Het grote Micro Magic topic - Vragen? Tips? Ervaringen? Allemaal welkom hier!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Indoorvlieger, 17 jul 2012.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Waarom niet nu, het is nu vaak mooi zeilweer?


    Gezien op RCGroups, systeem voor een genua:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    RT.Magic vindt dit leuk.
  2. Chineesefood

    Chineesefood

    Lid geworden:
    10 aug 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Haarlem
    De Micro magic is klaar:banana: Ik moet zeggen dat ik me flink heb vermaakt met het bouwen ervan:p Nu alleen nog uitvinden hoe rc zeilen werkt op het water:rolleyes:
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Heb je vlot gedaan. Let er bij de eerste keer zeilen op dat je op een plek gaat varen waar je overal bij het water kan komen, mocht er dan wat mis gaan, dan komt je boot altijd aan wal, ipv te blijven hangen in het riet. Mocht je een andere RC boot tot je beschikking hebben, dan is het handig die ook mee te nemen, mocht je de zeilboot moeten "bergen" bij windstilte, of falende besturing. En zorg dat je de fok een stukje losser hebt staan dan het grootzeil.
     
  4. Chineesefood

    Chineesefood

    Lid geworden:
    10 aug 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je voor de tips:D

    Hopelijk zometeen in de (kleine) vijver de eerste test:banana:
    Mijn RC reddings bootje is nog niet klaar dus voorlopig als de de boot vast komt te zitten zwemmen, wachten of het waadpak aan:mad:

    hier een plaatje van de micro magic:eek:

    [​IMG]
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    De standaard zeilen van de rMM zien er trouwens goed uit, vergeleken met de zeilen van de classic. Zelf waren mijn boten al voorzien van zelfgemaakte zeilen, maar mocht er ooit een zeil sneuvelen, is het rMM zeil een goede keus, of kun je ze beter zelf maken?
     
  6. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Hangt van je vaardigheden af en je budget henk.

    Voor MM kun je ze, zeker eenbanig net zo goed zelf maken.
    Geprofileerd ook, wanneer je weet hoe dat moet.
    Setje MM zeilen doen al gauw 40 euro... (slik).

    Enne, op de MM maakt het niet echt veel uit of het geprofileerd is of eenbanig (uit een stuk).
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    40 euro voor de standaard zeilen? Dat is best pittig. Ik heb nog wat folie liggen, dus dan wordt het waarschijnlijk zelf maken. Dat het weinig zin heeft om profiel in de zeilen te maken door met banen te werken, had ik al eens gelezen. Dat maakt het wel een stuk makkelijker.

    Maar wat ik dan nog niet weet is of er verschil in prestatie zit tussen rMM zeilen en profielloze zeilen van folie. En Icarex, dat is toch iets stugger dan de folie, of zit ik er dan naast?
     
  8. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    rMM Bouwdooszeilen zijn net zo profielloos als je folieprofielloze zeilen.
    folie heb je in diverse diktes/zwaarte of hoe je het ook wilt noemen.
    Natuurlijk hoe dunner hoe beweeglijker, maar ook kwetsbaarder.
    Icarex is zeker niet stugger, tenzij je op zout vaart en er veel zout op vastzet...
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2012
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Wat is dan het beste compromis tussen duurzaamheid en zeilprestatie? Ik kan me voorstellen dat je voor wedstrijden het dunste materiaal neemt, omdat dit zich beter naar de wind vormt, en leven de zeilen dan wat minder lang, geen probleem. Maar als recreatiezeiler doe je graag wat langer met je zeilen. Als ik kijk naar de folie-zeilen van mijn 2e MM, dan ontstaan er bij het grootzeil aan de achterrand wat scheurtjes, schijnbaar alleen aan de oppervlakte en dus niet door en door, maar ik vind dat wel snel, na een paar maanden varen. Misschien dat ze niet doorscheuren, en dus wel een paar seizoenen mee zullen gaan, maar echt gerust ben ik er niet op. En is de extra folie die ik erbij heb gekregen snel op. Of valt dat wel mee?

    Vandaar ook eerder mijn interesse in de standaard rMM zeilen, als die wel probleemloos een aantal jaar mee kunnen, worden ze wel weer interessant voor recreatief zeilen.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een metertje vliegerdoek kost vrijwel niets. En daar haal ik een setje MM-zeilen uit. Heb ik een jaar mee gevaren, toen waren ze op. In dat jaar vrijwel elke zaterdag en elke woensdagavond gevaren, onder alle denkbare omstandigheden. Met een paar graden boven nul tot 30 graden, met windkracht 0 tot en met windkracht 4.
    En het verschil in prestatie t.o.v. de "standaard-zeilen"?
    Zie het verschil tussen een MM en een RMM: vrijwel niets, mits je je zeiltjes netjes maakt. Met broddelwerk lever je snelheid in, da's logisch.
    Dat in het achterhoofd, vind ik zeiltjes van 40 euro best wel prijzig...
     
  11. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Wat beter is, folie of icarex (t materiaal waar de rMM zeiltjes van gemaakt zijn)...
    Hangt helemaal af van de folie die je gebruikt en hoe je met je zeilen omgaat.

    Voor wedstrijden heb ik alleen voor heel licht weer dunne folie of gebruik Icarex zeiltjes,
    wanneer er meer wind staat, zeiltjes van dikker folie, is even sterker.
    Zeker in duitsland 'mishandel' ik de boot en tuig nogal eens door lang te blijven zeilen met het A-tuig en een best wel zwaar ballastgewicht.

    Ik denk dat het met je persoonlijke voorkeur te maken heeft, wat je prettiger vindt.

    Het eerste tuigje kost even tijd, maar het zoveelste gaat bijna vanzelf....
    folie of icarex voor een MM tuigje kost de wereld niet.

    Roel, welke MM zeiltjes bedoel je, die er vroeger (vochtgevoelig) bij zaten of die er in de laatste series in de doos zaten.
    Wanneer je de vochtgevoelige oude bedoelt, ik vind er wel degelijk een groot verschil in zitten tussen deze en die van de rMM.
    De beste rMM zeiltjes waren die, die bij de eerste 500 rMM's zaten.......
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2012
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Komen die oppervlaktescheurtjes bij folie-zeilen wel bekend voor? Kan het kwaad op korte termijn?

    Waar zijn de zeiltjes van de classic MM van gemaakt? Die lijken me snel uit te lubberen, althans op foto's van gebruikte MMs zie ik dat geregeld. Als ik kijk naar de zeilen van mijn 1e MM, dan zijn die nog net zo goed als vorig jaar. Ik weet alleen niet waar die van zijn gemaakt.
     
  13. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Je hebt folie (mylarachtig spul) en folie (verpakkingsmateriaal bloemist / rol van de blokker in div kleuren).
    Bij de mylarfolie zeilen heb ik nog nooit opp. scheurtjes gezien.
    Bij mijn zeiltjes van blokkerfolie is de kleur wel eens wat streep/scheurachtig weggelopen.
    Maak mijzelf er niet echt druk over.

    Waar de MMclassic-oud zeiltjes van gemaakt zijn weet ik niet precies, is doek met een fijne (ca5mm) blokjes structuur, terwijl icarex (rMM en nieuwe-MMclassic-zeiltjes) een blokjesstructuur hebben van ca 10mm.
    Over de kwaliteit van het oude doek en de prestatie zijn de meningen verschillend.
    Thijs Oosterheert, MM-er va het eerste uur zweerde er altijd bij en voer er redelijkgoed mee, ik zelf vond het bagger, met mijn eerste setje eigen zeilen voer ik tig keer beter, ondanks dat ik geen vertrouwen in eigen werk had toen...
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Doek met 5 mm blokstruktuur is nylon doek, bestaat in verschillende gewichten 40 gr/m² 60 enz. word op de 1/1 schepen als spinacker doek gebruikt. De blokstrutuur ontstaat door het inweven van een zwaardere draad, scheurstop . Je gaat die ook terug vinden in een vlieger winkel

    Zeiltape Service
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Interessant. Op mijn eerste MM heb ik blijkbaar dat nieuwe 10 mm blokjes-structuur doek, dat is dan dus Icarex, begrijp ik. Alleen is er een sierbaan in gemaakt:

    [​IMG]

    Enige "schade" tot nu toe aan deze zeilen heb, is een kleine plooi onderin het grootzeil, die er al in zat toen ik de boot een jaar geleden kocht. En de boot heeft in stevige wind gevaren, maar vaart nog steeds prima voor recreatief gebruik. In een wedstrijd zal ik zo waarschijnlijk niet mee kunnen komen, maar de trim zal ook wel niet goed zijn voor de dan geldende omstandigheden, aangezien ik de boot heb getrimd om in een ruim wind bereik redelijk tot goed te presteren, en een voor de dan heersende omstandigheden perfect getrimde boot zal al snel de achtersteven laten zien...

    Maar het lijkt me dan dat Icarex het beste compromis is tussen afdoende zeilprestaties en duurzaamheid.
     
  16. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Hoi Henk

    Dit is ook niet het originele zeil wat er bij de MM zit.
    Dit is een eigenmaak (zelf of derde).
    De 'sier'baan is gedacht om meer bolling in t voorlijk te creëren.
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Even uit de gegevens van de febrikant

    Icarex Polyester
    De standaard in ripstop-nylon polyester spinnaker doek. Fabrikanten van top sportvliegers maken gebruik van Icarex. Extreem laag gewichten toch heel sterk, geen wateropname, extreme luchtdichtheid en minimale rek. Icarex geeft de vlieger optimale prestaties in lichte wind. Bestendig tegen UV invloeden, heeft dubbele versterkingsdraad die het scheuren van het doek tegen gaat. De stof is 140cm breed en heeft een gewicht van 31 gram per m2.
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Originele zeilen hebben inderdaad altijd 1 kleur, ik wist dat deze niet origineel waren. Maar dat die strook voorin nog een functie had, is nieuw voor mij, ik dacht dat het gedaan was om de boot makkelijker te kunnen volgen in een deelnemersveld. Wel was me opgevallen dat deze boot iets hoger aan de wind wil lopen bij wat hardere wind, dan de andere MM, met folie-zeilen uit 1 stuk.

    In ieder geval bevallen deze zeilen me prima, net wat ik al zei, na een jaar gebruik (en ze waren al niet meer nieuw toen ik deze boot 2e hands kocht) presteren ze nog behoorlijk. Zijn er ook mallen voor zo'n dergelijke baan in het voorlijk? Dat maakt het wel makkelijker als ik een keer de folie-zeilen op de 2e MM zou moeten vervangen.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    En die heb ik dus...
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Hoe weet je of je met de 1e 500 zeilen te maken hebt? Wat heeft Graupner dan aan de rMM zeilen veranderd?
     

Deel Deze Pagina