Het grote Materialen topic

• Topicstarter Topicstarter aukesupereend
  • Startdatum Startdatum
A

aukesupereend

Guest
het leek me leuk om een topic te openen waarin werd uitgegd welk materiaal
het beste te gebruiken is bij welke toepassing. wat jij de voor en nadelen van dit materiaal vind.
ik weet bijvoorbeeld niet wat de voor en nadelen van glas en carbon tenopzichte van elkaar zijn.
succes!

Glas: goedkoop, maar zwakker dan koolstof. Het geeft ook meer kleine stofdeeltjes sie irriteren (jeuk aan je vingers na verwerking)
Koolstof: :) fijn! wel duurder en minder goed bestand tegen impact. High modulus koolstof is helemaal bros (wel heeeel stijf-> liggers dus)
Kevlar: perfect tegen impact, maar niet buigstijf en het verlijmt niet echt met epoxy. Het wordt meer mechanisch opgesloten in de matrix van kunsthars. Na een breuk zijn de vezels meestal heel en valt er epoxypoeder tussenuit.

Phew: dat was al heel wat voor een eerste lijstje.
Mijn vraag: Waarom gebruiken jullie (Rc-vliegers) overal Ora-cover/Ora-light voor? Het verwerkt natuurlijk wel prima, maar wij (VVpiloten) gebruiken daarnaast ook graag Light-span/air-span of spanvlies. Is wat ruwer en geeft ook vormstijfheid mee (wel bruikbaar op bovenzijde van een VV-vleugel, op onderzijde mylar/Ora-light)

Grts,

Erik

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
dit soort berichtjes bedoelde ik :D

oh, dat is een helpvol gegeven over kevlar en carbon. dat word dus glasvezel :P (ik moet namelijk iets vrij impact bestendig hebben,( en vind staal te ingewikkeld helaas, nja, kan ook wel, maar daar heb ik geen gereedschappen voor :P)

Alexander zei:
oh, dat is een helpvol gegeven over kevlar en carbon. dat word dus glasvezel :P (ik moet namelijk iets vrij impact bestendig hebben,( en vind staal te ingewikkeld helaas, nja, kan ook wel, maar daar heb ik geen gereedschappen voor :P)

Misschien niet het antwoord wat je zoekt maar in mijn ogen is het dit:

Glas: Scheurt snel, goedkoop.
Carbon: Sterk, maar breek (pas op, met carbon splinters). Redelijk goedkoop.
Kerval: Taai, niet zal niet snel breken. Lastig droog te bewerken (speciale schaar nodig), Nat (dus met epoxy verwerkt) eenvoudig te knippen en te snijden met een mes. Duur.

Verkrijgbaar bij: http://www.f3k.nl/links.htm (zie Zelfbouw materialen)

hmm, moet weer speciale schaar voor komen :( anders verzin ik zelf wel weer wat gestoords.. (ik heb alle tijd om met een paar reserve kniptangetjes, de lap vezel voor vezel te knippen :P

en ik ga het toch droog verwerken, want het gaat vooral om taai, broosheid moet ten alle kosten voorkomen worden, maar het moet ondoordringbaar worden voor harde punten (denk messen ed) het is namelijk een beschermend pantser op een robotje.

Alexander zei:
hmm, moet weer speciale schaar voor komen :( anders verzin ik zelf wel weer wat gestoords.. (ik heb alle tijd om met een paar reserve kniptangetjes, de lap vezel voor vezel te knippen :P

en ik ga het toch droog verwerken, want het gaat vooral om taai, broosheid moet ten alle kosten voorkomen worden, maar het moet ondoordringbaar worden voor harde punten (denk messen ed) het is namelijk een beschermend pantser op een robotje.

Ik wens je heel veel sterkte, draadje voor draadje doorknippen kan. Maar ik verwacht dat je dan als je klaar bent, allemaal lossedraadjes in je handen hebt. Kevlar ravelt nogal snel.
Wat je kunt proberen is het met spuitlijm (uit een spuitbus) een dun laagje op het kevlar te spuiten en het dan op een krant te plakken. Daarna kun je het met een huishoudschaar (zoek er eentje bij de lidl,adli,action voor een paar €) het proberen te knippen.

Sterkte met je robot en dan nu weer terug naar het DLG bouwen.

Bij het knippen van koolstofweefsel plak ik vaak crèpe-tape (schildersplakband) over de te knippen lijn, houdt alles ook netjes bij elkaar. en houdt de rol die overblijft ook netjes.

net als bij het zagen van een koostof buisje :D
jaja ik weet ook wel iets hoor :D

Kevlar,
Is een pain in the a.. om mee te werken. Maar als je netjes kunt werken supersterk. Als je een romp van kevlar hebt zal deze niet breken/scheuren. Cyaan erop en doorvliegen.
Kevlar moet eigenlijk precies op maat zijn wil je het goed gebruiken, net zoals andere Eric zegt, het is erg rot te knippen. Wil je het op maat maken werkt in mijn ogen de spuitlijm/ of repositiestickmethode het beste. Het rotte van tape methode om te snijden is, dat de tape te vast zit om het kevlar heel te houden bij verwerking, het moet ook nog van de tape af!!.

Carbon is magistraal, erg trekvast en enorm stijf, goed te verwerken en na uitharding ook te schuren. Ziet het er grijs uit van het schuren, dikke cyaan erover, uitwrijven en de glans is weer terug.

Glas is goedkoop en goed te verwerken. Ideaal om de allroundklussen mee te doen.Met glas is alles mogelijk wat met de andere twee mogelijk is, alleen het wordt zwaarder bij dezelfde sterkte. Wil je glas of een ander weefsel als kleine patch gebruiken, spuitlijm erop, op het plekje plakken waar je het hebben wil, in de juiste vorm, daarna met dunne cyaan doordringen, ideaal, snel.

Ik heb de ervaring dat als je 25 grms glas koopt in combinatie van goedkoop kevlar, 34 grms en ud-carbon van rond de 100gram, je alles zelf kunt maken.

Wat een betweter die Eric he....(ik dus)
gr eric

Cyaan heb je inallerlei variaten, afhankelijk van de viscositeit en of het "schuimveilig"is.

In de modelbouwzaak kun je alles halen, plus advies.
Ik haal de hele dunne bij Marskramer, die heet Betsy, ja echt...
De andere die ik gebruik is schuimveilig. Dat vind ik wel voldoende smaken.

Kleine flesjes hebben het voordeel dat ze snel leeg zijn, anders verstopt het tuitje steeds...

Mega grote flessen van 20 of 30 gram vind ik niet handig..

Voor veel info, en lage prijzen kun je ook eens op R/G in Duitsland rondsnuffelen.

gr eric

Back