Het maken van een ornament in hout

YouTube is een heel mooi medium om te kijken hoe anderen het doen. Er zijn enkele kunstenaars die mooie filmpjes hebben gemaakt met hun manier van miniatuur snijden of frezen.
Ik zal hieronder een paar filmpjes delen waar veel te zien is.
Het heeft in elk geval geholpen om mijzelf te verbeteren over de tijd.
Kijk ook op hun kanaal, waar meer voorbeelden staan.

Maar ook de iets grotere carving video's zijn interessant om te bekijken, vooral bij gezichten maken is dit goed om te kijken. Hoe kan men ogen, neus of mond samenstellen. Hoe doen hun het.

In het volgende stuk wil ik iets vertellen over het maken van een hoofd. Ornamenten op Hollanders waren vaak krijgers die afgebeeld werden. Op mijn Prins Willem heb ik Romeinse strijders gemaakt. Dit was de 2de keer dat ik mij aan dit onderdeel waagde. Na ieder hoofd merkte ik dat het me steeds beter af ging. Het zelf proberen en het af kijken hoe anderen het doen heeft me enorm geholpen hierin. Maar ook hoe een gezicht opgebouwd is.
 
Ik wilde in Amsterdam nog een strijders hoofd laten zien, dus de afgelopen dagen flink aan de bak geweest. 14 uur snijden en frezen en een Viking hoofd was het resultaat.
Dit was het uitgangspunt, een AI tekening van het net. Kijken of we die na konden maken.

viking.png


Hier een paar foto's richting eindresultaat.

IMG_4674.JPG
IMG_4688.JPG
IMG_4690.JPG
IMG_4691.JPG
IMG_4692.JPG
IMG_4693.JPG


In de volgende post het eindresultaat afgewerkt met shellac.
 
Fantastisch !!!!!!!
Goed gelukt, is echt prachtig.
Groet, Jan.
Bedankt heren,

Het was een hele klus, ik ben zelf ook blij verrast. Tot nu toe maakte ik gezichten niet uit een voorbeeld, dit was de eerste die ik volgens een bestaande tekening exact na heb proberen te maken. Persoonlijk hou ik meer van vrijheid in dit soort werk, maar ik begrijp dat dit soms nodig is in onze hobby als je een bepaald schip wilt bouwen en de ornamenten gelijk moet houden.

Veel heb ik met de freesjes gedaan, soms ook gewoon gebruik gemaakt van een 22 mm hout beitel. Kan je flinke happen hut mee verwijderen maar soms ook heel precies te werk gaan.

Met frezen heb ik 2 soorten freesjes gebruikt. dwz. 2 soorten in vorm van toestand. Scherpe nieuwe freesjes, bol, druppel, vlak en taps toelopend. En freesjes druppel en taps die oud en bot waren. Die laatste zijn ideaal om details te maken hiermee kan je zelfs rimpels op de huid maken. Op de foto niet echt zichtbaar. Maar ik heb hem erbij a.s. zaterdag. Dus freesjes niet weggooien, doosje met oud grut is altijd bruikbaar. Zelfs de gebroken freesjes kan je gebruiken zoals ik eerder aangaf om er een beiteltje van te maken. Vraag je tandarts om afgedankte freesjes, zelfs die korte met een uitsparing aan de achterkant (die gaan in de haakse boor van de tandarts) kan je in de machine gebruiken, ze zijn 2,35 in diameter en passen prima.
 
Er waren vroegen beitel setjes te koop in Rusland. Helaas door oorlog is dit niet meer of nooit meer mogelijk. Deze set is bijzonder omdat ze speciaal gemaakt waren voor het maken van ornamenten voor modelbouwschepen. Een zeer mooie set en dit hier is de laatste die hij geleverd heeft en op de modelbouwdag had de gelukkige eigenaar ervan deze bij zich.
IMG_4722.JPG
 
Er waren vroegen beitel setjes te koop in Rusland. Helaas door oorlog is dit niet meer of nooit meer mogelijk. Deze set is bijzonder omdat ze speciaal gemaakt waren voor het maken van ornamenten voor modelbouwschepen. Een zeer mooie set en dit hier is de laatste die hij geleverd heeft en op de modelbouwdag had de gelukkige eigenaar ervan deze bij zich.
Bekijk bijlage 594932

Het kwijl liep me in de mond.... :wave
 
Het kwijl liep me in de mond.... :wave
Jup bij mij ook en legde hij die set ook nog eens bij op de tafel, ik heb de deksel er maar opgelaten. Anders was het niet uit te houden aan de tafel. :)

Maar zoals ik ook eerder uitgelegd heb, er zijn 2 manieren voor het maken van ornamenten. Met een uitgebreid snijbeitelsetje zoals hierboven afgebeeld. Of met een paar simpele beiteltjes en een goede collectie freesjes.
Ik zal de link nog posten van die langgerekte druppelvormige freesjes, ga hem even zoeken. En doe ik de andere linkjes er ook bij.
 
Ik gebruik best vaak schuurdrums. Jullie kennen waarschijnlijk allemaal die je bij de Dremel krijgt. Een rubberen basis waar je een ronde schuurdrum over zet.

550x479.jpg


Voor het fijne nauwkeurige werk waarvoor ik ze wil gebruiken zijn ze niet helemaal geschikt. Ik merk dit aan het trillen/ schudden van mijn handboortje van de nagelfrees. Die is licht in de hand en een onbelans in je frees of schuurdrum merk je dan al heel snel. Je wilt iets hebben dat in balans is. Dus ik maak ze zelf. Je hebt er wel een boorkolom of tafelfrees met statief voor nodig. Dit om de nauwkeurigheid te bereiken die je wilt.

Hier 2 voorbeelden van eerder gemaakte, waarvan eentje uit een simpel triplex plaatje bestaat met uitwisselbare ronde schuurpapiertjes. (Action)

IMG_5004.JPG


Wat heb je nodig? Het beste is hardhout in een ronde vorm, vierkant mag ook je moet hem in een later stadium toch in vorm brengen. Rond of conisch. En je hebt een oud gebroken of versleten frees bitje nodig.

IMG_5005.JPG


Eerst boor ik in het midden een gat van 2,35 mm. (schaftdikte freesbitje) in het midden en ik zorg ook dat het haaks op de tafel staat. In lijn met de boor.

IMG_5006.JPG


Daarna pak ik het bitje, breek het kopje eraf en maak dit een beetje spits op waterproof schuurpapier

IMG_5007.JPG


IMG_5008.JPG


Het gaatje dat ik heb geboord is niet te diep, ik zorg dat de laatste 5 mm niet boor. Ik druk de spitse punt van de bit hier in het ronde houten tolletje. Ik laat trouwens dit tolletje in de boortafel staan zodat ik zeker in het midden van het boorgat blijf. Ik plaats de bit in de kolom en m.b.v. 2 componenten lijm druk ik de bit in het gat en haal dan het geheel eruit, de laatste mm. sla ik er met de hamer in. En haal de overtollige lijm weg. Dit laten we goed uitharden.

IMG_5009.JPG


IMG_5010.JPG


IMG_5011.JPG
 
Vervolgens na het uitharden van de lijm maken we het houtje op lengte en plaatsen het terug in de kolomboor samen met een plankje met schuurpapier dat in de machineklem komt.
En dan gaan we het tolletje perfect rond maken en zorgen daarmee dat er geen onbalans is. Dit doe je heel voorzichtig want je wilt er geen onbalans in brengen maar uithalen.

IMG_5013.JPG


IMG_5014.JPG


Daarna maak je het tolletje stofvrij. Je kan hem even testen in je handboor door hem tegen iets hards te houden terwijl hij draait kan je de onbalans snel opmerken. Is hij perfect dan gaan we verder anders moet je meer schuren.

Ik gebruik contactlijm Bisonkit om er een stukje schuurlinnen tegenaan te lijmen. Schuurlinnen is hiervoor beter, omdat je het er in zijn geheel weer af kan trekken en het is gewoonweg veel sterker en je kan er lang mee door.
Laat de lijm goed drogen voordat je de delen tegen elkaar perst. Je moet inderdaad hard drukken om een mooi resultaat te krijgen. Zorg dat het schuurlinnen niet te groot of te klein is. Geen overlappingen of open stukken. Dit brengt weer onbalans met zich mee.

IMG_5015.JPG


IMG_5016.JPG


IMG_5017.JPG


IMG_5018.JPG


Als dan alles goed gegaan is heb je een perfect tolletje om mee te werken. Je zal zien dat je hiermee heel nauwkeurig kan werken. En als het schuurlinnen versleten is, dan trek je het ervan af en doe je het tolletje m.b.v. een plankje met schuurpapier weer schoon schuren terijl het draait. Lijm erop en nieuw papier.

IMG_5019.JPG
 
Iets waar ik deze week achter kwam met het vervangen van een handstuk. Mijn handstuk dat ik heel veel gebruik (mijn eerste) had na 3 jaar dienst zijn tijd wel gehad. Hij maakte lawaai (de elektromotor) en ook de snelkoppeling (kop) waar de freesjes inkomen moest vervangen worden. Voor 5 euro heb je een nieuw handstuk in de aanbieding. Echter deze nieuwe handstukken moet je wel goed controleren voor gebruik. Soms draaien ze de verkeerde kant op, je moet dan de stekker op de motor omdraaien. En ze gebruiken nog de oude aansluiting op de motor. Ik dacht een koopje voor 5 euro te hebben, maar er je koopt er wel een oudere versie voor. Voor de rest is hij prima, en de stekker kan je altijd vast solderen zoals ik op de eerste pagina ook heb laten zien.
 
Back
Top