Het grote Micro Magic topic - Vragen? Tips? Ervaringen? Allemaal welkom hier!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Indoorvlieger, 17 jul 2012.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.784
    Locatie:
    Flevoland
    Omdat ik een stijgende populariteit van deze handzame zeilboot bemerk, en de officiële Micro Magic site wat minder actief lijkt dan dit forum, waardoor het soms lastig is om een antwoord op een vraag te vinden, wilde ik proberen een centraal discussie topic voor de Micro Magic, afgekort MM, te starten.

    Heb je een vraag over deze boot, een tip, of wat anders, laat het hier dan weten. We kunnen van elkaar leren.


    Ik trap af met 2 tips. De MM heeft de neiging te duiken op voor de windse rakken, met wat sterkere wind. Dit kun je deels tegengaan door de ontvangeraccu meer naar achteren te schuiven. Vaak wordt deze met klitteband bevestigd, en als je de strip lang genoeg maakt, heb je wat "schuifruimte". Elders las ik een fraaiere oplossing. 2 buisjes koolstof iets boven de bodem parallel aan elkaar vastzetten en daar dan de accu op vastklemmen. Dat maakt schuiven wel erg makkelijk.

    2e probleem wat je kan hebben, is dat via de doorvoeropening voor de fokkeschoot water naar binnen loopt als de boot duikt. Een klein pijpje, bijvoorbeeld van de isolatie van een stroomkabel in het gaatje drukken, en een krappe cm boven het dek laten uitsteken voorkomt dit vrijwel 100%. Wel opletten dat de schoot soepel gevierd kan worden na de aanpassing.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2012
  2. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    368
    Locatie:
    zeeland
    Indoor vlieger.. heel goed idee van de MM topic.
    Misschien nog wat te vroeg maar zal mijn idee eens lanceren.
    Deze MM is op schaatsen geplaatst.
    Helaas is het nog niet helemaal in orde maar dat komt later.
    Nu alvast een foto.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.784
    Locatie:
    Flevoland
    Ach, het is toch al bijna winter... :D


    Ik heb gelijk ook een vraag. Ik had lekkage in mijn tweede 2e hands MM. Zowel op vlak als op ruw water, alleen in het laatste geval meer water binnen. Ik dacht het lek gevonden te hebben, in de lijmnaad tussen spiegel en dek zat een kiertje. Dat is verholpen, eerste keren was de boot droog van binnen, maar bij varen met meer wind/ruwer water toch weer een paar theelepels water binnen...

    Ik verdacht de doorvoer voor de fokkeschoot, op het MM forum werd dit ook aangehaald, en mijn andere boot, die altijd droog is van binnen, had al een dun buisje op de doorvoer-opening, dus het leek simpel. Maar dat was het dus niet. Ik verdacht ook de afdichting van het dekluik, maar toen kreeg ik een idee. Ik deed wat water in een melkkannetje, en goot dat bij de mastopening op het dek. En direct verscheen er water op de bodem van de romp.

    Ik kan alleen niet zien of het water via de lijmnaad onderkant dek en kielbalk komt, of dat de naad van de helften van de kielkast/mastkoker aan de voorkant niet goed is verlijmd. In het eerste geval zou ik gewoon een dot kit van de bovenkant in de mastkoker kunnen spuiten, dan kan over het dek komend water niet meer daarlangs in de koker komen.
     
  4. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    622
    Henk, wanneer de lekkage tussen mastkoker en kielkast zit, heb je in principe geen water in de boot.
    Je mastkoker is of op vlakniveau niet waterdicht of aan de voorkant.

    Mijn MM-materialen man weet er meestal wel raad mee.
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.784
    Locatie:
    Flevoland
    Precies, dat bedoel ik. Of de lijmnaad tussen dek en bovenkant mastkoker, ik neem aan dat je daarop doelt met "vlakniveau", of de voorkant van de mastkoker. Ik zou eigenlijk een tandartsspiegeltje moeten hebben, dan kan ik misschien beter zien waar het water naar binnen kan komen.
     
  6. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    622
    Vlak is bodem van het schip.

    Wanneer het direct onder t dek is, kun je de mastkoker wel dichtkitten,
    de kans bestaat dat je dan nog steeds water binnen krijgt door je kielkast aan de bovenzijde, omdat dus de kielkast niet goed aan het dek is gelijmd.

    De kielkast testen is niet moeilijk, gewoon water er in gieten met t zelfde kannetje,
    wel even het gaatje door het dek afplakken.
    komt er water in de boot (boot op de kop dus) dan is aan de bovenkant eea niet goed gelijmd.
     
    NED 1299 vindt dit leuk.
  7. Daan Bart

    Daan Bart

    Lid geworden:
    4 apr 2007
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Giet de mastkoker beetje voor beetje vol, misschien is dan te zien op welk niveau hij lekt. En anders denk ik dat het wel op te lossen is met een druppel secondelijm.

    Gr, Daan
     
  8. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    622
    Met zo n spiegeltje valt t tegen om te zien op wel niveau het lekt.
    Is voor de naad aan de voorkant ook helemaal niet interessant,
    die kun je over de hele lengte wel verlijmen.
    Ikzelf zou dat met een ABSpapje doen en fijn penseeltje,
    liever dan met secondelijm, omdat in de mastkoker eigenlijk altijd water blijft staan.
     
    Dick01 vindt dit leuk.
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.259
    Locatie:
    Betuwe
    ... en de meeste CA-lijmen kunnen op den duur slecht tegen water.

    En als het probleem zich blijft voordoen, maar je geen flauw idee hebt waar het water vandaan komt: een tampon in het model leggen voor het varen.
    Zuigt alle water netjes op. Een paar theelepeltjes lacht zo'n ding om.
    Wel elke keer na het varen eruit halen natuurlijk....
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.784
    Locatie:
    Flevoland
    Bedankt voor de tips. Kan ook voor anderen handig zijn. :thumbsup:

    @achling: Ik ben niet bang voor lekkage in het vlak. Dan zou ik bij rustig weer ook water binnen moeten hebben, en dan blijft de boot, na het fixen van het lek in de spiegel, kurkdroog van binnen. Het lek moet dus wel in de koker zitten en wat hogerop, in ieder geval boven de waterlijn, anders zou er ook water binnen moeten komen bij zeilen in rustige omstandigheden.

    Ik heb het voorlopig even anders getracht op te lossen. De huidige zeiltrim bevalt me namelijk zo goed, dat ik me afvraag of ik die stand weer terug ga vinden als zeil-amateur, en het verwijderen van de mast en tuigage zag ik daardoor niet zo zitten. Ik heb eerst geprobeerd een druppel dunne secondelijm via de kier tussen mast en opening van de mastkoker naar binnen te laten lopen, maar dat leek niet echt te werken. Toen toch maar de kitspuit gepakt, en na schoonmaken van de rand rond de opening en dotje bij de kier gelegd, zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de mast. Daarna met een schroevendraaier de kit een beetje in de kier geduwd, en nog een klein dotje erbij gedaan. Daarna gladgestreken, de rest kit weggeveegd (droogt weliswaar transparant op, maar toch) en nu maar laten drogen.

    Het laagje kit is dermate dun dat de mast nog steeds verwijderbaar is, en als er geen water meer in de mastkoker kan komen, kan het ook niet via de koker in de boot komen, lijkt me. Tenzij het lek lager zit dan vlak bij het dek, maar daar lijkt het niet op, aangezien, zoals eerder opgemerkt, de boot bij rustig water, waarbij het dek droog blijft, geen water binnen kreeg.

    Morgen maar eens even testen, hopelijk staat er dan wel genoeg wind om de boot wel het vuur (of in dit geval, water) aan de schenen te leggen.


    @Roel: dat is inderdaad iets om in gedachte te houden. Al had ik begrepen dat onder de "MM-profs" het verlijmen van dek en romp op grote schaal met dunne CA-lijm gebeurt. Ik mag toch hopen dat die rompen niet na korte tijd uit elkaar zullen vallen. Daarbij wordt dan misschien betere lijm gebruikt.

    Ik weet waar het water vandaan komt, de mastkoker, alleen niet precies hoe hoog het lek zit, maar het zou tussen waterlijn en dek moeten zitten. Het water opvangen is een optie, maar aangezien dat ik ongeveer weet waar het water vandaan komt, en het mogelijk is om een MM echt dicht te krijgen, wil ik toch proberen om de boot "onderhoudsvrij" te houden, dus droog, ook zonder tampons. ;-)


    Mocht het afdichten via de bovenkant niet werken, dan kan ik ook de kiel verwijderen, en de naad tussen kielkast en mastkoker afdichten. Dan kan er noch van boven, noch van onderen een druppel water in de mastkoker komen, en dan ook niet meer in de romp.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2012
  11. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    622
    Henk, lek op t niveau van vlak, dan kun je nog steeds water door je mastkoker binnen krijgen.
    Buiten naar binnen daar niet, zover correct, echter wanneer op 0,1 mm boven je bodem de kielkast-mastkoker niet goed is verlijmd, loopt t water dus ook naar binnen.
    Hetzelfde wanneer het dus aan de voorkant lekt, dan kan het nog steeds onder de waterlijn zitten.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.784
    Locatie:
    Flevoland

    Ok, maar als er een lek op het vlak zit, of elders onder de waterlijn, dan moet er in alle weersomstandigheden water naar binnen komen, toch? Want via de kielkast kan het water in de mastkoker komen, dat heb ik al gemerkt, want het water wat ik op het dek, bij de opening mastkoker goot, kwam deels in de boot, en deels via de kiel naar buiten lopen. Dan zou water via de kielkast ook in de mastkoker moeten komen, en bij een lek via het vlak, indien aanwezig, ook in de boot. En dat gebeurt dus niet, bij rustig weer, waarbij het vlak toch zeker ook onder de waterlijn zit, blijft de boot perfect droog.
     
  13. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    622
    Normaal gesproken niet, tenzij slecht gelijmd is.

    Dus bij jouw in dit geval dus wel boven de waterlijn.
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.784
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb de opening van de mastkoker aan dekzijde afgedicht met een dun randje kit, niets van te zien. Als mijn conclusie, dat het lek in de mastkoker boven de waterlijn zit, en alleen problemen geeft als via het dek overkomend water in de koker loopt, zou het nu verholpen moeten zijn. Misschien dat ik vandaag, als de buien wegtrekken, het kan testen.


    Edit: En dat kon, net een half uurtje gevaren in stevige bries, dus ideale testomstandigheden. Geen druppel binnen gekregen. Dat lijkt de aanname dat het lek een stuk boven de waterlijn moet zitten, waardoor er alleen water naar binnen kon lekken als het van boven de mastkoker in liep, te ondersteunen. Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer, ik houdt het de komende tijd extra in de gaten.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2012
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.784
    Locatie:
    Flevoland
    Is de Racing MM nu echt beter dan de Classic versie en zo ja, in welk opzicht? Ik meen ook eens te hebben gelezen dat sommigen een classic kielvin of roer op hum RMM zetten. Reden?
     
  16. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    622
    Sommige de classic Kielblad en roer erop zetten ......., bijna iedereen....
    Boot vaart rustiger en stuurt beter met de classic delen ipv de racing delen.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.784
    Locatie:
    Flevoland
    Dus deels een misser van Graupner, de Racing versie? Ik dacht dat de RMM roer en kielvin minder weerstand zouden geven, maar dat effect is dus, als het al zo is, ondergeschikt aan de effecten van de Classic vin en roer? Rustiger varen, betekent stabieler op koers blijven onder helling?

    En wat is dat het voordeel van de Racing romp? Iets langere waterlijn door de rechte boeg? En klopt het dat de afdichting van het dekluik bij de Classic versie beter is dan bij de RMM?
     
  18. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    622
    Racing Kielvin, is wat smaller, geeft minder weerstand echter moet je deze ook met meer snelheid varen.
    Bij wedstrijden midden in de vloot waar je veel moet draaien, heb je hiervoor meestal niet de mogelijkheid.
    Met meer golf en wind, is het extra oppervlak van de classicvin een voordeel.
    De classicvin geeft ook eerder lift.
    Dit in 2006 toen de racingvin op de markt kwam uitgetest evenzo dat het ballastlood van de racing sneller vaart dan die van de classic (had destijds een vergelijkbaar lood in mijn bezit).

    Het roerblad van de racing is erg geminimaliseerd, boot stuurt er prima mee, boot is echter beter controleerbaar en vaart rustiger (minder nerveus) met het blad van de classic.
    Bij het blad van de racing trek je het blad te snel uit de langs stromende waterstroom met gevolg dat het zijn werking verliest.
    Dit merk je m.n. wanneer er meer wind staat.

    Afdichting deksluik, merk daar niet echt veel verschil van, behalve bij de carbonlook, daar is de passing zeer verschillend en vaak niet correct.

    Waterlijn langer, jein, rechtop iets langer, onderhelling wordt de waterlijn weer korter door schuine achterzijde.

    Beter of sneller... Omdat je tegenwoordig bijna alleen nog maar Racings ziet varen bij wedstrijden en de schaarse classic meestal door de iets minder begaafde wedstrijdzeiler,
    is een goed vergelijk moeilijk. Ook dat de racing verder geoptimaliseerd geworden is trekt een vertekend beeld.

    Paar jaar geleden een felle strijd geleverd met Kym (2e op het EK 2007) in Hamburg.
    Aan de wind was ik met mijn classic sneller, kon hij met zijn meestal betere tactiek niet bijbenen, echter verloor ik het weer op het voordewindse rak.
    Boten waren destijds op vergelijkbaar niveau van bouw en ontwikkeling.
     
  19. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    622
    Wanneer je de racing uit de doos bouwt heb je direct een boot die mee kan komen.
    Bij de classic moet je toch wel even wat aan gaan passen.
    De romp van de classic bouwt makkelijker dan die van de racing, passing is beter en je hebt geen achterschip welke je asymmetrisch kunt verlijmen.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.259
    Locatie:
    Betuwe
    Mijn ervaring: (ik heb beide gebouwd en gezeild)
    Graupner heeft de "foutjes" in de Classic met de "Racing" versie verbeterd.
    Zoals de deelbare alu mast... altijd een zwak punt, bij elk model.
    Qua zeilen ontloopt het elkaar weinig.
    Ik heb aardig wat uren aan de waterkant gezeten en "wedstrijdjes" gedaan met twee zeilmaatjes van me. Zij voeren met de Classic, ik eerst ook en later met de Racing-versie.

    Goed afstellen is één, slim zeilen is twee. Als je dat goed kunt, ben je al bijna winnaar. Maar ook dan moet je ook nog geluk hebben met de wind.
    Het gebeurde maar al te vaak dat iemand die achter lag bij de anderen uiteindelijk toch "won" omdat hij niet in een "windwak" voer waar de andere twee hulpeloos in lagen te dobberen.

    De 3e servo van de Racing versie, om de fok te trimmen, heeft in mijn optiek weinig toegevoegde waarde. Bij echte wedstrijden mag die ook niet gebruikt worden.
     

Deel Deze Pagina