Het grote OpenXSensor-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door r3wd, 18 feb 2021.

Tags:
  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Als ik de Beitian GNSS (BN-220 of BN-280) configureer voor Glonas en Galileo en GPS deactiveer, dan krijg ik na een poosje wel Galileo sattelieten te zien. Vervolgens activeer ik GPS weer en dan zie ik ze alle drie. Geen idee of er iets is gewijzigd bij Galileo afgelopen week, maar het werkt nu dus wel. Het krijgen van een nav-lock op de Galileo sattelieten duurt wel langer dan bij GPS en Glonas, ondanks dat de signaalsterkte vergelijkbaar is. Gisterenavond kreeg ik ook Beidu (China), maar dan moet Glonas uitgezet worden.

    Galileo sats.jpg
    G=GPS (VS), R=Glonass (Rusland) en E=Galileo (EU)

    Vervolgens deactiveer ik GPS en Glonass en zet naast Galileo ook Beidu aan en na een poosje komt er dan soms een Chinees om de hoek kijken.
    Hieronder zie je bijvoorbeeld B20 (Beidu) in de rechterbovenhoek.
    beidu.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2021
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  2. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    ik heb inmiddels 4 openXsensor varios voor FRSKY gemaakt. Eerste 3 sensors bij banggood gekocht en de laatste 3 bij Ali. Ik ga er nog 2 maken. Alle sensors werken als high precision varios en koppel ze aan x8r receivers, S.Port dus.
    als je wilt kan ik de links hier plaatsen dan weet je tenminste dat je de juiste sensors koopt. Ik gebruik Arduino nanos ook van Ali.
    groeten
    Red
     
    bosreus vindt dit leuk.
  3. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Aangezien ik recent bent overgestapt naar FrSky van Futaba wil ik met behulp van Openxsensor ook mijn sensoren ontwikkelen.

    Mijn eerste behoefte is om de temperatuur te krijgen van iedere cylinder van mijn saito fg33r3. Dit kan natuurlijk uiteraard met een 100k thermistor, maar kan niet vinden dat deze al ondersteund wordt binnen openxsensor en heeft iemand een voorbeeld hiervan?

    Door wat rond te neuzen oo het internet zag ik namelijk ook dat je de rpm kan uitlezen direct vanuit de cdi.

    Ik ben van huis uit wen software developer, maar met IoT icm Arduino is dan weer nieuw voor mij. Een paar goede voorbeelden zal mij goed doen om te starten hiermee.
     
  4. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
  5. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Voor de ETHOS gebruikers.

    In RC3 is er een smartport filtering gekomen.
    Deze kijkt naar geldige smartport data, zo niet resulteerd dit na 3x foute data een "sensor lost" warning.

    Ik had dit heel erg met een Stroom sensor. deze schoot af en toe onder de 0 door.
    Dit heeft te maken met de 0 offset calibratie.
    Alleen is dit zeer lastig omdat de referentie spanning en/of voedingspanning wel is even kan fluctueren.
    Resulteerd dit in een minimale schommeling van de offset waarde.

    Aangezien Smartport helemaal geen negatieve waardes accepteerd, heb ik in OpenXsensor een kleine aanpassing gemaakt dat alleen waardes die 0 zijn of hoger doorgestuurd worden:

    Dit wordt aangepast in de file:
    https://github.com/openXsensor/openXsensor/blob/master/openXsensor/oXs_out_frsky.cpp

    Dit is de aanpassing in het groen:
    https://github.com/Hobby4life/openXsensor/commit/f2ee6f08cb217a8d9a430d91cc7d782c4a61f3ca
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2021
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb vandaag eens een OXS Vario in elkaar gezet, met aan de ene kant een BMP280 druksensor en aan de andere kant een MPU6050 IMU sensor.

    OXS vario.jpg

    Nu probeer ik de gevoeligheid instelbaar te maken vanaf de zender, door mideel van het Lua script oxsppm.lua, wat meegeleverd wordt. Dit heb ik in de scripts/functions folder op de SD kaart gezet, een special function schakelaar toegekend aan het script en een potmeter aan kanaal 9 gekoppeld.
    Volgens de documentatie zou nu de gevoeligheid in te stellen moeten zijn. Ik merk alleen helemaal niks van veranderende gevoeligheid als ik aan de potmeter draai.
    Ik heb de OXS_config_description een aantal malen doorgespit, maar vind het lastig te begrijpen hoe het nu precies werkt met die verstelbare gevoeligheid.
    Ook zou ik willen weten of de orientatie van de IMU sensor in het vliegtuig nog uitmaakt. Ik kan mij voorstellen dat als de sensor weet wat onder en boven is, dat hij dan beter stijging en daling kan "voelen".
     
  7. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
  9. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ja, daar had ik het vandaan, dat je de gevoeligheid via de S-Port kunt instellen. Scheelt weer een draadje naar de sensor. Ik ga wel zoeken in de sourcecode of ik daar kan zien hoe het werkt.
     
  11. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Soms zit het in een klein hoekje.
    Geen idee of er bepaalde kanalen daarvoor zijn toegewezen,
    al verwacht ik eerder dat je een X kanaal koppelt aan een LUA functie en dat het daar vanuit de juiste functie aanstuurt.
     
  12. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Voor mij is Arduino totaal nieuw voor me. Ben dus begonnen met openxsensor. Heb een Nano met daarop een gps module bn-180. Heb de aansluitingen overgenomen van het schema die ik had verkregen van Bjorn. Nu wil openxsensor uploaden naar de arduino en krijg dus een compile error op struct ONE_MEASUREMENT. Deze is namelijk op meerdere plekken gedefinieerd.

    Ik heb de openxsensor.ino ingeladen in Arduino editor. Uit de exampels dir van Frsky de oxs_config_basic en advanced header files gekopieerd.


    Wat doe ik fout?
     
  13. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Heb je wel een arduino nano geselecteerd?

    upload_2021-8-25_16-21-1.png
     
  14. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Jazeker
     
  15. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Probeer deze config eens:

    Hier is alleen de GPS actief.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Hoe ziet jouw folder structuur uit met welke files allemaal?
     
  17. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
  18. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Dat is gek. Dan doet deze het wel. Ik wil namelijk de GPS en accelerator erin hebben
     
  19. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Pin 2 van de Arduino moet naar INT op de MPU6050
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Dank je wel. Jouw code compiled wel. Zal zo eens een diff doen. Heb echter nog het probleem dat mijn MacBook problemen heeft met de avrdude usb drivers. Dat is ook wel op te lossen.
     

Deel Deze Pagina