het los maken van schroefjes die vast zitten met loctite / lockbond ?

hallo,

ik heb onlangs een trex 450 pro aangeschaft, jammer genoeg zitten de schroefjes vast gedraaid in de lockbond / loctite.
ik wil het frame uit elkaar schroeven omdat ik het tandwiel moet vervangen omdat er een aantal tandjes van afgebroken zijn maar ik krijg geen enkel schroefje los gedraaid omdat de schroefjes vast zitten met lockbond / loctite.

nu is mijn vraag kunnen deze schroefjes nog los ? zo ja... hoe ??
ik heb al iets gelezen over het verwarmen van de schroefjes door middel van je soldeerbout, maar dat lukt mij niet. geen enkel schroefje gaat los.

wie heeft er een oplossing ?

grt,

Hoe heet stook je ze?

Ze mogen gerust tegen de 80 graden aan komen hoor...

Groet, Bert

hallo,

zeker wel opgestookt tot 80 graden. ik heb er nu een aantal schroefjes uit maar nog niet alles, hoelang ik ze ook verwarm ze gaan niet los. misschien andere oplossing ?

(misschien handig om te weten, ik weet het niet maar de schroefjes zitten gelijmd in : Thread Lock, Holdtite Anaerobics Retainer T43/R48 )

in ieder geval bedankt voor de tip,

grt,

Beetje heter stoken, en harder trekken....

Wellicht heeft de vorige eigenaar ze "debiel vast" gedraaid?

Tip als je ze weer monteert: De meeste mensen doe een druppel loktite rechtstreeks uit de fles op de schroef. Dat is onzin: veel te vast en verspilling van borgmiddel.
doe een druppel loktite op een plastic zakje (Loktite droogt niet aan de lucht, en hecht niet aan dat plastic) en dip alleen de laatste twee gangen van de schroef in de loktite, dat is MEER dan genoeg, zeker voor een electroheli (maar ik doe dat zelfs met dikke benzineheli's, en dan is het ook genoeg).

Dan weet je zeker dat je geen schroefdraad stript, en je hoeft ook niet meer te verwarmen.

Er zijn maar twee uitzonderingen daarop: de bouten waarmee de bladhouders van de hoofdrotor aan de feathering shaft vast zitten, en de zelfde boutjes maar dan in de hekrotor (indien van toepassing). Die verzuip ik ook in Loktite. Daar offer ik bij wijze van spreken liever een rotorkop op, dan dat ik wil dat er een blad loskomt.

Groet, Bert

Bij normaal gebruik hoort dat gewoon los te komen..

idd, flink warm stoken.
als de kop dol is, met de dremel er een sleuf in slijpen zodat je er met een platte schoevendraaier in kan.

Wat ik wel doe als de boutjes niet los willen, is de inbussleutel met een gasbrander warm maken.
Natuurlijk niet rood stoken.
Als je dan de inbussleutel in het boutje doet trekt de warmte er snel in en gaat dan wel los.

opgelost !!

ik heb de schroefjes recht geslepen met de dremel zodat ik met een rechte schroevendraaier de schroefjes er zo uit kon draaien.

nu even nieuwe schroefjes bestellen,

hartelijk bedankt !!

grt.

tip: rcskrewz..
Zijn hardstalen schroeven, daar kun je gewoon met je imbus normaal aan draaien zonder dat de kop rond gaat.

op een 450 heb ik ze nog niet kapot gekregen. en ze zitten er al een jaar of 7 in..
en ja, ze zijn vaak zat los geweest ondertussen ;-)

Draai je ze echt veel te vast, breekt de kop af. gebeurt op de 250 nog wel eens bij mensen.
maar dan had de standaard schroef allang rond geweest..

goede inbus, jaa........ die moet ik nog eens aanschaffen :p
ik zeg het altijd, maar komt er nooit van, ahja.

nadat ik de schroefjes er uit had, keek ik nog is naar de schroefjes.......
er was namelijk geen een draadeinde dat niet onder de loctite zat........ of het dan licht aan goede inbus ? of het achterlijk gebruiken van loctite.......... ?

gelukkig is het goed gekomen,

mvg

Goede, hardstalen, geslepen imbussleutels met schroevendraaierhandvat zijn het behoud van je imbusboutjes, en DUS van je heli, want je hoeft niet meer met dremels te slijpen, met boortjes te klooien om de kop er af te boren, etc etc.

Ze kosten bij bijvoorbeeld Conrad of dergelijke rond de 5 euro per stuk en je hebt er jááááááren plezier van

Zelfs "chocolade" boutjes krijg je er in de meeste gevallen nog wel mee uit (tenzij ze echt zo debiel vol Loktite gesmeerd waren als bij jou, en zelfs dan nog lukt het vaak wel, al kun je de boutjes dan beter niet meer hergebruiken).

Het is gewoon een hele dikke aanrader, en als ik jou was, kocht ik ze NU....

Groet, Bert

Nou, ik heb op mijn trex 600 altijd problemen met de bouten van de Hoofd as lagerblokken.
Die zijn een stukje verzonken in het frame. bijzondere dingen..

Hoe ik ze ook vastdraai, als ze de eerstvolgende keer los moeten heb ik echt een uitdaging.
rammelt helemaal vast in het frame lijkt het wel.
Ik heb goed gereedschap.. maar op een gegeven moment draai je de koppen toch kapot.. warmte helpt niet..
Locktite doe ik er al extreem minimaal op (en ik doe het er al minimaal op..)

Gewoon zachte ###schroefjes...

Bekijk het van de zonnige kant: ze rammelen in elk geval NIET los....;)

Groet, Bert

nee... Kostte me de laatste keer alleen een lagerblok...
Niet los te krijgen, kop kapot..
uitgeboord, frame losgehaald, geprobeerd hem met de tang en hitte uit het lagerblok te krijgen..
Maar dat werd hem niet..

@Student:

de ouden schroefjes van 450 en 600 waren echt niks,
en nog erger die van de eerste 250er,
die kwamen al rond uit de box.

Groet
Uwe

Ik had de allereerste serie 250.. wat een pokkeschroefjes.
Zacht als boter. Letterlijk..
Vaak een engelse maat imbus, en een rare maat, moeilijk te vinden..
Reservedelen kwamen soms met metrische schroeven. Soms ook niet.

Rampending. Ook daar heb ik een rc skrews set op gezet, veel beter..
Al moet je nog steeds voorzichtig zijn, het zijn echt dunne schroefjes..

die setjes van RcScrewz zijn inderdaad wel te gek.
Ik had ze ook op de Atom geplaatst.

Mooie setjes, met genoeg spare schroeven erin en geen last van doordraaiende koppen o.i.d.

Back