Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Discussie in 'Duikboten' gestart door Puffin, 7 dec 2006.

  1. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Even voorstellen,

    mijn naam is Maarten en ben nieuw in dit forum en de wereld van onderzeeboten althans varend.
    (Bouw voornamelijk stoom aangedreven modelschepen) zo dit project is een tussendoortje

    De Revell Gato is binnen ..........die is ff groot. Alles goed bekeken en gelijk gaan de gedachten uit naar een varend model.
    Weet alleen nog niet of dat een oppervlakte variant wordt of ook een duikend.

    Ben benieuwd of er ook al andere zijn die met die gedachten in de doos turen!...?

    Aangezien ik nieuw ben in dit wereldje heb ik wel wat hulp nodig bij het duikend maken.
    Er zijn zoveel systemen en varianten te koop. Zelf dacht ik aan een ballast-zak met pomp.
    Ook de WTC is lastig een cilinder of een deksel variant.......geen idee nog.

    Oh ja nog een typisch vraagje van een nieuwkomer:
    De reling op de GATO, blijft die in het echt ook staan bij het duiken of wordt die verwijderd, kan het op foto's op internet niet echt goed zien.

    Met vriendelijke groet!
    Maarten :wink:
     
  2. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Maarten,

    welkom in de wondere wereld van de onderzeeërs en duikboten! Wist je trouwens dat er 'in den beginne' 'ns wat proefnemingen zijn geweest met door stoommachines aangedreven duikboten? Misschien een hint voor een volgend project :lol:
    Nu over de Gato: verrassend dat je hem al in huis hebt. Ondergetekende en een collega-bouwer hebben 'm al een paar weken geleden besteld, en wij zijn nog in afwachting van levering. Gefeliciteerd dus, want volgens mij ben je de eerste in de duikbotenhoek die het model in handen heeft. Gelijk maar het verzoek om een paar mooie plaatjes te maken met de inhoud van de doos.
    En dan verder over de Gato van Revell... Het is inderdaad een GROOT model, wat als voordeel heeft dat je er behoorlijk wat in kwijt gaat kunnen. En net als jij gaan Jan en ik de boot statisch duikend en R/C maken. Omdat we het model nog niet in handen hebben kunnen we ons nog niet een precieze voorstelling maken hoe we het gaan aanpakken, maar het beste is om het een beetje te vergelijken met de VIIC van Revell (op dezelfde schaal maar wat kleiner van afmeting). Als je daarvoor even de zoekoptie van het forum of Google gebruikt zal je aardig wat info tegenkomen.
    Als je het model varend wilt gaan maken dan is het natuurlijk 't mooist als de boot ook echt m.b.v. een duiksysteem kan duiken (dus statisch duikt)...
    In ieder geval moet je je voorstellen dat er een losse WTC (drukruimte) in moet gaan komen in de vorm van een waterdichte (PVC?) pijp. Daarin de R/C componenten en het duiksysteem. Een duiksysteem zou b.v. kunnen bestaan uit één of twee grote injectiespuiten die d.m.v. een spindel en gemodificeerde servo worden aangedreven (dit is wat Raalst o.a. in zijn Kilo heeft). Het ombouwen van alle overige componenten als duikroeren, richtingsroeren, periscopen en de aandrijfassen/schroeven met bijbehorende beugels en bevestigingen is een ander verhaal, waar ik op dit moment alleen maar van kan zeggen dat het veel experimenteren zal zijn. Wel weet ik zeker dat het allemaal mogelijk is.
    Zoals je zelf aangeeft ben je nieuw v.w.b. duikboten en veel 'basisprincipes' zullen nieuw zijn....duikboten hebben zo hun eigenaardigheden. Daar komt nog bij dat je waarschijnlijk veel bij de ervaren duikboter bekende oplossingen nog niet kent. Ik denk dan ook dat het verstandig is om even te wachten met het bouwen van het model totdat een duikboter in deze forumhoek je direct kan ondersteunen omdat ook hij met het model bezig is; dit maakt het voor jou wat makkelijker en voorkomt misschien een teleurstelling. Omdat het belangrijk is om al bij de eerste bouwfases rekening te houden met de plannen tot ombouw is 't dan wel slim om nog helemaal niets te doen aan de romp, roeren, schroeven etc.
    Voor zover ik weet zijn er minimaal drie (ervaren) duikboters in afwachting van het model om 'm tot statisch om te bouwen. Als je wat geduld hebt zou je zodra (Jan, Mathijs en ik) aan de slag gaan gelijk aan kunnen haken. Van mijn kant ga ik direct een bouwverslag starten van mijn 'Project Gato', dus alle informatie komt vanaf dag 1 beschikbaar.
    Wat doe je: nog even nagels bijten of toch maar zelf aan de gang; ook in het laatste geval zullen we je assisteren!

    Groeten,

    :pim:

    Jos
     
  3. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Maarten,

    Welkom in ons modelbouw hoekje.

    Ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers op je want je hebt hem al 8O en wij niet :cry:.

    Maar wel leuk dat we nu met 4 man deze Gato gaan aanpakken, kan handig zijn als je wat tegen een andere modelbouwer kunt aanleunen.

    Op je vraag of de reling blijft staan kan ik alleen maar zeggen van, ja die blijft gewoon staan, ik heb er een boekje van, en ik kan er niets over vinden dat de reling opgeruimt werd, ook op de zeegaande foto's zie ik elke keer gewoon de reling staan.

    Ik zal ze zelf niet demontabel maken wanneer ik mijn Sub mag gaan bouwen, al is het een kwetsbaar onderdeel schat ik.

    Groeten, :lol:

    Jan Huizenga.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Maarten,

    Van mij ook van harte welkom in de donkere diepten van het modelvaarwater ... En eindelijk eens een duikbootbouwer in de buurt erbij!

    Correctie, 5 man nu ............... :wink: :idea: Althans, in bestelling!
     
  5. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Bedankt voor alle welkoms!

    Tja dat ik hem al heb......niet eens besteld gewoon gevraagd bij de lokale shop wanner die binnen zou zijn, gisteren opgehaald. Ze hadden er 2 binnengekregen, die ander zal nu ook wel weg zijn (prijs is 85,-) (doe een poging Volp Amersfoort)

    Ook bedankt voor de tips tot nu toe. zal vanavond wat foto's maken!

    Al een beetje lopen turen naar de mogelijkheden. Ik zie een PVC buis niet zo zitten, het detail is zo hoog dat een verticale naad afbreuk doet aan het geheel. Mijn visie is een demontable topdek incl toren. daaronder kun je over 70% een openingmaken van 5cm breed. Daar wil ik dan 3 wtc compartimenten maken met ieder hun eigen deksel. De schroefassen zijn heel erg dun (2mm) dus daar zal een verfijnd stukje nabouw moeten komen. Bestaan er eigenlijk 3cm schroeven 4 blads met bv een m2 draad???.

    De relingen zijn zeer kwetsbaar (vervangen door messing) ook de toren zelf is kwetsbaar. De diverse "uitsteeksels" waarvan sommige meer dan 6 cm ga ik van messing maken, echter dan moet de hele topsectie opnieuw. Dit heeft Revell niet slim gedaan, door staafjes in soms 3 fasen op elkaar te willen lijmen. De duikroeren voor zijn erg intressant ik zie mogelijkheden die ook opklabbaar te maken.

    PS het mooiste zou zijn de masten e.d. van de toren te draaien van staal ipv van messing. Kan iemand dat??

    Een andere oplossing is het geheel in messing te laten gieten (dus ook te vermenigvuldigen) echter is het dan wel redelijk zwaar.
    ik heb daar een adresje voor: http://www.vshgieterij.nl ook handig voor andere onderdelen.

    Dit was het weer, als ik verder ben met turen laat ik het weten en kom ik ook terug met foto's

    PS voor al mijn foto's www.puffin.smugmug.com
     
  6. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Nog ff een kort ideetje

    Is het een idee of goed voornemen een GATO-build groepje op te richten en elkaar te treffen om ideeen, theorieen, etc uit te wisselen?? Met een lineaal en pen/papier erbij komen we sneller verder.

    MVG.

    Maarten
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Maarten,

    Als ik de foto's van Revell zo bekijk zal de toren inderdaad de nodige kwetsbare delen hebben.
    [web:68af423e8d]http://www.revell.de/en/products/model_kits/services/picture_galleries/submarine_gato_class_05047/[/web:68af423e8d]

    Maar om de periskopen in staal te gaan maken lijkt mij niet zo raadzaam. Het wordt steeds nat als het goed is, en dan is roest een reëel gevaar. Messing of Aluminium buis is dan meer voor de hand liggend.

    Verder zie ik op de foto's waar de romp op staat dat ze de lasnaden ook erop gemaakt hebben. Één daarvan bij het achterschip zou je mooi kunnen gebruiken voor de naad van een banjonetsluiting. Iedereen bouwt natuurlijk verschillend, en heeft z'n eigen voorkeuren, die van mij ligt bij een banjonetsluiting. Of iets dergelijks met een o-ring zoals Robbe dat doet bij de U47 en U2540. Snel open, en de techniek zit dan op een tech-rek dat je er met het achterschip zo uit trekt. Maar zoals gezegd, iedereen heeft z'n voorkeuren, en moet dan ook zeker bouwen op de manier waar hij zelf het meeste in gelooft.

    Een Gato-groepje vind ik ook wel een leuk idee, al kunnen we met het forum zo ook al een hoop ideeën uitwisselen.

    O, ja, schroeven: Raboesch, Rivabo, Prop Shop (Engeland) M2 zal lastig worden, Maar waarom niet meteen M4 assen gebruiken??
     
  8. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Zeg Lex....


    We zijn overigens al met 6 kandidaat bouwers

    Enne... het is BAJOnet.....heeft niets met een muziekinstrument te maken :banana: :banana:
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jos,

    Dat is iets nieuws van Robert. Je kunt een website in je posting "verwerken". Klik maar eens op een plaatje, de schuifbalken werken ook gewoon. Mini-webvenster in de posting.

    Ik geloof dat je trouwens gelijk gaat krijgen, Gato=OnderwaterMicroMagic.....
     
  10. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    de lokale dealer belde net : een gato voor mijnheer.

    count me in.
     
  11. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Ben inmiddels bezig de nodige foto's online te ztten, nog een uurtje denk ik.

    Alvast een reactie op de toren van staal. RVS is een goed materiaal. Aluminium en messing zijn op die diktes erg buigzaam. (ervaring met oppervlakte boten). De hoogste van de hele batterij is zeker 7 cm boven de toren en slechts 2mm dik. Duik dan maar eens flink hard onder.....

    Wat betreft de Schroeven M4 de assen die uit de boot steken zijn grofweg 2,5 mm op het dunste punt.
    Ik denk dat het asjes draaien word met een schroefdraad en pas binnenin de romp een gelagerde, holle, met vet gevulde as koker. tenminste als de schaal in ere wilt houden.

    Zoals straks de foto,s zullen laten zien, zijn de achter duikroeren een hele uitdaging, het kan wel maar het word erg klein ook dat zal van een niet al te buig (breek) baar materiaal gemaakt moeten worden.

    Tot later met foto's!!

    Mvg.

    Maarten
     
  12. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    De fotos staan op mijn site! http://puffin.smugmug.com/gallery/2216654

    (ff snel genomen, de Highres beelden kun je op de site bekijken)

    (Ik krijg het beeld niet in dit forum)

    Groetjes

    En laat de bouwtips maar komen!

    Maarten
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hij is wel groot! In 2007 zie ik er wel een paar varen.........
    Ziet er goed uit.....Trouwens, mooie hobby ruimte!

    Douglas
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Heren,

    Ik wil niemands draadje torpederen, maar is het misschien een idee om de Gato verhalen in één draadje te gaan houden? Er lopen er nu twee over hetzelfde onderwerp, en dat werkt wat verwarrend. Het is maar een idee...

    Heb ik de tel nu goed bijgehouden, zijn er nu 8 bouwers ??? Lijkt wel een echt "clubproject" te gaan worden!!
     
  15. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Puffin,

    Dit wordt inderdaad (zie je eigen foto) een leuke uitdaging maar ziet er nogal indrukwekkend uit deze kit :lol:

    [​IMG]

    Maar daar vinden we wel een oplossing voor.

    Wij (Jos en Ik) zitten ook aan een bajonetsluiting met buis te denken wat Lex ook al zei.

    Maar eerst maar de kit in handen hebben, en dan maar even weer zien.

    [​IMG]

    Maar dit ziet er zeer veelbelovend uit en je hebt het goed voor elkaar wat je werkplaats betreft, :thumbsup:

    Groeten,

    Jan Huizenga.
     
  16. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland

    Goed plan...ik zal de moderators verzoeken het 'oude draadje' http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=48105 te sluiten.
    Lijkt me handig om dan het bouwverslag in de bouwverslagen hoek te doen. Degene die er mee start kan het dan ook zelf modereren en dit ook uitbesteden aan mede-posters. Alle andere -niet bouwverslag gerelateerde opmerkingen en vragen- kunnen dan in dit draadje.
    Zo goed??

    :pim:

    Jos
     
  17. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Begrijp ik het nu goed dat vragen oplossingen tips e.d. in dit draadje blijven en rapportage van de bouw in een bouwverslag draadje. Lijkt mij onhandig, meestal al bouwende los je wat op en heb je een nieuwe vraag. Lijkt mij makkelijker dan alles appart. Ik heb geen ervaring met forums, maar ik heb een hekel aan te veel zoeken.

    PS via een ander draadje ergens op deze site stond iets over gratis downloaden van boeken etc.
    Daar heb ik de PDF gevonden van US subs in actions.

    de link is: http://www.betah.co.il/BooksCatalog.aspx?category=War Ships

    Ergens anders las ik dat met name de toren niet klopt voor alle door revell voorgestelde bootnamen
    kijk voor types op http://www.navsource.org/

    Ik heb inmiddels iets bedacht voor het achter duikroer. Hoe doe je beeld op dit forum
    Van dat imageShack snap ik niets.

    Mvg

    Maarten

    PS op het andere draadje werd ook gesproken over een GATO "bouw" club.... oid
    Hoe gaan we dat organiseren?? wie neemt het voortouw....?
     
  18. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
  19. Harrie68

    Harrie68 Guest

    Hallo Puffin,

    ook van mijn kant uit welkom.

    en bedankt :thumbsup: voor je link heb het ook even gedownload en kan ik zeker wat mee
    voor mijn eigen gato (uss snook ss-279).

    nogmaals bedankt.
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Maarten,

    Op zich zullen wij er ook aan moeten wennen, dit zou de eerste keer zijn dat we het zo doen. Een bouwverslagdraadje heeft het voordeel dat je er makkelijk "niet ter zake doende" postings uit kunt halen. Zonder tussenkomst van een moderator. Kijk bijvoorbeeld maar eens hoeveel postings er nu al in jou eigen draadje staan die eigenlijk niet over het toppic gaan. Dat is leuk voor de discussie, ben ik met je eens, maar als iemand later ooit wil lezen hoe de bouw van de Revell Gato verlopen is moet hij/zij een hele berg postings doorworstelen, en daar de relevante info uit halen.

    Ik zie (maar wie ben ik!) het bouwverslag dan meer met postings van "ik heb het roer er zo aangehangen, met die en die bouwmethode" en "vandaag de toren geweathered, en zus en zo op de romp gelijmd", dat soort zaken. Het "discussiedraadje", deze dan dus, meer als discussiepunt van hoe je iets zou kunnen doen, achtergrondinformatie, en wat nog meer aan zaken boven water komen. Het zal best nog wat door elkaar gaan lopen, maar dan krijg je wel een net bouwverslag.

    Wat dat voortouw aangaat, ik zou het zelf wel willen doen, maar ik heb nog een bouwproject lopen dat eerst af moet, en daarna komt de Gato aan de beurt. Mogelijk pas over een maandje of drie... :oops: Het lijkt mij handiger als het iemand is die meteen mee gaat bouwen, dan blijft alles up to date. (Hint: Misschien één van onze twee fanatieke Friesche bouwers van goed bouwjaar, J & J....??? )
     

Deel Deze Pagina