het grote " SMOKE " draadje !!!

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ultim@te, 31 okt 2011.

  1. ultim@te

    ultim@te Guest

    het leek mij eens leuk om een draadje te openen wat puur en alleen gericht is op het vliegen met smoke .
    dit is uiteraard ontstaan omdat ik met mijn SD models yak met veel plezier vlieg met de smoker aan boord.
    ik vlieg dus met een SD models 2,40m span yak 54 , uitgerust met een 3W75i motor en een smokepomp van skywriter .
    als uitlaat gebruik ik een pefa RDL80 canister mat smokenippel .
    de slang van smokepomp gaat bij mij rechtstreeks op de smokenippel van de can en ik gebruik geen voorverwarming d.m.v een koperen buisje rond het spruitstuk .
    we zijn afgelopen weekend gast wezen vliegen bij`" the wings " in nistelrode .
    hier zijn een aantal mooie plaatjes geschoten van mijn yak met een goede achtergrond voor de smoke .
    misschien is het leuk als mensen vragen hebben over het gebruik van een smoker , of dat er mensen zijn die tips of suggesties hebben kwa het soort smoke vloeistof hij /zij ervaring mee heeft .
    ik gebruik smokevloeistof ( bijv blue maxx van powerbox ) gemixd met dieselolie .
    dus heb je vragen over dit onderwerp , plaats deze dan hier zodat iedereen die er mee wil beginnen straks 1 draadje hebben waar alles terug te vinden is .

    hieronder wat mooie plaatjes van mijn smoke gebeuren .

    hier mijn kist !
    [​IMG]

    en hier de smoketest en het inregelen van de smokepomp in mijn zender .
    ik had de pomp op een schakelaar op de zender toegewezen en hij stond toen op dat kanaal op 100% , na een testrun bleek dat dit veel te veel van het goede was dus heb ik de uitslag procentueel naar beneden gehaald in het subtrim menu tot 20%.
    toen heb ik tijdens het testdraaien het subtrim menu opengehouden en met vol gas ben ik van die 20% omhoog gaan trimmen waarmee de rook dikker werd , net zo lang tot ik het idee had dat de rook niet meer dikker werdt .
    daarna nog wat terug gesteld en weer omhoog maar op 45% gaf hij een dikke constante rook en hij spetterde niet uit de uitlaat.
    dit was dus perfect zo , de vervuiling van mijn kist valt mij 100% mee , alleen zorg ik wel dat ik na elke vliegdag als ik de kist opberg even de folie naloop van het staartgedeelte , mocht er iets gaan onthechten dan verwijder ik de folie meteen en vervang ik deze voor nieuw .
    zo voorkom je dat de olie in het balsa kan trekken waardoor de kist heel moeilijk over te folieen wordt .
    [​IMG]

    hier het filmpje van de test toen de yakvliegklaar was .
    [media=youtube]7EUWcTjhZDw[/media]

    daarna was het genieten geblazen , afgelopen weekend waren we op nistelrode en daar staan veel bomen op de achtergrond waardoor de rook heel mooi te zien was ,hieronder even wat mooie plaatjes van deze dag .
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Smoken wil ie wel.

    gj
     
  3. ultim@te

    ultim@te Guest

    haha of niet ;)
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. ultim@te

    ultim@te Guest

    oke das ook nuttig , als er nu vragen komen kunnen we ze rechtstreeks doorsturen naar dit topic en kun je alles nalezen en bekijken omtrend het smoke gebeuren .

    thanx Ron .;)
     
    Budgie vindt dit leuk.
  6. Wessel3d

    Wessel3d

    Lid geworden:
    22 mei 2010
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Rijen
    mijn vader heeft ook een powerbox smokepomp we hadden laatst gelezen dat als je te veel olie er in doet dat tie lang blijft door roken. wie weet dat je er iets mee kan.
    groetjes,
    wessel
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2011
  7. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    @Ultimate: prachtig model, super smoke en mooie foto's, maar wat ik altijd zo jammer (onrealistisch) vind is dat je een vliegtuig ziet vliegen waar "niemand" in zit. Dit doet echt af aan het realisme van het geheel...(er zullen vast ook veel mensen zijn die het "maar kinderachtig" vinden zo'n pop in de cockpit, maar het gaat er toch ook in de modelbouw om om zo een mooi mogelijke imitatie van het echt te krijgen. (waarom anders bv. ook die moeite doen om de uitlaat netjes achter de cowling weg te werken)

    Je smokesysteem is super!

    Gr,
    Martin
     
  8. razor

    razor Guest

    een pop is alleen maar gewicht...
     
  9. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.243
    Locatie:
    Arnhem
    In verhouding tot een smokesysteem met tank en vloeistof en accu denk ik dat het gewicht van een pop wel meevalt... rook is voor het oog pop ook..

    Groet,
    Dennis
     
  10. ultim@te

    ultim@te Guest

    haha hoi martin ,

    ik begrijp wel een klein beetje wat je bedoeld alleen zijn er twee verschillende soorten modelvliegers natuurlijk , de schaal vliegers doen hun best een zo realistisch mogelijk model te maken met inderdaad een piloot er in .
    ik ben echt intensief met het vliegen bezig en dan met name 3d vliegen .
    een piloot weegt uiteraard niet de wereld maar eigenlijk baal ik al van het extra gewicht welke de smokeinstallatie inneemt maar daar heb je dan weer prachtige foto`s voor terug dus dit accepteer ik dan ook .
    verder wil ik niets extra toevoegen aan de kist om hem dus niet nog zwaarder te maken ( psygisch gezien ) .

    dan weet je in ieder geval hoe ik er over denk ;)

    mvg eric
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    En los van het gewicht; niet iedereen vindt een pop mooi, persoonlijk vind ik het niet mooi en vind ik het niks bijdragen, dus bij mij komt het er niet in:)
     
  12. ultim@te

    ultim@te Guest

    Psies !
     
  13. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Smoke

    Grappig dat die benzinejongens een rookapparaat nodig hebben. Iets meer olie in de nitro, wat ruim afstellen van mijn 6.5cc'tje en je ziet het verschil niet hoor....:p:p:p

    Geintje.... mooi hoor !!
     
  14. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
    Smoke vraagje!

    Ik ben een model aan het opbouwen met een dla56 met een ks demper zonder smoke aansluiting. Nu wil ik een aansluiting maken in de laatste bocht naar mijn demper toe, maar wat is de beste binnen diameter voor het buisje?

    Ik heb koper 4 x 2 (dus binnen 2mm)
    Ik heb messing buis met een binnen diameter van 1 mm.

    Wat raden jullie aan?
     
  15. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    hallo,

    is het mogelijk om zelf een smoke systeem te maken en zijn daar voorbeelden/werkplannen bij.
    wil iemand misschien ook een detail foto (s) van zijn smoke systeem maken?

    Groeten, Niek
     
  16. ultim@te

    ultim@te Guest

    als je een mooie dikke rook wil hebben zoals mijn yak heeft , dan kun je het hetzelfde doen zoals ik .
    mijn demper heeft een smokenippel die in het begin van de demper zit .
    dit buisje zit schuin tot in de binnenpijp gesoldeerd ( zie foto )

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik spuit nu de smokeolie rechtstreeks in door die nippel zonder voorverwarmen dmv een buisje rond de uitlaatbuis .ik zou niet in de bocht gaan boren enz want de kans dat je bocht op dat punt gaat scheuren is dan erg groot .
    ik zou als ik jou was net voor de demper in het rechte stuk pijp een gaatje boren en daar de nippel in hardsolderen .
    hier zal de kans op scheuren minimaal zijn ipv in de bocht .
    bij mij spuit de olie onder een hoek van ong 30 graden met de uitlaatgasrichting mee en dit werkt dus prima.
    het pijpje bij mij is ongeveer 2 mm dia inwendig en mijn pompje staat op 45% in mijn zender , dus die diameter is voldoende .

    niek je kunt het beste even voor foto`s naar flying giants forum gaan en daar smoke intikken , hier staan heel veel foto`s tussen van hoe mensen daar de smoker inbouwen .

    mvg eric
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2011
  17. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
    Bedankt voor de info!

    Heb jij dat pijpje er zelf ingesoldeerd? Hoe heb je dat dan aan de binnenpijp vastgekregen?
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zie bericht #4 van discussie.
     
  19. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    maar is het ook mogelijk om zo'n systeem voor een vliegtuig met een 7.5 cc erop ( voor mijn twister)?

    groeten, Niek
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Nee.

    Je moet al een groot model hebben met benziner om het extra gewicht van smokepomp , accu en extra tank mee te slepen .

    En alles moet ook nog passen met het CG van je model.

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina