Het is herfst; tijd voor een bladblazer - graag een advies!

Okee; mijn plan is dus om mij vooral eens rustig te orienteren op een leuke EDF-jet

Uitgangspunten:
- ik wil graag zelf bouwen en dat mag best wel wat tijd kosten. Niet dat ik veel tijd heb, maar ik zie het gewoon als een leuke stopklus voor de winter en ik wil er ook nog wat van leren, bovendien is er wel wat hulp in de buurt, eventueel
- houtbouw dus en daar heb ik weinig ervaring mee; het moet dus een niet al te moeilijk te bouwen kist worden
- vliegervaring: nivotje kleine Tucano
- niet al te exotische setup met twin-EDF ofzo, maar meer dan 3 cellen lipo geen enkel probleem
- spanwijdte bij voorkeur meer dan een meter en anders qua lengte een behoorlijk model; dit i.v.m. zichtbaarheid en ook omdat 't wel een beetje indruk moet maken (o.a. op mijzelf)
- het liefst iets uit de categorie "luft 46", of anders ietsje recenter; de wat oudere jets hebben dus mijn voorkeur

Ik heb bij RBC zelf al een paar leuke gevonden:
- Lippisch P20
- Panther
- Mig 29 (beetje te klein en te recent - schijnt wel een goede instapper te zijn)
- TA 183 Huckebein
- YAK 23
Maar welke vliegt nou 't beste en is niet te moeilijk op te bouwen???

Een HE-162 Salamander lijkt me vreselijk goed passen.

Helaas "slechts" een schuimpje van Kavan gevonden:

http://www.modellbau-bichler.com/he....html?osCsid=e6147669a5b78404c962215b0a55c98a

Testbericht: http://www.parkflyer.de/index.html?http://www.parkflyer.de/heinkel162flug.htm

zz16628.jpg

zz16628a.jpg

Andere Salamander:

http://eam.net/EDF/he_162_salamander.htm
http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=8667

IMG_1562.JPG

ZamBeZi zei:
Uitgangspunten:
- ik wil graag zelf bouwen en dat mag best wel wat tijd kosten. Niet dat ik veel tijd heb, maar ik zie het gewoon als een leuke stopklus voor de winter en ik wil er ook nog wat van leren, bovendien is er wel wat hulp in de buurt, eventueel
- houtbouw dus en daar heb ik weinig ervaring mee; het moet dus een niet al te moeilijk te bouwen kist worden
- vliegervaring: nivotje kleine Tucano
- niet al te exotische setup met twin-EDF ofzo, maar meer dan 3 cellen lipo geen enkel probleem
- spanwijdte bij voorkeur meer dan een meter en anders qua lengte een behoorlijk model; dit i.v.m. zichtbaarheid en ook omdat 't wel een beetje indruk moet maken (o.a. op mijzelf)
- het liefst iets uit de categorie "luft 46", of anders ietsje recenter; de wat oudere jets hebben dus mijn voorkeur

Ik heb bij RBC zelf al een paar leuke gevonden:
- Lippisch P20
- Panther
- Mig 29 (beetje te klein en te recent - schijnt wel een goede instapper te zijn)
- TA 183 Huckebein
- YAK 23
Maar welke vliegt nou 't beste en is niet te moeilijk op te bouwen???

Zoals je zelf al aangeeft, heb je de modellen van RBC gevonden.
- Ik zou het voor jouw ook bij deze modellen houden.
- Je wilt graag een model dat houtbouw is; RBC is dat
- Niet te moeilijk om te bouwen; RBC heeft een bouwbeschrijving en tekening, en is al door vele mensen gebouwt. Dus moeilijk zal meevallen
- Geen exotische setup, dan zou ik voor minifan gaan. Een mega 16/15/3 of HetRC 3 winder op 4lipo's. Geeft goed vliegbeeld, en de stromen zijn redelijk laag, wat langere vliegtijd oplevert. Je kan ook voor mega 16/15/2 (of HetRC 2 winder), en dan op 3lipo's maar dan is de stroom hoger. Maar aanschaf lipo's is wat goedkoper. Maar ik zou voor de 4lipo-setup gaan. Als de mega 16/15/3 of hetRC 3 winder te langzaam zou zijn, dan kan je nog voor een 16/20/2 of HetRC 2W20 gaan. Dan gaat de power omhoog op 4lipo's. De stroom helaas dan ook.
- Spanwijdte groter dan 1 meter, dat zal iets moeilijker worden bij een minifan model. Het zal rond de 1 meter zitten. Maar als je groter wilt, moet je al snel naar een midifan, wat dus meer lipo's nodig hebt, en duurdere motoren.
- Een model uit de "luft 46" serie, ook dit heeft RBC.

Dan had je een lijstje met modellen geplaatst.
- De lippisch P20 heeft een GFK romp, dus niet helemaal houtbouw. Dit is een minifan. EN kan dus met de setup zoals hierboven gezegd.
- De panther is een midifan model. Is geen "luft 46" model, en heeft ook een grotere motor en lipo-pakket nodig. DUs duurder.
- De Mig 29 is inderdaad erg recent (vergeleken met "luft 46"). En deze is ook open aan de onderkant. Dus je ziet de fan zitten. Hier moet je van houden. De Mig heeft wel een voorkeur. Je kan hem uit de hand starten. Zal met de rest wat moeilijker zijn.
- De TA 183 Huckebein is goed te bouwen. Maar heeft een hele korte romp. Dus of dat goed komt, voor je visueel zicht in de lucht. Dit model moet je niet uit je oog verliezen. Want het is wat moeilijker ontdekken hoe het model in de lucht ligt. Want een staart heeft het niet.
- Dan blijft de YAK 23 nog over. Dit is een houtbouw model. Iets meer dan 1 meter spanwijdte. Dus ook ongeveer wat je wilt. Kan aangedreven worden door een minifan (houd de aandrijving goedkoper). En hij heeft een staart, wat de visualiteit van het model ten goede komt. En ook nog uit de "luft 46" serie.

Lijkt mij duidelijk welk model het moet worden. Maar de keuze is aan jouw.

groeten Paul

Duidelijk verhaal; bedankt. Ik denk i.d.d. dat die Yak de beste optie is en ik vind 'm nog mooi ook.

Nou is het wel zo dat ik momenteel een 5 cellen lipo moet aanschaffen voor een ARF Extra die ik aan het opbouwen ben ('komt een BM 3520 outrunner in). Een 60-80 amp regelaar heb ik inmiddels al in huis.
Met andere woorden: ik kan mij nu op een jet voor Minifan orienteren, maar dan moet ik fan, motor & lipo's halen, terwijl ik voor een Midifan straks wellicht de (dure) lipo uit m'n andere kist kan gebruiken. Daarmee zou die Panther met een dikkere motor niet eens een verkeerde overweging zijn; de motor kost misschien het dubbele van de HET-RC's en de kist is duurder, maar dat wordt volledig gecompenseerd doordat ik al de accu in huis heb. Moet het natuurlijk niet zo zijn dat zo'n Midifan niet veel doet op 5 cellen en eigenlijk op 6 cellen moet vliegen. Bovendien weet ik niet of die Panther een beetje goed vliegt en of ie niet te moeilijk te bouwen is.

Ik overweeg een van de volgende lipo's voor die Extra:
HP-LCL4200-5S (475 gram, 16 - 20C)
HIMODEL 5S1P (542 gram, 15 - 20C)
HP-LVX3300-5S (420 gram, 20 - 30C)
HP-LVX3700-5S (460 gram, 20 - 30C)
De uiteindelijke keuze ligt een beetje aan hoeveel gewicht ik voorin die Extra nodig heb, maar het liefst stop ik er natuurlijk die HP-LCL4200-5S in; zeker als deze ook geschikt zou zijn om in die Panther te plaatsen.
Met andere woorden: wat is een geschikte motor voor die Midifan? is 5 cellen ok? en hoeveel amp's trekt dat?

De motor voor een midifan zal denk ik duurder uitvallen, dan het dubbele van een HetRC motor. Want HetRC maakt geen motoren voor een midifan. Dus je komt dan al op de merken van Hacker, Lehner, kontronik etc etc. En deze motoren zitten rond de 180 euro per stuk. (daar heb je 3,5 motortjes voor een minifan voor).

Daarnaast is het, wat wil je? Veel snelheid, maar korte vliegtijd want de stromen zullen omhoog gaan. Of langere vliegtijd en wat lagere stromen.
Er zijn midifan motoren die op 5S wel goed presteren, maar meestal liggen de stromen dan hoog. Beter voor een midifan is om op 6S te gaan. Dit geeft lange vliegtijd en goede jet snelheid.

Hoe de panther te bouwen is, durf ik je niet te zeggen. Misschien dat er iemand anders hier op het forum daar ervaring mee heeft.

ZamBeZi,

Denk dat Salamander je vragen al prima beantwoord heeft en denk dat je voor je zelf moet bekijken wat daadwerkelijk voor jou het belangrijkste is in het bepalen van je keuze.

Is de aanschaf van een 5 cellen pakket het belangrijkste in het bepalen van je keuze, dan is het eenvoudig dan wordt het een MIDIFAN model en zou de Panther een prima keuze zijn.

Voor het bouwen is zeker bouwervaring vereist en voor het vliegen is een laagdekker ervaring noodzakelijk, ook is een bungee start noodzaak.

Denk zelf dat dit een model is voor een tweede EDF keuze en dat het voor een eerste keer iets te hoog gegrepen is :? vooral wat het bouwen betreft.

Heb je alleen ARF in elkaar gezet dan heb je geen echte bouwervaring en is de beste RBC optie de MIG29.
Is misschien niet de mooiste maar voor wat bouwen betreft wel de meeste praktische en een uitgebreid bouwverslag met foto's staat hier ook op het forum.
Prima te handstarten en kun je een laagdekker vliegenervaring dan is dat ook geen probleem.

Heb je bouwervaring en laagdekker vliegervaring dan kun je eigelijk alle RBC modellen bouwen en vliegen.

Als ik dan de keuze zou moeten maken :wink: zou het zeker de YAK23 worden want die vliegt super en is een echte oldtimer Jet.

Heb je bouwverslagen van de diverse RBC modellen hier op het forum al bekenen.

Ton

Back