het grondeffect bij hoveren???

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door wouter1, 12 jan 2003.

  1. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Belgiƫ, Geraardsbergen/Gent
    Beste mensen,

    Deze namiddag heb ik voor het eerst mijn Caliber 30 uitgeprobeerd.
    Vrij stil dingetje.
    Anyway, toen ik ff probeerde te hoveren vond ik dat de heli zeer
    gevoelig was, mss ook nog niet helemaal uitgetrimd.
    Zou exponentieel dit verhelpen; want op dit ogenblik vlieg ik
    met alle controls op 100% en lineaire curves.

    Nu, wat ik ondervond was: toen ik iet hoger ging zo'n 30-40cm
    van de grond vond ik dat de heli stabieler werd en wat makkelijker
    te besturen. Op zo'n 5cm van de grond bleek hij gewoon z'n eigen
    weg te gaan...
    Is dit nu het zogenaamde grondeffect? Of is dat verschil in besturing
    enkel een indruk van mij?

    Grtz,
    Wouter

    by the way: gelukkig had ik een traininggear, anders had hij die
    eerste probeerselen niet overleefd :twisted:
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dicht bij de grond gaat de heli "drijven" op de lucht die circulleerd onder de heli, dat is idd het zgn grondeffect.
    de heli is daar minder direct en voelt wat "sluggish" aan.

    hoe bevalt de caliber verder?
     
  3. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Belgiƫ, Geraardsbergen/Gent
    bedankt!

    De caliber is volgens mij voor zijn prijs een goed machientje.
    Ik heb de ARF versie met de OS erin gekocht. Bij deze heli
    spreek je niet van bouwen maar van assembleren. Het ding
    stak na zo'n 10 uren werk in elkaar (en daarbij rekening houdend
    dat dit m'n eerste heli is). Het afstellen (voor zover dat nog nodig
    is) is een koud kunstje. Gewoon de servo's erin, alles op
    center zetten en de stuurstangen bevestigen die al op maat
    gemaakt zijn!

    En ander verhaal is de canopy. Eerst en vooral, in het begin lijkt
    hij enorm afschuwelijk. Maar na een tijdje kun je er wel mee leven.
    De sticker er op hangen valt nog mee, behalve dan de zwarte, dat is
    echt wel rampzalig (in mijn ogen zowat onmogelijk om ze er op te hangen
    zonder rimpels.)
    Een ander nadeel is dat je moeilijk aan je motor kunt. Ik ben zelfs van
    plan om er een stuk uit te snijden.

    Over het vliegen kan ik nog maar weinig zeggen. Ik heb er
    immers nog maar 1 tank door, hij is nog niet uitgetrimd en ik
    wil em eerst es laten vliegen door een ervaren iemand.
    Dus waarschijnlijk zal ik daar meer over kunnen zeggen
    binnnen een week ofzo.

    Wouter
     

Deel Deze Pagina