Het gevaar van e-heli's

Hoi,

In het duitse forum RC-heli.de is er een Three Dee MP/e vlieger die eigenlijk altijd Konions vliegt omdat deze stabieler zijn en makkelijker te laden. Helaas hebben zijn net NIEUWE konions 10s3p 3900 mAh waarschijnlijk kortsluiting gemaakt met het CFK frame. Resultaat:

02096830D31011DB93B04A0854AE4B7D.jpg

02FBDE80D31011DB80C14C2354AE4B7D.jpg

03A1BB70D31011DBBD52EB7954AE4B7D.jpg

04459C90D31011DB958C421454AE4B7D.jpg

Conclussie. zorg dat je nooit kortsluiting maakt met Lipo / Lilo of ook de oudere cellen NiCD of NiMH. Als CFK brand, dan blijft het branden.

Groeten
Roel

PS Link naar het Duitse forum

Om een heli te zien crashen doet al pijn...
Maar om je heli te zien afbranden doet helemaal zeer.

Maarja, mooi stom ook aan de andere kant.

Groet,
Tjerk ;)

ja tot hij in het rafijn valt :P kan je met de echte heli ophalen

Maar goed dat er geen brandstof in zat :mrgreen:

Gr Matthijs

ik had dit verslag al eerder gelezen en het had te maken met de accu`s ik weet zo 123 niet welke het waren maar het zelfde formaat als a123 maar dan een voor loper zeg maar en die kunnen ontbranden bij een tel lagen spanning en dan krijg je dit.

daar om ben ik in de weer om naar a 123 sellen te gaan die hebben dat probleem niet die kan je door boren en nog geen last en het voor deel dat je ze in 20 minuten +- kan volladen.

kijk maar eens op deze pagina.
http://www.a123systems.com/html/products/cells.html

Jah das wel balen.... zo heb ik ook eens een Fury zien afbranden, die crashte en de motor ging vol gas, brandstoftank lek... brandstof op een gloeiend hete clutchbel, VLAM!

Shit happens.

Cheers,

Richard

Als je het verhaal van de eigenaar op het duitse forum leest , geeft hij al toe dat het zijn eigen fout is geweest .
Hij heeft oa. de krimpkous om de lipo's weggehaald ( gewicht- plaatsbesparing ) , waardoor het allemaal wat kwetsbaarder werd , en het frame op een of andere manier ergens met de lipo contact heeft gemaakt .

Henk

het zijn de meestal kleine dingen die grote gevolgen kunnen hebben...

khad laatst ook bij het los trekken van een bnc stekker met daarop een lipo ; dat de draden uit de behuizing kwamen en mekaar raakten. Meteen een vonk en rook, en mijn vingers hadden stukken wit verbrand, leek wel kippe vlees :S

Die lipo was ook direct aardig warm dus ik schrok me wel een hoedje.

is die lipo niet stuk dan?
ik neem aan dat hij helemaal ontladen is....

relaxteb zei:
khad laatst ook bij het los trekken van een bnc stekker met daarop een lipo ; dat de draden uit de behuizing kwamen en mekaar raakten. Meteen een vonk en rook, ........
Ik snap best dat jij simpel aan BNC-connectors kunt komen, maar deze zijn absoluut ongeschikt voor het gebruik met accu's.

Back