Het grote OpenXSensor-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door r3wd, 18 feb 2021.

Tags:
  1. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    OpenXSensor

    Wat is het?
    OpenXSensor is een stukje software voor Arduino's. Met deze software kun je met behulp van een Arduino en verschillende sensoren telemetriegegevens versturen naar je ontvanger/zendercombinatie.

    Toepassingen
    Denk aan vario-sensoren, plaatsbepaling met behulp van GPS, het monitoren van voltage en amperage of een flowsensor voor het meten van brandstofverbruik.

    Maar daar zijn toch al gewoon kant en klaar-oplossingen voor?
    Klopt, maar die hebben twee nadelen; ze zijn duur en/of ze zijn niet zelf samen te stellen. Hierdoor ga je modules aan elkaar knopen en daar heb je niet altijd de ruimte voor.

    Wat heb je nodig?
    Dat ligt aan de toepassing, maar verplicht is een Arduino. Mijn voorkeur gaat uit naar een Pro Mini 3.3V. Ook heb je een sensormodule nodig die meet wat je wilt weten. En een ontvanger/zender die overweg kan met telemetriegegevens in een formaat dat ondersteund wordt door OpenXSensor.

    Welke protocollen worden ondersteund?

    Voorbeelden

    Links
    OpenXSensor - GitHub

    Waarom dit topic?

    Mijn zoekopdracht leverde wel wat losse posts op maar nog geen verzamelplek. Dus omdat ik knutselen met electronica leuk vind en omdat stats gewoon gaaf zijn. Dat laatste is gewoon zo ;)

    Ik denk dat we veel van elkaar kunnen leren en leuke inzichten op kunnen doen wat nou een mooie manier is om een eigen sensorhub te maken.

    De komende dagen zal deze topicstart verder aangevuld worden.
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik maak al een aantal jaren mijn telemetrie componenten zelf mbv OpenXsensor.

    Hoofdzakelijk vario en gps, maar ook druksensoren om de druk in het reservoir van het landingsgestel te meten.
    Verder Lipo spanning en stroomverbruik.
     
  3. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Druk in het reservoir is ook een goede :)
     
  4. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Een heel gevoelige vario maken mbv een goede barometrisch sensor GY-63/MS5611 en een MPU6050

    In openxsensor worden de gegevens van deze 2 sensoren doorberekend voor een nog nauwkeurige vario.

    In een wat snellere zwever erg grappig om mee te spelen.

    Ik gebruik altijd een 3.3v Pro Mini, omdat ik deze spanning ook referentie spanning gebruik voor analoge sensoren.. 5v is te veel onderhevig aan fluctuaties op de voedingsspanning door belasting van servo's e.d. waardoor de referentie dan ook op en neer gaat.. dus ook de te gemeten analoge waardes.

    Ik heb ook gemerkt dat de GPS hier last van kan hebben (sensor lost), daarom is deze ook aangesloten op 3.3v van de Pro Mini sindsdien nooit meer last gehad.

    Verder heb ik de rest op de RAW pin aangesloten omdat je spannings regelaars op de sensor printjes voldoende zelf stabiel 3.3v genereren.

    Dit is mijn basis schema hoe ik mijn sensoren aansluit.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2021
    Harold en Helikapoter vinden dit leuk.
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Toevallig net vanmiddag hier weer wat naar gekeken. Ik heb een BN220 GPS sensor, maar krijg die met geen mogelijkheid geconfigureerd voor Galileo. GPS en Glonass werkt wel als ik hem op U-center aansluit. Ik wil hem graag met 2 constellaties GPS en Galileo laten werken.
    verder staat er in de oXs_config_advanced

    // --------- 10 - IMU 6050 --- (accelerometer + gyro) and HMC5883 (magnetometer) --------------------------------------
    // ***** 10.1 - IMU 6050 *****
    #define PIN_INT_6050 2 // Interrupt from 6050 has to be connected to Arduino pin 2 or pin 3 (do not use here the same pin as PPM)

    maar waar is die pin 2 (of 3) voor? Ik zie hem niet aangesloten in jouw schema, want de communicatie gaant via I2C. Hij zou op de "int" van de MPU6050 moeten?
     
  6. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Na mijn weten staat een 220 standaard in "multi mode" dat kan ik namelijk ook zien in Ucenter. soms heb ik wel 26 satellieten in view, dan kan nooit alleenmaar het standaard amerikaanse systeem alleen wezen.


    Je hebt helemaal gelijk, ik had de mpu vanmiddag erbij getekend en inderdaad de INT pin vergeten.. die gaat inderdaad bij mij ook naar pin 2 van de arduino.
     
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Dat zou me verbazen. Ik heb in U-center deze stappen doorlopen en dan zou je naast satellieten met "G" (GPS) en "R" (Glonass) ook satellieten met een "E" (Galileo) moeten krijgen. Maar als ik dan bij SVINFO naar de ontvangen satellieten kijk dan is het alleen G en R.

    Beitian BN220 sattelites.jpg
     
  8. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    In het eerste bericht in het stukje op het duitse forum kun je zien dat het configuratieprofiel exact hetzelfde is wat ik in U-center heb ingegeven (zie afbeelding hieronder). Maar toch geen Galileo ontvangst.

    Beitian BN220 configuration.jpg
     
  10. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
  11. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Dat had ik eergisteren na een paar uur Googlen ook doorgelezen, maar hoe je "GPS_GNSS_MODE" op 71 moet zetten in U-center heb ik dan weer niet kunnen vinden.
     
  12. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    ik krijg hier exact hetzelfde.. ook geen galileo...

    Zou het te maken kunnen hebben dat het mogelijk namaak Ubloxen kunnen zijn,, want die zijn rijkelijk in omloop op aliexpress..
    Ik heb ze ook, doen het voor de rest prima.. maar misschien missen deze wat functionaliteit?
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik was juist van de namaak U-Blox Neo M6, M7 en M8 afgestapt omdat ik eens Galileo wilde ontvangen. De namaak U-Blox verloren hun GPS lock als er hoge G maneuvres worden gevlogen en dan had ik ze al op de meest dynamische modus "airborne <4G" gezet. Ik ga wel kijken of de BN-220 hier minder last van heeft. Bij mijn zwevers en sportkistjes gaat het allemaal nog best, maar trek je een keer 10g in een paar bochten, dan raakt hij de kluts kwijt.

    Ik begin nu te denken dat Beitian wel de U-Blox firmware gebruiken, maar hardwarematig de componenten missen om Galileo te ontvangen. Een beetje zoals een multiprotocol module voor je zender, waar je dan niet alle RF modules in hebt gestopt. De software laat aan de gebruikskant zien dat er van alles mogelijk is, maar doet onder de motorkap niks.
     
  14. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL

    Je kan alleenmaar zeker weten of je een namaak hebt door 2 dingen te proberen.

    1. de init output uitlezen bij het opstarten van de gps zodra er spanning op gezet wordt.
    Als er iets van HW=ATGGM3xxx staat weet je meteen dat je met een fake unit te maken hebt.

    2. het blikje optillen de ublox module.. als er geen flash chip naast zit, dan heb je ook met een fake te maken. (geen firmware update mogelijk)


    In iedergeval ik ontvang galileo met geen mogelijkheid met mijn BN220's/180's

    Hele nacht buiten laten draaien is het volgende resultaat. GPS/GLONASS/EGNOS

    In iedergeval de dekking van GLONASS + GPS is zo goed dat ik niet direct Galileo nodig zal hebben :)

    Schermafdruk 2021-03-13 16.36.45.png
     
  15. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik krijg dit als ik een M8N opstart. Het is een exemplaar waarbij ik de firmware niet kan updaten

    $GNTXT,01,01,02,u-blox AG - www.u-blox.com*4E
    $GNTXT,01,01,02,HW UBX-M80xx 00080000 *43
    $GNTXT,01,01,02,ROM CORE 2.01 (75331) Oct 29 2013 13:28:17*4A
    $GNTXT,01,01,02,PROTVER 15.00*01
    $GNTXT,01,01,02,GNSS OTP: GPS GLO, SEL: GPS GLO*67
    $GNTXT,01,01,02,ANTSUPERV=AC SD PDoS SR*3E
    $GNTXT,01,01,02,ANTSTATUS=DONTKNOW*2D
    $GNTXT,01,01,02,LLC FFFFFFFF-FFFFFFED-FFFFFFFF-FFFFFFFF-FFFFFFFD*33
    $GNTXT,01,01,02,RF0 dev ok*04

    Ik zie niet de melding die jij opnoemt.

    Als ik de firmware wil updaten, dan kan hij het flashgeheugen niet vinden, waaruit ik afleid dat het een nepper is.


    Starting Flash Firmware Update
    Loading and checking firmware image
    Load FW binary 'E:\Downloads\UBX_M8_301_SPG.911f2b77b649eb90f4be14ce56717b49.bin'
    Binary check success, G80 image valid.
    Version: 3.01 (107900)
    FLASH Base: 0x800000
    FW Base: 0x800000
    FW Start: 0x86C16D
    FW End: 0x8808CC
    FW Size: 0x808D4
    Transfer Packetsize: 512
    Transfer Packets: 1029
    Sending training sequence
    Checking communication link...
    Communication link OK.
    Deleting Flash FW: OK
    Rebooting
    Identifying receiver updater version at 9600 baud.
    Firmware loader version 5.01 detected.
    Suitable Multi-ROM image found
    Check pass: u-blox8 Multi-ROM image -> u-blox8 ROM2.01-receiver
    Identifying Flash
    Flash Detection timed out.
    Done in 16.4 sec.
    Statistics:
    Erases sent: 0
    Writes sent: 0
    Erase timeouts: 0
    Write timeouts: 0

    ik ga de can er eens even afhalen
     
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Onder de can zit dit:

    Een nepper.

    M8N nepper.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2021
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096


    Kijk hier eens naar. Een M8N is niet altijd een nepper, alleen schijnt het flashgeheugen te ontbreken. Updaten zo dat ook Gallileo-satellieten worden ontvangen, is niet mogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2021
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Als het flashgeheugen ontbreekt is het een nepper, zelfs als de originele M8030-KT chip wordt gebruikt. Gezien mijn ervaringen met de counterfeit STM32 chips, ben ik er zelfs nog niet van overtuigd of er geen ander merk GPS chip in mijn nepper zit. Misschien moet ik voor de grap eens een Beitian GPS module openmaken en kijken wat daar in zit. Die draaien ook op de UBLOX firmware.

    Beitian BN-220 ROM versie: µb ROM CORE 3.01 (107888) 00080000 FWVER=SPG 3.01 PROTVER=18.00 GPS;GLO;GAL;BDS SBAS;IMES;QZSS
    Fake Ublox M8N ROM versie: µbd2.01 (75331) 00080000 PROTVER15.00 GPS;SBAS;GLO;BDS;QZSS

    Beide zeggen dus dat ze een Ublox-8 zijn waarbij de Beitian de laatste versie van de Ublox-8 firmware gebruikt (3.01). Die zou Galileo moeten kunnen ontvangen, maar doet dat dus niet.
     
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
  20. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Wel leuk; het visuele verschil tussen;

    Conformité Européenne en China Export.

    upload_2021-3-22_20-55-25.png
     

Deel Deze Pagina