Het bouwen van de EDF boot....

eindelijk heb ik weer een update en nu met foto's...

Gelukkig is afgelopen weekend het balsahout geleverd en ik ben dan ook direct begonnen met bouwen....

Hierbij alvast de eerste foto's hierop kun je ook zien hoe laag de edf's komen te hangen, denk er hierbij wel aan dat de lucht van de edf's via een tunnel dieper naar beneden geleid wordt omdat anders de edf's natuurlijk in het water komen te hangen. Ik hoop nu dat de boot zwwar genoeg wordt om met stilstand net met de "buik" in het water te hangen en niet zo zwaar is dat de EDF's alsnog in het water komt te hangen....

10qgawz.jpg

28tuxbn.jpg

1fb94y.jpg

Interessant project hoor! Dat zal wel een lekker geluidje maken als je gaat varen :) In dit geval kan je beter teveel power berekenen dan te weinig, want je hebt een hoop stuwkracht nodig om leuk van zijn plek te komen.

Ja ik hoop dat de boot ook een beetje gaat varen naar lawaai....want er zal idd veel geluid uit komen...

HIebrij weer even een update, het gemakkelijkst, het frame bouwen is bijna klaar.
Ik ben nog iets verder dan op deze foto's maar er zit zo weinig verschil in dat ik deze post. Gedurende het weekend zullen er meer volgen.

14czbr6.jpg

osac12.jpg

8zp83c.jpg

307z33c.jpg

iw0xhw.jpg

1zegxm0.jpg

In de loop van aankomende week zal ik de lucht uitlaat gaan maken, dit is het lastigs van alles en doe ik met polyester.

gewicht

Oef als ik je boot zo vergelijk met de modellen die ik de linkjes had bijgevoegd dan is hij wel erg degelijk uitgevoerd. De edfjes zijn ook wel erg bescheiden, het bootje ziet er uit dat hij wel 1/3 van zijn huidige grootte zou mogen zijn, zeker als je hem in de polyesther wilt zetten. Ik begrijp nu het idee veel beter hoe je je wilt afzetten tegen het water en de positie van de edf's :)
Jakko

Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe hij zal gaan varen, de boot wordt 75 cm lang en 35 breed, echter wanneer de boot lift krijgt heeft hij nog weinig waterverplaatsing.

Indien je er grotere EDF's in zou zetten zou je het probleem krijgen dat het zwaartepunt daarvan ook een stuk hoger zou komen, je kunt ze namelijk niet dieper leggen omdat de EDF's dan in het water komen te staan.

Ik denk dat ik de boot niet in de polyester ga zetten, maar dat ik hem aflak met scheepslak, dit scheelt weer een hoop in gewicht....

Zijn er al vorderingen?
Ik kom er niet uit waar en welke EDF's aan te schaffen..Ik zal een oproep doen op het forum anders word het niks deze zomer ;) Het lijkt me super om samen krijsend over het water te scheuren.
Jakko

Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe hij zal gaan varen, de boot wordt 75 cm lang en 35 breed, echter wanneer de boot lift krijgt heeft hij nog weinig waterverplaatsing.

Hoe leuk ik je bouwsel ook vind, ik ben bang, dat het laatste deel van de zin een utopie zal blijken te zijn; je hebt veel te weinig voortstuwend vermogen om de V-vormige drijvers uit het water te krijgen, zelfs met een oppervlakteraandrijving krijg je zo'n rompvorm amper in plané, daarvoor zullen er toch écht platte vlakken onder aan de drijvers moeten zitten zodat er iets is, waarop de romp kan opglijden.

Dit zal altijd als een verdringer varen, de hydrodynamica is onverbiddelijk, méér power zal in dit geval niet helpen.

Groeten, Jan.

Skif's gaan ook hard :D Het is een eerste opzet. De eerste versie van een vliegtuig ging ook niet hard, tegenwoordig zijn ze redelijk snel.
Laten we eraan werken want ik denk dat we design technisch er iets geweldigs van kunnen maken als we het bootje optimaal varend hebben uitgedoktert.
Mischien komen we toch uit op een soort moerasboot bodem...Ik vind zijn design erg interresant en ben benieuwd hoe het in de praktijk presteerd. Het zou niet de eerste keer zijn dat in de praktijk mensen enorm zijn verrast :)
Jakko

Back