Het Fiets Topic

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Robbie TPC, 10 jun 2010.

  1. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Aangezien er ruim 16 miljoen fietsen in Nederland zijn is het de hoogste tijd voor een fiets topic.
    Ik heb tot nu toe aardig wat fietsen versleten in m'n leven, heb het slechts één keer meegemaakt dat er een fiets van mij gestolen werd. En dat was eigenlijk een beetje mijn fout, ik had hem niet op slot gezet, na 5 minuten was ie weg :D
    Het grootste probleem wat ik heb met fietsen zijn de versnellingen en de remmen, die gaan bij mij altijd als eerste stuk, met name de kabels.

    Afgelopen week was het weer zover, de versnellingen waren al stuk en had nog maar één rem.

    Dit zijn mijn fietswrakken waaruit ik nu zelf een fiets ga samenstellen, zonder kabels/versnellingen en handremmen, des te meer tutters en bellen erop zitten des te eerder er iets stuk gaat.
    De onderste fiets is een goedkoop waardeloos ding dat van een bouwmarkt komt, de fiets daarop was wat duurder en heeft een aluminium frame, die ga ik gebruiken als basis voor m'n nieuwe fiets. De fiets waarvan alleen het achterwiel/spatbord van te zien is op de foto is nog van voor de oorlog :)

    [​IMG]
     
  2. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ik heb ook een fiets

    4 zelfs
     
  3. -Diederik-

    -Diederik-

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    224
    Ik ook.

    Wel 2. :p
    Leuk zo's topic. Weer eens wat anders dan modelbouw.
     
  4. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Laat zien :shock:
     
  5. timvaneert

    timvaneert Guest

    Kijk leuk!
    Ook nog wat Mountainbikers hier? Heb zelf 2 Mountainbikes een gewone, en eentje voor Downhillen. Vanmiddag toevallig nog even 43 km gepakt:D.
    Zal snel is een foto van mijn fietsen maken.

    Tim
     
  6. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Ik heb al een jaar geen fiets meer aangeraakt haha, beetje lui geworden door de auto...
     
  7. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    Toevallig heb ik net een van mijn fietsen te koop gezet, namelijk een Specialized Rockhopper comp disc 2008.
    Aangeschaft in 2007, maar in totaal niet meer dan 4 grote ritten mee gemaakt :confused:
    Tja, en gezien het hobby-geld schaars aan het worden is heb ik hem nu te koop gezet.

    Ook heb ik een aantal jaren geleden BMX/fietscross gedaan, ook daar heb ik nog een fiets aan over gehouden.

    Mocht er iemand interesse hebben in bovenstaande stuur dan een PB ;)

    Voor het dagelijkse fietswerk en toekomstig zaterdag/vakantiewerk (tnt) gebruikt ik een doodnormale bataves herenfiets.

    Groeten remie
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb drie en een halve fiets.
    Een ATB als boodschappenfiets, het is aluminium en een heel redelijke fiets maar als er leuk gefietst moet worden komen de andere twee uit de schuur.

    Samen met mijn vrouw heb ik een tandem. Dat is hartstikke leuk. Normaal als je echtparen samen ziet fietsen, fietst HIJ voorop en ZIJ komt er honderd meter achteraan. Wij niet; ja, ik fiets wel altijd voorop, maar altijd binnen praatafstand. En onverschillig of ik heel hard trap of helemaal niet, we blijven vlak bij mekaar...

    De fiets waar ik het liefste op zit, of lig, is mijn Challenge Seiran:

    [​IMG]

    Schijfremmen, 7x derailleur achter, 3x versnellingsnaaf ook achter, 2x voorblad (zonder derailleur, die leg ik met de hand om). Vorstelijk fietsen.

    We hebben een Garmin GPSmap 60CSx met bijbehorende software, 1x per week plan ik op de computer een fietstochtje ergens in Nederland, dan gaat de tandem op de auto en rijden we daarheen om dat tochtje te maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  9. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    BMX fiets heb ik ook nog gehad vroeger, totdat hij letterlijk in tweeën brak :D
    Maar over het algemeen zijn BMX fietsen zeer sterk, mag ook wel met het 'geweld' wat ze te verduren krijgen.
    Een ligfiets heb ik nog nooit gehad of op gereden, een tandem daarin tegen wel, erg leuk maar dan moet de persoon die achter zit wel mee trappen.

    Zojuist mijn 'nieuwe' fiets zijn vuurdoop gegeven in de Kennemerduinen, hij gaat als een raket over de heuvels. Hij trapt zeer licht en neemt met gemak een helling, voor de afdaling hoef ik weinig te doen. Het is een beetje een kruising geworden tussen een BMX en een Mountainbike,

    [​IMG]

    Het (alu) frame heb ik matzwart geverfd, het stuur, wielen en schokdemper heb ik geaccentueerd met een zwarte zijdeglans verf.

    [​IMG]
     
  10. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Als jonge jongen een bloedhekel aan fietsen. Ik reed dan ook het liefst zo hard mogelijk, dan mocht ik er ook weer zo snel mogelijk af. Hoogst gemeten snelheid (in naastrijdende auto): 67 kmh (heuvelaf weliswaar).
    Let wel het ging om een Batavus Ascot uit 1978/79 met 3 versnellingen en een eigen gewicht van rond de 20 kg (en een schooltas van 10kg!)

    Ik heb dan ook diverse trap- en achterassen gebroken.
    In latere stadia ben ik overgestapt naar de hybride / randonneurs en ben via een Giant Expedition
    [​IMG]
    en een Giant Tracker
    [​IMG]
    uiteindelijk terecht gekomen bij een Koga Miyata randonneur model 2002
    [​IMG]

    Die heb ik nu 2,5 jaar en heeft me inmiddels zo'n 5000 plezierige km's verder gebracht, de meeste met bepakking voor kampeertrektochten (incl. Bob Ibex)
    [​IMG]
     
  11. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    ik heb 3 fietsen:
    eerst had ik er eentje, om mee naar school te fietsen. die gebruik ik nu nog maar weinig.
    toen had ik er een tot mijn beschikking gekregen om in Delft en Arnhem te fietsen (zat daar op kamers). deze was eigenlijk van ons allemaal, maar nu dus grotendeels van mij :D
    en een maand of twee terug heb ik een mountainbike gekocht en heb toen al snel 100km gefietst. even op en neer geweest naar Arnhem ;)
    ook heb ik met de mountainbike een trektoch gehouden in de ardennen (Duitsland/Belgie) met een fietskar erachter. na 110 km heb ik het maar opgegeven, ik vond het toch wat zwaar; 3kwartier in zn 1.1 of 1.2 fietsen om boven op de berg te komen en dan weer in ongeveer 2 minuten beneden staan om weer 3 kwartier omhoog te fietsen.
    dit was me erg zwaar gevallen en ik moest dus ook om de 300 meter een pauze inlassen om te drinken en uit te rusten. en geloof me: die pauzes had ik echt nodig! ;)

    ik ben wel van plan nog een lagere fiesttocht te maken (enkele honderden kilometers maakt me niks uit) maar dan wil ik wel over een wat vlakker lanschap fietsen. heuvels geef ik niks om, maar geen berggebieden meer :(
     
  12. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb sinds een tijdje geen auto meer. Ik gebruikte hem toch niet veel.

    Een paar weken geleden heb ik een fiets gekocht (mijn 20 jaar oude Giant Expedition begon een beetje uit elkaar te vallen) waarmee je makkelijk in de trein kunt: Een Buzbike. Niet duur, fietst goed voor een vouwfiets en je hebt er wel wat bekijks mee:
    [​IMG]

    Nu nog iets vinden dat ik mijn modellen (DLG) makkelijk mee kan nemen naar het vliegveld
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Da's wel een leuk ding. En dat is een vouwfiets? Ik probeer me voor te stellen hoe het in elkaar klapt... voorwiel naar achteren?
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Inderdaad. Voorwiel klapt naar achteren en het zadel kan omlaag.
    De pakmaat is niet heel klein maar dat hoeft ook niet. Je kunt er gratis mee in de trein en dat was de bedoeling.

    De prijs was ook prettig.
     
  15. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dat is zeker een leuke vouwfiets, mooie kleur en apart design :yes:

    Was vanmorgen vroeg op en had zin om even over het strand van Bloemendaal te fietsen, door het losse zand fietsen was lastig maar vlakbij de branding ging het prima, moest wel de vaart erin houden anders zakte m'n achterwiel weg.
    Ben via de Kennemerduinen gegaan, en daar kwam ik weer een aantal Hooglanders tegen, imposante dieren met die enorme horens. Mijn fiets heeft ook horentjes, geïnspireerd op de Hooglanders :D Het stuur heb ik trouwens met 5 cm ingekort.

    [​IMG]

    Moet wel zeggen dat deze fiets geen snelheidsmonster is op vlak terrein, maar goed, kan niet alles hebben.
     
  16. timvaneert

    timvaneert Guest

    Jeron, keertje samen 40 km pakken op de mountainbike?
    Ik doe er ongeveer 2 uur over, kijken of je me kan bijhouden;)...
    Haha, moet natuurlijk wel leuk blijven he!

    Tim
     
  17. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag spatborden op de fiets bevestigd, heb ook een nieuw zadel gekocht want die oude zat niet echt lekker. Nu zit er een gelzadel op, die zitten uitstekend.

    [​IMG]

    Oude (imitatie) Zippo gebruikt als detail/accent voor de fiets.

    [​IMG]

    Zit nu ook verlichting op, achterlicht nog niet.

    [​IMG]

    Oefenbom uit de tweede wereld oorlog :tank:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Zeg Robbie,
    Heeft die fiets van jou geen remmen of derailleur?
    Het ziet er zo clean uit daar bij het stuur...
     
  19. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je, ik heb geen versnellingen dus geen derailleur nodig, ik kan remmen door achteruit te trappen.
    Moet wel zeggen dat offroad het wat lastiger remmen is met enkel het achterwiel, maakt het wel spannend :)
    Ik moet er een offroad achterband om doen, dat helpt ook wel wat met afremmen.
     
  20. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    bah hoe vreselijk gevaarlijk
     

Deel Deze Pagina