Het grote heli 'vliegtips' topic

Leek mij een leuk idee om hier ervaringen uitsluitend over het vliegen van de heli zelf te bespreken.
Denk aan fouten die je maakt(e), wel of geen neg pitch tijdens een looping, hoe ver banken bij snelle bochten. Dingen die voor jou wellicht van nature zijn maar bij andere niet.

Uiteindelijk is er dan een soort van guide om ook te vliegen (niet alleen hoveren) ipv alleen te bouwen en afstellen. Handig voor iedereen toch?

Wat mij helpt bij nose in vliegen is altijd de kant die omlaag wijst ( met de bladen ) ook die kant op te sturen. Zeker in het begin is dat handig als je het even niet meer weet en nog niet de staart terug wilt knallen naar tail in.

Wat mij helpt bij nose in vliegen is altijd de kant die omlaag wijst ( met de bladen ) ook die kant op te sturen. Zeker in het begin is dat handig als je het even niet meer weet en nog niet de staart terug wilt knallen naar tail in.

Miljaarde man, das zo logisch als het groot is, en ik heb er nog nooit aan gedacht.. Bedankt voor de tip! :D

Wat mij ook hielp bij 8en vliegen was telkens bij het rechte stuk een klein beetje blijven sturen zodat je goed ziet en doorhebt welke kant je moet opsturen als er iets misgaat of je aan de volgende bocht begint. Soort van geheugen steun.

Zorg ervoor als je uitgehooverd bent en je wil een bochtje vliegen of wat dan ook, dat je een escape plan hebt, en natuurlijk genoeg escape ruimte.

Hoe zetten jullie meestal een bocht in? rudder met aileron tegelijk? En wat elevator tijdens de bocht?

Soms hoef ik de neus niet omhoog te tillen in de bocht wat wel eens resulteerde in een ontzettend hard vliegende heli (eng:P ) Wind heeft hier ook veel invloed op.

volgens mij doe ik eerst rol, dan rudder en elevator.
Same here :-D
Tenminste als je bedoeld dat rudder en elevator min of meer gelijktijdig worden toegepast en niet na elkaar.
Klapperende bladen heb ik er doorgaans niet bij, ik probeer de snelheid nog wat lager te houden ;-)

Gr, Roy

Wat doen jullie meestal als een bocht niet geheel gaat zoals je dacht? flink rudder en optrekken? En geven jullie iets wat meer pitch in een bocht?

Om eerlijk te zijn gaat een bocht vaak zoals ik dacht en anders stuur ik gewoon zo tegen met aileron in de bocht dat ik door kan met de bocht maken.

Hallo allemaal,

Het zou mij persoonlijk veel helpen als ik van een aantal technische termen de betekenis zou weten.
Ik dacht dat ik redelijk technisch engels sprak tot ik op dit forum terecht kwam :p:p
Van sommige woorden denk ik het wel te weten maar wellicht zet ik mezelf daar wel mee op het verkeerde been.
Woorden als: Rudder - Aileron - Pitch - Elevator etc. gaan voor een beginner als ik ben toch nog een beetje boven m'n pet als jullie begrijpen wat ik bedoel ;);) alhoewel ik wel denk te weten wat de laatste 2 woorden betekenen.

Alle hulp en eventuele aanvulling van dergelijke termen is welkom !!

Thierry.

Rudder = aansturing van de staartbladen, zorgt dus voor de verdraaiing om de Z as (pirouette).
Aileron & Elevator oftewel Nick&roll = aansturing van de flybar paddles, zorgt dus voor de verdraaiing om de lengte as (aileron) en het voor en achterover kantelen (elevator).
Pitch = De verdraaiing van de aanvalshoek van je hoofdbladen, zorgt voor vertikaal stijgen en dalen.

De combinatie van dat alles is dus helivliegen :)

edit: was weer te laat met typen ;)

On topic

Groet Eric

Ik heb het lang moeilijk gehad met bochtjes naar me toe. Dus een acht, waarbij ik naar links vertrek, een rechtse bocht maak, mezelf weer passeer, een linkse bocht, enzoverder lukte wel. Hetzelfde voor gewoon baantjes links-rechts voor me te doen : telkens liet ik de heli een halve piro maken waarbij de neus van me wegdraaide. Dit alles ondanks dat ik al vrij zeker nose-in hoverde, maar de heli zich met de neus naar me toe draaien lukte me niet. het was een soort van psychologische drempel die ik moest nemen.

Op zeker ogenblik ging het wel, maar ik heb tot op heden nog steeds moeilijkheden met dergelijke bochten. Het gebeurt nog af en toe dat ik een bocht naar me toe maak, en dan het gevoel heb dat ik er niet kom, en dan naar de andere kant een 180° maak om mezelf niet te passeren.

Komt dit iemand bekend voor, of speelt het zich af in mijn hoofd ?

Verder doet de heli soms ook raar tijdens een looping. Ik vermoed dat een tikje onbedoelde rudder telkens de oorzaak is. Nog voor die loopings, (ben daar nog maar net mee bezig), ik verlies erg snelheid bij het uitkomen van de looping. Begin gaat goed, bij het inverted gedeelte negatief, dan duik naar beneden en daar geef ik meestal teveel elevator, waardoor de heli te snel terug horizontaal komt. Ik weet het, maar doe het toch, het is een soort van natuurlijke angst om naar beneden te duiken. resultaat is dat ik op het einde te weinig snelheid heb en dat de heli stilhangt op het einde van mijn looping, en dat de radius van de tweede helft kleiner is dat die van de eerste helft.

Alle tips voor deze basic aerobatics zijn welkom...het lukt allemaal, maar er is nog werk aan...

termen duidelijk :P weer back to the vliegtips!

een rare maar toch wel handig, zorg dat de schakelaar voor Thold altijd makkelijk te bereiken is. Dus geen klein dingetje waarbij je moet gaan kijken waar ie zit.

Funky was me net voor ;)

nog een vraag aan iedereen, hoe hoog vlieg je meestal bij snelle 8en? Als ik wat hoger ga, dan gaat het meestal beter dan n metertje of 3 boven de grond.

Laatst bewerkt:
idd jammer zo iemand, is allemaal zelf op te zoeken,...

ik heb wel eens tegen t einde van de dag, dat je lekker achtjes vliegt zo als je altijd doet en in eens kompleet lijkt of je heli anders hangt, door licht inval wellicht, de tip is dus eigelijk, laat je niet voor de gek houden en maak je move gewoon af!!!

Hey Funky,
Die "bochtjes naar je toe" angst is denk ik heel normaal, heb ik ook nog steeds.
Op de Sim is het geen issue, maar in het echt heb ik nog momenten dat ze minder soepel gaan.
Heeft denk ik gewoon te maken met links en rechtse orientatie en bijkomende spanning.
Ik heb gelezen dat zelfs de top piloten daar nog last van hebben.
Bij mij blijft het zo dat hoe minder ik nadenk des te beter het gaat.

Met het uitkomen van die looping,
Zou ik wat meer pitch gaan geven onderin het uitkomen van de loop.
Dan krijgt de heli gelijk weer wat voorwaardse snelheid, verliest wat minder hoogte, en dan kan je hem rustiger vlak trekken.

Eric

Ik heb dat ook nog, al ben ik wel in het stadium dat ik bewust doorstuur om het bochtje af te maken. De volgende stap is onbewust ;)

Ik heb de ervaring dat als het zonnetje te laag staat het vliegen op afstand lastiger word en je ineens de orientatie kwijt kunt zijn. Hou dus s'avonds goed rekening met het veranderen van het licht, dan word je niet verrast!

Groetjes,

Ton.

Back