Alu is niet lichter dan plastic.
In veel gevallen gaat het om de bling. Als je een plastic draagarm breekt moet je gaan afvragen of het een te zwak materiaal is of het je eigen schuld is. In 1 mogelijk antwoord wil je sterkere delen en neem je aluminium. Bedenk dan wel dat je bij een volgende klap het breekpunt verlegd. Ook kent aluminium geen veerkracht dus zal het buigen en je auto krom maken.
Ook zal een scharnierpen door plastic minder snel speling geven dan in aluminium.
Als een niet racer moet je alleen plastic delen naar alu of staal vervangen waar continu krachten op staan zoals aandrijf assen en de midden shaft zoals die bij een TT01 standaard van plastic is. Rij je bv de Tamiya cup kunnen alu delen in de ophanging net even dat beetje meer stabiliteit geven maar hier moet je dan al een betere racer zijn om er winst uit te halen.
Voor een racer gaat het om gewicht zo zie je veel assen steeds meer in aluminium komen als optie of zelfs standaard in de kit. Dit zijn dan delen welke normaal staal zijn zoals de dogbones en assen. Roterend gewicht is namelijk dubbel winst. 1) lichter in gewicht voor de auto en 2) lichter roterende massa wat meer acceleratie geeft. Helaas heeft het daar ook zijn nadelen tov staal, het slijt sneller en is kwetsbaarder. Het is dus ook voor een racer een overweging of je het echt nodig hebt want van staal naar aluminium maakt geen echte merkbare stap voor een gemiddelde racer.
Ook kan een alu schroevenset bij een 1:8 racer makkelijk een 20 tot 30 gram gewichtsverschil geven tov staal.
Overigens zijn er juist voor veel wedstrijdauto's niet echt aluminium draagarmen te vinden, komt waarschijnlijk dat wij al met een koolstof versterkte kunststoffen werken en deze uit zichzelf al stijf en sterk genoeg zijn. Wel is er in de 1:10 electro racerij een trend gaande om een aluminium chassis te gebruiken ipv carbon maar dat heeft meer met de flex en dus grip te maken.