Het grote "Gaat deze setup werken?" topic

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door markjuhh, 20 jan 2013.

  1. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hallo

    Aangezien iedere week wel een aantal van deze topics voorbij komen lijkt het me een goed idee om dit allemaal bij elkaar te bundelen.

    Dus ben je nieuw in deze hobby of wil je een nieuwe quad erbij maar twijfel je over de setup?
    Plaats dan hier een lijstje met de onderdelen die je uitgezocht hebt!
    Zet er voor het gemak ook de link bij naar de webshop waar je ze gevonden hebt zodat het makkelijker is voor de "experts" om alles na te kijken!

    Om een indruk te geven wat er allemaal komt kijken bij een 450 frame heb ik dit lijstje gemaakt:

    Alvast een paar handige links voor de beginners:
    - Basiskennis lipo's: wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
    - Zenderkeuze: een-zender-kiezen
    - Algemene info: algemene-multicopter-informatie
    - Bouwverslagen: Multocopter bouwverslagen
    - Alles over bestellen in het buitenland, douane, risico's enz: pakketje-uit-het-buitenland-douane

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Goed topic inderdaad. Er komen een beetje veel van die topics voorbij de laatste tijd.
     
  3. dennisz

    dennisz

    Lid geworden:
    3 dec 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heemskerk
    laat ik dan maar beginnen met het stellen van de eerste vraag.
    Ik ben sinds kort bezig met het maken van een tbs discovery. Vandaag was ik aan het balanceren van mij proppellers toe. Dit zijn de 10x4,5 carbon reinforced propllers van rctimer (http://rctimer.com/index.phpgOo=goods_details.dwt&goodsid=636&productname=), de maat van deze proppellers heb ik op goed geluk gegokt. Nu blijkt dus dat deze proppellers onmogelijk zijn om te balanceren. de Hub zit zo "offcenter" dat ze onbalans blijven houden. deze props gaan dus de prullenbak in.

    Nu wil zit ik al een tijdje te kijken naar de graupner e-props. deze lijken mij goede props om op mijn tbs te zetten, maar aangezien deze proppellertjes best wel aan de prijs zijn wil ik natuurlijk niet de verkeerde maat kopen. ik zit te twijfelen tussen een 9 of 10 inch
    mijn vraag aan jullie.
    welke maat Graupner e-props heb ik nodig voor mijn tbs discovery ?


    Ik gebruik de volgende setup.

    -rctimer 1000 kv motoren RCTimer RC Plane Car MultiRotor APM and MultiWii Carbon Fiber Propeller Hobby Store
    -3s 3300 lipo (eventueel later 4s)

    het is de bedoeling om er mee fpv te gaan vliegen.

    Groeten,

    dennis
     
  4. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Hubs balanceren kun je doen door een stukje klittenband (stoffige kant) op de lichtste kant te plakken met Uhuh por.. Of elke andere zuurvrije lijm. Als dat niet genoeg is, de klittenband zelf doordrenken net zo lang tot ie in balans is.. En nee, het vliegt er niet af.. Gebruik het al tijden zo op de goedkope hk props..
     
  5. dennisz

    dennisz

    Lid geworden:
    3 dec 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heemskerk
    Klopt, je legt nu precies mijn methode uit :p.
    maar zelfs op deze manier lukt het niet. ik had er net een berg op van 2x de grootte van de hub en nog steeds was het niet in balans.

    toen vond ik het wel genoeg en heb ik het opgegeven.
     
  6. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Hubs balanceren is een drama. Ik krijg het ook moeilijk goed op de 9 en 10 inch cf props. Je moet geen carbon verstevigde props halen voor de grotere maten dan 8inch en dan hoef je dat meestal niet eens te doen. Het probleem zit hem in vermengen vsn carbon met plastic. Dit wordt nooit goed verdeeld in productie proces.
    Je kan de nieuwe gemfan e-prop proberen, die zijn goedkoop. Graupners zijn de meest gebalanceerde props die ik ooit gehad heb.
    Je kan ook op 4s overstappen en kleinere props gebruiken en ben je overal vanaf.
     
  7. dennisz

    dennisz

    Lid geworden:
    3 dec 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heemskerk
    Garbungel,

    welke graupner e-prop zal je me aanraden voor hoe mijn setup nu is?
    alvast bedankt.

    - dennis
     
  8. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    8 of zelfs 9inch zou op 4s prima volstaan. Op 3s kun je 9' proberen, maar denk eerlijk gezegd dat 10 beter zou zijn. Je moet ook wel zelf proberen. Ieder mens en quad verschilt. Weet niet wat het gewicht is.
     
  9. Dummy

    Dummy

    Lid geworden:
    13 jan 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Ik woon in België, Limburg, Diepenbeek
    Dit is inderdaad een grote hulp voor mij als beginner.
    Ik denk dat ik al die spullen kan vinden bij HobbyKing.
    Wat ik niet zie staan is dus de zender/ontvanger en daar bij dacht ik aan:
    Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 1) (v2 Firmware)

    Zit ik dan een beetje goed?

    En dan nog een vraagje voor ik begin te bestellen;
    Hoe zit dat als ik nu bestel bij HobbyKing, krijg ik dan zo wie zo met de douane te maken?
    En wat zou dat dan kosten als ge met die jongens te maken krijgt?

    Bij welke verdeler (s) bestel jij meestal de benodigdheden?
    Is er iets waar ik in het bijzonder moet op letten als ik iets via het net bestel?
    Ik heb wel eens een paar onbenullige dingen besteld van enkele euro's en zeer kleine pakjes.
    Maar onderdelen voor de multicopter, ik denk dat dit toch al een serieuzer pakje is.
    Misschien beter niet alles in één keer bestellen, wat denkt gij?
     
  10. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Die zender komt hier best vaak voorbij als goede zender! Is ook te upgraden met andere modules en firmware!
    Let wel op dat dit een mode 1 zender is! Mode 2 is iets logischer qua stickindeling!

    Persoonlijk zou ik mn zender gewoon uit NL of BE halen, mocht er dan ooit iets mee zijn, dan is het een stuk makkelijker om garantie oid te claimen!

    Alles over bestellen in het buitenland, douane, risico's enz: pakketje-uit-het-buitenland-douane
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Dummy

    Dummy

    Lid geworden:
    13 jan 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Ik woon in België, Limburg, Diepenbeek
    Ik heb mijn lijstje na langs zoeken nu ongeveer klaar op wat kleinere spullen na.
    Het bordje: KK2.0 Multi rotor LCD Flight control board: €43,95

    Motor D2830-11 1100KV Borstelloos outrunner 7,4V – 14,8V (2-4S Lipo)
    Max 21A, Vermogen 210W, As 3,17mm ( wat ik een rare maat vind.) €15,25:stuk

    ESC: 30A/HK 30A Blue series Borstelloze regelaar €15,99/stuk
    Turnigy Nano-Tech 2200mAh 3S 45-90C Lipo €35,50

    Power distribution board voor Quadcopter €6,80

    Wat de props aangaat, daar snap ik niets van.
    Zo bijvoorbeeld: 9 X 4,7 wat wilt dat precies zeggen.
    Mijn motortje heeft een asdiameter van 3,17mm, ik kan dat niet geod aaneen geknoopt krijgen.
    Soms spreekt men ook over trage props ….

    Ik heb alles gevonden bij Modelbouw Webshop - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's

    Hopelijk is dit een goede combinatie.
    Graag het nodige commentaar a.u.b., dat moet niet perse positief zijn.
    Ik kan er alleen maar uit leren.
    Bij Hobbyking kan ik die spullen ook vinden en dan kost het veel minder, wat raden jullie aan?
     
  12. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    de props: de bladen hebben een lengte van 9 inc en een spoed (draaing) van 4,7 inch.
    de spoed is dus de hoek die het blad maakt, hoe groter deze hoek, hoe meer lucht hij verplaatst. hoe meer lucht een prop verplaatst hoe meer moeite het voor de motor kost.
    neem maar een een stuk karton en neem het in je hand zodat het karton vlak (spoed is nul) is. draai nu op je voeten een rondje. je merkt totaal geen druk op het karton.
    doe nu hetzelfde met het stuk karton iets gedraaid.. je voelt meer druk op het karton.maw het kost meer moeite om te draaien en er word meer lucht verplaatst.

    een grotere spoed waarde is niet per se beter dus!
    meestal zijn props voor multi's 4,7 of 5 qua spoed.

    3,17mm is een gangbare as maat.
    een prop heeft meestal een groter gat dan deze 3,17mm de prop word met een propmeenemer op de as geplaatst. de propmeenemer heeft een gat maat van 3,17 voor de motor as.

    langzame props ook wel slow flyer props genoemt zijn props die een grote spoed hebben en vrij brede bladen. de meeste props die op kleinere multi's gebruikt worden zijn "langzame props" oftewel slow flyer props.
    deze props zijn gemaakt om op lage toeren te werken, en veel lucht te verplaatsen.
    vliegtuigen hebben meestal snel draaiende motoren met hoge KV's (>1500KV). multicopters hebben vaak langzaam draaiende motoren met lage KV's(<1300KV)
    langzame motoren willen langzame props.


    HK of hobbyshop?
    ikzelf ben voorstander van HK helemaal nu ze steeds meer en meer in het NL warehouse hebben.
    HK is spotgoedkoop, maar je kan het toch duur krijgen door de verzend kosten van china naar NL en het risico op btw en inklaring.
    gooi exact hetzelfde in je HK (international) mandje en ga naar checkout. kijk hoe duur de verzend kosten worden en vergelijk dit met wat je kwijt zou bij de NL hobbyshop met verzend kosten.
    kijk ook wat je van HK kunt krijgen uit het NL warehouse, verzend kosten zijn lager dan de meeste NL shops hanteren.

    ps: de shop die jij op het oog hebt haalt ook heel veel van zijn spullen bij HK. wat je daar koopt koop je ook bij hk. ;)
     
  13. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Propmaat is in inch.
    9x4.7 wil zeggen dat de prop totaal 9 inch lang is (van tip tot tip) en dat hij bij 1 revolutie in een vaste stof 4,7 inch vooruit aflegt.

    Bestellen bij HK of in NL is een keuze die je voor jezelf moet maken, als je het snel wil hebben en niet teveel op de centen hoeft te letten kan je het in NL halen. Wil je t goedkoop en kan je langer wachten kan je bij HK kopen.
     
  14. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    Dummy, de prijzen die je hier noemt zijn behoorlijk hoog. Ik zou direct bij HobbyKing bestellen als je toch voor die spullen wil gaan. Ik had mijn KK2.0 voor 30 dollar...

    Schaamteloze zelfpromotie: check ook eens deze link bouwverslag-hobbyking-x666-frame-met-kk2-0-lcd-en-turnigy-9x
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Ik snap nog steeds niet waarom iedereen voor zo'n Kk2 bordje gaat.
    Er zijn in deze prijsklasse toch betere flight controllers...
    Wat de Kk2 betreft heb daar totaal geen ervaring mee maar de eerste type kk bordje heb ik gehad en die waren dikke shit!
     
  16. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    Waarom iedereen (beginners) voor een KK2.0 bordje gaat? Hij is goedkoop ($30), hij is simpel in te stellen via een LCD, en hij is goedkoop :)

    Welke flight controller bedoel jij dan (in dezelfde prijsklasse)?
     
  17. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Multiwii bordjes , keuze genoeg maar wel iets duurder..
    Nanowii
    Drotek
    Naze 32 enz enz
     
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik denk dat de gemiddelde beginner niet eens op de hoogte is ven het bestaan van die FC's, laat staan de kennis heeft / wil opdoen om ermee om te gaan.
     
  19. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    Multiwii kende ik wel, maar was in de veronderstelling dat die dingen bij 65 dollar begonnen. Tenminste, zo duur waren ze bij onze grote prijsvechter HK.

    M'n volgende quad/hex wordt waarschijnlijk met Multiwii, die kan volgens mij ook GPS/baro/bluetooth aan.
     
  20. Dummy

    Dummy

    Lid geworden:
    13 jan 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Ik woon in België, Limburg, Diepenbeek
    Ok, allemaal bedankt voor de hulp.
    Ik ga nu de knoop doorhakken en mijn bestelling plaatsen (Goedkoop ;-) )
    Dus als ik alles binnen heb kan ik starten.
    Tja een mens moet ergens mee beginnen hé
    Het zal met vallen en opstaan zijn dus als ge mij op krukken hoort ben ik gevallen hé :sad:
    Met mijn frame, die ik volledig van aluminium wil maken start ik morgen al mee.
    Ik zal proberen zoveel mogelijk van mijn vorderingen (goede en slechte) te melden.
    Het zal niet in dit draadje zijn want ik heb begrepen dat het daar niet voor dient.
     

Deel Deze Pagina