het is weer zover: HET GROOT DICTEE DER NEDERLANDSE TAAL

HET GROOT DICTEE DER NEDERLANDSE TAAL

628374_43c280.jpg
Arnon Grunberg schrijft dit jaar het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Hij volgt daarmee Tommy Wieringa op, die de spellingtoets vorig jaar voor zijn rekening nam.
De in de Verenigde Staten woonachtige Grunberg (40) brak in 1994 door met zijn debuutroman Blauwe Maandagen. Hij kreeg onder meer de AKO Literatuurprijs voor Fantoompijn (2000) en De asielzoeker (2004). Met Tirza (2007) won hij zowel de Gouden Uil als de Libris Literatuurprijs.

Het 22e Groot Dictee der Nederlandse Taal wordt woensdag 14 december uitgezonden bij de NTR op Nederland 1. Zoals elk jaar nemen dertig bekende Nederlanders en Vlamingen plaats in de bankjes van de Eerste Kamer op het Haagse Binnenhof. Zij nemen het op tegen dertig spellingkenners, die zich plaatsen via voorronden in de Volkskrant en de Belgische krant De Morgen. Ook is er dit jaar het Twictee!

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal wordt georganiseerd door de Volkskrant, de NTR, de VRT, De Morgen en de Rotterdamse producent Men at Work TV Produkties. De presentatie is dit jaar in handen van Philip Freriks.

Over het Groot Dictee

Nieuws

Meer prominenten bekend...

dinsdag 6 december 2011

Inmiddels kunnen we het lijstje aanvullen met nog een aantal prominente deelnemers.

Ook aanwezig zullen zijn:

Nederland:
Mirjam van den Broeke - Hoofdredacteur Quote
Peter Klashorst - Kunstenaar
Nazmiye Oral - Schrijfster, actrice
Martine van Os - Presentatrice, actrice
Marion Pauw - Schrijfster
Simone Weimans - Nieuwslezeres NOS

Vlaanderen:
Barbara Rottiers Radiopresentatrice
Lien Van de Kelder Actrice
(topadvocaat Walter van Steenbrugge en Geena Lisa Peeters doen niet mee)

Eerste prominente deelnemers bekend!

vrijdag 18 november 2011

Inmiddels hebben we de eerste toezeggingen binnen!

Prominenten die hun deelname aan het Groot Dictee der Nederlandse Taal hebben toegezegd zijn:
UIT NEDERLAND:
Brainpower - Rapper
Ingmar Heytze - Dichter en schrijver
Marion Pauw - Schrijfster
Jeroen Tjepkema - Nieuwslezer
Roué Verveer - Cabaretier, presentator
Simone van der Vlugt - Schrijfster
Sybrand van Haersma Buma - Fractievoorzitter Tweede Kamer CDA

Kees van der Staaij - Fractievoorzitter Tweede Kamer SGP
Diederik Samsom - Tweede Kamerlid PvdA
Bart Chabot - Schrijver, dichter, theatermaker
Peter Buwalda - Schrijver
Thomas van Luyn - Cabaretier
Soundos El Ahmadi - Cabaretière
Margriet Brandsma - Journaliste

UIT VLAANDEREN:
Freya Piryns - Politica
Freek Braeckman - Nieuwsanker
Christophe Deborsu - Wetstraatjournalist
Sam de Graeve - Hoofdredacteur
Geena Lisa Peeters - TV-persoonlijkheid
Walter van Steenbrugge - Topadvocaat
Jean Paul van Bendegem - Professor
Stef van Bellingen - Kunstcurator

Laatst bewerkt:
Het groot dictee der nederlandse taal

Hallo misschien is dit iets voor het dictee.
Na lange tijd niet zoveel op de pc aan het snuffelen te zijn geweest vond ik deze zinsnede bij een brabandse vereninging.
'Aeroclub Bladel is een vliegclub met gevleugelde vliegtuigen"Een vliegtuig zonder vleugels is naar mijn inziens toch geen vliegtuig en kan als zodanig ook niet vliegen of zouden er leden zijn die alleen met een romp over het veld aan het rijden zijn en dat dat nu verboden is .
Maar gelukkig stond er een goede uitleg bij deze zinsnede
"Dit betekend dat het helicoptervliegen niet voor nieuwe leden is toegestaan".
Wat gevleugelde vliegtuigen [vleugels aan een vliegtuig is toch normaal] met het verbod op helivliegen te maken heeft kan ik niet goed rijmen.

Hallo misschien is dit iets voor het dictee.
Na lange tijd niet zoveel op de pc aan het snuffelen te zijn geweest vond ik deze zinsnede bij een brabandse vereninging.
'Aeroclub Bladel is een vliegclub met gevleugelde vliegtuigen"Een vliegtuig zonder vleugels is naar mijn inziens toch geen vliegtuig en kan als zodanig ook niet vliegen of zouden er leden zijn die alleen met een romp over het veld aan het rijden zijn en dat dat nu verboden is .
Maar gelukkig stond er een goede uitleg bij deze zinsnede
"Dit betekend dat het helicoptervliegen niet voor nieuwe leden is toegestaan".
Wat gevleugelde vliegtuigen [vleugels aan een vliegtuig is toch normaal] met het verbod op helivliegen te maken heeft kan ik niet goed rijmen.
In dit stukje al 15+ fouten als je onjuiste interpunctie meerekent. :? :teacher: ;)

Tja, brabandse en betekend met een d. :rolleyes:
Waarom maken mensen dat soort vergissingen?

In mijn onschuld dacht ik vroeger, dat mensen expres woorden fout schreven.
'Want je kon het toch meteen zien als iets verkeerd was'.

Als ik op dit forum rondkijk, blijkt dat een zeldzaam talent te zijn.
Of ik heb gewoon goed opgelet.....

Nee joh, het is gewoon de moderne schrijfwijze. Je weet tog? ;) Alles moet in 144 of 160 karakters passen vanwege Twitter en SMS. Dan krijg je dat. :(

Als eigenaar van een bedrijf wil je niet weten hoe hard ik soms moet lachen om cv's waar op staat dat de beheersing van de Nederlandse taal uitstekent is. :rolling: Maar eigenlijk is het diep bedroevend als je dan leest dat de opleiding MBO of HBO is. :cry:

Maar eigenlijk is het diep bedroevend als je dan leest dat de opleiding MBO of HBO is. :cry:

Helemaal mee eens. Maar ligt dat ook niet ten dele aan ons school/opleidingssysteem?
Ik ben het zicht op de huidige opleidingen enigszins kwijt, maar vroeger kreeg je op bijvoorbeel HTS en TU geen Nederlandse taal meer. Er werd gewoon vanuit gegaan dat dat door de vooropleiding was verzorgd. Ik ken mensen die via de route LTS-MTS-HTS-TU waarschijnlijk na de lagere school (sorry basisschool) nauwelijks of geen les meer hebben gehad in het Nederlands.

Helemaal mee eens. Maar ligt dat ook niet ten dele aan ons school/opleidingssysteem?
Ik ben het zicht op de huidige opleidingen enigszins kwijt, maar vroeger kreeg je op bijvoorbeel HTS en TU geen Nederlandse taal meer. Er werd gewoon vanuit gegaan dat dat door de vooropleiding was verzorgd. Ik ken mensen die via de route LTS-MTS-HTS-TU waarschijnlijk na de lagere school (sorry basisschool) nauwelijks of geen les meer hebben gehad in het Nederlands.
Ik heb twee ettertjes (8 en 11) die volop genieten van de avonturen op de basisschool. Op basis van wat ik mij nog weet te herinneren uit mijn eigen jeugd, is opvoeden nog steeds voor het grootste deel de taak van de ouders en niet de school. Daar hoort dus ook bij dat je je kinderen achter de vodden aan zit om te lezen, met ze bezig bent met taal, rekenen, topografie, biologie, sociale en maatschappelijke dingen en uiteraard normen en waarden bijbrengt (hoe cliché). Helaas heeft dat voor mijn kinderen tot gevolg dat ze tot de "buitenbeentjes" in de klas horen en ver boven gemiddeld scoren. Kennelijk is het niet iedereen van de patatgeneratie en sleutelkindertjes zo goed af gegaan en gaat dat over op de volgende generatie. :(

Zoiets was vroeger ook al zo, Sleur. Ik heb zo'n vijftien jaar in het voortgezet onderwijs gewerkt en toen ik in 1970 begon, was mijn inschatting toendertijd al, dat 25 % van de kinderen werd opgevoed, de rest groeide op. Dat is in de loop der jaren niet beter geworden.

Een goed woordbeeld hebben is overigens niet alleen een kwestie van gedegen onderwijs krijgen, maar ook een kwestie van aanleg en (in geringere mate) interesse. Meteen zien, dat iets fout is geschreven, is dus niet een ieder gegeven. Het moet ook in je genen zitten.

Een aardig testje, dat ik per mail kreeg toegestuurd, staat hieronder. Mensen met een goed ontwikkeld woordbeeld lezen onmiddellijk wat er staat, anderen moeten er in meer of mindere mate moeite voor doen:

D323 M3D3D3L1NG L44T J3 213N T0T W3LK3 GR0T3 PR35T4T135 0N23 H3R53N5N 1N 5T44T 21JN. 1N H3T 83G1N W45 H3T 23K3R N0G M031L1JK D323 T3K5T T3 L323N, M44R NU K4N J3 H3T W44R5CH1JNL1JK 4L W4T 5N3LL3R L323N 20ND3R J3 3CHT 1N T3 5P4NN3N. D4T K0MT D00R H3T 3N0RM3 L33RV3RM0G3N V4N 0N23 H3R53N5. KN4P H3? D323 M3D3D3L1NG M4G J3 K0P13R3N 3N V3RD3R V3R5PR31D3N. OEF !

D323 M3D3D3L1NG L44T J3 213N T0T W3LK3 GR0T3 PR35T4T135 0N23 H3R53N5N 1N 5T44T 21JN. 1N H3T 83G1N W45 H3T 23K3R N0G M031L1JK D323 T3K5T T3 L323N, M44R NU K4N J3 H3T W44R5CH1JNL1JK 4L W4T 5N3LL3R L323N 20ND3R J3 3CHT 1N T3 5P4NN3N. D4T K0MT D00R H3T 3N0RM3 L33RV3RM0G3N V4N 0N23 H3R53N5. KN4P H3? D323 M3D3D3L1NG M4G J3 K0P13R3N 3N V3RD3R V3R5PR31D3N. OEF !
1337 FTW!!!!

(voor wie wil weten hoe en wat, leesvoer ;))

Overigens een betere test si doro ni eekl worod wle ed degoe tletesr te bekreiung rmaa de reletts ordo aelker te neztet. 8O :?

Laatst bewerkt:
Een aantal jaren het Groot Dictee overgeslagen maar vandaag stond de radio toevallig aan en heb ik weer meegedaan. 19 fouten... dat vond ik niet gek. Leuke tekst trouwens. Wie deed er ook mee?

Back