Het Epos van Ethos

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Arnold 85, 13 mrt 2021.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Mijne ook niet, en GVJO heeft hem binnen.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  3. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als het goed is, is er geen gebruik gemaakt van source-code uit OpenTX omdat daarmee Ethos ook open-source zou worden. Wel is het zo dat de principes die binnen OpenTX worden gebruikt ook zijn gebruikt binnen Ethos. Op zich ook weer niet zo gek omdat de hoofd-ontwikkelaar van OpenTX (Bertrand Songis) is ingehuurd door FrSky om Ethos te ontwikkelen. Voor het succes van Ethos is dat wel een verstandige beslissing geweest om Bertrand Songis in te huren, zeker als je kijkt naar het 'succes' van FrOS...
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De mogelijkheden lijken verdomd veel op die van OpenTX en ik snap ook niet wat OpenTX dan nog meer kan brengen, behalve dan dat OpenTX een hobby in een hobby is en dat stond mij vreselijk tegen.
    Ik ben modelvlieger, geen programmeur.
    Ik heb in de ICT gewerkt, als ik dan ook in mijn vrije tijd met van die computerzooi aan de gang moet is de hobby snel verdwenen.
    Dat is ook de reden waarom ik even helemaal klaar was met modelvliegen en dan speciaal die modellen met speciale functies.
    Met mijn Graupnertje kon ik gewoon op het veld dingen aanpassen.
    Met de Taranis en in mindere mate met de Horus, moest ik echt youtube erbij halen en dan ook nog eens de lijsten met mixers en outputs op papier zetten.
    Dat is gewoon niet fijn.

    GJ
     
  5. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik vind OpenTX ideaal, wetende dat de beperking vaak niet in de zender zit maar in degene die 'm programmeert. Er is niet één manier om iets te doen, maar meerdere manieren. Dat geeft vrijheid. Niet de manier die de fabrikant van de zender (en dus het besturingssysteem) je voorschrijft. Ik programmeer mijn zender meestal niet op het veld, maar doe de basis op de PC met Companion. Kleine aanpassingen doe ik dan wel op het veld, maar dat betreft dan meer het tweaken van uitslagen en dat soort dingen. Heel soms voeg ik een mixer toe op het veld, maar dat komt dus echt heel weinig voor. Maar zoveel mensen, zoveel meningen. Niks mis mee, iedereen moet gebruiken waar die zich lekker bij voelt. :)

    Bij andere merken moet men de handleiding er ook wel eens bij pakken, het is niet altijd zo logisch helaas. ;)
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, de Ethos heb ik geprogrammeerd zonder ook maar iets te lezen.
    Pas als je dieper dan een standaard model wilt dan moet je na gaan denken.
    Hij is echt heel erg intuitief.
    Ja ja.. ik zal binnenkort ook wel tegen iets oplopen waar ik niet uit kom maar in deze zender is alles overzichtelijker dan in OpenTX.
    Helaas heb ik hem nog niet buiten kunnen testen, het heeft de hele dag geregend.
    Pas als je ermee gaat vliegen dan loop je tegen beperkingen op, zoals ik had bij de Jeti.
    Maar deze layout is redelijk klassiek, ik denk dat ik hem niet meteen boos te koop zet.

    Ik heb wel nog wat beschermfolie besteld voor het display.
    Ik heb mat genomen, denk dat dat met zon erop wat lekkerder afleest.

    GJ
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik stel nu zoveel vragen in andermans draadje, kan er hier misschien beter op door.....

    Kan iemand mij vertellen dit een afwijkend beeld geeft op de redelijke afstand van 200 meter hoogte en 100-150 meter ver?
    Nu al waarschuwing van low rssi geeft mij niet echt vertrouwen om nog hoger en/of verder te vliegen! tapatalk_1624871171117.jpeg
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Is dat met ACCESS of met ACCST? Bij ACCESS moeten de waarschuwingsniveau's wat lager staan (tenminste bij OpenTX wel, geen idee of dat bij Ethos ook het geval is).

    Op de FrSky site bij een willekeurige ACCESS ontvanger:
    * The suggested ACCESS RSSI is 32 for Critical Alarm and 35 for Low Alarm.
     
  9. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Het is mijn opgevallen dat de antenne positionering in een toestel het beste is als de antennes, sowieso 90graden uit elkaar staan, maar dan vlak (horizontaal). niet omhoog.
    De antenne in de X20 straalt namelijk ook horizontaal af.
    Daarbij heb ik met veel toestellen LOS afstanden van 800m wel gehaald met prima singaal.. (slepen)

    In Ethos gaan deze waardes automatisch mee als men kiest tussen ACCST of ACCESS. dus dat zit wel goed
     
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Waardes staan op de 35 en 32.
    Ik kreeg regelmatig waarschuwing.
    Dichtbij was een regenbui, verder niets bijzonders.
    Zal eens goed op de positie van de antenne letten....
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik blijf het gek vinden dat ik een rssi low melding krijg bij een hoogte vanaf ongeveer 130 meter. Kan iemand daar een mogelijke oorzaak voor bedenken?

    Tandem x20s module geflasht naar 2.1.8.
    gr8 ontvanger.

    Antennes kan ik niets bijzonders aan zien. Gewoon een houten romp. Ongeveer 90 graden geplakt met een stukje tape.

    Strakblauwe lucht.....
    Schroeven uit de zakken gehaald....
    Kleingeld uit de portemonnee gehaald....

    Andere ontvangers heb ik tot nog toe nog nooit de melding gehoord.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2021
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Kan het zijn dat 1 van de antennes van de ontvanger bij de stekker gebroken of los is?
    Onwaarschijnljik bij de GR8, maar iets anders kan ik zo niet bedenken. Bij de grx versies
    en de rx versies is het me al meermalen overkomen dat 1 antenne los of defect raakte.
     
  13. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL

Deel Deze Pagina