Het ontstaan van TFA en ons You Tube kanaal

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Énke Blériot, 13 feb 2021.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    In dit topic zullen we jullie laten zien wat er toe heeft geleid om The First Aviators op te richten en hoe TFA zich heeft ontwikkeld tot wat het nu is.

We doen dat deels met een aantal verhalen en bijdragen hier in dit topic en deels met films die tevens zijn geplaatste in ons You Tube kanaal...te vinden op YT onder "The First Aviators".

verfbrander vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hier het overzicht van wat er zoal langs gaat komen:

Deel 1.
    Bouw 1e Blériot in 1978 en Harsewinkel 1979

Deel 2.
    2.1. Bouw 2e Blériot in 1980
    2.2. Training vlucht Blériot nr 3 in 2008

Deel 3. Franse Fratsen
    3.1. Wat er aan vooraf ging
    3.2. De 100 jaar herdenking op 25 juli 2009

Deel 4.
    4.1. Poldervlucht 2010
    4.2. Jacques de Lesseps Memorial 2010
    4.3. 1e Kanaal poging 2010
    4.4. 2e Kanaal poging 2011

Deel 5.
    Zwitserland 2013 (15 min film)

Deel 6.
    6.1. TFA Trainingen GCMF 2016
    6.2. TFA Zwitserland 2016 (40 minuten film)
    6.3. Foto sessie Zwitserland
    6.4. Oprichting van The First Aviators

Deel 7.
    7.1. TFA Overland Heerde - Hattem 2018 (foto's en mogelijk een filmpje)
    7.2. TFA Kanaal overtocht 2018 (7 min film)
    7.3. Van Pré WWI naar Vintage

Laatst bewerkt: 10 apr 2021
  3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Deel 1. Bouw 1e Blériot in 1978 en Harsewinkel 1979

In 1978 kreeg ik het op de heupen..na jaren plaatjes van de Blériot XI bekeken te hebben ben ik gestart met de bouw van een schaal 1:2,5 kist....met een 38 cc JLO bladblazer motor.

Totaal gewicht van het model naar liefst 14 kg.

Het mirakel moest natuurlijk aan de wereld getoond worden en na een telefoontje stond de redacteur van Hobby Bulletin voor de deur.

Toen het magazine eindelijk door de deur kwam stond ik plexiglas....op de voorpagina!!!

Het jocchie is Henkie junior..mijn toen 4 jarige zoon Richard...

d9b95be1c9.jpg

Scan0002.jpg

Scan.jpg

Scan3.jpg

Tegenwoordig is 14 kg niet veel..maar in 1978 lag de grens op 5 kg...en voor deze kist moest ik hoogstpersoonlijk met model en al naar de Rijks Luchtvaart Dienst in Den Haag...dat ze nog 10 tallen jaren "last" van me zouden hebben..dat konden we toen niet voorzien...

Na een mislukte proefvlucht op het modelvliegveld bij Wezep (veel te klein veld..slecht enkele meters getaxied) ben ik op zoek gegaan naar een iets groter veld..een paar telefoontjes en..we kwamen op het militaire vliegveld Deelen terecht.

Toen bleek al snel dat die 35 cc te gering was en met een 58 cc van de zelfde bladblazer fabriek in Dieren ging het wederom naar Deelen...Yes....het vloog!!

Op naar Harsewinkel 1979 Pinkstershow...Het model was toen by far het grootste model op de show en iedereen hield de adem in...als dat maar goed gaat....

De Fa Simprop was het niet eens met de 27 Mc en gaf ter plekke de allernieuwste 35 Mc .... met de nodige fotografen er om heen..

De droom van een Kanaal overtocht begon te ontstaan:

fa80c8de7c.jpg

Laatst bewerkt: 13 feb 2021
    verfbrander en Baumflieger vinden dit leuk.
  4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Deel 2.

2.1. Bouw 2e Blériot in 1980

De 2e Blériot stamt van 1980..4 meter span ..20 kg en een 90 cc kettingzaag motor.

Enkele foto's van

Nick..probeer die svp in het filmpje te krijgen wat bij deel 2 hoort..kom ik zo op terug.

De nr 2 op een show in Duitsland...

Scan0001.jpg

Het was een 1 cilinder kettingzaag motor..maar 1 is ook zo alleen..dus van hout ( toen ook al) er een dummy bij aan gezet. Daar zat de uitlaat in verstopt:

Scan0006.jpg

Voor de insiders..de maiden in Vorchten aan de IJssel daar waar die molen staat..De boer opgezocht..mag het? Is goed mienjong..en daar ging die...
    Scan0002.jpg

2.2. Training vlucht Blériot nr 3

Toen werd het vele jaren stil met het Blériot gebeuren..althans het bouwen..ik heb vele jaren met de nr 1 en 2 gevlogen en in 2006 begon de bouw van de 3e..de beroemde half schaal.

Span 4,6 meter..24 kg..210 cc Kawasaki generator 4 takt motor....met ook weer een dummy 2e cilinder..ja..weer van hout.

peytr en verfbrander vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Deel 3 Franse Fratsen.

3.1. Wat er aan vooraf ging

De 100 jaar viering van de Kanaal overtocht (25 juli 2009) kwam steeds dichter bij en in 2008 kwamen de plannen in een stroomversnelling.

Op 25 juli 2008 ( dus exact 1 jaar voor de centennia ) met Hanneke de Ferry gepakt naar Dover en dus op dat moment een Kanaal overtocht gemaakt...nee niet vliegend... maar met de boot.

Om dat ik er nog geen idee van had of er iets zou worden georganiseerd door de Fransen zelf maar wat aan het pionieren geslagen. langs de kust bij Dover een geschikt landingterrein gezocht..de eigenaar opgespoord en afspraken gemaakt.

Wat ik wilde? Zowel met de full size als met een model de oversteek doen..dus een klus van meerdere dagen..misschien wel een week of weken afhankelijk van het weer.

Toen er een veld gevonden was gingen we naar de BBC.Daar had ik mijn plannen al geventileerd en we werden verwacht.

Het liep goed en we zouden een heli met filmploeg krijgen die naar de Franse kant zou komen en eea zou filmen..zowel voor de 1:1 ( en Hanneke natuurlijk bij de BBC crew aan boord) als in een 2e vlucht de half schaal...en dat ik dan vanuit die heli het model zou sturen.

Toen we weer terug in Nederland waren overleg gepleegd met de CAA en dat liep zeer vlot..binnen een paar maanden voor beide vluchten alle Permits op zak.

Ook de Duitsers deden mee....wat die er mee te maken hadden? FMT.. het blad uitgegeven door VTH ..zou alles coveren en we werden een week uitgenodigd naar Siensheim naar de giga grote Messe. om daar in de winterperiode ons te laten zien.

Een stand van 12 x 12 meter...plateaus en een groot bord met Armal Kanal Uberquerung zagen we bij aankomst.

We hadden de grote- en de half schaal Blériot bij ons..en nog heel wat spul en 6 personen standbemanning + mooi gesponsord hotel.

Toen we na een week doodmoe weer heim gingen waren we 4000 euro rijker..sponsoring van ein jeder en VTH.

In het vroege voorjaar van 2009 weer naar Blériot Plage gegaan en meerdere dagen overleg gepleegd met B&W van Sangatte Blériot Plage..ook daar alle toestemmingen gekregen en toen we dat hadden was het slechts 1 mail naar de DGAC ( Franse luchtvaart autoriteiten)....en zie daar de toestemmingen voor beide vluchten).

In Nederland wat media benadert en RTVOost gaf de leukste reactie....zij zouden alles in beeld gaan brengen.

6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014

Elk uur voerden we een show op..en dan mochten de liefhebbers in de Blériot plaatsnemen voor een fotoshoot...á 10 euro...kassa!!!!

En we hadden 500 posters gratis laten drukken ...die over de toonbank gingen voor een eurie....en met mijn handtekening voor meer..vaak betaalde men dan 5 euro... schoon uitverkocht.

verfbrander en eric_laermans vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De voorbereidingen.

Het is begin April 2009..ik had met B&W Blériot Plage afgesproken dat wanneer er nieuws van Franse zijde zou zijn over de organisatie van een evenement dat ik een seintje zou krijgen maar..
    het was nog steeds stil .....

Na een telefoontje met Guy Allemand (de burgemeester van Blériot Plage) en een telefoontje met de BBC gingen we op reis..

In BP hadden ze het eea aan voorwerk gedaan...en ze hadden een perfect startveld voor me net aan de zuidkant van BP een braak liggend grasland van de gemeente. En..ze hadden ook al toestemming voor me geregeld bij de Prefectuur en de DGAC.

Start.jpg

Een dag later met de Ferry naar Dover. De BBC had een 1 mans organisatie bureau te Dover ingeschakeld en die had een landingsveld voor me georganiseerd...een militair terrein. We gingen naar de Generaal ter plaatse en in no time was het allemaal geregeld en op schrift.

landing.jpg

Alles ging nog een keer naar de CAA en de DGAC en een schoenendoos met Permits was na een paar weken binnen.

What could possebly go wrong? En vertaal dat maar eens in het Frans.

Ik ging tot aan D- Day nog wat oefenen met de half schaal en met de full size..

Met het model bij boer Jan Poppe ( nu dus het TFA veld Old Hayroad Aerodrome..ja ja langzaam komt de link met TFA kijken)..

En met de Full size op Lelystad...

PH-BLE.jpg

P6248643.JPG

P6248710.JPG

Half juni was ik zover.....een team van 3 man voor het model ....en 10 man voor de full size..nog een dikke maand te gaan tot 25 juli 2009 en toen...

Een telefoontje van Guy Allemand..de Franse Aeroclub zou er een groot feest van maken met internationale deelname en de Patrouille de France zou ook overkomen....en of ik de schoenendoos fff naar de Aeroclub wou sturen..en oh ja... het veld in Blériot Plage..en het veld in Dover ( wat ik al had georganiseerd) zou het toneel gaan worden..GVD die stomme Fransen.

Binnen 2 weken had ik de toestemming van de Aeroclub en een programma ...een summier programma wel te verstaan
    - 2 stuks Franse Blériots
    - een Franse modelvliegclub van Beugin met hun model ( die club kende ik want ik was daar een jaar eerder uitgenodigd en ze hadden mijn 1/2 schaal helemaal in kaart gebracht)
    - een Luxemburger met een Blériot (Pascal Kremer)
    - een Zweed met een Blériot ( Mikael Carlson)
    - en ikke met de full size en het model.

Een week voor D-day gingen we met de caravaan en de teams naar Blériot Plage naar de Camping aldaar..

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Oorlog

De eerste week van Juli 2009..een telefoontje van dat 1 mans organisatie bureau in Dover.. De Aeroclub had besloten dat alle buitenlandse deelnemers static zouden worden en alleen de Fransen vanaf het veld in Blériot Plage mochten vertrekken en of de Generaal in Engeland dat maar fff wou bevestigen.

De Frans/Engelse oorlog brak weer uit ... de Engelsen trokken alle Permits in tenzei..de Fransen bereid waren de aangemelde buitenlandse deelnemers toch toestemming te verlenen... ze gingen overstag..

Ter Plekke

We kwamen met ons hebben en houden in BP aan..en de volgende dag allemaal naar het veld..wat schets onze verbazing..een giga tent hangaar op het veld met de 2 Franse Blériots er in...en 2 kleine tenten voor de maar liefst 2 modellen van mijn Franse modelvliegvrienden. De mijne woog 24 kg en had er al vele uren testvliegen op zitten..die van hullie wogen 45 kg en 1 had er gevlogen...3 minuten...dat was alles...

Stront aan de knikker

De Aeroclub was er ook en...problemen....ik had niet alle papieren..er miste een testrappport en 2 testvluchten voor mijn model ..want dat was nodig voor + 25 kg modellen..de zgn Cat C vergunning.

Of ik het maar fff met Parijs wou regelen..maar dat zou niet gaan lukken zeiden ze alvast want dat zou een maand in beslag nemen...en of ze mijn model mochten gebruiken op D - Day voor een parade.

Nix er van jullie no -no's Merde..mij model is minder dan 25 kg en ik ga mijn beklag doen bij de pers en de burgemeester..
    Na een paar uur en tussenkomst van de burgemeester gingen ze overstag..

De volgende dag staken we..(de buitenlanders) de koppen bij elkaar...we willen een startlijst..startprogramma zien en we willen duidelijkheid wie hoe laat vertrekt en dat de Fransen als 1e gaan vinden we geen probleem...

Een dag later kregen we een A4tje..
    - 4.30 h start 1e Blériot
    - 5.00 h start 2e Blériot
    - 5.30 h start Franse model

- 17.00 h start Zweedse. Luxemburgse en de PH-BLE Blériot
    - en nix nie mijn model op de lijst.

- Weer oorlog ..hoezo 17.00 h..aan zee? wat denk je dat de wind dan zal doen? zijn jullie helemaal van de pot gerukt? Oh pardon..we dachten we houden de buitenlanders vast zodat het publiek wat statics te zien heeft...en na een paar uur kregen we de wijziging....wij mochten vanaf 8.00 h vertrekken.... en ik mocht zelf weten of ik eerst met het model ging of met de full size...en oh ja...we mochten onze kisten en het model best opbouwen maar er was geen onderdak voor ons ..De giga tent kon best alles herbergen maar die was voor viva la France only..

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    3.2. De 100 jaar herdenking op 25 juli 2009

In de weken vooraf en zeker kort voor vertrek had ik van het Engelse organisatie bureau precies gehoord wat ze daar voor een feestje zouden doen:
    Op de 25e (zaterdag) zou het veld rond 8.00 h voor het publiek open zijn ( 9.00 h Franse tijd) te laat voor de binnenkomst van de Fransen..maar mogelijk wel op tijd voor de overige deelnemers.

In de loop van de ochtend zouden er 10 WWI kisten komen en landen..2 Spits met een Lancaster over vliegen en de gelande kisten zouden zondag weer vertrekken.

We stonden op D-Day rond 3 uur in het schemer op het veld..de hangaar tent was afgesloten en de 2 Franse Blériots stonden met een krans van dranghekken pal voor de ingang...wij mochten/konden er niet in..dat kon pas wanneer de Fransen weg zouden zijn.

Het weer:

De hele dag droog en half bewolkt en tot 12.00 h...niet al te veel wind..vliegweer .. na 12 uur snel oplopend en rond 14.00 h 17 knopen en aanhoudend tot 19.00 h en dan afzakkend..dus na 12.00 h geen Blériot weer meer.

Of de Franse Blériots aan de kant konden zodat wij in de hangaar tent konden opbouwen...nee want wanneer het zou gaan regenen ???? moesten de Fransen de tent in kunnen..
    RTV Oost kwam binnen evenals Uwe Puchtinger van FMT.

Er was nog net te veel wind aan Engelse zijde en de start werd een uur uitgesteld...en zou nu rond 6.00 h gaan plaatsvinden.

De ene na de andere Franse volg heli kwam binnen.

Een telefoontje uit Engeland....ze hadden BP Aeroclub gebeld voor landingstoestemming maar kregen die niet...Wat ik ook deed en vroeg..ze mochten niet eerder dan 10.00 h binnen komen.

De 2 Franse Blériots vertrokken rond 6.00 h een kwartier na elkaar..sodeju..die kregen toch klappen boven het duin.

Om 6.30 ging het Franse model...het steeg met moeite tot 2 meter..kwam bij de rand van het veld tegen een boom en was zwaar beschadigd.

Wij mochten de hangaar tent in met 3 full size en mijn model..we waren allemaal druk..de Zweden..de Luxenburgers en onze teams.

Er stond plotsklaps een giga vrachtwagen voor de ingang..wat mot dat?..Die gaat zo weg..Toen we alles opgebouwd hadden was er geen vrachtwagen chauffeur te bekennen en de zaak zat op slot..

Dat duurde tot 11.00 h.

Toen konden wij naar buiten en wilden naar de startplek...maar we werden weer tegengehouden...we moesten startvergunning hebben van de leiding...waar is de leiding?

Die was er niet meer...die was naar vliegveld Marck ten noorden van Calais waar de Patroille de France die net was over gekomen was geland.

Na de lunch om 14.00 h was de leiding terug..toen waaide het te hard voor ons.

Ik kende ondertussen alle Zweedse en Luxenburgse scheldwoorden..witheet waren we allemaal

10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Shit happens

Dat we geframed werden was natuurlijk al lang duidelijk en we probeerden zo goed en kwaad dat ging ons er bij neer te leggen en ons te vermaken..het was immers hartje daglicht en nog lannge niet donker..We hadden met Pascal Kremer en Mikael Carlson en de Engelsen aan de overkant overlegd dat we zelfs om 21.00 h nog konden vertrekken..dan uiterlijk 22.00 h ( 21.00 h Engelse tijd) daar zouden zijn en ze zouden het veld open houden.

Ik ga fff iets terug ... het zo zo rond 13.00 h geweest zijn toen we de beide trailers van de Franse Blériot's het terrein op zagen rijden...met de kisten er in!!!

Die zouden toch de hele dag op het veld in Engeland blijven?

In de dagen er na kregen we stukje bij beetje te horen wat zich daar had afgespeeld..

De beide Franse kisten waren rond 6.00 h vertrokken uit BP..en voor 7.00 h ( 6.00 h Engelse tijd) gearriveerd. Een paar daar aanwezige Fransen waren over de hekken geklommen ( het militaire complex was nog gesloten ( die zou volgens afspraak om 8.00 h Engelse tijd open gaan) en er was dus geen hond voor de ontvangst..behalve die paar Fransen van het Franse team.

In Engeland was knap wat ruchtbaarheid gegeven aan de Blériot dag en het publiek was via radio en TV geïnformeerd en de stroom volk kwam vanaf 9.00 h aardig op gang onder betaling van 10 pond entreegeld.

Maar..rond 8.00 h Engelse tijd hadden de Fransen de beide kisten gedemonteerd en in de trailers en toen de hekken open gingen voor het publiek vertrokken ze..er was nix meer te zien.

De 10 WWI kisten lieten het op een paar na afweten..er zou zondag slecht weer komen en men was voorzichtig..die wel gekomen waren zouden in de loop van de middag weer naar Old Warden en Duxford terug gaan.

De 2 Spit's..de ene had motorproblemen en kon niet vertrekken...de andere kreeg een lekke band onder het taxiën naar de startbaan ( op Duxford) ... de lancaster kwam wel over rond noon.

We hadden contact met Engeland en ze wisten dat we niet zouden komen..ja mogelijk tegen schemer...

Rond noon kwam het bericht op de Engelse radio en TV dat het feestje niet door ging en de hekken gingen dicht....die 1000 man die er al was konden vertrekken en kregen de 10 pond terug..

Netwerken
    13.00 h... Louis Blériot kwam op het veld aan....de kleinzoon wel te verstaan...met een heli..we begroeten elkaar hartelijk....ik had Louis in 2008 ontmoet in Toury en 3 dagen met hem opgetrokken bij de 100 jaar herdenking van de 1e overland van zijn opa...

Louis en zijn vrouw waren met een privé boot die ochtend heel vroeg naar Engeland gegaan ( net als 100 jaar eerder de vrouw van de "echte Louis dat ook gedaan had) en ze lagen halverwege Het Kanaal op de overkomst van de beide Blériots te wachten.

Naast de heli piloot was de Franse schipper van die boot er ook bij...Ik wist natuurlijk allang dat mijn model die dag niet zou vliegen...sterker nog..die zat al weer in de trailer...maar je moet vooruit kijken en plannen maken en netwerken.

De heli piloot Philippe was een aardige kerel.."ik help jouw wanneer je volgend jaar een poging wilt doen."

Een boot....das nooit weg dacht ik dus naar de schipper..ook een aardige kerel..nu moet ik zeggen dat bij de gesprekken met de heli piloot en de schipper de burgemeester..de gemeente secretaris en een wethouder ( Blériot fanaat en later mij grote vriend Pierre Pourre) er bij aanwezig waren.. Ze schaamden zich diep voor de Aeroclub en wouden er alles aan doen om nieuwe kansen voor mij te creëren.

De schipper was dus een toffe peer..de naam van zijn boot?? De Black Pearl..jawel..het was onze latere vriend Olivier... maar die komen we in de volgende episoden nog tegen.

Rond 15.00 h... ontsteltenis op het veld..er was zomaar een Engelse heli geland..een knalrode Raven R22 en de piloot was ene Peter ( Peeter) .

Nadat hij weer uit de problemen was met de Aeroclub ( hij had niet mogen landen) ging ik op hem af..hij wist al van de malaise want hij was een broer van de BBC contact man....en het was de heli die mij zou volgen met de full size en tevens in die 2e vlucht als platform zou dienen voor mijn model oversteek...We spraken af dat wanneer ik hulp nodig had bij een nieuwe poging hij ons zou helpen.

De start

Rond 18.30 h gingen we met de 3 full size Blériots naar de startplek voor een foto/film shoot..vliegen kon nog niet want er was te veel wind.

Het zal ongeveer 19.00 h geweest zijn dat we er in begonnen te geloven..MAAR..er kwam een bobo aan die vertelde dat de kisten daar weg moesten..hoezo..we willen om 20.00 h tot uiterlijk 21.00 h vertrekken!! Nee nix er van ... het veld is gesloten..de vergunning loopt tot 19.00 h en was alleen voor deze dag.

Ik kon dus echt niets beginnen om 19.00 h vanwege de wind maar Mikael en Pascal stapten in de kisten..de motoren werden gestart....en veld open of niet..ze wilden vertrekken.

Nog voor ze de veiligheidsriemen om hadden stonden er 4 Franse auto's pontificaal voor de kisten..volle blokkade...ruzie zal ik je vertellen..het ging er toch op..

Rond 20.00 h waren Mikael en Pascal weer uit de gevaren grens met de hartslag....plan de campagne....Pascal was het zat en wilde zondag naar huis..Mikael zei: Henk ga je nu mee afbouwen en naar vliegveld Marck..dan vertrekken we morgen daar vandaan naar Engeland. Hij moest wel vanwege sponsor belangen...

Nee..ik wilde niet..kon niet..zondag kon de PH-BLE dat weer met te veel wind niet handelen. De PH-BLE is een full replica van de 1909 kist en kan 65 kmh met de 35 Pk motor.. die van Pascal Cremer (Lux) is een deels metalen Blériot met 120 PK en kan 130 kmh..een de originele 1912 Blériot van Mikael Carlson kan 90 kmh met zijn 50 pk rotatie motor.

Die Zondag is Mikael naar Engeland gevlogen..en geland op een stil en verlaten veld....alleen de Generaal en een paar manschappen waren er en hij heeft met ze gelunched.

Dat was het 2009 100 jaar feest..nou nou ... om nooit te vergeten.

De RTV Oost reportage:

Tja…100 jaar wachten? Dat waren we toch niet van plan en in het geheim (voor de Franse Aeroclub) begonnen we nieuwe plannen te smeden.

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Nog fff weer de link naar ons YT kanaal:

En wanneer het niet werkt dan fff in YT in die zoekbalk "The First Aviators" inkloppen...

....maar mogelijk dat je je eerst moet abonneren op dat YT kanaal .... heb ik geen verstand van..:hammer:

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Deel 4.

4.1. Poldervlucht 2010

Tijdens die gevechten met de Aeroclub op Blériot Plage zei een bobo.."Heb je al wel eens een model vanuit een heli gestuurd?" Nee..dat had ik niet en het was misschien niet zo'n gek idee dat eens in Nederland te oefenen.

Dus in 2010 heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken en een plan gemaakt om met de 1/2 schaal Blériot een overlandvlucht te gaan maken. En omdat het de eerste keer was niet al te gek gedaan en het idee was om van het ene modelvliegveld naar het andere te vliegen. Na enig zoekwerk kwam er een traject tot stand tw van Emmeloord naar Lelystad....

De beide clubs zagen het plan wel zitten dus tijd om ter plaatse eens poolshoogte te gaan nemen. Het veld in Emmeloord lag er prima bij en bood de mogelijkheid om in diverse richtingen te starten. Echter het veld in Lelystad was aan twee zijden afgeschermd en er stonden toch hoge bomen!!! Dat zou onder bepaalde omstandigheden kunnen betekenen dat er van de wind af geland zou moeten worden. Tijd om te overleggen met Richard Branderhorst ( KNvVL, modelvlieger en airliner piloot). Ok...de grondsnelheid zou natuurlijk wat hoger zijn en indien het veld lang genoeg was is dat geen probleem...maar verder kwamen we tot de conclusie dat van de wind af landen ook zijn voordelen heeft en het model minder gevoelig is voor ongewenste lift tijdens de uitloop en zeker wanneer er enige wind staat.

Maar ja...hoe bestuur je het model tijdens de overlandvlucht. Voor mij was duidelijk dat ik dat zelf wilde doen en een automatisch gestuurde GPS vlucht leek me niet interessant. Hoe te volgen??? nou...gewoon vanuit een helicopter!! Op naar vliegveld Lelystad en in overleg getreden met Heli Holland. Ze zagen het wel zitten en een heli kost € 500 voor een uurtje...slik..."kunnen jullie dat niet gewoon even sponsoren ?? "
    We kwamen uit op een Huges 300 inclusief piloot en een volle tank brandstof voor € 500 en..."je mag de heli de hele dag hebben en doe maar wat nodig is".

Hoogste tijd om te gaan onderzoeken of het plan te legaliseren viel. Eerst maar eens een briefje naar de "Rijks Luchtvaart Dienst" zoals het toen nog heette en een weekje later een telefoontje er achteraan....ik moest maar eens langskomen. "Ah...ben jij dat weer"... Ja....ik was er vaker geweest. Was de norm voor modelvliegtuigen 5 kg max dan wou ik 10 kg...en bij 15 kg wou ik 20 kg...en dan ook nog dat gedoe met die full size Blériot...ja dus...ik weer.

Na een paar weken viel de "Ontheffing" door de deur. Voorwaarden voor de vlieghoogte van het model en de volg heli, weersomstandigheden zoals zicht, een corridor rond de voorgestelde route, een veiligheids check dat de Radio Besturing de avionics van de heli niet zou storen en de opdracht om een uurtje of twee vóór de vlucht eea aan te melden zodat er een NOTAM voor het overige luchtverkeer kon uitgaan. ( NOTAM= Notice to Airman).

Eerst maar eens weer naar Heli Holland en dit keer met het model. Die werd opgebouwd voor de hangaar en we maakten een afspraak voor de "grote dag". Het moest Hemelvaart 13 mei 2010 worden. "Heb je al wel eens in een Huges 300 gezeten???...Nee, dat had ik nog niet en even later zat ik met de zender om de nek en de motor van het model draaiend in de Huges...

Thuisgekomen vroeg mijn vrouw of alles goed was gegaan..ja...geen probleem...hoewel...heb je nog 500 euro voor mij?...

Tja...toen hadden we toch een probleem maar...ik moest plotsklaps aan Sam en Moos denken. Die zaten ook een keer in geldnood en hielden daarom een verloting. 100 loten voor 1 gulden per stuk en de gelukkige winnaar zou een schaap krijgen. De loten waren zo verkocht en de winnaar bekend. Op weg er naar toe gingen ze nog even bij een bevriende boer langs en kochten voor één gulden een dood schaap. Dat die winnaar niet blij was zal duidelijk zijn dus die kreeg zijn geld terug.... Het netto resultaat...98 gulden.

Goed...wij verkochten in no time 100 loten van € 10/stuk en er zouden 6 winnaars zijn; 2 personen konden meevliegen met de heli van Lelystad naar Emmeloord, in Emmeloord zou er een rondvlucht komen ( en dan niet zo'n lullige 8 minuten..) en eenmaal na de vlucht zou er met een fikse omweg van het modelvliegveld van Lelystad naar vliegveld Lelystad gevolgen worden.

13 mei 2010 stonden we op tijd op het veld in Emmeloord en de heli arriveerde keurig op tijd met de eerste 2 winnaars....

De winnaars nr 3 en 4 ( uit de door de club verkochte loten) maakten hun rondvlucht en zo zoetjes aan kwam het moment van de waarheid dichterbij. Het was gezellig druk maar bere koud!! Gelukkig was er nauwelijks wind en de voorbereidingen konden beginnen.

Het model werd gestart en ik had de hulptroepen gevraagd de kist goed vast te houden totdat we er met de heli achter hingen en dan zou ik wel een seintje geven met het hoogteroer. En dat goed vasthouden bleek achteraf zeer nuttig te zijn geweest want toen we met de heli opstegen en via een bochtje naar rechts en achter een bosje langs in positie kwamen bleek dat de motor even een tikkie harder was gaan lopen ( de fale save stand). Ja ja...2,4 gHz heeft last van obstakels!!

In de voorafgaande briefingen had ik alles stap voor stap met de heli piloot doorgesproken en wisten we precies wat ons te doen stond.. We gaan!! Dat wil zeggen: gas er op, tikkie up en weg was het model. De heli leek wel voorgeprogrammeerd. Zodra het model een meter of vijf hoog was en het veld achter zich had gelaten, kwam die in actie. We hadden het onszelf niet gemakkelijk gemaakt door bv. direct koers te zetten naar Lelystad. Na een kwart linksom en driekwart rechtsom kwamen we samen nog een keer over het veld. Per slot van rekening had een ieder niet voor niets zo lang in de kou staan te wachten. Achteraf bekeken was dit gedeelte van de vlucht het moeilijkst want sturen vanuit een bewegend object is toch effe wennen.

Na een minuut of 10 sloeg me de schrik om het hart...de kist viel vrij snel tientallen meters naar beneden. Ik keek naar de piloot om....hij was doodleuk foto's aan het maken en had de stick losgelaten. Het model ging niet naar beneden maar de heli naar boven!!!...

RTV Flevoland heeft van de voorbereidingen en de start een leuke reportage gemaakt...

We naderden het modelvliegveld van Lelystad en aan de rook van een naburige fabrieks schoorsteen was de windrichting en de sterkte af te lezen. Er stond een behoorlijke wind en ja hoor...we moesten met rugwind landen. Vanaf het IJsselmeer draaiden we in op final... tussen de windmolens door... en was het model tot nu toe rustig aan het vliegen...boven land kregen we rake klappen. Na een paar forse stuurcorrectie het gas er af en laat maar vallen die kist. We hadden het gehaald en de ontlading was groot. Ik heb hier nog een filmpje van de landing...

Toen we allemaal weer tot rust waren gekomen kwam Arthur Werner (toenmalig voorzitter van de KNVvL afd. Modelvliegsport) nog met een verassing...

[​IMG][​IMG]

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    4.2. Jacques de Lesseps Memorial 2010

We gaan naar 15 augustus 1869. Het Suez kanaal was net gereed en de bedenker er van, Ferdinand de Lesseps, vaarde er wel bij. Maar wat moest hij met al dat geld wat hij er mee verdiende? 40 jaar later wist zijn zoon Jacques er wel raad mee…een Blériot kopen en bij Louis vliegles nemen. Niet lang daarna had hij zijn vliegbrevet.

Jacques had maar één doel voor ogen…de meester verbeteren met een retourvlucht over Het Kanaal. En op 21 mei 1910 zette hij koers richting St. Margarets at Cliff. Met twee brandstoftanks aan boord moest het lukken maar…boven Engeland kreeg hij de tweede tank niet aan de praat en moest hij landen in een weiland. De kist werd licht beschadigd en van de retourvlucht kwam niets meer terecht.

Hé…21 mei 1910…21 mei 2010… dat is exact 100 jaar!!!

De Luxemburger Pascal Cremer belde…”Ga je mee...we vertellen het niemand in Frankrijk en ik organiseer dat de kleinzoon van Jacques uit Canada overkomt en we starten van af vliegveld Marck net boven Calais en we landen op het zweefvliegveld van de Channel Gliding club net boven Withfield”.

Peter zou ook meedoen met zijn Robinson R44 en zijn vriend, een professioneel kikvorsman bij de Engelse kustwacht, was bereid om desgewenst uit de heli te springen in geval dat… maar hij was ook nog amateur cineast en zou voor een gelikte video reportage zorgen.

We maken in sprong door de tijd: donderdag 20 mei 2010, vliegveld Du Marck (net ten noorden van Calais).

De crew heeft zojuist de kist perfect opgebouwd en ik loop zoals gebruikelijk, volgend op een transport, alles punt voor punt na via de checklist. Morgen is het 21 mei en precies honderd jaar geleden dat Jacques de Lesseps als tweede man in de luchtvaart geschiedenis met z'n Blériot XI de oversteek volbracht. En hoe kun je dat beter herdenken dan met een Blériot vlucht over Het Kanaal.

Er is nog een uurtje te gaan voordat de briefing van 14.00 uur start. Peter Holloway komt met een behoorlijk vertraging binnen met z'n Robinson R 44 helikopter. ”What took you so long ?". Het zicht en de geringe hoogte van de bewolking bleken zelfs voor hem dusdanig riskant te zijn dat hij de oversteek moest uitstellen. ”Maar het is het afgelopen uur behoorlijk opgeknapt en die verbetering zet door" ...aldus Peter.

Ik zoek een rustig plekje op en pak een boterham en de meteo gegevens welke ik net bij Mc. Donalds via m'n laptop heb opgepikt. Het is nu bijna windstil en geheel bewolkt maar aan het einde van de middag wordt het blauw met een zwakke tot matige noordwesten wind (pal tegen). Aankomende nacht windstil, koud, morgen weer blauw, 20 graden, eerst windstil en aan het einde van de ochtend een tot tenminste matig toenemende wind. Prima weertje, hoor ik je al zeggen, maar bij mij gaan alle alarmbellen rinkelen. Foute boel boven Het Kanaal !! Dat wordt mist, nul zicht en tegen de tijd dat het opklaart te veel wind. Het zal op het laatste moment toch niet weer misgaan net als vorig jaar met die Franse Fratsen?

Tien minuten voor de briefing staat m'n plan vast: ik ga vandaag rond 19.00 uur! De crew, organisatie en Peter zijn het er mee eens en de briefing loopt gesmeerd. Dan eerst terug naar de camping om m,n paspoort en Hanneke op te halen. Zij heeft alle moed verzameld en komt kijken bij de start. Op de terugweg horen we dat Pascal (piloot van de Luxemburgse Blériot) ook eieren voor z’n geld kiest en ondanks dat hij een "moderne" metalen Blériot heeft, met een monster van een motor er voorop, gaat hij ook mee. Het wordt dus één vlucht met twee Blériots plus de heli tbv. de cameraman en eventuele reddingsoperaties.

Aangezien de kist van Pascal zo mogelijk nog diezelfde avond door Goy (de co-piloot van Pascal) zal worden teruggevlogen, wil Peter zo snel mogelijk even naar de overkant om Goy daar al vast af te zetten. We vullen alle benodigde vluchtplannen en douane formaliteiten in en Peter stelt tussen neus en lippen door even voor om Hanneke ook mee te nemen voor een plezier tochtje. “Van mij mag je het haar vragen, maar dat doet ze nooit want vliegen in iets dat kleiner is dan een jumbo jet vind ze te eng”.

Voor dat ik het goed en wel in de gaten heb zit ze inclusief reddingsvest en camera in het rode mirakel van Peter. Even nog wordt ze wat wit om de neus wanneer Peter in de briefing opmerkt dat de heli “floats like a bicycle” en dat ze moet springen op commando in geval de motor de geest geeft. Ja, deze dag worden de grenzen duidelijk verlegd. De heli is snel uit zicht en aangezien ik na de Kanaalvlucht met de heli weer terugkom naar Frankrijk en we morgen met z'n allen de festiviteiten bij Dover willen bijwonen ga ik in het luchthavenkantoor de ferry voor de volgende dag regelen. Anderhalf uur later zijn Peter en Hanneke weer terug. Ze is door het dolle heen en heeft volop genoten. Dover Castle...op zee om de Ferries heen..niets was te gek. Terwijl ze uitstapt kan ik het niet laten: “Zal ik ook een heli kopen?”. Ja… je moet het ijzer smeden wanneer het heet is. Snel sta ook ik weer met beide benen op de grond en gaan we over tot de orde van de dag.

Tegen 19.00 uur staan de beide Blériots startklaar. Ik sta in het strakke 1909 pak en het is tijd om het zwemvest en de overall aan te doen. Nog één keer de kist goed tegen de wind in zetten, Hanneke brengt nog snel een laatste kus en weg zijn we. De navigatie is eenvoudig: recht tegen de zon in. Bij de kust draai ik linksaf richting Blériot Plage op weg naar het startveld van vorig jaar (waar Louis in 1909 ook is opgestegen). Daar aangekomen nog eenmaal een blik op de oliedruk- en temperatuurmeter. Alles ziet er goed uit en er zit nu een kwartiertje op en het moment is gekomen om het ruime sop te kiezen. Terwijl ik de kist weer tegen de zon in draai, doe ik wat rekenwerk: Louis vloog met zijn Blériot ook ongeveer 1 km per minuut en deed over die 38 km 37 minuten. Maar ik moet aanzienlijk verder vliegen (tw. 60 km), want de originele velden zijn niet meer beschikbaar en er staat ondertussen een aardig windje op de kop.

Dat wordt een lange zit, maar niet getreurd want lekker duurt het langst. Na totaal 35 minuten vliegen zijn de kusten van Frankrijk en Engeland gelijk qua scherpte. “Ik moet dus halverwege zijn” hoor ik mezelf denken. De heli is overal: dan weer dwars achter me en dan weer boven of onder. Eric de cameraman hangt er half buiten. Ook hij heeft de dag van z'n leven lijkt me. De ferry schepen helpen de weg wijzen en het wordt tijd om naar 50 meter te zakken voor wat mooie filmopnamen.

Langzaam maar zeker worden de krijtrotsen duidelijker. De verleiding is groot om zo lekker laag over het water te blijven vliegen en even een spectaculair shot uit te lokken voor de kust. Het gezond verstand overwint en ik stijg naar een hoogte van ongeveer de radar masten welke bovenop de rotsen staan. Je weet maar nooit hoe het daar spookt met de wind en turbulentie.

Nog een blik op de klok en de brandstoftank. Ik zit op schema en wat sightseeing kan er best af. Pascal is met z'n race machine allang verdwenen en ook Peter gaat er op rechts vandoor om alvast bij het veld te zijn voor filmopnamen. Ik buig linksaf naar het Louis Blériot Memorial (het gedenkteken van de 1909 landing na zijn Kanaal vlucht). Dan gaat het richting Dover Castle. Puur genieten, maar waar was nu ook al weer dat veld van de Channel Gliding Club?

Ik volg de A2 en bij de 2e rotonde moet ik wat rechtsaf…geloof ik…. Na vijf minuten zie ik in de verte het clubhuis van de CGC met daar ook de kist van Pascal en de heli die voor een bomenrij hangt in afwachting van mijn aankomst. Nog even een paar vliegbewegingen boven het veld en ik draai in voor de landing. De heli hangt weer dwars achter me en er wordt volop gefilmd. Nog een metertje, gas er af, contact uit en dan ben ik na 75 minuten op Engelse bodem!! Het ontvangst comité komt aangerend en ik probeer me van de overall en het zwemvest te ontdoen. Druk druk...felicitaties in ontvangst nemen en foto’s maken met iedereen en…..oei! Ik zou direct na de landing bellen. De spanning aan beide zijden van Het Kanaal is dan voorbij.

Oh ja.. en hoe het vrijdag de 21e was? Pascal kon tegen het middaguur met z'n scheurijzer nogmaals de vlucht doen. Maar voor de PH – BLE was dat gezien de ochtendmist, en later de te harde wind, niet mogelijk geweest!

14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zoals je hebt gezien komen er steeds weer een aantal namen/personen langs die een cruciale rol hebben gespeeld bij deze expedities....en dat zal zo door gaan...ook straks wanneer we bij de expedities van TFA gaan uitkomen....het is allemaal zo nauw met elkaar verweven...

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    4.3. 1e Kanaal poging 2010

We gaan weer modelvliegen...

Ik had bij de 100 jaar herdenking een paar leuke collega modelvliegers ontmoet die op het vliegveld van St Inglevert, rond de 15 km ten zuiden van Blériot Plage, vlogen. Zij hadden inmiddels informeel toestemming van de vliegclub voor mij geregeld en ze hadden een heli piloot. Het was één van de begeleidings helies van de 100 jaar herdenking vorig jaar en deze vliegschoolhouder (Philippe die ik ook had gesproken tijdens de 100 jaar herdenking) wou graag laten zien dat niet alle Fransen fratsen hebben. Voor de landing locatie viel de keuze op het "Spitfire weiland" bij St. Margarets. De benodigde papieren en toestemmingen waren vlot geregeld en we prikten een paar dagen in juli

Enkele dagen voor vertrek belde de DGAC….St Inglevert is een lokaal vliegveld en van daar uit op Engeland vliegen kan niet maar….we maken er even een internationaal vliegveld van en morgen heb je het op papier. Ja...niet alle Fransen hebben fratsen.

Op maandag 12 juli vertrokken we naar Frankrijk en ondanks dat het die nacht regelmatig had geregend was het dinsdag 13 juli om 7.30 uur droog en rustig op het vliegveld. Het model kon, onder het toeziend oog van de lokale Franse TV, worden opgebouwd in de nood hangaar van de club (aangezien de clubhangaar met negen kisten er in enkele maanden geleden geheel door brand was verwoest).

De heli arriveerde volgens afspraak om 9.00 uur vanuit het 40 km zuidelijker gelegen Le Touquet maar de piloot zag het nog niet zitten om te vertrekken vanwege de zeer lage bewolking boven Het Kanaal. Dan maar even met z'n tweeën een proefvlucht met de heli tot halverwege Dover en al snel bleek dat de bewolking bijna op het water lag. Er zouden die ochtend nog enkele malen wat buien over Het Kanaal passeren maar rond 14.00 uur moest het kunnen.

Om 13.30 uur stond het model gereed op de startbaan en een straffe wind welke recht over de baan stond, was toch wat zorgelijk aangezien het landschap tot aan het water behoorlijk geaccidenteerd was en ongetwijfeld voor de nodige klappen op de kist zou zorgen. Philippe (een zeer gedreven Blériot bewonderaar en reuze sympathieke man) zette zijn heli tegen 14.00 uur keurig achter het model en overeenkomstig de zinsnede van een bekend TV programma “gelukkig hebben we de foto’s nog” werd er driftig geklikt en gefilmd. Ondertussen waren ook alle luchtvaart autoriteiten ingelicht zodat de gereed liggende Notam’s van kracht werden.

De start was gelijk aan die van de proefvlucht in de Polder: probleemloos en vlot naar 10 meter en een flauwe bocht richting de kust. Philippe was snel gewend aan zijn nieuwe vliegsnelheid en volgde keurig. Uiteraard stond ik op scherp want er konden behoorlijke golfwinden verwacht worden en na een paar seconden kwam de eerste klap...

...45 graden helling en de neus naar boven...vol in de roeren...en recht lag de zaak weer. Dit ging een paar minuten zo door totdat we een kleine 100 meter hoogte hadden bereikt. Pfff…waar was ook alweer de kust? Die bleek recht voor ons te liggen op enkele kilometers afstand en ondertussen hadden we rond de 200 meter hoogte te pakken. Dus het gas er wat af op de verwachtte kruisstand maar dat was te weinig want even later zaten we toch wat te laag. Dan maar weer een tikkie gas er bij. Zou dan toch die 1,6 kg extra gewicht aan brandstof (nu 4,25 liter ipv de tot nu toe maximale 2,25 liter) wat extra vermogen vragen?

Philippe gaf de eerste voortgang door en de verwachte vliegduur zou rond de 60 minuten liggen. Dat was mooi want dan had ik misschien nog net enkele droge draden aan het hemd. Cap Blanc Nez torende met z'n obelisk hoog boven ons uit en eenmaal boven het brede strand aangekomen werd het merkbaar rustiger in de atmosfeer. Vanaf dat moment kon ik volstaan met kleine stuurbewegingen en de kist nog wat beter in trim brengen. Onze passagiers Otto en Didier (resp. crew en lokale organisator) zaten volop te filmen en fotograferen en beurtelings kregen ze de kist links en rechts van de heli gepresenteerd. So far so good…..en we konden allemaal even adem halen.

De eerste Ferry schepen kwamen in zicht en ook de kust bij Dover tekende zich al duidelijk af. Otto beantwoorde een telefoontje vanuit Engeland en kon melden dat we 16 km van de 39 km hadden afgelegd en nog 40 minuten te gaan hadden.

Otto zijn filmcamera hield er mee op….platte batterij en vlug een nieuwe er in…Maar sneller dan hij een batterij kon wisselen ging het model meer dan vervelend doen. De kist begon plotseling te zakken en wat spelen met het gas gaf geen verbetering. Wat is er aan de hand?

De besturing werkte nog prima en de uitslagen op de roeren welke ik als proef gaf, waren goed waarneembaar. Langzaam maar zeker kwam het wateroppervlak dichterbij en intuïtief vang je de kist dan nog keurig af en lag de zaak “op” het water.

Een droevig gezicht en ondanks dat je er slechts op 50 meter vanaf bent sta je machteloos. Nu was de vraag “wat doe je wanneer..” al diverse malen voorbij gekomen. Een volgboot was een theoretische optie. We zouden alleen vliegen met zij- of rugwind en dan hou je met een betaalbare boot de kist niet bij. In no time zit alles onder het zoute water, is de apparatuur dusdanig dat je er nooit meer dit soort kisten mee moet willen vliegen en zijn alle houtdelen (lijm verbindingen en triplex lagen) zwaar aangetast. Wat dan overblijft, is een onbruikbaar wrak indien je al kans ziet om het aan wal te krijgen. Na nog een rondje om de kist hebben we weer koers gezet naar St. Inglevert en daar was de verbijstering van alle gezichten al van verre af te lezen. Ondertussen waren binnen enkele minuten en volgens plan en met hulp van uit Engeland de DGAC de CAA.UK en de beide kustwachten gewaarschuwd om zo mogelijk te voorkomen dat er na een melding van bv. een overvliegend vliegtuig een grootscheepse reddingsactie op touw zou worden gezet (want op afstand zie je echt niet dat het om een onbemand modelvliegtuig gaat). Een nog toegevoegde gedetailleerde beschrijving van de kist en de coördinaten van het "wrak" moesten de rest doen.

Wat doen we nu? Daar hoefden we niet lang over na te denken. De ferry was al betaald, de overnachting in Engeland al geregeld en de wachtenden daar (die een behoorlijk gedeelte van de organisatie hadden gedaan) ga je niet met alleen een mailtje bedanken.

Tijdens de afvaart kreeg ik een wild idee: even naar de dame van de info balie, het verhaal voorleggen en vragen of ik naar de brug mag om mogelijk nog een glimp van de kist op te vangen. De vriendelijke Franse dame veranderde plotsklaps van gezichtsuitdrukking. Hadden ze hier te maken met een pure fantast of een terrorist? Hoe overtuig je dan in het Engels een Française?? De oplossing was eenvoudig, we hadden immers "de foto’s nog", en paar minuten later zaten Otto en ik op de brug naast de kapitein en z'n crew en was een ieder ineens druk bezig met het invoeren van onze "landing" coördinaten die Philippe had genoteerd. Verrekijkers, getij invloeden en alles werd er bij gehaald en de sleur van steeds maar weer met die Ferry van hier naar daar varen, was plotsklaps verdwenen. We hadden nog steeds dat laatste beeld in gedachten en zochten naar een model Blériot op het water. Maar eenmaal op het bewuste punt aangekomen (rekening houdend met het feit dat we 3 1/2 uur verder waren; stroming en wind verrekend) was er niets dan water en nog eens water. Toch meende iemand van de crew wat te zien maar ik kon er niet veel meer van maken dan een vreemd rimpeltje in het wateroppervlak.

De ontvangst in Engeland was er niet minder om en we hebben iedereen ontmoet; het landingsveld bekeken en de “Gifts” persoonlijk kunnen overhandigen. Ook de uitgebreide “sight seeing” op woensdag kon onder perfecte weersomstandigheden gewoon doorgaan.

Eenmaal weer terug in Nederland kreeg ik op vrijdag een telefoontje van Philippe dat "Little Louis" was gered en in Tourquet Plage lag. Hij had een telefoonnummer voor me maar wist geen verdere details. Eerst op zaterdag lukte het om iemand aan de telefoon te krijgen en het bleek de piloot van de kustwacht reddingsheli te zijn. Zij waren na een melding van een containerschip dat er een vliegtuig in het water lag op die bewuste dinsdag tegen schemer uitgevlogen om poolshoogte te nemen. Ondanks dat ze direct de link hadden gelegd met onze melding dat het model in Het Kanaal was geland, was men toch maar voor alle zekerheid een kijkje gaan nemen en had de kikvorsman "Little Louis" meegenomen als souvenir. Verder werd uit het telefoongesprek duidelijk dat het opleidingsschip de "Van Kinsbergen" van de Nederlandse Marine in de buurt was geweest en de kist mee had genomen naar Den Helder. Aangezien de vleugels het slepen naar het schip niet hadden overleefd, werden deze overboord gezet en ging men met de rest richting Nederland. De machinist, een modelbouwer, haalde direct alle apparatuur er uit, ontdeed het van de behuizingen en spoelde het in demi water. Een ieder aan boord ging er van uit dat het een op drift geraakt Frans model was afkomstig van een modelvliegveld dicht bij de kust...

Op maandag 19 juli lukte het om de Marine voorlichting aan de telefoon te krijgen en een uurtje later waren we op pad richting Den Helder. De ontvangst was perfect en nadat het hele avontuur van weerszijde uit de doeken was gedaan, kregen we een rondleiding op de basis met aansluitend een lunch. Nadat we ook gezamenlijk de lokale krant verslag hadden gedaan van de vlucht en de redding en er natuurlijk veel foto's gemaakt waren voor het "clubblad" van de Marine konden we dan eindelijk de kist aanschouwen...

Op dat moment konden we met eigen ogen zien waarom de motor de geest had gegeven, er bleken zes M3 boutjes van het voorste krukas lagerhuis gebroken te zijn. Ik had die al een keer willen vervangen voor M4 maar ja...dat was dan wel weer 6 x 10 cent extra investering geweest. De reddingsoperatie, het zoute water en de tussenliggende tijd hadden zijn werk gedaan. Hoewel het model zonder enige schade in het water geland was, stond er nu een droevige aanblik. Maar als modelvlieger kun je goed incasseren en nadat het wrak was ingeladen, had ik op de terugweg het voornemen om de zaak weer te herstellen. De volgende dag ben ik al aangevangen met het verwijderen van de bekleding en motor, de romp kopje onder in zoet water en zoveel mogelijk onderdelen intensief schoonmaken.

In december was het model weer geheel gereed met nieuwe vleugels, bekleding en apparatuur die FMT bij Robbe had geregeld. De kist zou in 2011 weer kunnen vliegen.

16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Nee...we zijn nog niet bij TFA....nog niet.....maar ik had al wel het gevoel dat ik dit soort avonturen toch maar eens moest zien te delen met andere modelvliegers en met meer dan wat artikelen en foto's/films.

Maar ja...hoe???

Gewoon dit topic blijven volgen en dan ga je het vanzelf ontdekken....

17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Jongens..wie kan deze no-no een groot plezier doen..

De 2 films in de post hierboven zijn vanuit verschillend perspectief gedraaid en bij elkaar rond de 16 minuten

Hoe mooi zou het zijn daar een profi insteek van te maken en die 2 met elkaar te verweven ( dat je het in de tijd gezien beurtelings gaat zien) en het tevens in te korten naar ..iets van 8 minuten of zo.??

Ik blijf je dan eeuwig dankbaar...en dan ga ik ondertussen deel 4.4 maken..

18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Deel 4.4. 2e Kanaal poging 2011

Het 1/2 schaal model stond er eind december 2010 weer keurig bij. De nieuwe vleugels maken was niet al te veel werk. Uiteraard had ik alle mallen bewaard en wist ik nog precies hoe het moest...

Alleen kleine Louis die was in Frankrijk gebleven maar.... ik had zijn broer nog wel en hier de familiefoto toen ze nog samen op mijn zolder woonden...

Tja...wat nu... zou ik weer een poging moeten doen? FMT ging er wel van uit en ook Model Airplane News zag dat wel zitten. De ouderen onder jullie kennen dat mooie tijdschrift uit de '60 en '70 jaren nog wel en de doorstart in 2010 kwam dan ook goed binnen. Bij ons bezoek in Engeland na de mislukte overtocht had ik Steve Dorling de hoofdredacteur ontmoet. Hij had het hele avontuur over maar liefst 6 pagina's in beeld gebracht en wou niets liever dan bij de volgende keer er bij zijn...gedurende de hele trip.

Maar ja...verkijk je niet op de hoeveelheid werk die een dergelijke expeditie vraagt.

15 januari 2011.... Telefoon... "Ja, met Henk van Hoorn" "allo?".. "Jaha... met Henk"..."allo Énke Blériot!!!"
    ( zo en dan weten jullie nu ook hoe ik aan mijn naam kom.)

Het was de burgemeester van Sangatte- Blériot Plage. Nu weten jullie wel dat die Franse burgemeesters wat dichter bij "het volk" staan dan hier in Nederland...maar toch. Ze hadden al mijn avonturen op de voet gevolgd en diverse spionnen waren bij alle starts aanwezig geweest. Van het absurde gedrag van de Franse Aeroclub in 2009 hadden ze nog steeds het schaamrood op de wangen.

"Zullen we nog een keer proberen en kom maar met je team en wij zorgen voor een hotel en ontbijt. Oh ja... ook voor het dinner...en als we dan toch bezig zijn...wat dacht je van twee helikopters en een volgboot? Ja ja...wij betalen alles!!"

De race tegen de klok begon. Wat zouden de Franse modelvliegvrienden doen. Zij waren nog steeds niet verder gekomen met hun zware kist en ik wou beslist de eerste in de wereld zijn die met een model Blériot de Kanaal Overtocht wist te realiseren. Medewerkers van het gemeentehuis in Sangatte gingen voorzichtig op onderzoek uit en hielden de vinger aan de pols....niets aan de hand..."ze krijgen het nog niet voor elkaar..."

In overleg met de plaatselijke activiteiten commissie werd de periode 11 april tot 12 mei vastgesteld en al snel was de Ontheffing van het gemeente bestuur binnen om van af het industrieterrein, waar in 2009 de 100 jaar happening had plaatsgevonden, te starten. Aangezien het een internationale vlucht betreft moest er een toestemming komen van de Prefecture van Arras maar dat ging niet lukken want het openstellen van een stuk industrie terrein voor een internationale vlucht was niet mogelijk.

Dus dan maar weer vanaf St. Inglevert wat iets ten zuiden ligt en alle aanvragen daarop afstemmen....

In 4 weken tijd waren alle benodigde internationale vergunningen binnen en ondertussen had de hele invulling van de expeditie ook gestalte gekregen. De heli van Philippe Cotrel was weer van de partij en dit keer dus ook maar een volgboot voor in geval dat...

"Hé Olivier...heb je geen grotere boot?" Ja, die had hij wel. Hij was full prof zee visser en ging met gasten vissen van af zijn 20 meter schip dat maar liefst 40 km/uur kon varen. "Maar ik ga je met deze kleine bijhouden en blijf onder je varen tijdens de overtocht en ik kan er nog twee van de crew bij in hebben". Ook goed!! Nog beter!!

Steve uit Engeland zag dat met die boot wel zitten en ook Otto, die beroepsmatig gevaren had, wou best met 60 km/uur over Het Kanaal stuiven.

In de week voorafgaande aan de vlucht werden de weersvoorspellingen steeds beter en we besloten op woensdag 13 april te vertrekken. De dag erop waren we te gast bij superstore Auchan waar we de pers en TV uitgebreid konden informeren over de ophanden zijnde vlucht. We kregen te horen dat de TV in de tweede helikopter mee zou gaan en de vlucht zou gaan filmen dus FMT kon daar ook mooi bij in. In de heli van Philippe moesten de burgemeester en de directeur van Auchan ook mee. Waarom?? Auchan had toegezegd 75 % van de kosten te betalen en de Gemeente Sangatte Blériot Plage de andere 25 %.

Op vrijdag 15 april stond het model rond 8.00 h gereed had proefgedraaid en hadden we de eerste interviews achter de rug...

De twee heli's arriveerden vanuit Le Touquet-Paris Plage (40 km zuidelijker) en men wist ons te vertellen dat de condities boven Het Kanaal perfect waren en die ochtend ook zo zouden blijven. Geen haast dus. De piloot van de tweede heli had wel zin in een verkenningsvluchtje en even later zat ik in z,n R-44 boven het water. Halverwege Engeland kwam Dover al in zicht en we kregen steeds meer vertrouwen in een goede afloop. Hij had er meer dan zin in en vloog op 5 meter hoogte over het water...ik mocht ook sturen ...maar wel eerst naar 100 meter hoogte...

Eenmaal terug op St. Inglevert was er nog tijd voor een laatste TV interview waarna de volgboot naar het ontmoetingspunt een paar kilometer uit de kust kon worden gedirigeerd en de diverse luchtvaartautoriteiten werden geïnformeerd ivm het activeren van de NOTAM's . Deze luchtvaart publicaties gaven ons de benodigde ruimte richting Engeland en zouden er voor zorgen dat we daar ongehinderd door overig luchtvaart verkeer heen konden vliegen. Natuurlijk gingen we landen op het "Spitfire" weiland en daar zouden de pers en alle VIP's klaar staan. Wallets Court Country hotel naast het veld zou voor een splendid lunch zorgen want ze kregen natuurlijk niet elke dag een burgemeester uit Frankrijk op bezoek....

Om 9.30 h was het zover. De live verbinding met de TV studio stond aan...action...go...De heli met de TV crew hing al in positie, en nadat ik de motor van het model had gestart ging ik aan boord van de andere heli. De start verliep perfect en met een mooie rookpluim zette de kist zich in beweging. Met een zwak rugwindje en zonder enige turbulentie was het makkelijk vliegen. In de eerste helft van de vlucht had de heli piloot het qua koers voor het zeggen maar toen Dover vaag in beeld kwam werden de rollen omgedraaid en vloog de heli achter het model aan. De andere heli met de TV crew dartelde om ons heen en de cameraman hing half buiten boord.

Het moment dat we de krijtrotsen passeerden gaf een euforisch gevoel. Het landingsterrein kwam snel in beeld en de modelvliegers van de lokale club hadden hun best gedaan met het uitzetten van markeringen en de smokeflare werd ontstoken. Nog een half circuit om keurig tegen de wind (nou ja zuchtje) in te komen en de schaduw onder het model hielp me bij het bepalen van de laatste meters hoogte. Net binnen het uur en slechts 2 liter brandstof armer stonden we bere trots op Engels grondgebied. De burgemeester pinkte een traantje weg...

De start die live werd uitgezonden...

En de reportage in het 18.00 h nieuws van de TV...

En de landing...

De leden van de Parish Council van St. Margaret’s en de Modelvliegclub Bloombirds hadden een welkomst receptie georganiseerd en gehuld in de Nederlandse vlag en met Champagne (ook voor Petit Louis, de model piloot) werd de vlucht op voortreffelijke wijze gevierd. De volgboot crew had de overtocht overleefd (met een 6 meter bootje en 60 km/h over “Het Kanaal” scheuren bleek meer dan spectaculair te zijn) want op het moment dat ze een Ferry passeerden kwamen ze door de golven helemaal los van het water en door de klap viel alles uit...ook de motor...een los stekkertje en racen maar weer...Toen later ook de rest met de auto en trailer waren gearriveerd hebben we met Steve Dorling van AMI ( zeg maar het vroegere Aero Modeller) die de vlucht vanuit de volgboot had meegemaakt en alle andere gasten en onder een stralend zonnetje nog een aantal uurtjes ter plekke nagenoten...

Om 19.00 h hadden we de kist weer tentoongesteld in Hotel Des Dunes (onze basis) in Blériot-Plage tbv de pers en de afsluiting en kreeg ik uit handen van de burgemeester de Ere Penning van de stad en de nodige versierselen. Het aangeboden dinner ging door tot in de kleine uurtjes. Een fantastische happening die gerealiseerd kon worden dankzij de inzet van een uitgebreid internationaal team...

Met dank aan:

- Auchan superstores, P&O ferries, Ville de Sangatte/Blériot-Plage, Comité de Fêtes van Blériot-Plage, DGAC- FR , St Inglevert Aeroclub,
    - de 2 voortreffelijke heli piloten en de volgboot schipper,
    - CAA- UK, Wallets Court Country House, B&W St. Margaret at Cliff, Bloombird Model Airplane club, Aero Modeller,
    - Robbe Futaba, VTH, FMT,
    - de KNVvL en vele modelvlieg vrienden.

verfbrander en Ed_V vinden dit leuk.
  19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Mooi nieuws onze Ed_V gaat de 2 filmpjes van hfdst 4.3 ( de kanaal plons) tot 1 flitsende film bewerken...

Al vast veel dank Ed!!

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We hebben weer een mooie stap kunnen maken..Ernst is er in geslaagd het unieke filmpje van Harsewinkel 1979 perfect te bewerken en het resultaat mag er zijn.

Kijk maar eens even op ons You Tube kanaal: The First Aviators

En dit is de titel van die film:
    Deel 1.
    Bouw 1e Blériot in 1978 en Harsewinkel 1979

Deel Deze Pagina