Het grote Micro Magic topic - Vragen? Tips? Ervaringen? Allemaal welkom hier!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Indoorvlieger, 17 jul 2012.

  1. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    De racing is ontstaan, eigenlijk als upgrade voor de classic, meer op wedstrijden gericht.
    (De classic was nooit als wedstrijdboot, eerder als speelgoed gedacht en dan nog voor een lichtweergebied).
    Om marketingtechnische redenen moest er een andere rompvorm komen, waarbij de ontwerper liever een rechte achterkant had gehad dan de wat meer gedateerde schuine achterkant.

    Gebruik van de derde servo, wanneer je de boot goed afgesteld hebt mis je hem niet,
    echter kun je onderweg wel bijstellen wanneer de servo ingebouwd is.
    Een 1:1 zeiler zou de verstelling liever op het grootzeil zetten, zodat je bij dikke vlagen alleen het grootzeil iets open zet en daardoor minder loefgierig wordt.
    Nu doe je eigenlijk grootzeil open en fok dichter, zijn twee handelingen.
    Bij wedstrijden die door en onder de regels van MM.NL (MMI) georganiseerd/gevaren worden verbiedt het gebruik van deze servo.
    In Duitsland (zijn ook echte wedstrijden) is het gewoon toegestaan.
    Ook bij vriendengroepen zijn afwijkende regels dus is ook hier die mogelijkheid aanwezig.

    In N Holland wordt bij voorbeeld met een zwaarder kielgewicht gevaren, boot vaart beter en je kunt langer met je A tuig zeilen.
    Voor hun formule de perfecte oplossing.
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Bedankt weer voor de uitgebreide uitleg.

    Mijn eerst gekochte Classic heeft een racing roer, en ik herken het snel uit het roer lopen bij meer wind, wat je beschrijft, wel. Mijn 2e boot heeft het classic roer, en daar veel minder last van. Ik dacht eerst dat dit meer aan de afstelling lag, maar dat zal dus meer door het andere roer komen.

    Apart, van die waterlijn. Dus in principe zal een RMM sneller kunnen voor de wind, en iets minder snel aan de wind, dus wanneer de boot helt? Ik begrijp dat je in een wedstrijd 2 halfwindse rakken hebt, en eentje voor de wind, dan zou je denken dat het voordeel van de RMM voor de wind, niet opweegt tegen het nadeel aan de wind, maar blijkbaar is de praktijk anders?

    Nu vaar ik zelf puur recreatief, dus mijn boot hoeft niet "perfect voor wedstrijden" te zijn, maar als je met een kleine aanpassing er beter mee kan zeilen, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Dus ik ga eens op zoek naar een Classic roer voor mijn andere boot.


    @Roel: afstellen, tactiek en geluk spelen tijdens een wedstrijd inderdaad meer mee dan het type boot, dat geloof ik direct. Mijn vraag was meer bedoeld om te kijken welke boot/combinatie het beste presteert, over de hele linie gezien.

    Ik heb gelukkig geen ervaring met de alu mast, leek me, door de verplichte zijstagen, al niet handig (ik wist niet eens dat hij ook nog eens deelbaar was, dat maakt het nog bewerkelijker) dus bij het uitzoeken van mijn "2e handsjes" wel erop gelet dat er al een koolstof mast op zat.
     
  3. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Ja Henk, op de classic zit standaard een alu mast en deelbaar.
    Dan nog van dat zachte aluminium, buigt makkelijk en snel......

    De zeilservoconfiguratie van de racing bevalt mij beter, zeker met lichtweer loopt deze makkelijker.

    Tegenwoordig zie je steeds vaker dat het tuig verlaagd is, bedoel daarmee te zeggen dat de giek op minimale hoogte over het kapje gaat.
    Voordeel is een lager drukpunt, wat je duidelijk gaat merken bij meer wind.
    Voor de kleinere zeiltjes is een FatHead in zwang geraakt, weer max oppervlak bij een laag drukpunt.
    Zeilen zijn wat moeilijker te trimmen, maar alles leert.

    Lange tijd zag je een miniservo tegen het achterschot geplaatst.
    (het liefste dwars tegen t schot, zodat je meer ruimte in het bootje vrij hebt).
    Laatste tijd (ruim begrip) steeds vaker een standaard servo naast de kielkast.
    Voor het gewicht hoef je het niet te laten (boot moet volgens MMI / MM.NL minimaal 860 gr zeilklaar zijn), de massa is gecentreerd in het midden en de grotere betrouwbaarheid van deze servo's t.o.v. de mini's.
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Die lager geplaatste giek zit op mijn 1e boot, de spanner voor de giek zit dan aan de bovenkant, er werkt dan precies contra, langer betekent minder twist, korter meer.

    Fathead betekent dat de top van het zeil recht is en breder, ipv in een punt lopend, toch? Met kleinere zeiltjes bedoel je B- en C-tuigage?
     
  5. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Bij jouw zit het onderlijk van het grootzeil nog steeds op ca 4 cm boven dek.
    Domweg bij jouw het giek/nerhaler beslag omdraaien en je hebt weer een horizontale giek met neerhaler ipv diagonale giek met neerdrukker.

    Het is jammer dat de spanner met aan beide zijde draad is uigevoerd, daardoor is de afstelling wat grof, dit in vergelijking met aan een zijde draad andere vrijdraaiend.

    Het mooie van de stijve neerhaler constructie is dat met weinig wind het grootzeil een mooi open achterlijk houdt.

    Verlaagde giek bedoel ik dat het grootzeil ca 2 cm boven dek is.
    Heb dit meteen als axiaal beslag uitgevoerd, dus om de mast roterend.
    Nu voor de wind meer geprojecteerd zeiloppervlak.

    Is correct dat de punt er van boven afgeknipt is, moet ook wel,
    anders vallen de zeilen buiten de klasseregels.
    Meestal worden deze tuigjes met A- (normale fok, kleiner grootzeil) en B, C etc aangeduid.
    Of het recht of met een grote boog is, is een beetje afhankelijk hoe je de stevigheid in het zeil krijgt.
    Met foliezeilen is dit makkelijker te verkrijgen vind ik, dan met icarex zeilen.
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik merk dat, bij een stevige windvlaag, de servo de zeilen niet meer kan aanhalen zolang er "druk" op staat. Zou de servo te zwak zijn, zou overstappen naar 6 volt ipv 4.8 volt veel schelen? Of heeft veel sterker niet veel zin, omdat je dan riskeert dingen stuk te trekken bijvoorbeeld?

    Ik kan het meestal wel oplossen door van de voordewindse koers af te wijken, en dan zo op te draaien dat de zeilen een beetje gaan klapperen, dan is de druk er af en kan ik de schoten weer probleemloos aanhalen.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    De plek waar je katrol op je servo-arm zit, dichter naar je servo toebrengen.
    Minder "schootlengte", echter meer kracht.
    Of een andere, "iets krachtiger dan standaard" servo monteren... Dat heb ik gedaan.
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Wat is het krachtmoment van een "standaard" servo in Nm? Dan is het makkelijker te zien welke servo's sterker zijn. Welk merk en type heb jij er dan in? En kun jij dan, als de boot een flinke wind in de rug heeft, nog steeds de schoten dichthalen met die iets sterkere servo?
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Krachtmoment van een "standaard"- servo weet ik niet. Ik ga niet uit van de specificaties van fabrikanten/importeurs/winkeliers, want die zijn over het algemeen overtrokken.
    Kijk even op deze site: Futaba Standard Analog Servos dan zie je (een indicatie van) de verschillen tussen de diverse analoge standaard servo's.
    Eerst had ik een FUTM0029 in de MM. Daarmee hetzelfde als jij:
    voor de wind of aan de wind varend, met een behoorlijke bries, had de servo moeite het zeil binnen te krijgen.
    Vervolgens een FUTM0043 gemonteerd, en ik kan onder alle omstandigheden m'n zeilen binnenhalen.
     
  10. Chineesefood

    Chineesefood

    Lid geworden:
    10 aug 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag bij de lokale modelbouwwinkel een Micro Magic carbon edition aangeschaft:banana:
    Nadere info volgt:2gunfire:

    Grtz Chineesefood
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik dacht even, wat zijn dat rare type-nummers, maar even "Googelen" leert dat de FUTM0029 de S3001 is, die volgens opgave bij 4.8 volt 2.4 kg-cm kan trekken, en bij 6 volt 3.02 kg-cm.

    De FUTM0043 is ook bekend als S3010, en heeft bij 4.8 volt 5.18 kg-cm en bij 6 volt 6.48 kg-cm. Meer dan het dubbele dus. En hij is zelfs 4 gram lichter dan zijn "broertje".

    Als ik weer thuis ben eens kijken wat er nu in zit bij mijn boten, dan kan ik wat vergelijken.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Ga je een bouwverslag bijhouden in het daarvoor bestemde topic? En we zijn benieuwd naar je ervaringen met deze versie.
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  15. Chineesefood

    Chineesefood

    Lid geworden:
    10 aug 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Haarlem
    :wink:
    Dit is mijn eerste zeilboot die ik ga maken :newbie: (heb wel wat ander (rc) modelbouw spul wat vaart, vliegt of rijd.) Ik ga wel foto's maken van de bouw maar een verslag zal later pas gaan komen denk ik:rolleyes:
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Tsja, als je zo zeker bent van succes, je vaardigheden, kennis en oplossend vermogen, dan levert een bouwverslag maken alleen maar tijdverlies op.

    Vaak praat het wat makkelijker met een foto verslag erbij, mocht je tegen een probleem aanlopen of anderen je willen waarschuwen voor een misstap die je onbewust aan het begaan bent, doordat zij wel de ervaring hebben.

    Het is maar een gedachte die ik op papier zet hoor, ik verplicht je tot niets.
    Veel bouwplezier.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Een paar foto's met een kort stukje tekst is al een verslag. Hoeft echt geen lappen tekst te zijn.
     
  18. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hierbij alvast een melding van de bouw van een Micro Magic als tussen project. Na een vriend te hebben geholpen bij het afbouwen van een MM voor zijn zoon heb ik besloten er ook 1 voor mijzelf te gaan bouwen. Zal wel een winter klus worden. Ga voor een standaard versie.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Hoe meer, hoe leuker. Ga je ook een verslag bijhouden?
     
  20. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Denk wel een verslag te gaan bijhouden hier. Maar zoals gezegd pas van de winter bouwen.
     

Deel Deze Pagina