HET Honey Bee FP Draadje

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Ludozzz, 30 nov 2008.

  1. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Hoi Allen,

    er zijn allerlei losse draadjes over de Honey Bee FP, dus ik dacht om het overzichtelijk te houden, alle vragen, info, tips en foto's in dit topic!

    De Honey Bee FP

    De honey Bee FP (ook wel HBFP) is een fixed pitch helikopter, wat betekend dat je de hoogte met het toerental van je motor regelt, en niet met verstelbare bladen. Het voordeel hiervan is dat de rotorkop veel minder kwetsbaar is, wat het een goede beginnersheli maakt.

    Je kan hem goed indoor gebruiken, maar ook buiten kan je er mee vliegen mits er niet te veel wind staat.

    Voor €100 krijg je hem ready to fly, dus incl. zender, accu en ontvanger enz. Je kan er meteen mee vliegen.

    Wel is een upgrade naar lipo aan te raden, dit verlengt de vliegtijd en scheelt gewicht. Hiervoor moet je de accuhouder een beetje aanpassen.

    Je kan er ook veel upgrades en reserve onderdelen voor kopen. Dus na een crash kan je hem meestal voor weinig geld herstellen......

    Hier kan je hem onder andere kopen:
    http://www.rctechnics.eu/esky-honey-mode-geel-p-2350.html


    Linkjes

    Dit zijn erg goed beginners sites:

    HoneyBeeFP - EFlightWiki

    Leer vliegen met de Honey Bee FP, een radiografisch bestuurbare helikopter

    RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT?

    Upgrades en spare parts

    RCtechnics Internet Store

    Upgrades Honey Bee FP :

    MicroHeli bodies

    Topics over de Honey Bee FP

    honey-bee-fp-lipo-3s-2s-gewoon-nimh

    barebone-honey-bee-zelf-brushless-opbouwen-wat-nodig

    setup-voor-barebone-honey-bee-fp

    honey-bee-fp-body

    e-sky-honey-bee-fp-help

    honey-bee-fp-walkera-hm004

    esky-honey-bee-fp

    e-sky-honey-bee-fp

    esky honey bee fp upgrades

    honeybee-fp-tailmotor-naar-servo-besturing


    Filmpjes:









    [SIZE=3][media=youtube]KgSTqlUEHs0[/media][/SIZE]
    [COLOR=black][FONT=Verdana][SIZE=3][media=youtube]sUGv5t-pvF4[/media][/SIZE][/FONT][/COLOR]
    [COLOR=black][FONT=Verdana][COLOR=black][FONT=Verdana][SIZE=3][media=youtube]u0zGoKULjBo[/media][/SIZE][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]
    [COLOR=black][FONT=Verdana][COLOR=black][FONT=Verdana][COLOR=black][FONT=Verdana][SIZE=3][media=youtube]as1n8QFWhpA[/media][/SIZE][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]



    Mijn eigen Honey Bee FP

    Zelf heb ik gister de Honey Bee ontvangen (tweede hands) met twee 3cells 1000mAh lipo's.

    Ik ben al druk aan het hoveren en het gaat aardig goed. Dit is mijn eerste heli, ik heb even twee minuten achter heli-x gezeten maar dat vond ik veel te saai. Dus pakte ik de heli en liet ik hem heel kort en laag hoveren. Nu kan ik al redelijk hoveren in een ruimte van 2 bij 2 meter. Ik ben (nog) niet gecrasht.

    Ik vind het echt een goede beginners heli.

    Een trainingskruis is wel echt een must voor beginners!!!

    Ik heb ook gefilmd, dat zal ik nog wel online zetten, maar eerst de foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zijn er meer Honey Bee FP gebruikers met tips, of vragen of wat dan ook?

    Plaats ze hier!

    Ludo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Het gaat steeds beter met hoveren, nose in lukt nog niet helemaal, maar ik heb hem in hover volledig onder controle. En mensen die maar zeggen dat het zo moeilijk is en duur en dat je bij een club moet :wink:

    Ludo
     
  3. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mooi zo, top man :) !!
    Wacht maar tot je rond gaat vliegen Ludo, eerst nose in zonder nadenken hey... ;)
    Ik speel al 15 jaar gitaar, en mijn neef van 18 is in twee jaar tijd 100x zo goed.
    Maar toch vind hij "beleeft" dat ik mooi speel ;)
    Een club zoek je op voor de gezelligheid, en dat je kan leren, en het een ander weer kan leren.
    Zoals dat gaat in alle sporten ;).

    Succes!

    Grt Eric
     
  4. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Bedankt, ik had een vraagje, de paddles, kunnen die het beste neutraal staan of met wat positieve pitch?
    Edit: O, ik heb het al gevonden, niet goed gekeken :oops:

    Ludo
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2008
  5. robr

    robr

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    148
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Staat er bij, bedankt!
     
  7. knoxville

    knoxville

    Lid geworden:
    31 mei 2008
    Berichten:
    223
    Locatie:
    Alkmaar
    Vier vragen

    1. Waaraan hoor en zie je dat je staartmotortje de geest geeft of heeft gegeven?
    2. Hoe lang dient een staartmotor mee te gaan?
    3. Laat een 3s lip de staartmotor sneller slijten?
    4. Kun je ook staartmotortjes kopen met een kabel of dient er altijd gesoldeerd te worden bij vervanging?
     
  8. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Mijn ervaringen:

    1. De trim van je zender moet steeds wat meer naar rechts worden gezet. Dan is het motortje bijna op.
    2. Dat verschilt, vorige week had ik nog een gloednieuw motortje wat niet lekker liep. Was meteen al onbruikbaar, maar over het algemeen gaan ze bij mij toch wel zo'n 20 - 30 vluchten mee.
    3. Nee, je motortje draait met een 2S even snel als met een 3S.
    4. Ben er nog geen tegengekomen met een kabeltje. Maar wat ik ook wel eens heb gedaan: De aansluitdraadjes van het motortje een stukje vertinnen, niet vastsolderen. Dan onder de condensator op het motortje klemmen. Het blijft wel zitten en het is makkelijk te vervangen.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2008
  9. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ik moet mijn trim helemaal naar rechts zetten, en dan nog draait hij naar links, maar de staartmotor draait nog goed... Zou hij versleten zijn?
    Volgens mij draaien en slijten beide motoren sneller op 3S lipo...

    Koelvinnen verlengen de levensduur van de motor...


    FAQ op EflightWiki:

    • How long do the motors last?
      The tail motor lasts 10 hours. The main anywhere from 10-20 hours. Reducing the weight of the HB will increase these times, as the brushes last longer when the motors don't have to work as hard. Running on 3s batteries will reduce motor life.
    Ludo
     
  10. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Het kan iDD dat het staartmotortje nog goed draait en dat je heli niet goed meer te trimmen is. Ik heb ook lang gezocht of het ergens anders aan zou liggen maar na het vervangen van het motortje was het probleem telkens weer opgelost.

    Het is een goede vraag of je staartmotortje sneller zou draaien op 3S in plaats van 2S. Als dat zo zou zijn kun je je heli niet trimmen want hij moet toch op één bepaalde snelheid draaien. En dat doet de regelaar door de spanning op een bepaalde waarde te houden. Dan zou het niet uitmaken of je een 2S of een 3S lipo gebruikt. Ik vlieg op 3S en mijn staartmotortje gaat 20 - 30 vluchten mee en dat klopt dan wel ongeveer met de 10 hours van de EflightWiki.
     
  11. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Volgens mijn zorgt een regelaar niet voor een bepaalde spanning maar deelt hij de spanning van de accu door de waarde die de ontvanger doorgeeft...

    Want mensen met een 3S lipo zetten er ook Kyosho M24 blaadjes op met minder pitch (8 graden), zodat de stabiliteit hoger wordt.

    Ook las ik dit:

    Door de 11,1V is op het allerhoogst haalbare toerental een groot efficiëntieverlies. Dit wordt versterkt wanneer de bladen niet goed gebalanceerd zijn (of door onjuiste instelling paddles).

    Dus blijkbaar toch een verhoogd toerental...

    Ik snap alleen niet wat je bedoeld met dat je je heli dan niet meer kan trimmen...

    De hoofdrotor draait sneller en de staartmotor ook, dit lijkt me een recht evenredig verband...?

    Dan zou de trim toch hetzelfde moeten blijven?

    Ik zal het zo even proberen, het verschil tussen 2S en 3S.

    Ludo
     
  12. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Het is ook een kwestie van het gewicht. Stel: een 2S lipo weegt evenveel als een 3S maar die laatste heeft een kleinere capaciteit. De hoofdmotor heeft een bepaalde spanning nodig om de heli te laten hoveren en de staartmotor heeft een bepaalde spanning nodig om de heli recht te houden. Dan maakt het volgens mij niet uit of je op 2S of 3S vliegt. Maar die 3S kan veel beter de spanning constant houden.

    Als er M24 blaadjes op zitten wordt het een heel ander verhaal. De 2S zal het waarschijnlijk niet eens aan kunnen. En dan moet het staartmotortje inderdaad harder gaan draaien en slijt het sneller.

    Maar ik ben uitgegaan van een standaard HoneyBee.
     
  13. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Volgens mij praten we langs elkaar heen...

    Ik bedoel het verschil in hoogst mogelijk toerental

    En jij bedoelt nu het toerental dat nodig is om te hoveren?


    Ludo
     
  14. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ehh, ik geloof ook dat het een beetje langs elkaar heen gaat :)

    Ik had het inderdaad over hoveren.

    En met een 3S kun je natuurlijk veel meer toeren maken bij volgas. Of je daar echt veel aan hebt, t is inderdaad niet efficiënt.

    Ik vloog een tijdje met 3S en had nog wat 2S lipos meegenomen. Als de 3S op waren ging ik over op 2S. Dat vloog wat rustiger en ik hoefde haast niet te trimmen, het verschil was heel klein. De 2S waren wel wat eerder leeg. Vooral op het laatst was er nog maar weinig spanning over voor het staartmotortje.
     
  15. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Aha, nu is het een stuk duidelijker:)

    Ik heb inderdaad dezelfde ervaring met 3S en 2S.

    Trouwens, nu ik het over 3S heb, waar staat die 'S' achter de 3 voor. Cel of Cell schrijf je toch met een C...?

    Ludo
     
  16. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    3S betekent: 3 cellen in 'S'erie geschakeld. 3 cellen kunnen bij de productie namelijk ook op een andere manier aan elkaar worden gesoldeerd, dan heet het parallel en wordt het een 3P lipo genoemd.
     
  17. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    He, wat grappig, dat wist ik niet!

    Ik alleen nog nooit een parallele lipo gezien...

    Ludo
     
  18. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Een 3P1S lipo zul je ook niet gauw vinden :)

    Voor ons is 3,7 volt en veel mAh een onhandige combinatie. Daar kunnen we niet mee vliegen maar ze bestaan wel voor andere toepassingen.

    Bij RCtechnics Internet Store hebben ze wel lipo's waaraan je kunt zien dat ze parallel zijn gesoldeerd, deze is bijvoorbeeld 3S3P.
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2008
  19. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ik heb een multiplex cockpit mm, en die zou ik graag voor deze heli gebruiken, maar het werkt niet echt...

    Als ik de zender en heli aanzet (met goede kristallen natuurlijk) dan zitten alle stuurbewegingen op het verkeerde kanaal... Dus dan vlieg ik in ik weet niet welke mode. Kan ik de stekkertjes op de 4 in 1 omwisselen. Ik denk het niet, want die zijn elk bedoeld voor een bepaalde functie, anders krijgt de motor opeens een servo signaal... Maar hoe doe je het dan?

    Ludo
     
  20. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Je moet de mode van de Multiplex zender aanpassen.
    Je hebt de keus uit 8 verschillende modes:
    Multiplex Cockpit MM - Review
    Dan de mode kiezen zodat de juiste stuurbewegingen worden gemaakt.

    Zo vlieg ik mijn HoneyBee met een FutabaFF9.
     

Deel Deze Pagina