HET MX-12 Instellingen-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sietse, 1 mei 2007.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Elke keer zie ik weer losse topics verschijnen met een enkele vraag over de MX-12. In dit Topic wil ik alle bijzondere instellingen in een soort "vraag & antwoord" - vorm bijhouden in deze eerste post. Als iedereen zijn handige tips/instellingen hier neer wil zetten of doormailen, dan update ik de 1e post wel. Ik hoop dat we samen op die manier een complete handleiding/vraagbaak kunnen aanmaken voor deze toch wel heerlijke zender!

    NL Handleiding: http://airtoimedia.nl/Web/Upload/Corrien/Handleidingen_Graupner-JR/mx12-nl.doc
    Handleiding basisgebruik en simkabel MX-12: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=42743&highlight=mx12

    1e voorbeeld:

    gebruik van een 5 kanaals ontvanger bij Flaps
    Als de rolroeren met 2 servo's worden aangestuurd om ook als flaps te dienen, moeten de servo's op kanaal 2 en 6 worden gezet. Als je een 5 kanaals ontvanger heb, kan dit echt ook met 2 mixers:

    mixer 1 : AIL > GEA
    ofset 0
    +100% +100%
    sw always on

    mixer 2 : FLA > GEA
    ofset 0
    +100% +100%
    sw always on


    rolroer kanaal 2 en 5



    X-twin besturing. richting sturen met 2 motoren
    voor een toestel met 2 motoren en 2 regelaars is het leuk om ipv of icm richtingsroer ook met de motoren te sturen. Met 2 mixers is dit simpel in te stellen. het "richtingsroer" is dan wel erg aggresief, maar dat heb ik terug gezet door de EXPO voor RUD op 65% te zetten.

    mixer 1 : THR > RUD
    ofset 0
    +100% +100%
    sw always on

    mixer 2 : RUD > THR
    ofset 0
    -100% -100%
    sw always on


    een regelaar op kanaal 1 andere op kanaal 4 in de ontvanger prikken. Werkt de richting verkeerd om, dan moet je deze 2 stekkertjes omwisselen.




    normale rem-Flaps
    Bij een 1.5M DLG en bij elk ander vliegtuig met 2 servo's voor de rolroeren is deze functie handig. Met de functie [FLAP SYSTEM] kan je 1 extra stand instellen. Bijvoorbeeld om voor de landing de hele rolroeren beide tegelijk naar beneden te zetten (of omhoog als je wilt). wel eerst in het hoofdmenu "Flaperon ON" instellen

    flap system
    flap DN 30%
    elev 14


    Door bij FLAP op + en - te drukken kan je kiezen tussen een uitslag naar boven (UP) of naar benden (DN). Omdat de vleugel wat meer lift geeft bij flaps naar beneden, moet waarschijnlijk het hoogteroer ietsje bijgemixt worden. Dit kan met ELEV. Hierdoor blijft het vliegtuig in dezelfde stand doorvliegen, alleen langzamer :). Ook hier geld dat je UP en DN kan instellen.

    extra Flapstand (Thermiek)
    Voor sommige vliegtuigen zoals een DLG is een Thermiek stand handig. Hierbij moeten de rolroeren net een paar graden naar beneden staan om een meer liftend profiel te krijgen. Hiervoor kan je een vrije mixer inzetten om met de rechter schakelaar (bijvoorbeeld) nog een stand in te stellen. wel eerst in het hoofdmenu "Flaperon ON" instellen

    mixer 1 : GEA > FLA
    ofset 0
    +100% 0%
    sw right rea


    mixer 2 : GEA > ELE
    ofset 0
    +70% 0%
    sw right rea


    Met de linker %en kan je instellen hoever hij versteld. Met de ofset kan je dit zelfs nog vergroten, hehehe.
    onderaan kan je elke schakelaar kiezen die je wil. Ik heb hem rechtsachter. Linksachter is als landingflaps.
    De 2e mixer zorgt ervoor dat het hoogteroer mee stuurt. Doe je dit niet, dan zal het model bij het naar beneden slaan van de flaps stallen en daarna de grond in raggen. Ook hier weer een kwestie van instellingen testen en daarna op hoogte in het echt testen.
    Deze hoogteroermix zit bij de 1e officiele landingflap-mix dus al erbij.




    Gas uit via schakelaar
    Bij een zwever ga je met de motor aan omhoog. Dit het liefst geregeld met de gasknuppel. Werkt prima. Bij het zweven moet je echter dan de linker knuppel de hele tijd onderin houden om de motor uit te houden. Als je dan met je richtingsroer wilt sturen is het soms fijner om de stick ergens in het midden te hebben Met deze mixer kan je bv met de "elev d/r" schakelaar het gas uitzetten en de gasknuppel bewegen zonder dat de motor gaat lopen.

    mixer 1 : GEA > THR
    ofset 125
    0% 100%
    sw elev d/r
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2008
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Probeer ook de menu's van de MX-12 zo precies mogelijk over te typen zodat alles zo duidelijk mogelijk blijft.
    Daarbij moet ook gelet worden op extra instellingen. Het lijkt mij het handigst om hier alleen de pure instellingen te zetten. Bij het 1e voorbeeld staan de mixers dus op 100%. voor andere uitslagen kan je deze getallen anders zetten, maar dat is meer fine-tuning. Dat soort "rare" getallen kan voor verwarring zorgen bij niet zo ervaren gebruikers.
     
  3. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb dan meteen even een vraagje, (ik weet niet of ik het hier het best kan vragen)

    als ik een Minimag vliegtuigje koop, welke mx-12 afstandsbediening kan ik dan het beste kopen?
    (en waar?)
     
  4. allrounder_w.l.c.

    allrounder_w.l.c.

    Lid geworden:
    8 feb 2007
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lent - Nijmegen
    ik denk dat je bedoeld: moet ik een 35mhz of een 40mhz zender kopen? en dit ligt eraan wat voor een ontvanger je koopt voor je minimag. als jij een 35mhz zender koopt, moet je ook een 35mhz ontvanger halen, anders werkt het allemaak niet ;)

    gr niels
     
  5. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    35 Mhz -------> vliegtuigen
    40 Mhz -------> auto's / boten

    Je hebt een MX-12 A band op 35Mhz nodig. (B band is Duitsland).
    in Duitsland te koop voor iets van de 89 euro.
     
  6. arnold 2

    arnold 2

    Lid geworden:
    7 mrt 2004
    Berichten:
    254
    Locatie:
    zuidlaren
    he sietse

    leuk volgens mij staat er ergens op het forum ,ook een nederlandse handleiding van de mx 12
    kan hem helaas nog niet vinden (heb hem wel gehad ) maar mijn pc had het begeven, dus alles kwijt

    groeten arnold (is het nog gelukt met de instellingen van zondag ) :D
     
  7. arnold 2

    arnold 2

    Lid geworden:
    7 mrt 2004
    Berichten:
    254
    Locatie:
    zuidlaren
    hoi sorry

    ik zie net dat de handleiding er al staat :oops:
     
  8. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Sietse, moet je dan niet ook de basisinstellingen van je model vermelden. flaperons aan/uit enz?

    Zal binnenkort ook mijn 3-standen-flaperons (met hoogteroer-correctie) instelling opschrijven.

    Leon
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Misschien een leuke voor bezitters van een easyglider. Ik heb de 'remkleppen' (beide rolroeren omhoog) in 2 standen kunnen programmeren.

    Wing type
    Flaperon ON

    Flap system
    FLAP UP 50%
    ELEV DN 30%

    Mixer 1 GEA -> FLA
    Offset 0
    0% -50%
    SW always on

    Mixer 2 GEA -> ELE
    Offset 0
    0% -10%
    SW always on

    Differential 55%

    Nu sluit je de rolroeren aan op kanalen 2 en 6. De flapfunctie kun je nu inschakelen met de 2 schakelaars achterop de zender. Een van de twee omhoog is half flaps, beide omhoog is vol flaps. Hoogteroer wordt meegemixt (beetje down). De exacte waarden voor een goede trim kunnen iets afwijken, beetje mee experimenteren.
     
  10. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    hierover staat op vele plekken al een discussie, maar ook de 40 mhz band is voor vliegen te gebruiken, het verschil is dat de 35mhz band gereserveerd is voor vliegen, 40 mhz is voor alles.... dus igortje, je kunt ook een 40 mhz versie kopen net als ik, en letterlijk IEDEREEN bij de club waar ik even gevlogen heb...
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Raymond, dat is een goeie.
    VOlgens mij is dat precies wat Arnold mij van het weekend heeft uitgelegd voor mijn DLG. Daar gebruiken we de rolroeren om het profiel te veranderen. Ik kwam maar tot 2 standen met de "landing" schakelaar. Met dit truukje kan je dus 3 standen doen.
    Bij een DLG kan je dan bv:

    1: neutraal
    2: speed (iets up)
    3: rem (vol down)

    Ik zal hem vanmiddag testen en kijken wat hij is zonder trims zegmaar. Dan komt die ook erbij.


    @Leon,
    Idd misschien ook handig om de basis daarvan er ook bij te zetten. Maar aan de andere kant wilde ik voornamelijk "aparte" instellingen hier bij elkaar krijgen die niet zo 123 uit een handleiding te halen zijn. De 3-standenmix is daar een mooi voorbeeld van.

    Ik zal binnenkort ook de motorsturing erbij zetten.
     
  12. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dan moet je toch ook nog een koppeling tussen mixers en schakelaars toevoegen?
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Nee hoor, ik gebruik de standaard koppelingen. De linker schakelaar bedient het flap kanaal (bedient standaard 2 rolroeren dezelfde kant op), maar dan maar op halve uitslag. Daarbij mix ik het flap-kanaal mee op het gear-kanaal (standaard op de rechterschakelaar), ook op halve uitslag. Een van de schakelaars geeft dus halve flap-uitslag, beide tegelijk geven volledige flap-uitslag (of minder natuurlijk, afhankelijk van hoe je het programmeert).
     
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - Belgiƫ - EBZW
    Ik zou het nog iets moeilijker willen maken....
    Ik wil met mijn MX12 en een 8-kanaals ontvanger de kraaifunktie bij mijn Cularis instellen. Dus via een schakelaar rolroeren omhoog en flaps omlaag. Heeft er iemand enig idee hoe dit in de MX12 geprogrammeerd moet worden?
    Is het ook mogelijk om de flaps laten gelijklopen met de rolroeren?
    Wie waagt er zich aan om deze instelling eens uit te vogelen?
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Als je de Cularis motoriseert zul je de flaps niet mee kunnen laten bewegen met de rolroeren, dan kom je toch echt een kanaal te kort. Je moet de kraaifunctie zeker wel kunnen programmeren. Wing type flaperon instellen, nu kun je de rolroeren met de flap-switch omhoog zetten. De flaps zul je dan beide op kanaal 5 moeten zetten, meemixen met het flap-kanaal dmv een vrije mixer. Je zult de flaps met een y-stekker aan moeten sturen.
    Mocht je de Cularis niet motoriseren zou het misschien wel kunnen, maar daar moet ik dan even over denken.
    Een 8-kanaals ontvanger heeft op zich geen zin, de laatste 2 kanalen zul je met een 6-kanaals zender nooit kunnen gebruiken. Hij zal best werken, maar de laatste 2 stekkertjes blijven leeg.
     
  16. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    je hebt tog ook verschillen in hoeveel kanaals zenders? of zit daag geen verschil in?
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    MX-12 is altijd 6-kanaals.
     
  18. sjoerd

    sjoerd

    Lid geworden:
    12 okt 2006
    Berichten:
    856
    Locatie:
    sibculo
    heey

    ik heb nu een funjet maar als ik up doe (stick naar beneden) geeft hij down .
    als ik de elev. reverse in het menu dan gaat de stick van de rolroeren werken als de up - down .
    verder alles geprobeerd in het reverse menu maar krijg dit niet goed..
    hoe doe ik dat ? :roll:
     
  19. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Je moet bij vleugeltype elevon instellen, niet flaperon, verder moet je ook even kijken waar je de linker rolroer servo inplugt. Dat is anders dan de standaard 6,
     
  20. sjoerd

    sjoerd

    Lid geworden:
    12 okt 2006
    Berichten:
    856
    Locatie:
    sibculo
    ja weet ik ik heb ze in 2 en 3 en ik dekn dat ik dus flapperon heb ingesteld.. :p
     

Deel Deze Pagina