Het grote Micro Magic topic - Vragen? Tips? Ervaringen? Allemaal welkom hier!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Indoorvlieger, 17 jul 2012.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Voor mijn gevoel zou een spanner met schroefdraad aan 1 kant het mooist zijn. Met dit dubbele schroefdraad zitten er maar weinig slagen tussen maximaal aangehaald, en zoveel twist dat alle wind uit het zeil waait. Er is wel mee te werken, maar dan moet je met een kwart slag per keer gaan afstellen, om niet de "sweet-spot" voorbij te schieten.

    Moet je zo'n spanner met enkele schroefdraad zelf maken? Ik zie alleen de standaard dubbele spanner, die per 10 wordt verkocht, als ik bij Rczeilen.nl kijk.
     
  2. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Bij RCzeilen zijn alleen de GRP met dub. draad te krijgen.
    Met enkele zijn elders wel te krijgen, vind ik zelf ook mooier werken.
    Zelfmaken is ook altijd een optie.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Voor zelf maken heb je vast wat speciaal gereedschap nodig, of niet? Heb je zo ook een adres waar die enkele spanners te vinden zijn? En misschien een shop die de standaard dubbele spanner per stuk verkoopt?
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Kijk eens op deze link, heb een spanner gemaakt met een kwiklink, messing buisje en schroefje. Schroefje in messing buisje gesoldeerd, kan vrij draaien in de beugel aan de giek, terminal kwiklink in de andere zijde buisje gesoldeerd, als je met het buisje draait zorgt de schroefdraad van de kwiklink voor de regeling, is ook gemakkelijk los te maken aan de mast.

    recyclage-plug-2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Bedankt voor de tips, ik ga dat topic nog eens doorlezen.
     
  6. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Vandaag heb ik in wat ruwer water gevaren (zee ;)) en na het varen zat er aardig wat water in de boot.
    Naar mijn idee is dat water erin gekomen door de opening van de doorvoer:
    [​IMG]

    Omdat het de bedoeling is meer dan eens op zee te gaan varen zal ik voor deze lekkage een oplossing moeten zoeken.

    Boven op het dek zit ook een doorvoer maar daar heb ik een kunststof pijpje ingelijmd:
    [​IMG]

    Maar omdat de draad hier een hoek maakt naar de giek denk ik dat het bij deze doorvoer zo niet kan werken.

    Heeft er iemand een oplossing voor deze doorvoer???

    Alvast bedankt :)
     
  7. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Bij de doorvoer van de fok zie je dit zo wel vaker, alleen even om denken dat de rand niet te scherp is.
    De doorvoer van je Grootzeil, kun je wel veranderen, heb er zelf nooit echt last van gehad dat er daar water door komt.
    De rubberbalg heb ik een ribbeltje door het schot getrokken, zit ie vast en dicht meteen het grote gat af.
     
  8. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Dat van de fok-doorvoer had ik ook ergens gelezen op het forum dus dat ook meteen toegepast bij het bouwen.

    Voor de stuurstang heb ik eerst een kort pijpje aluminium in de romp gelijmd daarop heb ik de balg gelijmd, de stuurstang gaat er ook maar net door.

    En daarom dacht ik dat het de doorvoer was van het grootzeil,dit is eigenlijk de enigste opening die er is buiten het dekluik.
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het kan ook je dekluik zijn, zou je de volgende keer varen eens met vaseline/uierzalf kunnen insmeren. Maar misschien heb je ook wel een lekje elders, bijvoorbeeld in de kielkast, mastkoker. Had ik bij mijn 2e MM ook, op rustig water kurkdroog, bij meer golven water binnen. Bleek een lijmnaad bij de spiegel een kleine kiertje te hebben, en als je water bij de mast op het dek goot, liep het via de mastkoker zo de boot in. Als je toch de spullen er nog uit hebt, kun je dat makkelijker testen. Eventueel in een klein badje, verschillende stukken onder water houden, en kijken waar het naar binnen kan komen.

    Bij dekluik ook even kijken of je niet te weinig van de naar beneden staande rand van het klepje hebt verwijderd. Zit daar nog teveel, dan kan de deksel niet genoeg naar beneden worden gedrukt, en sluit het rudder snoertje niet goed af. Ik las ook dat sommigen ventielslang als alternatief gebruiken, is ietsje dikker.
     
  10. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Dankjewel voor de tips.

    Ik ga hiermee aan de slag en hopelijk vind ik geen lek :)

    Ik had hem al wel eerder in de badkuip getest voordat ik ermee ben gaan varen,toen heb ik geen lek gevonden.

    Maar je weet nooit hoe raar het kan lopen en het is beter uitsluiten dan naar raden.:confused:
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Soms springt er een lijmnaad open. Bij mijn 2e MM had ik eerst alleen water binnen bij ruwe omstandigheden, later ook op vlak water. Bleek ook een lijmnaad te zijn gaan kieren, bij de achtersteven. Test in een badje bracht dit genadeloos aan het licht.
     
  12. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Het lek gevonden.... :banana: het dekluik is de boosdoener, de doorvoer kan wel water lekken maar niet in die hoeveelheid van een golfje.

    Maar met de doorvoeren dicht en het onderduwen van de romp zat er wel de hoeveelheid water in die ik gisteren ook had.(ik heb ook tevens de zijkanten en achtersteven gecheckt)

    Waar ik ook achter kwam is dat de kiel-en mastkoker niet in de romp lekt maar wel een opening tussen die 2 kokers.
    Ik had het draadeindgat op het dek dichtgemaakt en met een spuit water in de kielkoker gespoten en dit water liep er door de mastkoker weer uit, gelukkig niet in de boot.
    Kan dit kwaad of zal ik hier op een of andere manier lijm tussen moeten krijgen??

    Alvast bedankt... :D
     
  13. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Dat zeiden ze bij Graupner ook over de RTR, zelfs toen ik daar was,
    hij had het zelf getest, de verantwoordelijke persoon.
    Toen maar even laten zien waar ze allemaal hun probleem hebben
    en de boot was toch lek......
    Begrepen dat ze nu op zoek gaan naar een andere leverancier voor de RTR versie, de (mijn) waslijst met defecten was wat te groot.....

    Edwin, ik hoop dat je boot idd niet lek is op niet gewenste plaatsen...
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Een verbinding tussen mastlkoker en kielkast kan geen kwaad, op die manier kan water wat over het dek in de mastkoker spoelt via de kielkast naar buiten.


    @Arjan: Wat is er momenteel mis met de RTR kits?
     
  15. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Dat is dan idd een meevaller, ik zou ook niet weten hoe ik op die plek lijm zou moeten krijgen.

    @ahcling: een lek is nooit gewenst waar dan ook :D

    Maar de afdichting van het dekluik moet gewoon verandert worden,ik heb de rand en de goot opgemeten en daar zit ±1,8mm verschil in dus dat zou voldoende moeten zijn,de 4 klemmen zitten er ook strak op.
     
  16. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    @Henk

    Genoeg dat Graupner nu wisselt van fabrikant... (volgens mijn laatste info).
    Grootste manko is dat kielkast niet aan dek gelijmd is, hooguit door schroefjes ertegen aan klemt.
    Bij nauwelijks wind leidt dit niet of nauwelijks tot water in de boot, bij normaal nederlands zeilweer
    wordt het toch echt nat binnen.

    2014 RTR : Allemaal lek bij kielkast, diversen ook bij deksrand en roerkoker. verders nog wat andere gebreekjes die niet hadden gemoeten.
    2014 Hott : Allemaal lek bij kielkast. diverse andere gebreekjes, minder dan bij de RTR versie.

    Uitspraak gebaseerd op ca 50 boten, welke ik in mijn handen heb gehad en gerepareerd.
    Volledige gedetaileerde lijst bij GRP bekend, zal die hier verders niet plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2012
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Nou, ik heb bij mijn 1e MM, die met de rode zeilen, een "gewenst lek". Er zit in de steven een loosplug, zodat je de boot snel leeg kan laten lopen als er teveel water is binnen gekomen. Niet dat deze boot dat nodig heeft, hij blijft veel beter droog van binnen dan mijn andere MM. De sluiting van het dekluik is erg goed, als je na het zeilen de kap eraf wil hebben, zit die lichtjes vastgezogen. Als ik dan nog water binnen heb, komt het puur doordat hij te vaak voor duikboot heeft gespeeld, waardoor zelfs het pijpje in de schootdoorvoer van de fok ruim onder water heeft gezeten, en dan vaak een aantal seconden.

    @Arjan: Hoe repareer je zo'n ter hoogte van het dek lekke kielkast? Kiel eruit, dek iets omhoog duwen en er dan van onderen dunne epoxy in laten lopen? Lijkt me een rotplek om wat te moeten fixen.
     
  18. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Kiel eruit en beter ook de servoplaat met servo (tegen het kliederen op je servos en schoten en tevens iets meer bewegingsruimte in de boot).
    Dek idd iets omhoog duwen en er stabilit tussen doen en dan weer aanduwen.
    Epoxy en ABS is niet echt een goed huwelijk....

    Leuk om te repareren, niet echt, maar goed, wanneer het moet, moet het.
     
  19. Engel

    Engel

    Lid geworden:
    11 sep 2012
    Berichten:
    2
    Locatie:
    NOP
    Hallo allemaal,
    Ik ben nieuw hier, maar heb behoorlijke modelbouw ervaring. Ik heb de ambitie opgevat om een Micro Magic te bouwen van hout. Ik zag al eerder een MM tekening met beschrijving als multi knikspant, dat wil ik niet. Een rondspant opgebouwd uit latten op een hulp spantenraam, waarna deze worden vervangen door ingelijmde rondgebogen spantlatjes. Het geheel zo licht mogelijk, en fraai blank gelakt (het oog wil ook wat) en dan in wedstrijd conditie. Wie heeft daar ervaring mee ? Graag info.
    H.gr, Hans E
     
  20. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    @Engel: welkom op het forum.

    Ik heb alleen geen ervaring met de door jou beschreven bouwwijze,maar ik neem aan dat hier snel wel reactie op zal komen.

    Gisteren gevaren met Bft3 varen ging goed ik ben nog steeds bezig met wat aanpassingen van de MM.
    Ik heb voldoende tips om voorlopig nog het een en ander te veranderen, en natuurlijk zeil-ervaring op te doen.

    Een beetje off-topic maar wel handig is het programma wat ik heb geinstallerd is Weerstation online V2, het is een gratis online weerstation wat je op je bureaublad kan weergeven met windmeters en dergelijke.
    Dit gebruik ik omdat ik al een paar keer verrast ben met een mooie windstilte. :D
     

Deel Deze Pagina