Wel wat views maar geen antwoorden tot op heden.
Misschien moet ik wat meer uitleg geven en hier een algemeen Hirobo Lama topic van maken.
Ik heb dus sinds enige tijd 2 Hirobo Lama's .30-size. Eén (in witte uitvoering) er van is omgebouwd naar elektro (T600 880kv brushless outrunner motor er in) en nog voorzien van de originele rotorkop met paddles. Bladen zijn geen houten meer (heb de originele wel) maar kunststof.
Verder zitten er Futaba servo's in (3x S3010 op de swash en 1x S9254 op de staart), een SJGD PG-800 gyro en een YEP 100A ESC met interne BEC.
Deze vliegt op 2x 3S 4000mAh 40C lipo's in serie (dus een 6S eigenlijk).
Spektrum AR8000 ontvanger om oa. nog verlichting op aan te sluiten en een Spektrum TM-1000 telemetrie module moet er ook nog in komen.
Deze laatste wil ik vooral installeren om op m'n Dx9 tijdig een waarschuwing te krijgen moest het voltage te ver dalen.
Zeker één van de Lama's wil ik volledig schaal bouwen naar de Belgische Alouette II:
Probleem met deze eerste Lama is dat deze voor een groot deel uit witte plastic is gebouwd (schaalromp) welke momenteel hard en bros is. Vooral in de tail boom geeft dit problemen, de verstevingingen tussen de 3 alu bomen (vakwerkconstructie) zijn al her en der gebroken en bij wat druk hierop kan je er zo nog breken.
De tweede is uit rode kunststof gemaakt en hier zit nog niets van elektro in gebouwd. Ook de conversie naar elektro dient nog te gebeuren. Ook enkele kleine dingen zoals de afwerking van de schaalromp, de aandrijving naar de heckrotor (een staaldraad in een metalen buisje), enz. ontbreken nog.
Eigenlijk was die er bij om te kannibaliseren voor de eerste maar omdat deze tweede nog zo volledig is heb ik beslist ook deze om te bouwen voor elektro.
Hier komt ook een T600 880kv motor in. Lijkt me goed voor schaalvliegen en zeker met de 3-blads kop (origineel hirobo) met spinblades die er bij was. Hier is geen te hoge headspeed nodig.
Die tweede heli zal dus ook een FBL-systeem moeten krijgen waarbij ik graag een goed systeem wil aankopen waarbij het schaalvliegen nog realistisch blijft.
Alle tips zijn welkom. Een AR7200bx heb ik maar hoeft niet gebruikt te worden in deze heli.
De rode plastic is precies een heel ander materiaal. De witte lijkt hard PVC en de rode eerder nylon of dergelijke. Die onderdelen zijn ook stijf maar wat buigzamer. Klinken ook anders wanneer je er tegen tikt.
Op de eerste (de witte) moeten nieuwe onderdelen op komen, al lijken de verstevigingen in de staart in hoofdzaak een visuele functie te hebben dan echt een mechanische versteviging. Maar de heli moet in orde komen.
Volgens de Hirobo dealer in Duitsland zijn de witte en rode plastic onderdelen uit hetzelfde materiaal. Dus nu vraag ik me af of de witte die ik heb een ouder model is, of dat de weekmakers uit de witte snel(ler) verdwijnen.
Belangrijk om te weten wanneer ik nieuwe onderdelen bestel. Rode of witte. Mijn voorkeur gaat uit naar de witte.
De Hirobo dealer beweert dus dat het beide dezelfde materialen zijn, maar je de plastic best schildert ivm. de UV-invloed. Dat is nog een moeilijke...
Ideaal zou een volledig alu staartboom zijn. Zou bestaan maar ik heb hem nog nergens gevonden...
Zo, dit was het in grote lijnen. Ik zal hier nog wat foto's posten en mijn verdere ervaringen met de heli('s). Jullie zijn welkom ook over jullie Hirobo Lama de nodige ervaringen en foto's te delen.