het onderbreken van het laden van een lipo accu..

• Topicstarter Topicstarter dhocks
  • Startdatum Startdatum
D

dhocks

Guest
Vraagje, waarschijnlijk een domme vraag, maar liever safe than sorry..

Ik heb een lipo accu'tje voor een electro heli met standaard bijgeleverde lader.
(7,4 volt 800mah accu met ikarus lader & balancer)

Nu vroeg ik me af, omdat je altijd alert moet zijn bij het laden, of je ook tijdelijk het laadproces mag onderbreken.
Bij wijze van spreken, ik ben aan het laden maar moet onverwachts weg, kan ik dan het laden onderbreken en later weer probleemloos hervatten?

Alvast dank voor de hulp!

Daniel

Toch even opletten! Lipo's kennen dan wel geen geheugeneffect, ze hebben wel een 'beperkt aantal cycli'. Dat wil zeggen dat ze 'maar' 200 tot 500 keer opgeladen kunnen worden (goeie Flightpowers uiteraard iets meer en goedkoopduurkoop chinese packs wat minder, sommige halen zelfs geen 100 cycli) En ook een onderbroken cyclus telt als laadcyclus!

Toch even opletten! Lipo's kennen dan wel geen geheugeneffect, ze hebben wel een 'beperkt aantal cycli'. Dat wil zeggen dat ze 'maar' 200 tot 500 keer opgeladen kunnen worden (goeie Flightpowers uiteraard iets meer en goedkoopduurkoop chinese packs wat minder, sommige halen zelfs geen 100 cycli) En ook een onderbroken cyclus telt als laadcyclus!

Dat heeft gewoon te maken met de belasting die de lipo ondergaat .

Ga je tot zijn grens leeft hij niet lang . :confused:

Ga je tot 3/4 leeft hij veel langer .

Goedkope merken schrijven snel 20 C en het is misschien maar 18C en als je dan hem nog hoog belast is hij snel kapot .

Cyclus kun je rustig onder breken (ook bij fototoestellen en GSM)

Mvg Johan

Ik ben het met Johan eens, de laadcyclus onderbreken zal geen nadelige invloed hebben op de levensduur van de accu. Wanneer je LiPo's gebruikt op de manier waarvoor ze eigenlijk zijn ontworpen dan kan je ze 1000 maal of wel meer opladen.
Wat de levensduur nadelig beïnvloed is niet het aantal keren laden en ontladen maar de manier waarop dat gebeurt. Hoe hoger de laadstroom hoe minder vaak je een LiPo kunt laden. Hetzelfde geldt voor de ontlaadstroom. Hoe hoger die stroom hoe korter de LiPo zal leven.
Ook tot hoe ver je de accu ontlaad heeft een duidelijke invloed op de levensduur. Hoe verder je een LiPo leeg trekt voordat je weer gaat laden hoe korter de levensduur. Bijvoorbeeld: je kan een LiPo wel 1000x laden als je hem nooit verder ontlaad dan 50%. Als je de accu steeds tot 100% ontlaad dan kan je de accu misschien nog maar 100x laden. Let op, dit is maar een voorbeeld het zijn geen werkelijke getallen.

Electrische auto's halen veel meer laadcycli uit hun accu's door de accu tot max 70% op te laden en tot max 20% leeg te trekken.
Het onderbreken is volgens mij minder slecht (misschien zelfs beter :) ) dan het helemaal aftoppen.

Back