Het invoeren van (Chinese) kloons ed.

Micropuller

Forum veteraan
Net zat ik een beetje door de site van de douane te bladeren, toen ik al surfend hier terechtkwam.
Op zich zijn onderstaande teksten best interessant, ik wist het in ieder geval niet.

Nagemaakte artikelen
Het is verboden om nagemaakte artikelen mee te nemen en in te voeren in Nederland. De Douane neemt deze artikelen in beslag en u krijgt een boete.

Merkartikelen worden nagemaakt met als doel mee te liften op het succes van dat merkartikel (intellectuele eigendomsfraude).

Uitzondering
Het meenemen en invoeren van nagemaakte artikelen is verboden. Maar u mag voor eigen gebruik toch een zeer kleine hoeveelheid nagemaakte artikelen zelf meenemen.

Let op!
Deze uitzondering geldt alleen als u de goederen zelf meeneemt als reiziger. Komen nagemaakte goederen per post- of koeriersbedrijf in Nederland aan, dan worden de nagemaakte goederen in beslag genomen en kunt u worden vervolgd.

Oftewel: theoretisch zou je vervolgd kunnen worden voor het invoeren van, laten we zeggen, een HPI Baja-kloon?

Volgens mij gaat het daarbij om goederen waar het echte merk ook opstaat, bijvoorbeeld een Trex 450 kloon waar ze echt Align op hebben gedrukt.

Zou kunnen. Het is mij niet helemaal duidelijk wat hier met namaak wordt bedoeld. Zou inderdaad het merk kunnen zijn, maar bijvoorbeeld ook het intellectuele eigendom of het modellenrecht.
Neemt niet weg dat je dus persoonlijk vervolgd zou kunnen worden voor het invoeren van een namaakproduct. Het zal, zeker bij enkelstuks voor privegebruik, waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen, maar nogmaals; ik wist het niet.

Denk niet dat ze alleen op het merk af gaan , in het geval van de Baja's hoeft er geen merk op te staan om te zien dat het om een kloon/namaak gaat.

Dat zie je meteen al terug aan het specifieke HPI ontwerp.

Dan hadden ze de halve lading naar nederland gestuurde spullen al kunnen onderscheppen.
Meer dan de helft is volgens mij wel ergens van afgekeken. ;)

Hoi,

bovenstaande douane info heeft niets met de vele klonen te maken die wij in onze hobby met zoveel plezier gebruiken / kopen.

Het gaat de douane om merkvervalsingen te onderscheppen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de vele merkkleding die in weet ik hoeveel vakantielanden wordt aangeboden.

Concreet: zodra een van de Chinezen een Trex kloont en het voordoet alsof het een ECHTE Align Trex is, compleet met de merkjes er op, de verpakking zoals het origineel, etc. dan is het wel een probleem :(

Grtz,
Menno

Ja oke , maar in het geval een de HPI Baja kleven er volgens mij nog een paar patenten aan.... Daar hebben de chinezen lak aan , maar zou hier best nog weleens onder merkvervalsing kunnen vallen.

Hoi,

Uitzondering
Het meenemen en invoeren van nagemaakte artikelen is verboden. Maar u mag voor eigen gebruik toch een zeer kleine hoeveelheid nagemaakte artikelen zelf meenemen.

Dit is natuurlijk weer zo'n typisch Nederlands gedoogbeleid ;)

Exact dit soort zaken maken dat de landen om ons heen denken: rare jongens die Nederlanders :mrgreen:
Gevolg, we worden steeds minder serieus genomen in het buitenland.

Grtz,
Menno

Zo'n gedogenbeleid wordt wel vaker gevoerd in meerdere landen hoor, dus zo gek zijn jullie nog niet! :)
In België is prostitutie bijvoorbeeld een misdrijf, maar toch worden er vrolijk steeds nieuwe bordelen ingericht. Bij mij in de buurt kan ik er een 5-tal herkennen. (en neen, ik woon niet in de rode buurt :mrgreen:)
Het is echter gewoon zo dat dit bewust 'genegeerd' wordt door de overheid om een groter kwaad te vermijden. Denk daarbij aan een mogelijke toename in verkrachtingen, mensenhandel, etc.

Dat zal zowat hetzelfde zijn in dit geval. Namaakproducten invoeren mag (denk aan handtassen of t-shirts van op vakantie), maar enkel voor privé-gebruik. Het zou gewoonweg onmogelijk zijn om voor élk geval een gerechtelijke procedure op te starten. (als er niet nog andere redenen zijn.)

Back