Het bouwen van een eigen vacuüm installatie met automatische afslag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Japie.G, 12 mei 2012.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    [​IMG]

    Hallo iedereen!

    Eens had ik het idee een supra te bouwen, echter komt het daar niet van. Dit draadje is nu bedoeld om info uit te wisselen over het maken van een vacuüm installatie en bijbehorende afslag.


    Deze beginpost is gewijzigd op latere datum om het topic de inhoud te laten dekken. Originele tekst is blijven staan.

    Jaap

    ==================

    Hallo mede forummers!

    Na een lange tijd zoekende zijn geweest in de rc vliegerij.. veel gekocht, veel verkocht, kisten gebouwd, gerestaureerd, arf vliegklaar gemaakt.. geeft zelfbouw me absoluut het meeste voldoening.

    Al lang geleden viel me het bouwdraadje van Berrie op:
    De bouw van een Supra, door Berrie

    Lang heb ik gedacht dat dit soort kisten bouwen alleen weggelegd is voor mensen met uitgebreide bouwkundige en materiaalkundige kennis. Of voor mensen met heel veel ervaring.
    Na meerdere gesprekken, forumchats, PB wisselingen met meerdere mensen ben ik overtuigd geraakt van het feit dat iemand zonder ook maar enige kennis van zaken, maar met hulp van forummers toch ook wel zo'n project moet kunnen voltooien. Het zal lastig worden, er zal zeker het een en ander fout gaan, maar lukken zal het! Wel in het achterhoofd houdende dat het niet de mooiste kist hoeft te worden, en zeker ook niet de lichtste. Het is een manier om ervaring met deze bouwwijze op te gaan doen.

    Dus niet gehinderd door enige ervaring of kennis van zaken ga ik dit project oppakken!

    Globaal wil ik de volgende volgorde aan gaan houden:

    Fase 1
    • Lezen, zoeken, links verzamelen, algemene kennis opdoen
      -Dit onderdeel zal eigenlijk door het gehele project heen blijven lopen

    Fase 2

    Fase 3
    • Kielvlak en stabilo bouwen
      -Hier hoop ik ervaring op te doen met het snijden van kernen, vacuumbagging e.d. zodat dit bij de bouw van de vleugels minder tijd kost.

    Fase 4
    • Rompmal bouwen
      -Plug maken en afmallen.

    Fase 5
    • romp zelf bouwen
      -modelleerballonnen gebruiken en dergelijk

    Fase 6
    • Vleugel bouwen!
      -Hier zal waarschijnlijk het meeste werk in gaan zitten!

    Fase 7
    • Afbouw en vliegen!
      -Ik hoop toch echt ooit in deze fase aan te komen:D

    Stand van zaken tot dusver.

    Ik heb voor Fase 1 al ontzettend veel zitten lezen, maar toch zijn er nog heel veel onduidelijkheden. Ik zal dus nog meer verdieping moeten gaan doen alvorens echt te kunnen beginnen. Ik ga hier in dit topic wat gerichtere vragen stellen. Er zit hier zo veel kennis!

    Ook het verzamelen van de juiste gereedschappen en materialen is een noodzaak. Dankzij een tip van 'vw4style' heb ik voor een goede prijs een vacuümpomp kunnen overnemen van een Duitser (Superbedankt voor de tip!). De pomp verwacht ik eind volgende week te hebben. Dan is me ook al duidelijk geworden dat een 'zwaartekrachtsnijder' ofwel 'feathercut' toch wel het minimale stuk gereedschap is dat je nodig hebt om aardige kernen te kunnen snijden. Die zal dus ook binnenkort gebouwd gaan worden.

    Dit draadje zal niet zo beschrijvend opgebouwd worden als die van Berrie, puur omdat ik de ervaring niet heb om iemand anders iets op de juiste wijze uit te leggen ;) Het draadje van Berrie zal door mij als hoofd 'bouwbeschrijving' gebruikt worden. Toch hoop ik andere mensen ook met deze bouwdraad te kunnen helpen door vooral de fouten die ik gaandeweg toch ga maken te beschrijven. The trial & error way of doing it!

    Ach en zo begint het project toch al een heel klein beetje concreter te worden dan alleen een wild plan dat ik ongeveer een jaar of twee geleden kreeg toen ik Berrie's topic voor 't eerst tegenkwam...

    En over een jaar, of misschien wel twee, hoop ik ook een dergelijk filmpje te posten!


    De bouw van Berrie's Supra
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Om tussen al dat opslurpen van informatie door toch al wat te doen te hebben ben ik op zoek gegaan naar een geschikte keu. Op marktplaats her en der wat afgestruind, maar alleen kromme keus tegen gekomen. Uiteindelijk een biljartzaak in Deventer opgebeld, en tot mijn eigen stomme verbazing kon ik daar voor een 10tje een mooie nieuwe rechte keu komen halen! Nou, dat tientje heb ik er dan wel voor over.

    [​IMG]
    Rubber dop van de achterkant is er hier al af gesloopt door mij ;)

    Er zitten wat leuke groefjes in die keu, dus de eerste stap hier zal worden om de keu helemaal te gaan schuren en plamuren zodat deze mooie glad wordt.

    Gelijk even heel wat vragen:
    Ik wil ook alvast wat carbon gaan bestellen voor de staartboom. Berrie heeft 140grams UD carbon voor de staartboom gebruikt. Dat wil ik bij EMC-Vega gaan kopen. Hebben jullie tips wat ik direct sowieso nog meer mee moet bestellen? Hierbij denk ik dan aan harsen e.d. Of kan ik dat beter ergens anders halen? Wat is UD carbon eigenlijk? Uni-Directioneel, maar wat is dat nou eigenlijk, en waarom is dat nou geschikt voor een staartboom?

    Nou, ik ga maar alvast eens aan het schuren :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2012
  3. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Ga dit weer volgen,sucses Jaap.
     
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ik ook, ik wil graag leren bouwen om mijn plannen te verwerkelijken en dit lijkt weer nog zo'n goede plek te worden daarvoor. *popcorn :) succes :D
     
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Heel veel succes

    Knap hoor, ga je voortgang, successen en mislukkingen met heel veel plezier volgen Met vriendelijke groet,
    Jacob Bos
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Goed bezig Jaap!! Ik ga dit zeker ook volgen.

    Kijk ook eens bij www.carbonwinkel.nl (komt rechtstreeks van R&G af)

    Grt Lyckele
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Krom had ook gekund. Als de keu maar in bovenaanzicht recht is. In het zijaanzicht is een kromme boom opeens een romp met een mooie "curve"... ;)

    Je kunt ook even Kees Maas mailen, hij levert EMC- Vega spullen.

    Nou, het is altijd handig vooruit te kijken en zoveel mogelijk in 1 keer te bestellen.


    Alle carbon vezels lopen in een (1) richting en worden door glasdraadje bij elkaar gehouden.

    [​IMG]


    Nou, dat is niet zondermeer geschikt voor een staartboom.

    Een staartboom word op buiging en torsie belast. Beide belastingen moet je opvangen met vezels. En de vezels lopen bij voorkeur met de spanningen, veroorzaakt door de belastingen, mee. Als je aan een elastiek trekt, breng je door het trekken een belasting aan, en die vormt een spanning. De trekrichting is de spanningsrichting.

    Torsie in een staartboom wordt opgevangen door vezels (min of meer) onder 45° ten opzichte van de lengte richting van de staartboom te plaatsen.

    Buiging wordt opgevangen door de vezels in de lengte richting van de staartboom te laten lopen.

    Maak je ook een bus om de keu om de staartboom er af te drukken?
    Zie:[post85]


    Succes!!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Carbonwinkel.nl houd ik zeker in gedachten!

    @Berrie, bedankt voor de heldere uitleg wederom. Weer wat geleerd! En het M8 draaiend is ook gehaald. Morgen maar eens in de keu schroeven. Briljante release oplossing. Als ik het goed begrijp draai je die huls met een moer tegen het uitgeharde carbon laminaat aan zodat deze lossen van de keu? Klinkt logisch! Alleen moet ik tegen die tijd een huls zien te vinden die precies past.

    Er rees overigens nog een vraag: Waarom doe je voor het lamineren keukenfolie over de ingevette keu heen? Zit die folie dan na het lossen niet aan de binnenkant van je carbon buis vast? En de keu is toch al ingevet, dus loskomen zou aan-sich toch geen probleem zijn?
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik vet de keu in met vaseline, bekleed hem daarna met keukenfolie om de volgende reden: Het vet zorgt ervoor dat de uitgeharde keu goed verwijderd kan worden. Het glijdt goed, dat doet een waxtrenmittel niet. Vaseline is niet iets wat je tussen je weefsel of gemixed met je epoxy wilt zien. Dus: vaseline+keukenfolie+tapse keu=goede glijbaan voor de staartboom.
     
  10. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Heel gaaf Jaap.
    Ik wens je heel veel succes met de bouw van je Supra.
    Ik ga dit draadje ook met een hele grote belangstelling volgen.
    Zelf ben ik nog lang niet zo ver, maar ik wil hier ook een boel van leren.

    Groetjes,

    Jordy
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Das nou juist de grap, ik ook niet :shock:
     
  12. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Ja, dat maakt het eigenlijk ook wel heel leuk en spannend.
    Ik ben benieuwd naar de eerste "tastbare" stappen.
    Ik hoop dat je niet te zuinig zal zijn met de foto's.
    Gelukt of mislukt; laat alles maar zien.
    Ik ben er reuze benieuwd naar.

    Groetjes,

    Jordy
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Jaap,

    ik heb een uitgebreidere beschrijving voor het wikkelen van een staartboom gemaakt:
    de-bouw-van-een-supra-post2579761

    Je vroeg eerder in dit draadje aan welke spullen je moest denken om aan te schaffen. De volgende dingen zijn handig om te hebben, en te koop bij EMC-Vega:
    - gevoelige weegschaal, op de 10e gram.
    - Thixotropier mittel (om epoxy stijf te maken)
    - Baumwol flocken (om epoxy sterk/minder bros te maken)
    - Microballoons (om een klont lichte epoxy te maken)
    - Epoxy bestendige rollers. (ik kan er via mijn werk aan komen, zaag ze in stukken en knip de haren korter om epoxygebruik te minimaliseren)

    Bij de apotheek koop ik latex vrije vinyl handschoenen. Iets van 14-15 euro voor 100 stuks.

    Gereedschap maak ik schoon met spiritus. En dat haal je bij de supermarkt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Top man, toegevoegd aan winkelmandje :D

    Ben nu bezig om m'n eerste emc-Vega bestelling uit te zoeken. Qua weefsels bestel ik in eerste instantie alleen het 140gr UD carbon voor de staartboom. Daar wilde ik in eerste instantie 2 meter van bestellen. Dat lijkt me genoeg voor een staartboom en een vergissing. Eerst dus alleen het staartboom UD carbon. Ik heb namelijk echt geen flauw idee hoeveel en wat ik verder nog nodig ga hebben. (Berrie, heb je je emc-vega boodschappenlijstje nog ergens opgeslagen ;) ). Ik vraag me alleen af welke epoxy hars en harder jullie over het algemeen gebruiken voor dit soort projecten? Er is zoveel variatie te koop? En hoe veel moet ik in eerste instantie aanschaffen? Is dat spul lang houdbaar? Of kun je beter per project bestellen?
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ja, maar die krijg je niet. Zelf uitzoeken maakt dat je begrijpt wat je gaat doen. Dat is al de helft van het werk.
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Dat was ik ook zeker van plan, vandaar de ;)


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Overigens ben ik wel zeer benieuwd naar welke epoxy de ervaren bouwers gebruiken. En vooral het waarom. Zit er sterkteverschil in al die verschillende varianten, of is het alleen verwerkingstijd en viscositeit die het verschil maakt? Is dat spul lang houdbaar (dus kan ik een grote ton vol kopen om voor jaren genoeg te hebben), of is het juist beter om per project de hoeveelheid epoxy te kopen? Je ziet epoxy voor lamineren, epoxy voor verlijmingen enzovoorts enzovoorts. Wie kan enige duidelijkheid in het epoxybos scheppen?

    edit: kom er net wel achter dat de EMC-vega site in het duits meer info bevat dan in de Engelse variant.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Gebruik idd. Vinyl- of (blauwe) Nitryl-handschoenen.

    Geen latex!! Latex laat de dampen van de epoxy toch een beetje door, en dan kun je een allergie voor epoxy gaan opbouwen. Die allergie kan levensbedreigende vormen aannemen (zelden, maar het is gebeurt dat er mensen door op de intensive care tercht zijn gekomen).

    Die Nitryl-handscoenen zijn een stukkie duurder, maar ik vind ze prettiger zitten, en icm. wat baby-talkpoeder kun je ze probleemloos 5x gebruiken.

    Epoxy kun je heel lang bewaren. Maar vooral voor de harder geldt: goed afgesloten.
    Als je epoxy bij lage temperaturen bewaart, kan de harder gaan kristalliseren (na > half jaar). Dat is lastig, want dan raakt het gaatje in de spuitmond verstopt. Door de harder in de magnetron te zetten en warm te maken kun je die kristallen weer oplossen. Voor zover ik weet is dat niet nadelig voor de kwaliteit.

    Ik gebruikte de luchtvaart-toegelaten epoxy van EMC-Vega. Die wordt (ook zonder temperen) glashard, en daardoor worden je laminaten ook veel sterker. En ik gebruik in ieder geval de epoxy met een lange potlife.
    Onlangs heb ik deze gekocht (7 kg te verdelen over 4 man). Ik heb er nog geen ervaring mee, maar goede berichten gelezen op het Duitse forum, en ... fors goedkoper (89 vs. 140 euro voor 7 kg).

    Enne ... ik had ook wat bij EMC-Vega besteld. Dat duurde 3x zo lang als bij de twee anderen, en was niet compleet! Op mijn klacht hebben ze nog niet gereageerd. En mijn mail van 's morgens 15-mei (waar het pakket blijft) is niet beantwoord, op het pakket staat wel een poststempel van de 15e, de bestelling was van 8-mei. Volgens mij waren ze het gewoon vergeten. :mad:

    Dirk.
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik gebruik deze:

    EMC-Vega.

    Jaap, je hebt nu een planning gemaakt op basis van onderdelenbouw. Je zou ook eens kunnen kijken of je een planning kunt maken op basis van "productie technieken". Oftewel, wat kun je allemaal maken zonder dat je epoxy/weefsel nodig hebt.

    Te denken valt aan:

    - keu voor staartboom + sjablonen lay up.
    - mal voor V-mount
    - positiefe mal voor romp
    - kernen voor stabilo/kielvlak/vleugel
    - mal om capstrips te maken
     
  20. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Berrie, de link werkt niet

    Grt Lyckele
     

Deel Deze Pagina