het grote " SMOKE " draadje !!!

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ultim@te, 31 okt 2011.

  1. suppafly

    suppafly

    Lid geworden:
    19 dec 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Rotterdam
    Hahaha touche!

    Das inderdaad nie handig , dan moet je kiezen of brandstof motoren met betaalbare smoke , of electro met dure smoke :D.

    Ik heb in ieder geval weer gelachen om je reactie :worship: misschien kan het wel als je regelaar maar warm genoeg word hahaha .

    Hè jasser , heb jij nou een beetje goede smoke nu met je systeem ?
    Je kan beter ipv die BMb tuned pipes een tweetal van die RDL60 dempers kopen met smokenippels dan heb je dezelfde als ik op die oranje yak maar dan 2 stuks . Als dat dan niet rookt dan weet ik het ook niet meer .

    Mvg eric

    Ps ik had de zwarte slang ( autobenzineslang ) ook gewoon bij een garage gehaald .
     
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.461
    Locatie:
    nuenen
    Dat tientje meer werd 36 euro meer....
    Leve de leverancier die de waarde gewoon op de adressticker print en onze efficiente douaniers...:evil:
     
  3. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Met de rook van de 5kamer KS uitlaten was ik erg tevreden (er zaten ook standaard smoke nipples op).

    Maar ik heb graag nog wat meer power voor een 3 blads met tuned pipes.
    Daarbij zitten de uitgangen van de tuned pipes in het midden van mijn yak, nu zitten die vanvoor, en die geven een boel rookolie terug mee in de tunnel.

    Daardoor geraakt het hout volledig doorweekt met diesel (heb nu met G4 hele onderkant van mijn yak gecoat)
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.276
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    even het draadje omhoog halen.
    ik heb bij de decathlon het idee dat de smoke meer kan als dat hij nu is.
    ik heb het van af het pompje naar een Y stukje en dan naar beide uitlaten.
    om beide bochten heb ik een spiraal gemaakt en dan gaat hij direkt de bocht in door een messing pijpje die in het midden samen geknepen is.

    ik ben het filmpje aan het uploaden,
    daar deed ik het even met een handpompje omdat de rookpomp helaas overleden is
     
  5. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.312
    Locatie:
    Rutten
    al op 1 uitlaat geprobeert je pompje moet nu 2x zoveel kunnen pompen.
     
  6. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.276
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.276
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord


    Dit was draaien met de hand. Dus kon veel of weinig doen. Maar meer als dit kreeg ik er niet uit.
     
  8. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.924
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb een vraagje over de skywriter pomp.

    Deze heeft aansluiting nodig naar een accu en een aansluiting naar je ontvanger voor de aansturing.
    Zoveel verbruikt het pompje niet, maar snap dat ze de stromen niet standaard via de ontvangersaccu willen laten lopen ook ivm evt kortsluiting etc.

    Maar wat als je een powerbox gebruikt?

    Ik zou evt de 2 kabels in een Y kabel kunnen zetten zodat er 1 de powerbox ingaat.
    Dan krijgt het: Aansturing van ontvanger alleen via de powerbox en stroom via de powerbox alleen 1 kabel.

    Andere optie: wel de accu aansluiting pakken en de stroom van de accu pakken van ontsteking, deze is over bemeten.
    Zie het niet echt zitten om nog een accu mee te zullen.

    Nu: 2x 3300mAH aansturing, 1x 3300mAh ontsteking allen 2 cell.
     
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.461
    Locatie:
    nuenen
    ik heb de skywtriter op de ontstekings accu...werkt prima
     
  10. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    In de Extra 260 een skywriter werkt:koud: goed en in de Jet een powerboxpomp werkt super en voor de rookvloeistof pak ik altijd de bleumax
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2016
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Toch even dit ouder draadje van onder het stof halen met enkele vraagjes.
    Zelf overweeg ik een smoke pump op mijn 3dhs slick 89 te zetten met dle61.
    In post 208 is de vraag ook al gesteld of je een skywriter smoke pump kan aansluiten via 1 van de batterijen op de powerbox.
    Sommige gebruiken de voeding van de ontstekingsbatterij. Ik heb een powerbox met 2x 2500mah 2s lipo + 1x 1600mah 2s life voor ontsteking.
    Mij lijkt de 1600 mah van de ontsteking iets te weinig om daarmee ook nog een smokepump te gaan voeden.
    Dus dacht ik ook om één van de twee lipo's te gebruiken. Daar ik een powerbox heb lijkt mij dit geen probleem. Klopt dit?
    En klopt het ook dat de onderkant van je vliegtuig door de smoke olie helemaal vuil gaat worden?

    Mvg Wes.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb toevallig zelf net een powerbox smokepump op mijn DA 70 uitgetest..
    die is er meteen in gegaan, maar dan moet je eerst motor inlopen, vliegtuig testen..
    en laatst de pomp aan de gang geslingerd.

    denk dat het met name gaat over wat je normaal per dag verbruikt uit je 2x 2500 2cel
    vlieg je ze compleet leeg op een dag.. absoluut niet doen.
    verbruik je maar 500 ma per accu op een dag, kan het makkelijk

    ik heb zitten kijken bij mijn pomp, maar die verbruikt nou niet echt veel.
    Ligt een beetje aan de tank die je gaat gebruiken, dat bepaalt je maximale looptijd.
    het gaat vrij vlot..
    men zegt dat het per 10cc motor rond de 30 ml per minuut verbruikt.
    Als ik zie hoe vlot mijn motor door zijn 700 cc heen is, geloof ik dat op zich best :D

    Qua onderkant vliegtuig: alles wat niet verbrand in de pijp, komt uit de pijp.
    net als bij methanol. kwestie uitlaat een beetje verlengen misschien, kan al een hoop schelen.
    je moet ook ff erg hebben dat je een toestel even een keer goed op de staart zet, om de uitlaat leeg te laten lopen.
    door alle schotten in de pijp kan er wat in blijven hangen, wat er in de auto met met sjouwen door het huis heen eruit komt.
    Ik gebruik ook de powerbox rookolie, dat is biologisch handig, en komt normaal van het toestel af.
    en het rookt goed. en stinkt niet.
    al zal het een stuk duurder zijn als de andere opties die hier voorbij zijn gekomen.

    Als rechtstreeks antwoord: ja, het zou kunnen om de rookpomp op een ontvanger accu te zetten.
    Al heb ik dit zelf niet gedaan. zekerheid, stel, zo'n pomp blokkeerd of je vergeet hem uit te zetten nadat de tank leeg is, zou hij 1 van de accu's ongewenst leeg kunnen trekken.
    Ik hou er niet van, maar tegelijk weet ik ook dat ik een zeikerd ben op dit soort dingen.
    ik heb een losse 2200 2cel aan de pomp geknoopt, dit loopt helemaal om de andere voedingen heen.
    maar tot nu toe heb ik er voor een volle olietank nog geen 100 ma bij hoeven laden..
    al moet ik daar nog ff een beetje mee testen.
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Bedankt voor uw reactie. Meestal als ik ga vliegen doe ik slechts 3 tot 4 vluchten van 10 min. Tot nu toe verbruik ik maar 500 ma per accu.
    Dus zoals jij zegt moet het dan wel kunnen. Het is voor mij ook niet de bedoeling dat ik bij elke vlucht de smoke ga gebruiken. Ik zou het gewoon leuk vinden om het nu en dan eens te gebruiken voor het showgehalte. Ik zou ook wel een extra batterij kunnen gebruiken maar is dat niet wat overkill? Ik heb dan 4 batterijen aan boord. 2x voor ontvanger en powerbox + 1x voor ontsteking en 1x voor smokepump. Ik wil ook niet teveel extra gewicht toevoegen. Uitlaat lijkt mij ook lang genoeg denk ik. Zie DSCN1053.JPG
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    Rotterdam
    gaat niet om de lengte van je uitlaat, maar om de temperatuur.
    die olie rookt door temperatuur in de pijp.
    daarom raden ze aan om de toevoer nippel zo dicht mogelijk bij de cilinder te zetten.
    niet te dicht, ik geloof dat ze aanraden iets van 3 a 5 cm na de cilinder het buisje erin te zetten.
    benzine loopt warm genoeg, in theorie zou je zonder voorverwarmen of andere moeilijkheden rook moeten krijgen.
    veel originele uitlaten kun je kopen met een smoke aansluiting.
    heb je die niet, maak je een gaatje in je rvs pijp en (hard)soldeer je daar een buisje in. buisje beetje dichtknijpen met een tang = vernevelt!

    wat ook scheelt, is hoe het in de pijp komt.
    een plons warmt moeilijk op.
    vernevel je het een beetje, warmt het sneller op
    richt het pijpje naar de uitgang, anders zou er bij lage toerentallen rookolie in de motor kunnen komen.
    das niet handig, kan de motor gaan smoren of uitslaan.

    500 ma per accu?
    dan zou het makkelijk moeten kunnen.

    Qua gewicht: niet vergeten dat je ook al je rookolie mee moet slepen naar boven.
    jij hebt een 60 cc, zou 180 ml per minuut moeten zijn. ongeveer
    minuut is met afstellen en zo niet veel.
    zeg dat je voor 2 of 3 minuten gaat, sleep je dus zomaar 500 gram extra mee.
    los van de tank, motor enzovoorts.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    Rotterdam
    qua uitlaat verlengen: ik bedoelde dat trouwens in het kader "zooi op je toestel"
    maak je de uitgang van je uitlaat wat langer (met een gewapend siliconenbuisje) komt de zooi lager onder de romp naar buiten, waardoor het meer kans heeft niet op de romp te gaan zitten.
     
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Daarom ik dacht om geen extra batterij te nemen indien dit mogelijk is. Zo heb ik dit extra gewicht al niet.
    Er is ook een smoke pump van Powerbox en daar staat in de handleiding dat je deze ook kan voeden via de powerbox. Ik heb een powerbox evolution. Dus dit moet toch veilig genoeg zijn?
    Zelf dacht ik om op de bocht een draadbusje of moertje M5 te gaan Tiglassen. Zodat ik deze smoke nippel erin kan draaien: https://aerobertics.be/en_be/secrsnm5
    Deze nippel zou mooi moeten vernevelen.
    Uw idee om de uitlaat uit te lengen kan ik inderdaad doen als er teveel troep op het toestel zit.
    Ik zoek nog wat meer foto's van dergelijke inbouw + waar de meeste de nippel in de bocht gaan inbouwen.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2021
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    Rotterdam
  18. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Bedankt. Ga daar es wat lezen. Ik zie al in post 8 dat dergelijke nippel zorgt voor een nette nevel spray. Dit lijkt me beter dan een dun straaltje.
    Ik zie ook in post 10 dat ze de nippel gewoon haaks in de bocht vast zetten. Dus niet noodzakelijk schuin in de richting van de demper.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    Rotterdam
    dat schuin komt voort uit het feit dat je absoluut niet wilt dat de olie richting de zuiger gaat.
    blaas je het al van de zuiger af, wordt het steeds moeilijker om alsnog in de zuiger terecht te komen.
    zo'n recht nippel kan natuurlijk. alleen wordt de kans wat groter dat er bij smoke op lage toeren olie naar de motor gaat.

    daarom had ik het advies van een ander in dat draadje (denk ik, er zijn er nogal veel) om een pijpje plat te meppen aan 1 kant, en daarna in de stromingsrichting te zetten.

    tegelijk wordt er ook geadviseerd om pas vanaf 25% a 50% gas pas de pomp aan te zetten..
    Niet vergeten, er gaat 180 ml per minuut lopen. er komt nog best een hoeveelheid door dat nippeltje naar binnen.
     
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt voor de tips. Ik zou liever met zo'n smoke nippel werken van bijvoorbeeld seacraft. Deze maken een fijne nevel en zijn vervangbaar.
    Hiervoor zou ik proberen een draadbusje M5 te maken die ik lichtjes schuin op de bocht kan tiglassen.Mvg Wes.
     

Deel Deze Pagina