Het nadeel van een Lola body (schokkende foto's!!!!)

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door M7H, 24 jan 2006.

  1. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Toch, de lola body geeft enorm veel stuur, maar volgens mij remmen ze ook enorm.... aangezien 1:8 auto's zowiezo veel stuur zouden hebben.. waarom dan niet een body die minder luchtweerstnad heeft?

    'k heb de 1:8 body's welleens van dichtbij bekeken, maar 't zijn geen wonderwerken van airodinamica.... maar dat komt dacht ik ook door de regels die eraan horen (ribbels boven de voorbanden....)

    opvallend om te zien dat jullie er blijkbaar niet zo snel aan veranderen, maar dat bij de toerwagen brandstof en (vooral) electro wel gebeurd... :)
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ach.... Groep-C was een verbetering maar dat bestaat ook al een paar jaar niet meer en zijn we nu terug gegaan naar een model van voor de ijstijd....

    Tussendoor hebben we even met GT1 gereden (Porsche en McLaren) maar ook dat was geen succes... Ik zou best wel eens een F1 body/wedstrijd willen rijden maar die hebben ze al weer een tijdje uitgebannen.

    ik heb nog wat foto's van experimentele bodies waarvan ik zeker weet dat die kunnen aanslaan, als ik thuis ben zal ik ze even opzoeken.
     
  3. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    het type "lola" waarmee wij in de 1/8 rijden zijn idd van voor de ijstijd...
    igg van voor de effectieve aerodynamica, een voorbeeld de R8 en de R10 kunnen veel harder dan een toyota 7 uit ±1960~'70...
    de toyota heeft meer power maar is op het luchtige gebied een beetje waardeloos...

    waar de R8 etc. het wint is op het gebied van effecientie en werkelijke downforce.
    De R8 maakt een beetje gebruik van "ground effect"...hier maakt niemand in de R/C wereld gebruik van overigens...
    als je een vleugel in een ground effect werkt is hij 2 tot 4 maak effectiever!

    en al die 'lola's' die wij voor de 1/8 mogen gebruiken (muv de protoform LMP!) stammen de voorbeelden nog voor de ground effect/wind tunnel design tijdperk....
    en tsja dat zijn nou niet eenmaal meest aerodynamisch verantwoorde modellen...
     
  4. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    nou die GT's zijn niet helemaal een blunder hoor, de Mclaren is met wat werk toch verdomd goed te rijden, heb je mijn kap gezien tijdens de nitrotour??
    dat was een prototype laat ik maar zeggen, als er dit jaar weer een nitro tour is waar we hem moeten gebruiken dan zal die toch wel iets anders zijn ;)
     
  5. Ndegeocello

    Ndegeocello

    Lid geworden:
    23 jun 2004
    Berichten:
    695
    Locatie:
    IJsselstein
    Die kap van jouw was alleen een beetje kwetsbaar. :p

    Het grote nadeel van die McLaren kap is het gebrek aan koeling.
     
  6. borderonlineshop

    borderonlineshop

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Wilhelminakade 69, Uithoorn
    Ik als Lola Fan was blij dat de EFRA de VDS weer vrij gaf.
    vond zelf die omgedraaide schoenendoos met bult echt spuug lelijk ;)

    er zijn heel veel modelllen Lola's te krijgen nu de markt weer open is aangezien er wereldwijd er overal mee wordt gereden.

    denk dat wij de meeste modellen wel hebben.
    waarvan op het moment de Blitz types absoluut de toppers van het moment zijn.
    bijna alle rijders in de Top 10 op Messina WC gebruikten een Blitz!
    verschil voorkant breder etc.



    @ m7slimhoven
    Serpent USA Jaco
    Serpent Benelux GRP
     
  7. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    was ja :wink:
    gebrek aan koeling?? ik heb er geen problemen mee gehad...behalve die keer dat ie een beetje te krap stond dan :p
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb vorig jaar nog met een dichte bodem gereden en dat is een hele gewaarwording. Met 50km/u was de auto al als een slotcar, zoveel grip was niet normaal te noemen.Vol gas met een zwaar kreunende motor het rechte stuk op en gewoon volgas eraf tor 3/4 in de bocht op Rucphen 8)
    Ik moest wel de hele setup omgooien, downstops en upstops dicht tegen elkaar aan om hem niet de grond te laten raken en ook niet te ver uit de veren laat komen want dan ben je hem kwijt.

    Ik had alleen ergens begrepen dat dat tegen de regels was.....
     
  9. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    huh nee hoor, staat nergens dat je geen gebruik mag maken van een eigen gemaakte chassisplaat :wink:
     
  10. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Goh, ik heb toch heel iets anders vernomen van R. Keur.....

    We zien wel.....
     
  11. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Toch leuk zo'n discussie, petje af!

    Heb je nog foto's kunnen vinden Roelof?
    Waarom ben je trouwens niet doorgegaan met je dichte bodemplaat?
     
  12. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    omdat als je een auto maakt die gebruik maakt van ground effect, werkt de huidige wielophanging niet mee.
    kijk maar eens goed naar de (achter)wielophanging van de Ferrari F1-2000 bijv.
    een F1 kan bij 100km/h gewoon onderste boven rijden, zoveel downforce heeft ie.
    -> een F1 mag alleen gebruik maken van ground effect na de achteras!!

    dus ga maar na hoeveel downforce wij kunnen krijgen ;)
     
  13. Ndegeocello

    Ndegeocello

    Lid geworden:
    23 jun 2004
    Berichten:
    695
    Locatie:
    IJsselstein
    Maar te veel downforce komt niet ten goede aan de snelheid.

    Het is een kwestie van proberen wat de ronde tijden doen bij meer of minder downforce.
     
  14. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    wel aan de bochten snelheid ;)
    maar de hoeveelheid d/f is direct gerelateerd aan een hoeveelheid drag
    het beste is dus zoveel mogelijk d/f met zo min mogelijk drag

    probeer maar eens de protoform LMP kap, die heeft een andere achterkant, die vleugel die erop zit is vele male beter dan de T530... zoveel beter zelfs dat ie op het rechte eind totaal geen stuur heeft, en ff een hogere top.
    Nu nog stuur bij die kap en hij is beter dan de gebruikelijke 'lola's'
     
  15. Ndegeocello

    Ndegeocello

    Lid geworden:
    23 jun 2004
    Berichten:
    695
    Locatie:
    IJsselstein

    Maar dan heb je dus op het rechte stuk een groter risico dat je gaat vliegen. Zeker als er iets op het rechte stuk ligt.
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Even ter ondersteuning van wat ik eerder zei......
    wederom van het rc-tech forum.....
    En aangezien jij daar ook heengaat Michel, kun je eens kijken hoe gelijk M7H gaat krijgen...... :wink:
     
  17. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    Ben ik ook wel voor te vinden geinig weer f1`s
     
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    zeker leuk, F1....
    Koeling is ook goed met zo'n model, alleen iets minder bescherming......
     
  19. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    Ach gewoon niks raken 8)
    En Roelof waar blijven de foto`s
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    O ja... zal vanavond even kijken.
     

Deel Deze Pagina