Zoals de titel al doet vermoeden gaat het hier over zo’n lang lopend nooit afkomend modelletje. We kennen dat allemaal wel je begint er aan en dan gaat het ergens mis.
En verdwijnt het op de kast . De laatste jaren is ze aardig uit gegroeid tot een echte shelf queen. Het verhaal begon zo’n 10 jaar gelden als het niet al langer is, ze komt oorspronkelijk uit de inboedel van een inmiddels terzielen zijn modelbouw tijdschrift.
Soms kwam ze van de kast of om weer eens wat aan te doen maar al gauw liep je weer ergens tegen aan en ze verdween weer op haar oude vertrouwde plekje. Nu was ik het eigenlijk wel een beetje zat dus toch maar weer de draad op gevat en een deadline gesteld. Vaar klaar laatste vaardag van de maand . 3 weekjes zou moeten lukken, hellaas het waren er maar 2 foutje bedankt maar zo veel werk was het toch niet meer werd er al snel geroepen. Op zich viel het wel mee. Servo’s en dergelijke zaten er al in dus optuigen, zeiltjes aanslaan kiel er onder en gaan met de banaan. Bij het testen van de roer bediening zag ik dat Heratio het reeds erg moeilijk was dus moest deze 3 kg servo vervangen worden door een zwaarder exemplaar. Na even een club maatje gebeld te hebben had hertio nummer 2 zich geheel vrij willig aangemeld ( 5,8 kg Hitech 425 op 6 voltjes servo). Dit ging beter Bill, Bob en George de drie zeil servo’s Hirtech 825 BB , konden wel hun werk aan op het droge.
Mister Mathews ( multiplex uni 9 ontvanger) in de romp onder het dek gekleefd en klaar voor de grote dag. Zondag op gevist door een club maatje met zijn zoontje ,wij drie vol goede moet naar het mooie madesteijn . Per slot van rekening was het stralend weer heel dikke stralen , het regende dus weer eens katten en honden.
En toch moest het er van komen na 10 jaar . Mast 1, mast 2 maar waar is de boegspriet ?? ja wel in de gang naast de fiets @##$%%^*()) censuur!! Ach het regent toch dus verschuiven we de shake down cruise naar de woensdag avond toch?! Wind stil weer, ook leuk om te testen.
Voor een zeilschip niet echt handig maar ons Brikje wilde op de tocht toch nog wel voor uit.
Club maatje in de roeiboot en foto’s maken heel aardig geslaagd. Ook bleef er nergens een lijntje achterhangen gebeurt ook nog wel eens als het wind stil is.
De Afgelopen zondag maar weer een nieuwe poging gewaagt het was weer draai bomen wind met vlagen. Werd niet echt een succes maar onze dwars getuigd man was er ook en met wat tips werden er al snel aanpassingen gemaakt. Later op de dag toch weer gezeild ging best aardig. In middels had ik de zender uithanden gegeven niet echt slim zelf dus er weinig gevaren maar je kunt er ook leuk naar kijken. Er stond wel een beetje water in en 12 spuiten van 60 cc is condens( vrij naar bol hier op het forum) het waren er ruim 18 .
Bij poging 2 vond Heratio 2 het nodig om zijn plicht te verzaken . De roer kabel was te verop gerekt of hertio2 kon de zware wind stoten niet aan.
Hup, in de roeiboot en het brikje ophalen uit de ballenlijn langs het zwemmers strandje.
Viel beste wel tegen . Beetje schade aan de lak en een zeil aan binding en bolder gedoneerd aan de vissen. Niets erg dus . Tijd om te hozen en een biertje te doen op de goede afloop.
En verdwijnt het op de kast . De laatste jaren is ze aardig uit gegroeid tot een echte shelf queen. Het verhaal begon zo’n 10 jaar gelden als het niet al langer is, ze komt oorspronkelijk uit de inboedel van een inmiddels terzielen zijn modelbouw tijdschrift.
Soms kwam ze van de kast of om weer eens wat aan te doen maar al gauw liep je weer ergens tegen aan en ze verdween weer op haar oude vertrouwde plekje. Nu was ik het eigenlijk wel een beetje zat dus toch maar weer de draad op gevat en een deadline gesteld. Vaar klaar laatste vaardag van de maand . 3 weekjes zou moeten lukken, hellaas het waren er maar 2 foutje bedankt maar zo veel werk was het toch niet meer werd er al snel geroepen. Op zich viel het wel mee. Servo’s en dergelijke zaten er al in dus optuigen, zeiltjes aanslaan kiel er onder en gaan met de banaan. Bij het testen van de roer bediening zag ik dat Heratio het reeds erg moeilijk was dus moest deze 3 kg servo vervangen worden door een zwaarder exemplaar. Na even een club maatje gebeld te hebben had hertio nummer 2 zich geheel vrij willig aangemeld ( 5,8 kg Hitech 425 op 6 voltjes servo). Dit ging beter Bill, Bob en George de drie zeil servo’s Hirtech 825 BB , konden wel hun werk aan op het droge.
Mister Mathews ( multiplex uni 9 ontvanger) in de romp onder het dek gekleefd en klaar voor de grote dag. Zondag op gevist door een club maatje met zijn zoontje ,wij drie vol goede moet naar het mooie madesteijn . Per slot van rekening was het stralend weer heel dikke stralen , het regende dus weer eens katten en honden.
En toch moest het er van komen na 10 jaar . Mast 1, mast 2 maar waar is de boegspriet ?? ja wel in de gang naast de fiets @##$%%^*()) censuur!! Ach het regent toch dus verschuiven we de shake down cruise naar de woensdag avond toch?! Wind stil weer, ook leuk om te testen.
Voor een zeilschip niet echt handig maar ons Brikje wilde op de tocht toch nog wel voor uit.
Club maatje in de roeiboot en foto’s maken heel aardig geslaagd. Ook bleef er nergens een lijntje achterhangen gebeurt ook nog wel eens als het wind stil is.
De Afgelopen zondag maar weer een nieuwe poging gewaagt het was weer draai bomen wind met vlagen. Werd niet echt een succes maar onze dwars getuigd man was er ook en met wat tips werden er al snel aanpassingen gemaakt. Later op de dag toch weer gezeild ging best aardig. In middels had ik de zender uithanden gegeven niet echt slim zelf dus er weinig gevaren maar je kunt er ook leuk naar kijken. Er stond wel een beetje water in en 12 spuiten van 60 cc is condens( vrij naar bol hier op het forum) het waren er ruim 18 .
Bij poging 2 vond Heratio 2 het nodig om zijn plicht te verzaken . De roer kabel was te verop gerekt of hertio2 kon de zware wind stoten niet aan.
Hup, in de roeiboot en het brikje ophalen uit de ballenlijn langs het zwemmers strandje.
Viel beste wel tegen . Beetje schade aan de lak en een zeil aan binding en bolder gedoneerd aan de vissen. Niets erg dus . Tijd om te hozen en een biertje te doen op de goede afloop.
Even over het brikje
Ze heet HMS Sparrowhawk Cruiserclass 6th rate brigg sloop of war
Ze heet HMS Sparrowhawk Cruiserclass 6th rate brigg sloop of war
Sparrowhawk
besteld 1 Oktober 1806 werf Matthew Warren, Brightlingsea, Essex 20 tewater Augustus 1807 verkocht 1841
En hier is ze geboren http://www.modelsailingships.com/ships/grasshopper.html
Lengte orgineel 30.6 m
Breedte orgineel 9.3 m
Schaal 1/24
Breedte orgineel 9.3 m
Schaal 1/24
Fotos proefvaart
Foto's Madestein (27 juni 2012)&updatedatum=29 juni 2012
En hier is ze geboren http://www.modelsailingships.com/ships/grasshopper.html