Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 13 jul 2021.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Met secondengel heb ik vervolgens de latten op de stutten gelijmd. Eigenlijk nu zonder veel moeite. Dus het viel niet tegen. Het geheel voelt nu ook mooi stevig aan en ben ik al een aardig eindje op weg:) 20210916_204348.jpg 20210916_204333.jpg
     
    P Voogt, *Hans*, Ruud Pont en 12 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Knappe reling zo Hans, complimenten hoor :worship::worship:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En tenslotte voor de volledigheid dat straks iedereen in Hillegom ziet dat dit een deurtje is. De scharniertjes wat steviger. Het is tenslotte een werkschuit. 20210916_213554.jpg
     
    P Voogt, pietsan, Sjors Blomberg en 13 anderen vinden dit leuk.
  4. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Uitdstekende werk op de reling Hans! En daardie dek - man dit is zommer baie lleuk!
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  5. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    beetje fors als je dit op schaal ziet? 1:76 toch?
     
    Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heel mooie reling gemaakt Hans :rofl::rofl:
     
    Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Leuke techniek om zo die reling te buigen
     
    Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    1 op 72 :), maar dat maakt niet zoveel uit.
     
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb ook weer een rijtje leuks geklikt. Zoals Hans al eerder schreef heb ik hem gevraagd het model op maakbaarheid te beoordelen. Alle huidbeplanking bestaat uit in de juiste vorm gesneden plankjes, en dit in combinatie met de bolle achterzijde is toch een iets andere vorm van beplanken dan het rechte-planken-werk.
    Ik mag denk ik wel concluderen dat het schip hiermee maakbaar is. Een beginnend bouwer zal er vermoedelijk flink op kunnen worstelen, maar Hans G heeft het beplanken inmiddels wel in de vingers. Ik overweeg wel om na introductie van dit model een vorm van "reparatieset" aan te bieden. De volledige set beplanking in een fineer van 0,6 mm dik in walnoot bijvoorbeeld, zodat er - wanneer de eerste beplanking wat tegenvalt - een tweede laag overheen gelegd kan worden. Dit wordt dan wel een apart pakketje - los aan te schaffen.

    Het schip zal zeker een moeilijkheidsgraad 4 op een schaal van 4 krijgen (misschien zelfs 4+), en daarnaast ook een vrij hoog "scratch" gehalte, m.a.w. veel van de onderdelen op het model zijn niet direct in vorm aanwezig, maar moeten uit een stukje hout of bundeltje latten gevormd worden. Simpelweg uit de doos bouwen is dus minder aan de orde (wat overigens bij alle Kolderstok modellen wel een beetje het geval is).
    Voor mij is dat echter ook het plezier aan modelbouw :)
     
  10. De reling , die mag gezien worden,. Mooi stukkie werk:thumbsup:
     
    *Hans* en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  11. Peterh80

    Peterh80

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Los Angeles
    wordt allemaal prachtig Hans en Hans! Wel goed punt overigens; het is niet verwonderlijk dat het model ‘maakbaar’ is voor Hans G! Maar goed, nadat ik de 7P gedaan heb zal ik toch een 4+ aan moeten kunnen!
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    :rolleyes: je hebt gelijk. Net voor het slapen er even snel nog opgeplakt maar dit soort hengen van 14.4 cm in werkelijkheid is inderdaad een bietje gortig.......
     
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Genoeg uitdagingen om deze moeilijke romp te bouwen. Als je de eerste berichten van Kolderstok ziet in het verslag van Hans zelf waar hij de romp in eerste instantie toont denk je nog.... dit valt wel mee:rolleyes: Ervaren bouwers zien wel direct waar je behoorlijk aandacht moet geven en waar het lastige zit. Juist deze uitdagingen maakt het bouwen van deze Fluyt fantastisch! Maar ook de specifieke ronde vormen die bij dit schip horen, is weer eens wat anders om te bouwen.
    Door het aanbieden van een "reparatieset" wordt ook de doelgroep voor toekomstige bouwers wat groter. Voor mij lag de uitdaging in een enkele beplanking. Dit vind ik persoonlijk ook het mooiste.
    Ik zie er naar uit om volgende zaterdag mijn model weer langs die van Kolderstok te leggen. Hierdoor kan ik weer wat maten overnemen omdat ik nu veelal het model van Kolderstok aan het nabouwen ben. Te denken valt aan de posities van de masten, rusten, etc. Hans is druk met alles en een BB hoort hier ook nog bij waar ook de benodigde maatvoeringen in te vinden zijn. Ik hoop straks in Hillegom de overige railingen er op te hebben zitten. Dit is een beetje mijn persoonlijke doelstelling. Maar ook moet ik mijn overige modellen nog ietsie afstoffen. En nadenken hoe ze allemaal te vervoeren.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2021
    Marc w, Pingu57, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De railing is verder afgemaakt en zit er mooi naar mijn zin op. Op het bakdek is deze aan 1 stuk rond gebogen. 20210918_215459.jpg
    Trapsgewijs volgt deze de verschillende dekken. 20210918_215544.jpg 20210918_215518.jpg
    Deze noten railing is licht in de ebbenbeits gezet zodat deze iets donkerder is geworden. Straks na het lakken zal dit wel wat meer zichtbaarder worden.
     
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Hans, voor mijn gevoel moet er na de vierde en na de zesde stut nog eentje tussen. Of komt dat nog?
    Verder strak werk!
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hier moeten inderdaad nog stutten tussen. Deze zal ik er nog bij maken..En een eerlijk antwoord was eigenlijk dat ik dat niet van plan was.:rolleyes: maar ze horen daar nog wel natuurlijk.
     
  17. Hans, mooi stuk vakwerk :wave
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Even bij daglicht nog een paar plaatjes geschoten. 20210919_094406.jpg 20210919_094415.jpg
     
    Paul_BT, P Voogt, Peterh80 en 8 anderen vinden dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb bijna de tekening af met de dekindeling, met daarop de knechten, betings en nagelbanken, plaats van de masten, luiken en roosters etc.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Wat een lekker kontje….. mooi hoor:thumbsup::thumbsup:
    Ben al op zoek naar een nieuwe vitrine
     

Deel Deze Pagina