kan iemand me helpen? Ik heb de Carboon, Micro Heli...de trims staan juist denk ik maar ik krijg het toestel niet vand e grond, tis te zeggen bij het opdrijven vand e snelheid gaat de heli helemaal naar links, ik trek em even van de grond (zo'n 15 cm) maar hij blijft helemaal NIET hangen, ik verlies steeds de controle... ik heb het ding al een tijdje maar de moed begint weg te zakken, zijn er nog mensen met hetzelfde probleem??? (heli vliegen is blijkbaar helemaal niet zo simpel)
Dat klopt helemaal Mischien is het een goed idee om de heli te laten afstellen door een piloot met ervaring (bij een club of in een RC winkel) Verder kan ik je aanraden om heeeel veel te oefenen met een simulator op de PC. GEEF DE MOET NIET OP :!:
Tja, vrijwel alle heli vliegers zijn zo begonnen. De moed niet opgeven en stug doorzetten is het enige dat ik je kan aanraden. Laurens adviseerde al om de heli af te laten stellen door een ervaren vlieger. Dat is natuurlijk het beste begin. Je kan een heli pas echt goed afstellen als hij vliegt en als je weet wat je aan het doen bent. Als je nog maar net begint dan is dat afstellen heel erg lastig en heb je echt hulp van een ervaren vlieger nodig. Als hij je voor doet hoe je dat afstellen moet doen en er de eerste pogingen van jou bij blijft dan zal het uiteindelijk echt wel lukken. Wanneer je de mogelijkheid hebt is je aansluiten bij een vereniging echt ook het beste. Zeker als daar ook heli vliegers zijn. De adviezen van hen zullen je veel kosten (crashes) kunnen besparen, en je kan het vliegen meestal ook sneller leren. Je moet je voorstellen dat je een circus artiest bent die op een grote ronde bal de piste rond moet lopen. Als je voor het eerste op die bal gaat staan lig je er al weer af voordat je goed en wel rechtop staat. Met een extra steuntje en misschien wel een veiligheidslijn zal je langzaam maar zeker op die bal kunnen blijven staan. Je bent wel steeds in de weer om niet van die bal af te rollen maar dat geeft niets. Na nog meer oefenen kan je de bal zo laten rollen dat hij daarheen gaat waar jij het wil en kan je de piste rond. De heli is de persoon op de bal. De heli wil constant van die bal afrollen en dat alle kanten op. Dan gaat hij naar voren dan naar links. Maar hij kan ook naar achteren, naar rechts en alle combinaties hiervan. Om op die "bal" te blijven staan moet je dus constant tegen sturen aan de bewegingen die de heli maakt. In het begin is dat zeer vermoeiend en zal je regelmatig fouten maken. Als je er voor zorgt dat de heli vlak boven de grond blijft en dat je een ruim trainingslandingsgestel hebt zal dat allemaal wel goed aflopen. Schade voorkomen is heel erg moeilijk dus je zult echte enkele keren een klap maken en schade oplopen. Dan denk je "jammer maar dat hoort erbij". Repareren en stug doorzetten, het zal uiteindelijk allemaal goedkomen.
Ernst, dat is een leuk verhaal wat je daar neerzet maar ik denk dat het in de praktijk iets anders is. Volgens mij heeft het aansluiten bij een vereniging met een carbooon geen zin. Advies krijg je ook zo wel als je naar een vereniging gaat. Verder denk ik dat de meeste ervaren heli piloten niet met een carbooon kunnen vliegen. Mij is 't in iedergeval niet gelukt. Een andere ervaren piloot lukte het ook niet. Er zijn natuurlijk mensen te vinden, zoals satoer, die zo'n ding wel in de lucht krijgen maar je kunt dat niet vergelijken met een "normale" heli. Volgens mij word 't nooit echt leuk met zo'n carbooon maar wie ben ik. tieske
bedankt voor jullie reacties en beiden zijn relevant dnek ik....ergens weet ik dat ik veel moet oefenen, maar anderzijds vrees ik er ook voor dat m'n Heli niet de top is om deftig mee te vliegen...ik hou jullie op de hoogte!!!
Mah jawel. Ik ken genoeg mensen die op hun eentje leren vliegen hebben met een fp carboon/dragonfly/hummingbird, ... Tzal in elk geval wel heel anders zijn dan met een grote stabiele brandstofheli naar een club gaan, maar het is zeker mogelijk. De moed niet opgeven. Het verhaal van je heli te laten afstellen door een ervaren heli-vlieger zou ik ook wel kunnen aanraden. Gebruik je wel een trainingskruis (2 staafjes met aan elk uiteinde een pingpongballetje)? Dat maakt echt veel. En het is best handig als je leert op een relatief grote plaats (sporthal, ondergrondse parking, ...) Het naar links driften is normaal (zoek op dit forum maar eens naar grondeffect).
Tjaf, die mensen die het in hun eentje hebben geleerd, hadden het ongetwijfeld sneller, goedkoper, met minder brokken EN veiliger geleerd met deskundige hulp.
De (meeste) clubs hebben alleen een buiten veld. Met een carboon is hier niet te vliegen. Verder vliegt een micro heli heel anders als een "grote" brandstofheli, waardoor zo'n piloot niet zomaar met jou carboon kan vliegen. Die mensen hebben echter wel veel ervaring en kunnen zeker helpen bij het afstellen. omdat de carboon een fp heli is zal het inderdaat geen supperstrak vliegende heli zijn. Je hebt echter wel minder kans op schade bij en crash. Hoveren en een beetje rondvliegen moet makkelijk gaan hoor. :!: Je kan volgens mij he beste buiten oefenen of op een ruime plek (gras als ondergrond zorgt voor minder schade maar je moet heeel erg opletten met de wind als je met een fp vliegt) ZONDER WIND :!: . Binnen vlieg je snel tegen dingen aan als je weinig ervaring hebt Doe dat ik ben benieuwd Laurens
Dr valt met zon fp micro helie vaak erg weinig hulp te verwachten bij een big brandstof heli club. Een fp micro heli is buiten nauwlijks goed te vliegen in ons vaak winderige landje. Je kunt beter straks weer naar de div indoor meetings komend winter seizoen, of zelf een indoor plek proberen te regelen, er zijn vaak nog genoeg andere micro helie piloten die mee willen doen, zie ook de draadjes heli rotterdam.
Heren, ik had mijn woorden zeer zorgvuldig gekozen Ik sprak expres niet over 'club' maar over 'deskundige hulp'
In Delft worden er nog steeds vliegavonden gehouden, op de Quartel site staan de datums. Laat hem dan even afstellen door een ervaren micropiloot. Dan ben je die twijfel kwijt.
Wees gerust, ik loop ook al een paar weken te tobben met een dragonfly. Veel gelezen hier op het forum over afstellen, ballanceren en het grondeffect en dit alles nagelopen en gedaan. Maar het blijft lastig, omdat het niet zo'n heli is, die je 3/4 gas geeft, omhoog komt en stil blijft hangen. Nu na vele crashes, was ik het aardig beu en ging wat onverschillend (lees met minder angst) weer aan de gang. Gas vol erop, hoogte 3 meter en trillen als een gek. Bladen zo strak mogelijk vast gezet (zover dat gaat bij zo'n prul) en weer tot 2 meter de lucht in. Dan merk je dat het dingetje het best wel kan, maar dat jezelf nog een hele weg te gaan hebt, dus het heeft mij weer wat vertouwen gegeven, dat ik moet blijven oefenen. Succes :lol:
Volgensmij moetten de bladen juist een heel klein beetje losser zitten zodat, als de rotor gaat draaien de wieken goed uitstrekken (anders kan je last krijgen van trillingen Of heb ik het mis :?:
Dat heb ik ook gelezen, maar er is niet zoveel strak aan te draaien bij een dragonfly, met zo'n M3 moertje. Als je het nog vaster wil zetten, dan draait het dol, maar te los geeft verschrikkelijke trillingen.
Weest gerust ook de grote heli's doen dat niet, ze moeten constant gecorrigeerd worden, ook al zijn ze stabieler.
Laat ik duidelijk zijn: De moeilijkste tak van sport binnen het heli-gebeuren zijn de micro's. Hoe kleiner, hoe rotter. Pas na vele accu's en bijpassende crashes zal je de heli kunnen hooveren. Niet opgeven dus! Het is namelijk wel zwaar de moeite waard... Vraag iig hulp bij het afstellen, dat scheelt de helft aan frustraties... O ja, << Zoals Ron al zegt, geen enkele heli doet dat van zichzelf Succes, Ton.
Of een knikker die je in het midden van een glasplaat moet houden. Stuur vooral niet te veel, de heli reageert heel traag op jouw stuur reactie. Die is pas een halve seconde later aan de heli te zien. Blijf je sturen, overstuur je de heli. De truck in het begin is om even tegen te sturen en de stick weer terug in het midden te zetten. Later leer je de heli precies te balanceren op de stick zodat die netjes stil blijft hangen. Denk maar aan die knikker op de glasplaat. Beweeg je de plaat te heftig slingert de knikker van het ene uiterste naar het andere uiterste, totdat die van de plaat valt... de crash
met welke battrij zit je? ik heb ook een carbooon (de cp) gehad,vliegt zeer goed met een lipo 11.1 volt..