Het laden van een sealed lead-acid battery

Instellen op: Blei (= lood)
Daarna op het aantal cellen = Voltage / 2 (2V/cel). Dus 12V = 6 (cellen)
Capaciteit instellen op 7500mAh.
Daarna kun je nog de maximale laadstroom instellen.
Ik zou voor 3,5A gaan = van leeg naar vol in ca 2,5 uur.
Als je haast heb zet je hem hoger, maar meer dan 5,5A lukt niet met de 330d.

Nu gaat "ie" lukken he? :wink:

denk je niet dat 3.5 A wat te veel is voor te laden?

Ik dacht altijd dat een loodbatterij van die capaciteit met ongeveer .5 A geladen werd.

Ik vraag me af of dit eigenlijk kan met een gewone autobatterijlader (met afslag)

Patrick

3,5A is bij deze accu 0,5C.
Lagere stroom is beter voor de accu, maar dit is nog goed te doen.

PAS OP met het laden van loodaccu's met een (te) hoge stroom! Dat vinden ze echt niet leuk en kan gevaarlijk zijn omdat er dan (veel) knalgas gevormd wordt.
Ergens in een ander draadje heb ik het onderstaande al eens gechreven:

Ernst Grundmann zei:
penneman zei:
dus bij het opladen van een gel -loodbatterij wordt dus het onstane gas in de batterij gehouden ( in zoverre dat je niet overlaad) en is dat "gekook" dat je in die batterij hoort tijdens het laden heel normaal en niet het signaal dat je moet stoppen met laden?
Dat is gedeeltelijk juist. Ook tijdens normaal laden ontstaat een BEETJE gas. Dat wordt gerecombineerd in de accu en gaat dus niet verloren. Dat je tijdens het normale laden dus een klein beetje geborrel hoort is normaal maar het mag niet als koken klinken. Borrelt en kookt het wel binnenin dan kan dat duiden op een te hoge laadstroom. De laadstroom is afhankelijk van de capaciteit van de accu en is is voor de accu's die wij meestal gebruiken (12V rond de 6Ah) zelden hoger dan 3Amp aan het begin van het laadproces. Heel vaak staat het op de accu, zo niet dan kan je het voor heel wat merken en types op het internet terug vinden. In Google het type nummer van je accu intikken en je ziet al snel of er iets van te vinden is.
Ik heb bijvoorbeeld een Kobe HP6.5-12 staan. Dat is een 12V accu die 6,5Ah kan leveren bij een ontlading in 20 uur (1/20C = dus een ontlaadstroom van 325mA). Bij een ontlaadstroom van 1C (6,5A) is de capaciteit niet meer dan 3,3Ah!! De MAXIMALE LAADSTROOM is niet meer dan 2A!!
Voor de HP15-12 (15Ah - 12Volt) is de maximale laadstroom niet meer dan 4,5A. Ruim de dubbele capaciteit en dus ook laadstroom.

Voor jou 7Ah accu zou ik de laadstroom nooit hoger kiezen dan 2,5A. Dan blijft de gasproductie intern binnen de perken en zal het gerecombineerd kunnen worden. Ga je toch sneller laden dan kan het ontstane gas niet snel genoeg gerecombineerd worden en loopt de druk in de accu op. De veiligheidventielen zullen op den duur wel open gaan dus de accu zal niet ontploffen. Helaas kan je het verloren gegane water bij deze accu's niet meer aanvullen dus loopt de capaciteid terug en de inwendige weerstand op. Je accu zal dan al met een jaar naar de knoppen kunnen zijn terwijl je er bij goed gebruik zeker 5 jaar mee kunt doen.

Back