Het grote Hydro-plane draadje - back to basic

gister middag een paar soorten lijm besteld bij rctechnics. Meteen geld overgemaakt. En vandaag al binnen. Echte klasse :banana:

Het bouwen op zich is wel leuk, maar het tekenen + snijden is een teringboel!! (duurt uuuren)

weet er iemand een snellere of plezantere manier???

Waarom tekenen? Het snijden is wel veel werk, maar ik print een plan altijd uit, plak de delen aan elkaar en gebruik wat lijnspray (DHZ-bouwmarkt) om het plan op het depron te plakken, vervolgens langs de randen uitsnijden en in elkaar zetten.

Andere optie is uiteraard een kit kopen.

Ps. ik heb er ook meer uren in zitten dan ik van te voren had ingeschat.

/Geduld is een schone zaak, zeker als het gaat op een modelbouw project. Het bouwen / inelkaar zetten van de Hydro is zo gedaan maar vergeet niet dat de afwerking en aanpassingen erg veel tijd kunnen kosten. Helemaal de onderdelen die je vaak in het begin vergeet nodig te hebben. Ik ben inmiddels al met m'n 3de cockpit bezig. Dit keer moet alles beter passen en genoeg ruimte voor mn' technische onderdelen.
Lijkt nu wat meer op de miss E v2 (de cockpit dan).

je kan ook gewoon met hema plakstift de onderdelen op het depron plakken als de plak droog is trek je het papier er zo weer af en heb je je onderdeel dus kan je de malletjes nog vaker gebruiken

gr.martijn

Hallo,

Ik ga dus gaan voor het 15 euro motortje van rctechnics, volgend probleem welke accu kan ik gebruiken : ?
Ik dacht aan de 1000mA 11,1V (15c) van 27,50 euro ??
of kan ik ook de 7,4V 1000mA (15C) aan 19,50 euro nemen, graag jullie mening

Welke onderdelen moet ik nog mee bestellen om een prop (ik dacht aan een 8x4) te monteren op deze motor ??

Robbedoes,

De 1000mA 11,1V (15c) van 27,50 euro heb je absoluut nodig. De 7,4V geeft veeeel te weinig spanning op je motor, waardoor je vermogen te kort komt.

Om je 8x4 prop (APC of GWS?) prop te bevestigen kun je een prop-saver toepassen. Die kan je onder andere hier bestellen:

http://www.rctechnics.nl/product_info.php?products_id=518

PROPSAV-B.jpg

Als je prop nu iets raakt, zal hij niet zo snel breken of beschadigen, omdat de rubber o-ring hem wat ruimte geeft in deze situaties.

Verder kun je er ook voor kiezen om de prop met moertjes vast te zetten.
Dit geeft echter grote kans op vibraties, omdat de as daar eigenlijk te lang voor is. Prop-saver monteren, en het uitstekend stuk as doorslijpen.

Dat wou ik weten, bedankt
De prop kan dus rechtstreeks op de motor gemonteerd, met of zonder propsaver. Het deel van de as wat teveel is slijp ik gewoon af.
Moet ik ook een propadapter mee bestellen of is dit dan niet nodig??
Welke prop raad je me precies aan, Prop-er

ik heb een 9x 4,7 van protech heb je geen adapter nodig

vermogen genoeg
alleen hoelang de accu het nu houd weet ik niet

gr.martijn

Hier is dan mijn Hydrofoam. Standaard van proper zijn tekeningen maar het is mijn eerste depron project.

test9da.jpg

Nu zit ik nog te denken over de spulen die ik erop ga gooien. En ik zou daarvoor tips willen van jullie.

- een vierkanaals ontvanger euro 26,50 http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=46_47&products_id=663
- een brushless motor euro 15 http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=169
- een brushless regelaar nog geen idee
- drie servo's van 6-9 gram. Ik heb super micro servos van protech of anders die van conrad
- een lipo accu. euro 27,50 http://www.rctechnics.nl/product_in,fo.php?cPath=35&products_id=171
- een lipo oplader euro 18,50 http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35&products_id=594

Voor de roeren enz heb ik plastic scharnieren gebruikt die ik nog had liggen en dat werkt perfect dus mischien een tip voor anderen. Alleen heb ik het nog niet gemaakt onder de vleugel. Die komt dus nog.

Ik had eerst ook van die plastic scharnieren gebruikt, maar vond later 2 per roer toch te weining. Het buigt te veel door als er druk op komt. Heb nu 4 scharniertjes in de vorm van stukjes floppy. Dat voelt een stuk steviger.

ik heb gister mijn 2e hydro gecrasht :(
nou weet ik niet wat ik verkeerd doe en ik zou wel eens willen weten hoeveel jullie er gecrasht hebben

als ik gas geef dan komt de staart meteen los en trekt de propeller zich geten de grond dus moest ik veel up geven om de staart beetje naar beneden te houden alleen toen had hij teveel snelheid en ging hij vertikaal omhoog en vervolgens vertikaal naar beneden?

heeft iemand een op lossing

hydro.JPG

ik heb een soort van huisje gemaakt en de nok van het dak is het houte staafje waar de motor aan zit.

Plaats de accu zodanig dat wanneer u de hydro op 60mm van de voorzijde van de vleugel balanceert, het model horizontaal blijft.

van de voor zijden is dat van helemaal vooraan dus begin van de drijvers of vanaf begin tussen de drijvers in

het zwaarte punt lag 75 mm vanaf de voorkant tussen de drijvers en en hij trok meteen naar voren tot de popeller in het gras stond
en kwam niks vooruit dus moest ik vol up geven en dan kwam die beetje vooruit en na poosje steeg die wel op alleen dan ging die recht omhoog :(

ik heb de oplossing denk ik al motor stond beetje naar beneden ga strax proberen als het is niet meer regend

gr.martijn

Daar zit het probleem. De voorzijde = voorzijde van de vleugel.
Kijk maar in het eerste bericht van dit draadje:

prop-er zei:
Zwaartepunt: 60mm van de voorzijde van de vleugel

Daar is ook ooit eens door mij een ontzettend duidelijk plaatje van gepost:

16217030817.jpg

Alleen doen dacht ik nog dat het zwaartepunt op 80mm zat.
Jouw zwaartepunt zit dus VEEEEEEEEEEEEL te ver naar voren. Dat geeft idd het beschreven (niet)vlieggedrag.

Back