Het is weer tijd voor de "Domme vraag van de week"... Servo's

Discussie in 'Model elektronica' gestart door brutus, 27 mei 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Door omstandigheden ben ik min of meer gedwongen een Multiplex Royal BB als retract servo te gebruiken.
    Het probleem is dat dat ding het maar ternauwernood trekt, maar vervangen door iets anders gaat heel erg lastig worden (grenzend aan het onmogelijke).
    Ik heb wel een goede retract servo, maar die heeft heel andere afmetingen en aanpassing van de servobevestiging is nagenoeg onmogelijk zonder het vliegtuig half te slopen.

    Nu zie ik in de specs dat deze servo alleen voor 4,8V opgegeven wordt, en ik ben eigenlijk ook weer door andere omstandigheden "gedwongen" om 6V als boordspanning te gebruiken, meer specifiek 5S NiMH, ofwel bij volgeladen pakket bijna 7V.

    Heeft iemand voldoende ervaring met deze specifieke servo om te kunnen zeggen of dat gaat, ja of nee?

    Bij voorbaat dank.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat betekent in elk geval dat het geen rookwolkje wordt :D
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan er een of twee diodes tussen zetten.
    Dan heb je 0,7 Volt per diode minder.
    Een volgeladen 6V accu zit zit rond de 7 Volt.

    GJ
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, ik kan op zich de extra trekkracht wel gebruiken...
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar de servo kan die 6 volt maximaal aan.
    Als het meer word dan moet je hem toch vervangen.
    Vroeger vlogen mense wel op een 5 cellen pakje, daar sneuvelden ook servos door.

    GJ
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    In een toestel van me werken de retracts enkel op 5V. Erboven gaan betekent rook
    Omdat ik in dat toestel een aparte voeding voor de retracts voorzie (2 cell LiFe) moet ik dus ook ergens de transitie maken, en zitten er kleine BECs in de servolijn verwerkt.
    Ik geloof 3 of 5A BEC of zo. Servokabel komt toe, +6,6V van de Life en massa gaat in de BEC, en komt er aan de andere kant weer uit, stuursignaal van de ontvanger blijft intact.

    Werkt goed.
    Kan het dus geen optie zijn om een kleine BEC mee in je servokabel te integreren. Instellen op 5V dan.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alles kan... de vraag was, of het moet...
     
  10. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, 6 Volt is echt het maximum.
    Corrien zal dat ook bevestigen.
    Ik had een paar keer in de winkel servo's die zomaar stuk gingen.
    Bij navraag bleek de klant een 5 cellen pakje te gebruiken, 6 Volt..
    Ja.. maar niet als ie net geladen is, dan zit ie boven de 6 Volt, rond de 6,5 Volt.
    En daar kunnen ze niet tegen.

    GJ
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK... DAT wilde ik dus weten... 6V max.
    Want ik moet deze servo niet kapot hebben...

    Hooo, wacht eens even, ik heb ook nog een S3010 hebben, en die kan volgens mij wel gewoon "6V (5 cellen) hebben, tenminste, op de verpakking staan de specs van 6V. En die past ook. De Multiplex trekt 4,9 kilo op 4,8V maar de 3010 kan 6V hebben en trekt dan 6,6 kilo.

    Ik denk dat het probleem opgelost is...

    Dank voor het meedenken, en vooral voor het waarschuwen dat die Multiplex geen 6V kan hebben. Landen gaat zo klote zonder wieltjes...
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bert.. waar haal je je spanning uit?
    Wat ik schreef.. een 5 cellenpakje, dat maakt de servo stuk omdat de spanning dan hoger is als 6 Volt.
    Een volle loodaccu is ook hoger dan 6 Volt.

    GJ
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als een servo apart vermeldde specs voor 6V heeft, mag hij op 5 cellen NiMH werken. Anders zou dat een zinloze excercitie zijn, want een volgeladen 4cellen pakket komt ook boven de 6V uit, en afhankelijk van de grootte blijft die soms ook geruime tijd significant boven de 5 volt.
    Sommige servo's hebben specs voor de afzonderlijke spanningen, andere niet.
    Mijn vraag was, omdat ik de specs van Multiplex opgezocht had, en voor een hele rits servo's waren die opgegeven bij 4,8 V EN 6,0V. Maar toevallig net de servo die ik had, die Royal BB, dus niet, die had alleen maar 4,8V in de specs… Vandaar mijn vraag of iemand specifiek ervaring met die servo had.

    De S3010 heeft op de verpakking 6,0V staan, en dan mag hij 5 cellen hebben. Van Futaba weet ik dat die dat systeem hanteren. Ik heb vele jaren met 5 cellen in heli's gevlogen met simpele 3001 en dergelijke (die dat ook hebben), en nog nooit eentje kapot.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou... ik heb met de Robbe TD daar in het verleden over gesproken en daar kwam toch een ander antwoord.
    Op een 5 cellen pakket gingen Robbe servo's, die 6 Volt mochten hebben stuk.
    Zelfde op dit moment met sommige merken HV servo's.
    Daar staat 2S maar die kunnen geen 8,4 Volt aan, dan komt er op den duur ook rook uit.

    GJ
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Toch is dat niet goed, heb zelf ook een tijdje op 5 cellen heli gevlogen en de servo`s gingen snel achteruit. 6 volt is de max. Ik heb dat niet van een vreemde, Jan had zijn handen vol aan auto rijders die zweerden bij 5 cellen. Gert Jan was me net voor.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kweenie, maar ik kan dat niet bevestigen. Ik heb minstens 5 jaar op 5 cellen gevlogen...
    De reden dat ik overstapte naar 4S was omdat ik naar 3000 mAh pakketten overstapte, en dan kreeg ik met 5 cellen zwaartepunt problemen, Niet omdat er dingen kapot gingen.
    Met de grote Big scale buggies ook altijd 5 cellen gebruikt, en ook nooit problemen.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik probeerde ze onder garantie te laten repareren maar dat lukte niet.
    Het schijnt te zien te zijn.
    Zelf vlogen we ook altijd met 5S pakjes, en eigenlijk ook geen probleem gehad.
    Maar ik wisselde nogal vaak van model dus als ik hem 3 weken had dan was dat lang.
    Bij auto's gaf ik de schuld altijd aan crashes, maar ik had daar wel atijd speciale Ko Propo servo's inzitten met fets.
    Denk dat die langer heel bleven.

    GJ
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Veel van de Ic's die in (analoge) servo's worden gebruikt hebben als absolute maximale voedingsspanning 6V. Dat wil niet zeggen dat ze bij 6,5V al direct kapot gaan maar dat kan wel degelijk gebeuren. De fabrikant garandeert dat zijn IC bij 6V nog volgens de specificatie werkt. Bijna altijd wordt geadviseerd om maximaal 5V als voeding te gebruiken. Ga je toch 6V gebruiken dan zal dat de levensduur behoorlijk verkorten omdat die Ic's op z'n tenen moet werken en als jij constant op je tenen moet lopen hou je dat ook niet lang vol.
    Het is dus helemaal niet vreemd dat een servo op 5 cellen prima werkt maar als die accu net van de lader komt kan de spanning zo hoog zijn dat het net het druppeltje is om de emmer over te laten lopen. Het kan ook een poosje goed gaan maar de kans dat het binnen vrij korte tijd toch fout gaat is heel groot. @Corrien kan dat beamen.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Yep, en blijkbaar krijgt een stuur servo in een auto het harder voor zijn kiezen waardoor hij eerder overlijdt. Ik kocht ooit een RC 1 kist van iemand over die ook op 5 cellen vloog. Hij deed dat omdat bij het uitvallen van 1 cel de besturing zou blijven werken. Dat was zijn reden.
     

Deel Deze Pagina