , het regende dus weer eens katten en honden.
En toch moest het er van komen na 10 jaar . Mast 1, mast 2 maar waar is de boegspriet ?? ja wel in de gang naast de fiets @##$%%^*()) censuur!! Ach het regent toch dus verschuiven we de shake down cruise naar de woensdag avond toch?! Wind stil weer, ook leuk om te testen.
Voor een zeilschip niet echt handig maar ons Brikje wilde op de tocht toch nog wel voor uit.
Club maatje in de roeiboot en foto’s maken heel aardig geslaagd. Ook bleef er nergens een lijntje achterhangen gebeurt ook nog wel eens als het wind stil is.
De Afgelopen zondag maar weer een nieuwe poging gewaagt het was weer draai bomen wind met vlagen. Werd niet echt een succes maar onze dwars getuigd man was er ook en met wat tips werden er al snel aanpassingen gemaakt. Later op de dag toch weer gezeild ging best aardig. In middels had ik de zender uithanden gegeven niet echt slim zelf dus er weinig gevaren maar je kunt er ook leuk naar kijken. Er stond wel een beetje water in en 12 spuiten van 60 cc is condens( vrij naar bol hier op het forum) het waren er ruim 18 .
Bij poging 2 vond Heratio 2 het nodig om zijn plicht te verzaken . De roer kabel was te verop gerekt of hertio2 kon de zware wind stoten niet aan.
Hup, in de roeiboot en het brikje ophalen uit de ballenlijn langs het zwemmers strandje.
Viel beste wel tegen . Beetje schade aan de lak en een zeil aan binding en bolder gedoneerd aan de vissen. Niets erg dus . Tijd om te hozen en een biertje te doen op de goede afloop.​

Even over het brikje
Ze heet HMS Sparrowhawk Cruiserclass 6th rate brigg sloop of war​


Sparrowhawk
besteld 1 Oktober 1806 werf Matthew Warren, Brightlingsea, Essex 20 tewater Augustus 1807 verkocht 1841
Lengte orgineel 30.6 m
Breedte orgineel 9.3 m
Schaal 1/24​

Fotos proefvaart​


Foto's Madestein (27 juni 2012)&updatedatum=29 juni 2012​


 ​
 
schippertje, mag ik mee varen, en waar is het zonnedek :)

prachtig schip hoor, complimenten voor de bouwer/eigenaar. :):)
 
Het was al weer even stil,

Het blijft lachen met zo’n projekt .
Na wat club avonden en zondagen rommel staat ze weer gezellig midden in de woonkamer.
Aan de water kant al het een en ander gewijzigd Heratio 2 is hebben we gekielhaald. Hij deed zij werk ook niet echt naar behoren. De pressgang is er op uitgetuurd om een nieuwe roerganger te ronsselen , Dit lijkt gelukt in de plaatselijke modelbouwzaak werd een savox servo van 10,5 kg gevonden . Ja wel we noemen hem Heratio nummer 3.
De hoeveelheid condens is nog niet echt afgenommen het blijven toch liters. Op dit moment wordt daar hard aan gewerkt . Het dek heb ik in middels op nieuw verlijmd . na 10 jaar en de snippers kwam dit los . Een van de oorzaken, echter het toegangsluik is ook niet echt super waterdicht. Door de constructie hier van is dit ook niet zo makkelijk op te lossen. Nu heb ik een rubberpakking gemaakt moet ik nog wel testen. Ook zal het aanbrengen van de spuigaten er wel voor zorgen dat er minder vast water op het dek blijft staan.
Nu is er binnenkort een schaalzeil weekeinde waar we haar eigen mee naar toe zouden willen nemen dus er is nog wel wat werk. Zo wil ik de komende weken het geschut aanbreng, De bemanning ,de pompen en nog wat andere kleine dingen.
De ophanging van de ra’s hebben we aan de waterkant gewijzigd het draai punt is van de ra’s naar de mast verplaats . Hier door wordt de uitslag van de ra’s groter en kunnen we iets hoger aan de wind komen. Voor de winter is er genoeg werk aan de winkel .Er is een aardig lijstje .
Nieuwe beter zeilen , ander kiel , beter staand- en lopendwand enz .
 
Back
Top