Het fenomeen kantelkiel

• Topicstarter Topicstarter VOR8
  • Startdatum Startdatum
Gaaf systeem!

Probleem is, hoe weet je wanneer je hem op moet trekken/kan laten zakken, zonder de bodem aan te "tippen"?

ik denk persoonlijk dat het beter is als je een cantelsysteem maakt met touwtjes en katrolletjes dan met een hydraulisch systeem zeker op deze kleine schaal. Een hydraulisch systeem weegt meer dan de touwtjes en katrolletjes.

mvg Robert

Op die V70's daarentegen is de hydraulische versie beter..

..maar toch kan ik me niet bedenken wanneer je weet of je dat ding moet optrekken, zonder de bodem te tippen/raken/schuren/rammen

@Robert met touwtjes en katrolletjes zit je met speling.

Koop dan de sterkste Servo die je kan vinden.

Het is wel Modelbouw Hydraulic in Miniatuur wat je gebruikt.

Het zal ook voor de grootste Zeilboten wat zijn.

Het kantelsysteem dat ik wil gaan gebruiken draait in het vlak van de boot dus niet als bij de echte boten er een paar cm er boven.
hier door kun je in principe een kantelhoek maken van meer dan 60 graden. Ik zelf wil niet verder gaan dan maximaal 50 graden uitslag.
De uitslag van de kiel kan ik beperken op mijn zender. Dus teveel uitslag geven is bij mij niet mogelijk.

De onderdelen van het systeem dat ik wil gebruiken worden op het moment gedraaid door een kennis van mij. Als ik ze binnen heb zal ik wel een foto maken van de proefopstelling.

groeten
Jeroen

@Jan: de speling valt wel goed mee hoor in praktijk. Ik ben er van overtuigt dat een hydraulische model installatie veel teveel weegt om er nog rendement uit te halen.Een grote servo die direct de kiel kantelt, lijkt me niet echt efficient, de krachten op zo'n kantelkiel zijn niet te onderschatten.

@jeroen:Ben zeer geintresseerd in jou proefopstelling van de kantelkiel! En hoe je dat waterdicht gaat maken!

mvg Robert

ik denk ook dat het touwtjes en katrollen systeem hier het handigste is, het wordt niet gebruikt in de VO70 's , maar kleinere boten maken er wel genbruik van ,de mini's van de mini transat bijvoorbeeld(er zijn inmiddels plannen voor een schuifkiel in zo'n bootje , een die echt onder de boot doorschuift 8) ).

Op zich: ja, een interessante constructie.
Alleen zie ik het nut er niet van in op modelschepen.
Hoe lang zijn de rakken? Twee minuten zeilen misschien?
Eer dat je dan je kiel aan de andere kant heb staan, moet je weer overstag en begint de hele operatie van voren af aan. Je hebt extra gewicht in je model, een constructie met kabels, een winch of (power-)servo extra, meer risico op lekkage, en het belangrijkste: je 'voelt' je boot niet! Schaal 1:1 stuur ik deels met m'n kont.

Even een inaginair scenario: Je vaart lekker aan de wind, met je kantelkiel schuin aan loefzijde. Niets aan de kant, je gaat lekker. Je nadert een boei waar je overstag moet. Een aantal meters voor de boei: Kiel recht naar onderen. Na de boei kiel andere kant uit. Ben je te laat met de eerste manoeuvre, lig je na het overstag gaan onmiddellijk met je zeil plat op het water. Weg winst...

En dan heb ik het niet eens over het laten zakken van de 'canard' die bij dit soort constructies toch wel nodig is. Hup, weer een servo met additionele constructie (én gewicht, én lekrisico erbij...)

Het systeem dat ik wil gaan gebruiken lijkt veel op het systeem van die mini transat bootjes. Alleen komt er bij mij niet zo'n grote zwaardkast in.

@Roel
De kiel kan met het systeem dat ik ga gebruiken in minder dan een seconde van de ene naar de andere kant kantelen. Waarschijnlijk plaats ik nog een delay module tussen de servo en de ontvanger om dit iets te vertragen tot 2 a 3 seconden, dit om de krachten op de constructie wat te verminderen.

Ik ga mijn boot niet uitrusten met 2 steekzwaarden maar met een vaste canard voor de kiel. om de extra weerstand voor-de-wind te over winnen komt er een enorme genaker op :banana:

Het overstag gaan met deze boot wordt even oefenen maar dat is juist het leuke van een zeilboot met meerdere functies. ik ben met dit project begonnen omdat ik iets anders wilde dan alle "standaard" 2 kanaal zeilboten.

Volgende week zijn de meeste onderdelen voor mijn kantelsysteem klaar en dan zal ik wat foto's posten.

Ik ben het helemaal eens met Jeroen, dat is juist het leuke aan het volvo 70 project dat je net meer dan twee functies hebt, maakt het zeilen iets moeilijker en dus voor mij persoonlijk leuker. Ik denk toch dat een goed systeem weldegelijk winst oplevert , maar de toekomst zal dit wel uitwijzen.

mvg Robert

@ gust..

puik hea die mini transat..
vriend van mij gaat hem varen in 2009:D

jasper

@Micromagic 31: Ik ben héél benieuwd!
(Want ondanks dat ik twijfel aan het nut in onze modellen, vind ik het wel uit modelbouwtechnische overwegingen een interessante techniek!)
Succes er mee, en als je zover bent: laat wat foto's zien!

Hi,
intersting, i don't know the page...yesterday i write an email to the page owner....on his site he write that the keel mechanism don't works....but the daggerboard system is functional...i understand that is made by a spring that lift the wing...and this is lowered alternatively by a servo...
Ciao
Francesco

Back