Het onstaan van de hawk f5b

In Bad Bruckenau hebben Gert Jan en Ik gesproken met Rudi Frudenthaler.
Op een gegeven moment hadden we het erover dat er in Nederland een aantal mensen F5B vlogen met de Hawk.
Rudi kon ons vertellen waar de Hawk vandaan kwam en hoe de chinezen hem in de handen hebben gekregen, en succesvol verkochten als: Hawk,Tiger,Wilco ed.
Het zit namelijk zo, Urs Leodolter ( ontwerper hotliners uit Oostenrijk ) ging met een model naar een beurs in Shang Hai. Na een tijdje is deze meneer met het model in zijn hand gaan eten. Model neergezet, en ja hoor na een tijdje komen er een paar chinezen aan die Urs vroegen of ze een fototje mochten maken van het model. Urs heeft daar toestemming voor gegeven ( geen goede zet ) en na een aantal kiekjes van het model zijn de chinezen weg gegaan.
2 maanden later hadden de chinezen hun eerste F5B model, onze geliefde Hawk.
Nog een leuk weetje is dat Rudi ons kon vertellen dat de Hawk waarschijnlijk voldoet aan de FAI eisen!!!!

Dus mensen zo is de Hawk ontstaan, onder t moto beter goed jatten dan slecht ontwerpen.

Gr Frank

De Twister is veel kleiner dan de Hawk.
Volgens mij is de Hawk een kopietje van de Evolution waarmee hij in 2002 Wereldkampioen werd.

Evolution.jpg

Er schijnt ook weer een nieuw model te komen.
Goh, waar lijkt die romp toch op...

f5b_mold.jpg

GJ

Overigens heeft die Urs Leodolter voorafgaand nog de Limit ontwikkeld... geproduceerd door Robbe. Er staat een nette op RC-Network... voor de verzamelaar...

Met een fotootje alleen red je het denk ik niet. Je zal toch de kist door moeten rekenen of proefondervindelijk uittesten met geschikte airfoils... die kennis was vast voorhanden... gelukkig is het geen concordski TU144 geworden :pc:

Ha! GJ... weer aan het epoxy storten geweest...

Laatst bewerkt:
Waarom denkt iedereen dat ik een rompje gemaakt heb?
Ik maak alleen nog kleine dingetjes, afdekkapjes voor servo's en zo.
De rompen en mallen liggen ergens in Zwitserland denk ik, bij Urs.
Maar de verwachting was dat er in september 2010 iets klaar zou zijn, dus misschien weer een nieuw model op de markt?

GJ

Wel GJ... ik denk dat zodra je zoiets toont... er Paflov effecten optreden ;)
Angezien je altijd iets aan het uitdokteren bent...

Ik zit wel te denken aan een andere romp voor de S16.
Daar ga ik volgende week mee aan de gang, langer en slanker, ander kielvlak.
Misschien een afneembare neus zoals bij de GoOne 6/7

GJ

Tja, je hoort zoveel he.
Ik heb het Rudi gevraagd en Rudi zei nee.
Wolfgang wil een andere romp maar Rudi moet het wel goedkeuren.
En ze kunnen nu de vraag al niet aan, dus dat zal wel een S17 of zo worden.

GJ

Die rode romp ziet er uit als een Avionik B06 met een T-staart. Wellicht de Verminator staart zoals de Amerikanen ook in 2006 vlogen op het WK.

GJ, van wie is die foto en de mallen nu? Van Urs?

Hoi Jos,

weer een beetje bijgekomen?
De mallen en de romp zijn van en staan bij Urs, het schijnt zijn nieuwste model te worden.

GJ

GJ, nou het lijkt idd wel verdacht veel op een Avionik B06 romp met RW2 T staart. :)

Ja nu een beetje bijgekomen, gister helemaal kapot na 4 vluchten werken. De laatste 2 weken helemaal non stop door gegaan met de vriendin op pad als ik niet moest werken. Snap wel dat jij ook kapot was na zaterdag. Vandaag had ik standby en ze hebben weer eens niet gebeld dus lekker rustig.

Wat betreft de Hawk, ik heb al eerder gezegd dat het misschien een idee is zelf een romp te bouwen voor dit model. Het gaat dan niet zo zeer om kosten te sparen (juist kosten maken) maar om een beter vliegend model te krijgen. Een langere romp vliegt gewoon een stuk makkelijker.

De S13 vleugel ligt nu bij Jeff thuis. Hij gaat er waarschijnlijk een S16 romp onder hangen. Hier kun je lezen en zien dat dit perfect past eigenlijk;

Surprise 16 arrives in UK - Page 3 - RC Groups

Nou, ik was al de hele week niet lekker maar zaterdag leek het alsof ik scheermesjes doorgeslikt had.
Gisteren was de ergste dag en vandaag gaat het beter.
Dus maar langzaam begonnen wat printjes te bouwen.

Onder de Hawk zou ook nog wel een S16 romp passen denk ik.
Het voordeel is dat die van aramide is, dus minder breekbaar.
En hij zal inderdaad wat stabieler vliegen.
Vraag is alleen, hoeveel geld stop je in een model wat het toch niet helemaal is.
Een S16 romp onder de S13 of 14 vleugel is al een beter idee.
Ik heb wel heeel veel weg moeten dremelen maar het vloog superstrak!
Over 2 weken mijn S16 in huis, hoop ik, en dan daar een romp a la Go One voor maken.
Plaat vurenhout en daar een model uitzagen...

Een romp durf ik nog wel aan, een vleugel bouwen kost me mijn gezondheid, dat is te veel en te lang werk, dan moet ik minimaal 1,5 uur in die dampen staan.
Een rompje bouw ik in 20-30 minuten of zo.

Eerst maar eens zorgen dat de Pletjes terugkomen, ze schijnen nu op de werktafel te liggen.
Dan kunnen we die meteen weer in de oude S16 romp zetten.

GJ

GJ, ga alsjeblieft geen rompen soppen en raak de epoxy in het algeheeld niet meer aan. Waarom zou jij dat nu gaan doen?! Vlieg gewoon die S16 en straks een Avionik en daarmee klaar en finish. Het is je gezondheid toch niet waard. Met een B08 kun je wereld kampioen worden dus het is niet nodig wat zelf te maken, je zou het dus alleen voor de lol doen en dan denk ik dat het ziekenhuis de lol er weer uit haalt.

De S13 vleugel past als gegoten op de S16 romp. De S14 vleugel is net als de S15 aan de voorkant enorm breed en past niet lekker op de S16 romp, te veel werk en onzin. De S16 romp is ook niet zo veel langer dan een S14 dus waarom zou je dat dan doen? Als je echt wilt kun je de S14 ook gewoon verlengen net voor het kielvlak met een stuk koolstof buis.

Sterkte nog voor de komende dagen. Ik was in Istanbul ook kij ziek, en dan was het daar nog niet eens koud en nat zoals hier! ;)

Laatst bewerkt:
Back