Het Hirobo Lama .30 size (elektro) topic

Heeft er iemand een idee of en waar ik voor de Hirobo Lama (.30-size) een volledig alu staartboom kan vinden?
Nu is deze voorzien van 3 alu tubes die verbonden zijn met plastic stukken.
 
Laatst bewerkt:
Bijkomende vraag:
Het is de bedoeling de lama een 3-blads rotor te geven. Nu staat hij met flybar, bij een 3-blads lijkt me een estab aangewezen. (Al vliegen sommigen hem ook non-estab...)

Wat is voor dit type heli een goede FBL unit? Zodat hij toch een realistisch vliegbeeld blijft houden.
Ik heb nog een AR7200bx liggen, maar ik hoor voor die toepassing ook veel goeds over de Vbar unit.

Iemand tips?
 
Wel wat views maar geen antwoorden tot op heden.

Misschien moet ik wat meer uitleg geven en hier een algemeen Hirobo Lama topic van maken.

Ik heb dus sinds enige tijd 2 Hirobo Lama's .30-size. Eén (in witte uitvoering) er van is omgebouwd naar elektro (T600 880kv brushless outrunner motor er in) en nog voorzien van de originele rotorkop met paddles. Bladen zijn geen houten meer (heb de originele wel) maar kunststof.

Verder zitten er Futaba servo's in (3x S3010 op de swash en 1x S9254 op de staart), een SJGD PG-800 gyro en een YEP 100A ESC met interne BEC.
Deze vliegt op 2x 3S 4000mAh 40C lipo's in serie (dus een 6S eigenlijk).
Spektrum AR8000 ontvanger om oa. nog verlichting op aan te sluiten en een Spektrum TM-1000 telemetrie module moet er ook nog in komen.
Deze laatste wil ik vooral installeren om op m'n Dx9 tijdig een waarschuwing te krijgen moest het voltage te ver dalen.

Zeker één van de Lama's wil ik volledig schaal bouwen naar de Belgische Alouette II:
alouette2_2.jpg


Probleem met deze eerste Lama is dat deze voor een groot deel uit witte plastic is gebouwd (schaalromp) welke momenteel hard en bros is. Vooral in de tail boom geeft dit problemen, de verstevingingen tussen de 3 alu bomen (vakwerkconstructie) zijn al her en der gebroken en bij wat druk hierop kan je er zo nog breken.

De tweede is uit rode kunststof gemaakt en hier zit nog niets van elektro in gebouwd. Ook de conversie naar elektro dient nog te gebeuren. Ook enkele kleine dingen zoals de afwerking van de schaalromp, de aandrijving naar de heckrotor (een staaldraad in een metalen buisje), enz. ontbreken nog.
Eigenlijk was die er bij om te kannibaliseren voor de eerste maar omdat deze tweede nog zo volledig is heb ik beslist ook deze om te bouwen voor elektro.
Hier komt ook een T600 880kv motor in. Lijkt me goed voor schaalvliegen en zeker met de 3-blads kop (origineel hirobo) met spinblades die er bij was. Hier is geen te hoge headspeed nodig.

Die tweede heli zal dus ook een FBL-systeem moeten krijgen waarbij ik graag een goed systeem wil aankopen waarbij het schaalvliegen nog realistisch blijft.
Alle tips zijn welkom. Een AR7200bx heb ik maar hoeft niet gebruikt te worden in deze heli.

De rode plastic is precies een heel ander materiaal. De witte lijkt hard PVC en de rode eerder nylon of dergelijke. Die onderdelen zijn ook stijf maar wat buigzamer. Klinken ook anders wanneer je er tegen tikt.

Op de eerste (de witte) moeten nieuwe onderdelen op komen, al lijken de verstevigingen in de staart in hoofdzaak een visuele functie te hebben dan echt een mechanische versteviging. Maar de heli moet in orde komen.
Volgens de Hirobo dealer in Duitsland zijn de witte en rode plastic onderdelen uit hetzelfde materiaal. Dus nu vraag ik me af of de witte die ik heb een ouder model is, of dat de weekmakers uit de witte snel(ler) verdwijnen.
Belangrijk om te weten wanneer ik nieuwe onderdelen bestel. Rode of witte. Mijn voorkeur gaat uit naar de witte.
De Hirobo dealer beweert dus dat het beide dezelfde materialen zijn, maar je de plastic best schildert ivm. de UV-invloed. Dat is nog een moeilijke...
Ideaal zou een volledig alu staartboom zijn. Zou bestaan maar ik heb hem nog nergens gevonden...

Zo, dit was het in grote lijnen. Ik zal hier nog wat foto's posten en mijn verdere ervaringen met de heli('s). Jullie zijn welkom ook over jullie Hirobo Lama de nodige ervaringen en foto's te delen.
 
Laatst bewerkt:
Of er een vol-aluminium staart verkrijgbaar is, dat weet ik niet.

Maar je kunt hem natuurlijk ook zelf maken, en dan kun je zo schaalgetrouw maken als je wilt.
Aluminium zie ik persoonlijk niet zo zitten vanwege het solderen (kan wel, maar is even een kunstje, maar als het mis gaat is je werkstuk geheel om zeep)

ALS ik dat zou moeten doen, zou ik 4 mm en 3 mm (of 3 en 2, als dat te krijgen is) RVS buis kopen, een lasmal maken en de boel met een klein spits vlammetje met zilver solderen. Met een klein beetje oefenene en de juiste materialen, is zilver solderen verrassend makkelijk: zelfs ik kan het! :D
Het zal je nog verrassen hoe licht dat kan zijn: de Vario Bell 47G (beide uitvoeringen) en Lama zijn allebei op die manier uitgevoerd, en absoluut niet overdreven zwaar, maar wel uiterst robuust.

Maar het is wel een enorme hoop werk....

Groet, Bert
 
ik denk dat de combinatie van specifiek DIE heli, met DIE stabilisatie niet zo gek veel voorkomt
Heli is stiekem natuurlijk een tikkie ouder qua ontwerp, regelmatig is de parate kennis op een forum dan een beetje afwezig of wat traag ;-)

Qua stabilisatie, de ene stabilisatie is beter voor schaalvliegen dan de ander.
heeft met de toerentallen en de massatraagheid te maken.
alles is natuurlijk vliegend te krijgen..
maar ik denk dat je gewoon domweg ff moet zoeken wat anderen gebruiken in een schaalromp. Het is eenmaal een kwestie van een schaalheli met estab.
of dat nou specifiek die .30 hirobo is, of een 600 met een airwolf romp erom
 
Allemaal al erg bedankt voor de inputs!

Mijn vraag over de FBL-unit is inderdaad niet makkelijk. Ik lees over verschillende units goede en slechte dingen. Vaak is het gewoon de "smaak" van de piloot. Nu, ik kan moeilijk 3 of 4 verschillende units gaan kopen en testen.
Voorlopig twijfel ik tussen de V-bar (mini) en de AR7200bx. V-bar lijkt volgens wat ik lees een rustiger (realistischer?) vlieggedrag te geven terwijl de beastX "strakker" vliegt.

Rcheliparts heb ik al gecontacteerd. Net als heliguru.de en Midland Helicopters. Van een alu staart upgrade heeft men nergens ooit iets gehoord.
Het zal dus zelf knutselen worden met RVS. Moet ik eerst nog leren zilversolderen.

Wat is jullie visie over servo's voor schaalheli's? Ik ken iemand die zweert bij analoge servo's voor schaalmodellen. Digitale zouden onnodig zijn en alleen maar voor mogelijke problemen zorgen zoals stroompieken. Geen idee of ik die raad moet volgen. Ik zou denken dat analoog voorbijgestreefd is en een set digitale servo's de beste keus is voor de 2de heli.
 
Het zal dus zelf knutselen worden met RVS. Moet ik eerst nog leren zilversolderen.

Wat is jullie visie over servo's voor schaalheli's? Ik ken iemand die zweert bij analoge servo's voor schaalmodellen. Digitale zouden onnodig zijn en alleen maar voor mogelijke problemen zorgen zoals stroompieken. Geen idee of ik die raad moet volgen. Ik zou denken dat analoog voorbijgestreefd is en een set digitale servo's de beste keus is voor de 2de heli.

Bij mijn weten is die heli al uit productie, de laatste keer dat ik bij RC Heliparts op de site keek zag ik een soort van mededeling staan daaromtrent, dat de voorraad die ze hadden de laatsten waren die er kwamen.

RVS solderen is ERG makkelijk, en info over hardsolderen is er te kust en te keur. Kwestie van het juiste vloeimiddel gebruiken, even de juiste temperatuur leren herkennen, en dan gaat het zo mooi als wat....

Je grote probleem is een lasmal maken waarin de drie langsliggers gefixeerd worden, en het op maat maken en stuk voor stuk plaatsen van de trellis-verbindingen. Je hebt minimaal een frame voor de langsliggers nodig, en een soldeerhulpje (twee flex-armpjes met krokodillebekjes er aan) nodig.
En een timmermansoog natuurlijk ;)

Qua servo's: over FBL doe ik geen uitspraken, maar als je FBL gebruikt, ontkom je bijna niet aan digitale servo's.
Als je zonder FBL vliegt, hebben digitale servo's letterlijk GEEN ENKELE toegevoegde waarde voor schaalvliegen. Het preciezere sturen of de kortere steltijd merk je nagenoeg niet, maar bijvoorbeeld mijn kleine Star Rangertje ("brandstof-vliegen-voor-weinig-project") trekt met digitale 3152 binnen 45 minuten de ontvangeraccu leeg, en zou met analoge 9202 moeiteloos 2 uur vliegen met datzelfde accu-tje, maar ik krijg daar letterlijk NIETS nuttigs voor terug qua vlieggedrag.
Digitale servo's gaan ook niet langer mee of zo.
Ze zaten er in toen ik de heli kocht, maar bij eerste gelegenheid gaan ze er uit....

Pas bij FBL komen de eigenschappen van digitale servo's aan de orde: FBL sets werken beduidend minder goed als er geen snelle en superprecieze servo's achter hangen, en dan heb je geen keus....

Digitale servo's zijn analoog niet "voorbijgestreefd" en ze zijn ook niet noodzakelijkerwijs "beter"; het zijn gewoon ANDERE servo's, met ANDERE eigenschappen.
Veel mensen denken helaas automatisch "digitaal is beter" en plakken overal digi's in, of dat nu nodig is of niet.
Maar ik kan je in de AOT heel veel toepassingen geven waar analoog eigenlijk nog steeds "beter" is als digitaal... Digitaal wint het vanwege de flexibiliteit: een apparaat kan meerdere dingen doen, waar je bij analoog voor iedere toepassing een specifiek afgestemd apparaat nodig bent. Voor servo's is dat echter niet of nauwelijks van toepassing....

Groet, Bert
 
let ff op: niet iedere estab vind het leuk als je de staart in normal gaat draaien.
wat eigenlijk op een schaalmodel wel moet.
je wilt immers natuurgetrouw vlieggedrag, heading hold past daar eigenlijk niet in.

Nu heb ik het nooit geprobeert.. maar ben daarnaast ook de optie nooit tegengekomen om een vstab in normal te zetten.
Als je wel heading hold wilt, zal een vstab het best goed doen.

en vergeet niet dat je bij de meeste estab verschrikkelijk veel in kunt stellen.
vaak doen mensen het niet, omdat het al best goed vliegt.
maar soms kan het beter worden..


Daarnaast kun je ook zonder estab gaan vliegen...
best leuk, en een nieuwe uitdaging.
je leert er zowieso beter van vliegen, en fout vlieggedrag van een heli te herkennen
 
Goeie tip ivm. de estab, Student! Net als de interessante uitleg van Brutus over de servo's.

Voor de heli met de (nog in te bouwen) 3-blads kop zal ik dus digitale servo's zoeken. Ik denk hiervoor naar Savöx te gaan.
Estab zal waarschijnlijk toch de AR7200bx worden aangezien ik daar al ervaring mee heb alsook de nodige link naar PC. Het heeft weinig zin naar nog een andere estab over te stappen als de beastX ook z'n werk doet (en blijkbaar zo één van de makkelijkste is in instellen).

Moet ik eens kijken wat die vindt van het uitzetten van de heading hold.

Zonder estab zou ik eens moeten proberen. Ik weet alleen niet wat te verwachten en ben er dus een beetje "bang" van. ;-)
 
Zonder estab zou ik eens moeten proberen. Ik weet alleen niet wat te verwachten en ben er dus een beetje "bang" van. ;-)

Waarom? Het is (ten onrechte overigens) ongeveer even eng als toen je voor het eerst je trainingskruis er onder weg liet...

Voor een deel zit het tussen de oren, want die grijze massa is ingesteld op "ja, maar ik kan toch al vliegen????" terwijl je ogen geconfronteerd worden met een heli die niet helemaal doet wat ze verwachten. Het voelt dus onwennig aan... Maar onwennig aanvoelen is niet het zelfde als klote vliegen.... Van een rijstracer op een harley met mega-voorvork stappen is ook gewoon totaal onwennig en vreemd, maar elk rijd op zijn eigen manier prima...

Je moet je er gewoon op instellen, dat de heli vreemd aanvoelt, en anders reageert, en dan weer van voren af aan er mee om leren gaan, precies zoals je met je eerste heli moest. Als je over die drempel heen kunt stappen en de oefentijd er voor over hebt, is er weinig aan de hand.

Of je het leuk vind, hangt van je houding tegenover het vliegen af. Als je lui en comfortabel wilt vliegen, moet je er niet aan beginnen.
Maar als je van "actief" vliegen houdt, dan is dit uitermate tof: het vliegen "absorbeert" je helemaal: er is op dat moment niets anders op de wereld, dan jij en een helicopter die getemd moet worden...

Je kunt het vergelijken met karten vs autorijden op de snelweg...

Maar het is totale onzin om er angst voor te hebben, het gaat ALLEEN fout als je heli niet in orde is OF als je het oefenen verkeerd aanpakt!

Groet, Bert
 
Ik kon met mijn V-stabi verschillende staarten aanmeten kwa vlieggedrag, ik kon hem zelfs de 401 laten nadoen en zodoende ook voor "rate" kiezen. Het lijkt mij dus best mogelijk om de gewenste staart te verkrijgen. Ik denk zelfs dat de stabi ook met analoge servo`s overweg kan. Albertino zal dat ongetwijfeld weten.
Zonder stabi kan natuurlijk ook, je kan het allicht proberen,.
 
Ik denk zelfs dat de stabi ook met analoge servo`s overweg kan. Albertino zal dat ongetwijfeld weten.
Zonder stabi kan natuurlijk ook, je kan het allicht proberen,.

Het schijnt wel te gaan, maar merkbaar minder strak te vliegen of tot oscilleren te neigen (heb ik me laten vertellen, ik heb er zelf geen ervaring mee). Hetzelfde wanneer je een 3001 achter een GY401 hangt: op rate gaat dat prima, op HH heel matig (wél ervaring mee :D)...

Albertino zal dat inderdaad ongetwijfeld weten...

Zonder Stabi gáát, geen twijfel over! En je kunt dan "meer als een V-stabi", want handmatig, met mijn duimpjes en wijsvingertjes type 1.0 stuurt het net zo goed analoog als digitaal....

Groet, Bert
 
Ik heb er ook 1 zonder estab..
Eerste indruk is gevoelig.
Tweede indruk is dat hij wat meer een eigen wil heeft als er lucht om de rotor gaat bewegen.

Dat is ook de lol
Ik heb de mijne in hoover uitgetrimt, dus in hoover vliegt ie eigenlijk redelijk vergelijkbaar met mn andere heli's

Met rondvliegen krijg je lucht om de rotor, wil hij een beetje op de kont gaan hangen.
Beetje corrigeren.
Dit strak krijgen is best grappig, een voor mij is het een uitdaging

Weer eens wat anders.
 
Bij ons vliegen alle instructeurs non-E-stab, en redelijk verschillend.

Ik heb het zelf niet kunnen testen (andere stick-mode) maar volgens Johnny vliegt een 450 trainer (T-rex kloontje) met 3-blads CopterX kop en plastic blaadjes helemaal niet zoveel moeilijker als een gewone flybar kop, maar verandert het rap als er gewicht bij komt.

Met toenemende grootte neemt het "vervelende" gedrag kwadratisch AF...

Groet, Bert
 
Ik heb laatst (per ongeluk) zonder gyro gevlogen. Is dat wat jullie bedoelen met non-estab ? Ik heb alleen een paar minuten gehoverd, dat was wel wat moeilijker, koste wat meer concentratie maar het ging eigenlijk best goed en was best grappig. Ik moest wel constant de staart blijven sturen.
(ik vraag me dat af omdat ik ooit, als ik echt kan vliegen, schaal wil gaan vliegen, (een lama achtig model))
 
Nee... dat is niet wat we met non-E-stab bedoelen....

Non-E-stab is als je een rotor zonder flybar, EN zonder FBL electronca stuurt.

Zonder staartgyro vliegt nogal vervelend met kleinere modellen zoals jouw Lama, want de hekrotor is en blijft een erg onvoorspelbaar ding, tenzij je ruim boven de 5 kilo vlieggewicht komt. Maar de meeste meerbladsrotors zonder FBL zijn vrij goed te doen op de maat zoals van jouw Lama.

Het gaat wel hoor, zonder staartgyro (je hebt het zelf aan den lijve ervaren) maar tenzij je grotere loggere machines vliegt, zal het altijd een erg onevenredig deel van je aandacht vergen. Aandacht die je beter aan gewoon vliegen kunt besteden.

Non-E-stab voelt aanvankelijk ook wel zo, maar de hoofdrotor blijkt in de praktijk na relatief weinig oefening (Na "afstuderen" op een flybarred rotor plm 5 uur gerichte sticktime met een meerblad-rotor, en je vliegt rond alsof je nooit anders gedaan hebt) veel voorspelbaarder en regelmatiger te zijn dan de hekrotor, vliegen zonder FBL is met de juiste oefening niet een heel groot probleem, en zelfs (in elk geval naar mijn mening) gewoon "leuk" om te doen, en "prettig" te vliegen.

Groet, Bert
 
Non estab vliegen of toch maar de AR7200BX inbouwen... Ik ben er nog steeds niet uit. Maar heb nog wel wat tijd voor de beslissing.

Beide lama's zullen een YEP 100A ESC krijgen. Naar wat ik lees hebben die een vrij goede interne BEC.
Is er een goede reden om toch een externe BEC te plaatsen? Lijkt me enkel extra gewicht en een extra onderdeel dat kan falen. Ik ga geen aparte ontvangeraccu plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bec's zijn prima, dat was het enige nog wat het deed na de kapotte regelaar :-)

En anders just in case een scorpion backup guard heb je in ieder geval bij een regelaar/bec/lipo failure nog nood prik op de servo's, gyro
 
Non estab vliegen of toch maar de AR7200BX inbouwen... Ik ben er nog steeds niet uit. Maar heb nog wel wat tijd voor de beslissing.

Beide lama's zullen een YEP 100A ESC krijgen. Naar wat ik lees hebben die een vrij goede interne BEC.
Is er een goede reden om toch een externe BEC te plaatsen? Lijkt me enkel extra gewicht en een extra onderdeel dat kan falen. Ik ga geen aparte ontvangeraccu plaatsen.

Een regelaar is vaak voorzien van een lineaire BEC, wat inhoudt, dat de stroom die de servo's trekken ook door de accu geleverd wordt. Het spanningsverschil wat de BEC wegwerkt, werkt hij weg door omzetting in warmte.
Sommige ESC's zijn van een redelijk lichte BEC voorzien, die bij gebruik van digitale servo's en FBL behoorlijk heet kunnen worden. Onder sommige omstandigheden is deze warmteontwikkeling de belangrijkste factor voor het heet worden van de ESC.

Bij handsturen met analoge servo's is het meestal niet nodig een externe BEC te plaatsen.

Weggevallen zinnetje: FBL units met digitale servo's sturen continue, en kunnen behoorlijk veel stroom trekken, wat tot veel warmte in de ESC kan leiden.

In dat geval kan het aan te raden zijn een externe BEC te gebruiken, meestal zijn die van het schakelende type, wat véél minder warmte ontwikkelt, en ook minder stroom uit de accu trekt (heel theoretisch trekt een schakelende BEC die bij 6 V 1A levert aan de servo's, maar 0.5 A uit een 12V accu)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top