Het grote Tamiya Cup 2015 topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Omdat er in mijn eigen topic wat discussie ontstond heb ik een nieuw topic geopend voor de Tamiya Cup 2015.

De laatste quote was van Thaan
En aangezien Tamiya NL uiteraard ook niet blij is met de gang van zaken (zoals drift-junkie al zo subtiel wist aan te stippen: door de "eigenzaak" spreken we ze nogal vaak, ook over dit soort dingen & de wedstrijden) leek het me wel zo handig om ook dat er dan bij te plaatsen.

Het lijkt me echter ook niet verstandig om deze discussie hier in Madhouse' topic verder te voeren, iedereen is het welkom om dit via een privé bericht verder op te pakken of wellicht een apart topic hiervoor(?)/of het grote Tamiya Cup topic (als dat er is?).

Hier dus verder over de Tamiya Cup 2015 en alles wat daarom heen gebeurt.

Het volgende is absoluut niet als persoonlijk aanval bedoeld, maar meer een aanzet tot denken (voor alle Tamiya Cup rijders!).

Daarnaast moet ik zeggen dat de Tamiya Cup wordt georganiseerd door Tamiya Nederland & het de bedoeling is dat de spullen dan ook bij Tamiya Nederland vandaan komen, anders kan deze hele wedstrijd niet eens georganiseerd worden.

Zo zal het misschien niet bedoeld zijn, maar het klinkt een beetje alsof het doel van de Cup is om te zorgen mensen met een Tamiya auto onderdelen alleen in Nederland kopen. En als dat te weinig gebeurt, dat er dan geen Cup meer kan worden gehouden. Maar dan ga je wel voorbij aan de hoeveelheid gratis reclame die het organiseren van zo'n cup met zich mee brengt. Men heeft het erover, het merk Tamiya wordt veel genoemd. Zo ook op dit forum, er lopen er een aantal draadjes over Tamiya naar aanleiding van de Cup, bouwverslagen, etc. Dat levert ook extra inkomsten op.

Het verplichten om onderdelen lokaal te kopen heeft wat weg van koppelverkoop, net zoals een gratis busreis organiseren, maar dan wel verwachten dat je minimaal 1 van die matrassen of zo koopt, die tijdens de productdemonstratie gedurende de rit worden getoond. Want anders kunnen dat soort reizen niet worden geörganiseerd immers. Nogmaals, ik wil niet beweren dat bij de Cup dezelfde beweegredenen worden gehanteerd, maar het heeft er wel iets van weg.

Bovendien is het ondoenlijk om te controleren waar je onderdelen vandaan zijn gekomen. Origineel Tamiya spul gekocht bij een Japanse shop op eBay is toch hetzelfde als wat hier in de schappen ligt, lijkt me. Of je zou al naar bonnetjes moeten gaan vragen.

Het streven om de lokale winkels te stimuleren is prima, maar als je het probeert min of meer af te dwingen, weet ik niet of dat echt werkt. Je kan niet vechten tegen de wereldhandel. Zeker in een tijd dat menigeen minder te besteden heeft, is het wel erg aanlokkelijk als je hetzelfde onderdeel soms tot voor de helft van de prijs hier, incl. verzenden elders kan krijgen.

Ik denk dat het meer oplevert om een dergelijke cup laagdrempelig te houden om zo mogelijk meer rijders aan te trekken. En als een vast percentage van deze rijders alles of het meeste lokaal koopt, zorgt dat ook voor meer omzet hier, maar dan zonder steeds de nadruk te leggen dat het min of meer verplicht is alles lokaal te kopen.

[mod]Een heel fout begin voor een dergelijke topic. Bij deze op slot. [/mod]

En een tipje van mij: een dergelijk topic start je met alle info over de 2015 cup, maar misschien kunnen de orginisatoren van deze cup beter zelf zo'n topic starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back