Het is tijd ... voor nog een piper cub

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Hein.z, 23 mei 2021.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Nu ik me wat zekerder voel met vliegen is het tijd voor een sleephaak op de (hobbyking) piper cub j3 van 1.80 m (4s). Maar hoe doe je dat in een bestaand model?

    De achterste spant waar hij moet komen is slecht bereikbaar, slechts door een raam te verwijderen kan ik er ongeveer bij. Vervolgens van vliegtuigtriplex een spant gemaakt die op de bestaande spant gelijmd kan worden. In deze extra spant een gat uitgespaard voor een standaardservo (erfenis). Bovenaan de spant komt een "krammetje met pin" - de simpelste sleephaak die ik ken en tot nu toe nog niet heb zien falen.

    Na een hoop passen en meten past de spant daadwerkelijk in de romp, en zit het krammetje er aan met meerdere lagen hout. De pen glijdt door een 3 mm plastic bowden buisje, ingekapseld in nog meer triplex. Hopelijk blijft dat goed gaan. Uiteindelijk dan het gat in de bespanning gesneden en ... 2 mm te ver naar achter. GRMBLGRMBL. Maar goed, een kniesoor die daar op let, het past en zit verlijmd.

    Morgen aansluiten en uitproberen of het met de zender nog steeds werkt, en dan testen met de eerste zwever er achter. Veel zal het niet worden op 4S 3700, maar ik hoop de mini-vloot clubzwevers bij Cumulus toch omhoog te kunnen brengen. Ik hoop binnenkort een foto te kunnen posten van de piper met daarachter een passende ka-7 ...

    20210523_000156.small.jpg 20210523_000147.small.jpg 20210522_223701.small.jpg
     
    Berrie, Arnold 85, serge pot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Heb je de piper zelf gebouwd, hoe zijn je ervaringen met de kit?
     
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Nee helaas, die is gebouwd door Raymond (ook aanwezig op het forum).
    Hij lijkt aardig degelijk in elkaar te zitten, dus vanuit mijn oogpunt prima. Nu heeft Raymond er wel een aantal
    mooie details op gemaakt (spankabels etcetera) waarvan ik niet weet of ze er standaard bij zitten.

    Hij vliegt prima op 4S, ongeveer 5 minuten "motortijd" (10 minuten vliegtijd) op 3700.
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Leuk, kun je op de pipermeeting slepen .

    Tip: zonder zwever en oefenen of je de lijn op je voeten kunt gooien.
    Volgende stap is met n handdoek eraan (iets meer gewicht) ook loskoppelen en de laatste stap is dan met de zwever slepen. Dan natuurlijk alleen loskoppelen bij problemen .
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Hein sleept al een tijdje met mijn slepers. Dus aan ervaring ligt het niet, het ontbrak alleen aan een sleephaak in zijn eigen vliegtuig.
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ah, er staat "nu ik me wat zekerder voel" dat suggereerde beginnend sleper.
    Maakt niet uit. Veel sleeplezier!
     
    flymax vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina