I
imported_Martin_S
Guest
die ga ik zeker in de agenda zetten!!
kan er ook vrij gevaren worden.
dan neem ik mijn dolphin mee
kan er ook vrij gevaren worden.
dan neem ik mijn dolphin mee
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dazzler zei:Ben de laatste dagen ook al sterk lopen nadenken over mogelijke oplossingen voor de bediening van een kantelkiel - en 1 ding weet ik ondertussen zeker --> wat mij betreft moet het een systeem zijn, waarbij de kantelkiel zichzelf niet kan verstellen door z'n gewicht.
Bekijk het even zo: als je met een servo werkt, je sterk ook, alle zijwaartse krachten op de kiel, worden min of meer rechtstreeks overgebracht op de servo zelf.
Een servo heeft weliswaar een bepaalde stelkracht en meestal een iets hogere houdkracht, maar een servo heeft daarvoor wel continue stroom nodig. Dit is hoorbaar aan het gebrom van een servo die onder belasting staat, de motor moet continue tegenkracht leveren om de stand van de servo te garanderen. Dit vreet continue stroom, en vorm een blijvende en continue belasting op de servo.
Een veel beter alternatief, is een systeem van een zelfblokkerend mechanisme: het wormwiel.
Hierbij zijn er 2 mogelijke varianten nl. het klassieke tandwiel + wormwiel, of de ons allen gekende schroefdraad!
Hierbij beweegt de kiel enkel wanneer de motor het wormwiel (of schroefdraad) bestuurd, maar omgekeerd kan het tandwiel op de kiel niet de worm in beweging krijgen (voor wie mij niet geloofd, misschien deze uitleg.
Bijkomend voordeel van dit systeem is dat er dankzij het systeem van een worm tandwiel, enorm grote reductie ratio's gehaald kunnen worden (lees: heel krachtig!) waardoor een klein, simpel motortje op 3,6V vaak al voldoende moet zijn.
Bovendien, doordat het wormwiel zelf-sperrend is, komt er ook geen kracht op de motor, en moet er dus ook niet continue een stroom geleverd worden om deze ingesteld te houden!
Verder dacht ik, om een servo deels te demonteren, de motor uit de servo te verwijderen en de contactpunten door te lussen naar de motor die de worm/schroefdraad aandrijft, en een link te voorzien tussen de kiel-arm en de servo-arm, zodat de ingebouwde potmeter van de servo kan fungeren als feedback naar het RC-systeem om de gewenste uitslag van de kiel in te stellen. Zo zal de motor op de worm automatisch stoppen wanneer de maximale uitslag van de kiel (en daaraan gekoppeld die servo) bereikt is. Als servo kan het meest eenvoudige, lichtste en goedkoopste model gebruikt worden, want je gebruikt wel de potmeter, maar niet de kracht van de servo om je kiel te bedienen!
Bastiaan zei:Hier zou je dus het wormwiel in een waterdichte kist kunnen plaatsen met alleen een as door de kist heen om hem aan te drijven.