Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 13 jul 2021.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je weet me te wonen Koos! Bij gelegenheid krijg je de maten nog even door van mij:rofl: bedankt alvast.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zeker! Gaat je dit lukken. Maar ik voel mezelf niet een overdreven sterspeler hoor in het modelbouwen. Als ik zie wat het niveau is op dit forum dan mogen we met elkaar trots zijn . Het leuke is dat je bij iedereen steeds mooier werk ziet komen. Dit heeft natuurlijk met ervaring te maken en ietsie geduld. Maar Peter! Deze kan ik je ook aanbevelen.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2021
    Peterh80 vindt dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    12 november 2014

    Mijn allereerste berichtje op het forum en bezig met de botter. Het eerste begin met modelbouwen. Ik moest er even naar zoeken en het was een verslagje van niets:rolleyes: scrollend kwam ik een hoop bouwers en namen tegen die ook berichtjes plaatsten met interesante bouwwerkjes. Nooit meer iets van gehoord. Dan denk ik wat zou er met die mensen en scheepjes gebeurd zijn? Zelf ben ik een stuk of 10 scheepjes verder en een bietje besmet met het modelbouwen. Dan krijg je wel wat ervaring hier in. Screenshot_20210919-104423_Chrome.jpg
    Toen heette mijn Botter nog een bootje
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo gaat het nu eenmaal, bouwers komen en bouwers gaan. sommige komen na een tijdje weer boven water maar degene die besmet geraken die blijven gewoon bezig hete ene schip na het andere.

    de laatste foto's van je fluit schip " gewoon PRACHTIG " die vrouwelijke rondingen, en netjes afgewerkt.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  5. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Wordt mooi Hans. Toch even een opmerking, beetje laat misschien, maar ik zag dat je de relingen tegen de stutten hebt aangezet. Ik denk dat het mooier is wanneer de relingen doorlopen en op de stutten worden geplaatst. Dat stukje kops hout zie je dan niet aan de bovenkant als je begrijpt wat ik bedoel.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik snap wat je bedoeld Jan. Hoofdzakelijk is de railing op de stutten geplaatst. Alleen de noten railing heeft daar waar het naar beneden gaat er tegenaan gelijmde stukjes. Dit resulteerde in kopshout. Dit vind ik zelf niet storend. Hoe dan ook, ook als de railing zou doorlopen zou je ook het kopse hout zien. Of je moet zoiets in verstek maken. Aangezien dit een werkpaard is vond ik het wel oké zo. Ik probeer overigens ook voor een dek ietsie niet egaal te werken wat denk ik past in het sfeertje wat ik voor ogen hebt.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2021
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Deze tegenstukjes zijn ook maar 5mm hoog en zodoende kon ik ook wat strakker werk maken dan de stukjes er tussen wurmen of er eerst op te lijmen. Daarnaast staan ze ook nog onder een hoek. 20210919_134725.jpg
     
    P Voogt, Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  8. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Snap ik hoor Hans. Maar kopshout aan de bovenzijde watert makkelijker in dan wanneer het verticaal staat. Verstek is niet echt niet nodig vind ik. Maar het is en blijft jouw schip hoor! Leuk om het te volgen.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Daar heb je wel een punt:rolleyes: zouden ze toen ook siliconen kit gehad hebben voor dit soort dingen...... Ik heb nog wel ontbrekende stutjes geplaatst. 20210919_135018.jpg
     
    P Voogt, Danny tH, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Je kunt de verticale stutten altijd weghalen en onder een iets grotere hoek weer onder de horizontale afdekker plaatsen.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    Ik kwam per toeval hier in 2008 en never left
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  12. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    26 juli 2009 begonnen met lezen hier..
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Alles onder de waterlijn is nu gezet in de harpuis. Kolderstok heeft hier een mooie verf voor en ook onder de naam Harpuis.
    Voor het aanbrengen moest even de stootwillen er af omdat ze in de weg zaten en over de waterlijn zaten. 20210922_173303.jpg
    Na het aanbrengen heb ik het "wit" verouderd door het wat smoezelige te maken. 20210922_203410.jpg 20210922_203747.jpg
     
    Paul_BT, Building Mouse, Ruud Pont en 17 anderen vinden dit leuk.
  14. Het is een “plaatje” Hans :wave
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  15. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Mooi hoor Hans ! chapeau
     
  16. arvaa

    arvaa

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Deventer
    Prachtig gedaan Hans. Hoe heb je het wit verouderd?
     
  17. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Ja die wil ik ook graag weet.
     
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Hans.
    Ik was een poosje niet op bezoek geweest in je verslag. Wat een vooruitgang en een prachtige romp met zijn mooie vormen! Had het graag op 2 oktober willen zien, samen met het porto-type. Maar ben helaas andere verplichtingen.
    Gr. Peter
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Jammer dat je er niet bij kan zijn. Ook ik had jouw schip graag willen zien. En ook alle andere bouwwerken van mensen die helaas niet aanwezig kunnen zijn. Jammer!:(
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Allereerst heb ik de romp dus in het harpuis gezet van Kolderstok. 20210923_120438.jpg
    Dit heb ik 2 keer gedaan en zo dun mogelijk. Enige snelheid van doorkwasten is wel noodzakelijk. Het is erg snel drogend waardoor het snel gaat stropen. Er is weliswaar wat afgeplakt om de waterlijn er in te krijgen maar wel volgens het kleine "bokkepootprincipe". :) Een beetje onnauwkeurig dus. Hierna heb ik alles licht geschuurd en met een stukje schuimrubber ben ik wat aan het vegen gegaan met dit spul. 20210923_115758.jpg
    Ook de overgang van het harpuis naar de kleur van de romp heb ik wat geschuurd en wat prut dus aangebracht. Zo krijg je een beetje het doorleefde wat ik voor ogen hebt.
    Het is iets waar je niet teveel over moet nadenken en gewoon een beetje smeren. Als je dit te krampachtig doet wordt het niets volgens mij.
    Maar hoe dan ook.. Ik ben wel tevreden met het resultaat en een ander zal denken wat een knoeiboel:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina