*Het handheld brushless gimbal topic*

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Tasz, 3 jan 2014.

  1. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Omdat er van sommige van ons behoefte was op een apart handheld brushless gimbal topic, heb ik deze even aangemaakt.

    Het is natuurlijk niet 100% multicopter gerelateerd maar ik denk toch dat het hier het beste op zijn plaats is.

    Zo worden andere draadjes niet bevuild.
     
  2. Dirkalblas

    Dirkalblas

    Lid geworden:
    19 mei 2013
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Dan plaats ik mijn vraag ook maar gelijk hier:

    Hallo,
    even een vraagje voor/namens mijn broer.
    is het mogelijk om dit: Tarot ZYZ22 GOPRO Brushless Camera Gimbal Controller
    te gebruiken om dit: Turnigy GBM5206-130T Brushless Gimbal Motor (BLDC)
    aan te sturen?
    en zo niet, kan het wel met een amplifier circuit?
    hij wil graag een gimbal om gewoon op de grond te gebruiken met zijn 6d. (zonder veel te veel geld uit te geven.)
     
  3. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag Dirk,

    Nee....
    dit bordje is geschikt voor het aansturen van systemen met een gewicht tot maximaal 300g (zie spec's).
    Ik begrijp dat je er een 6D mee wilt stabiliseren. Ik vermoed dat je daarmee de Canon EOS 6D bedoelt? Alleen de body kent al een gewicht van 755g. Komt je objectief er nog bij.

    Wil je relatief goedkoop een gimbal voor de 6D kom je op de legacy brushless gimbal uit die Tasz en ikzelf gebruiken. Deze is compleet (3-assig) incl de controller incl verzenden nog geen €550,-

    Ik zal later vandaag mijn bevindingen mbt de Gimbal hier incl wat foto's plaatsen.

    Gr Norbert
     
  4. Dirkalblas

    Dirkalblas

    Lid geworden:
    19 mei 2013
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Zwijndrecht
    kan iemand dan ook vertellen hoe het kan dat dat bord een maximum gewicht heeft? dan ligt dan toch aan de motoren?
     
  5. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Dat bordje kan waarschijnlijk de hogere stromen niet aan.

    Het enigste bordje dat ik ken wat niet zal doorbranden met een 6D is een Alexmos controler

    Verder ken ik dat Tarot bordje niet dus ik weet ook niet wat de tuning mogelijkheden zijn.

    Edit:

    Dat is veel te weinig.
     
  6. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Correct,
    zwaardere motoren vragen meer stroom. Meer stroom = meer warmte. Meer warmte vraagt een bord die dat aan kan.... anders smelt alles eraf ;) Zie het als een oude stop. De dikte van de draad bepaalt o.a. hoeveel stroom er doorheen mag (bijv 16A). Is het meer smelt de draad door en wordt de stroom verbroken...
    Zo is dat hier ook.

    AlexMos v3 is geschikt tot 70A.

    Edit:
    Specifications:

    Product name: High Power BGC
    Product Model: 6S-3S
    Product version: 1.0
    System type: 3-axis
    Dimensions: 60x45mm (main board)
    Fixing holes: 55mm x 35.5mm
    Input Voltage: 12-26VDC
    Battery Lipo: 3S – 6S
    Max continue current: 70A(@74F)
    Burst current: 280A(300us)
    Connection: mini USB Cable, Bluetooth
    PC (Desktop, Laptop): SimpleBGC GUI
    Remote Controller:
    PWM of Analog or PPM-Sum Input
    On board Control Modes:
    Follow mode or Lock mode
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2014
  7. Dirkalblas

    Dirkalblas

    Lid geworden:
    19 mei 2013
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Maar wat ik hieruit op maak is dat het wel moet lukken met een amplifier circuit?
    de alexmos is toch dubbel zo duur en volgens mij is dat standaard niet met een gyro sensor dus moet je die er ook weer bij zoeken..

    het signaal uit de tarot is dus wel hetzelfde als wat nodig om deze motoren aan te sturen maar het is te zwak?

    (tot nu toe al erg bedankt voor de reacties!)
     
  8. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Bijna ;)

    Jij hebt het over de Highpower versie.

    Je kan niet echt praten over een V1 v2 of v3
    Elk merk heeft zijn eigen types (onofficiële) Alexmos bordjes die draaien op de Alexmos firmware.

    Zover ik weet zijn de Basecam bordjes de officiële.
    Basecam is opgericht door Aleksey Moskalenko hemzelf

    Het is geen opensource project zoals sommige beweren

    Het nieuwste bordje wat eraan komt is de 32 bit versie. Deze heeft 3 assen aan boord en je hebt dus geen 3d axis extension bord meer nodig.

    Ook gaat het gerucht dat dit bordje een 2e IMU krijgt
     
  9. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Geen idee of dat lukt. Geen verstand van een amplifier circuit
    Ik denk het persoonlijk niet. Ook omdat de Tarot daarin dan te beperkt is in instellingen denk ik

    Aangezien je zelf zegt dat je er niet al te veel geld aan uit wilt geven zou ik die gok niet nemen.

    Zelfs die gene die wel over een alexmos controler beschikken hebben al moeite om de "big mounts" goed werkend te krijgen.
     
  10. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Tasz,

    Haha,
    je bedoelt ons?

    Ik ben er nu wederom mee bezig. Ik blijf een klein (hoog/laag) wobbetje houden als ik loop... Tips?
     
  11. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Oa haha

    Zou het toch in je pid zoeken.
    Heb je folowmode aan of uit?
     
  12. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Follow mode staat uit.
    Alleen yaw staat aan.

    PID heb ik al van alles geprobeerd... wat ik ook doe, het blijft er in :(
     
  13. Rubaaaa

    Rubaaaa

    Lid geworden:
    21 jun 2013
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Gouda
    even volledig offtopic, voor welke bedrijven werken jullie eigenlijk daar was ik wel eens benieuwd naar. Waar norbert voor werkt weet ik wel maar van jou (tasz), vinny en holco weet ik het niet, zouden jullie mij dat kunnen vertellen?
     
  14. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik maak voornamelijk promotie materiaal.
    Dat kan fotografie zijn en video.
     
  15. Volunteer

    Volunteer

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Belgium / Limburg
    Wij zijn nu ook bezig met een big mount zowel handheld als voor onder onze skyjib ik zal eens wat foto's posten wij zijn enkel nog op de alexmos board aan het wachten. Wij laten deze nu via flyduino komen maar ben eens benieuwt waar de rest ze haalt?

    @Rubaaaa ik werk voor Aerial Video Productions
     
  16. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ben benieuwd

    Ik heb hem bij RC Timer vandaan. Die verkoopt de originele Basecam bordjes

    Flyduino verkoopt eigen bordjes met licentie.
    Niets mis mee natuurlijk.

    Hier kan je dat terug vinden
    Where to Buy : BaseÑamElectronics

    Ben benieuwd of je 3e as bordje ook de nieuwste fet versie is.
     
  17. Volunteer

    Volunteer

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Belgium / Limburg
    Ok alvast bedankt voor de snelle reactie.
    Ja ik volg veel op dit forum van jullie maar bijna altijd stil zwijgend.
    Ik leer wel veel bij hier zelf heben we 1 mount met een alexmos maar deze was al geprogrammeerd bij aankoop. Was een cm2000 voor onder een phantom. Dus nu alles zelf doen word wel even zoeken.
     
  18. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    DIY RCTimer BGC | Wat heb je allemaal nodig?

    Het zal de meesten niet ontgaan zijn dat ik al een tijdje aan het stoeien ben met de handheld gimbal. Om jullie mijn set te delen hierbij een overzicht waar de set uit bestaat:

    1) Als basis heb ik gekozen voor de RCTimer Legacy Brushless Gimbal. Ik heb de complete set genomen dus incl het nieuwe AlexMos 'v3' bord (waar de 3e as al op zit). Deze set was incl. verzendkosten + inklaring €545,- Ik ben er van overtuigd dat deze set zijn geld meer dan waard is en dat de duurdere sets (zoals die van Aerialpixels.com) in de klasse tot €2500,- vergelijkbaar zijn!

    De set voelt zeer robuust aan, goede kwaliteit carbon, nette afwerking en is voorzien van 3 sterke motoren (2x 22 polig voor de Roll & Pitch op basis van 75 wikkelingen en 1x 12 polig op basis van 200 wikkelingen).

    De BGC is in te zetten tot een cameragewicht van 1,3Kg en kan daarmee de meeste DSLR camera's goed aan.

    [​IMG]

    2) Om de set goed bedienbaar te maken heb ik het AlexMos bord voorzien van een joystick. Nu gaan hier vele discussies over het eenvoudig en zeer goedkoop zelf kunnen maken van een dergelijk iets maar ondanks dat het ik gekozen voor een kant en klare joystick incl controller button. De joystick is volledig gereed en bekabelt en kan relatief eenvoudig op het AlexMos bordje gemonteerd worden.

    [​IMG]

    3) Omdat de grip wat compact is heb ik gekozen voor een 5" (ipv 7") HD LCD paneel. Het paneel is wat uitgebreider dan noodzakelijk (ingebouwde boscam ontvanger, pvr erin, antenne erop etc....) maar de prijs was dusdanig scherp (€135 incl btw) dat ik hem niet kon laten liggen ;)

    [​IMG]

    4) Om het geheel af te werken en de AlexMos 'beschermd' op te bergen heb ik nog wat casings besteld. Simpele zwart kunststof doosjes die de boel spatwaterdicht houden.

    [​IMG]

    5) Zeer betaalbaar kwam ik na een zoektocht ook nog een handige standaard tegen. Geloof mij, die heb je echt nodig. Zonder dit is het balanceren bijna niet te doen. Daar waar de gemiddelde standaard zo'n €120,- ex verzenden kost kwam dit ding op nog geen €20,-... Bovenste pootjes ca 3 cam inkorten ivm de balans et voila.... de standaard is klaar ;)

    [​IMG]

    6) Uiteindelijk nog een handige en betaalbare (€85) flightcase gekocht.

    [​IMG]

    De eerste resultaten zijn er.
    Het is met name een behoorlijke kluif om de AlexMos goed afgeregeld te krijgen. Ik zal binnenkort wat materiaal hier posten.

    Gr Norbert
     
  19. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik heb zo goed als dezelfde setup maar

     
  20. brandjeee

    brandjeee

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb deze. Hij moet nog binnen komen.De controler is de moss 3 axis
     

Deel Deze Pagina