Het ontwerp/bouw PT-17 Stearman 30% scale

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door De Mol, 28 mrt 2020.

  1. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    oss
    Een aantal jaren geleden heb ik samen met collega modelbouwer/vriend Rob het plan opgepakt om een PT-17 te ontwerpen. Deze moest zo ver als mogelijk op schaal en in metrische maten gebouwd worden.

    Het kleurenschema komt van de bestaande Stearman de PH-Tox uit Oostwold.In 2018 waren we zover dat er een compleet tekenpakket gerealiseerd was. Dit werd omgezet naar een freesbestand,dit omdat ik tijdens het tekenen een cnc freestafel had gebouwd zodat we zelf het model konden uitfrezen. In 2018 hebben we enkele delen gefreesd om te kijken hoe de freestafel zich hield en eventuele afwijkingen te corrigeren.

    Ook hebben we toen enkele delen van de romp en vleugels gebouwd en deze als demo op enkele beurzen gezet om te kijken wat men er van vond. De meningen waren gelukkig erg positief. Eind 2018 zijn we begonnen met het frezen van de onderdelen en hebben we stuklijsten van alle onderdelen gemaakt (Dit waren er ruim 1150). Begin 2019 zijn we begonnen met de bouw van de vleugels.Alles verliep redelijk naar wens en we waren best tevreden.

    Dan is het vrijdagavond 18 mei, Rob belt dat hij zaterdag niet kan komen want hij is voor controle in het ziekenhuis opgenomen. Ik vertelde hem dat het niet erg was en dat ik de laptop maandagavond wel mee naar het ziekenhuis zou brengen om nog wat aanpassingen te doen
    Maandagmiddag belt Corina (de vrouw van Rob). Ze vertelde me dat Rob is overleden.
    Rob werd slechts 41 Jaar.!

    Zo eindigde één van mijn zwartste dagen van mijn leven. Daarmee kwam het bouwen en vliegen op een heel laag pitje te staan en alle lopende projecten werden gecanceld. Gelukkig bleven we wel met Corina contact houden en werd er veel over Rob gepraat zijn plannen voor de toekomst etc. Ook kwam de tekening en bouw van de PT-17 ter spraken en dat Rob deze graag op het forum wilde zetten.(hij had dat mij ook al verteld).

    We hebben samen afgesproken dat ik een bouwverslag zou gaan schrijven, omdat ik gelukkig de nodige foto"s van de voorbereiding had gemaakt.


    Dit alles ter nagedachtenis van Rob.
     
  2. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    862
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Wat een heftig verhaal. Ik kan me voorstellen dat je het project een tijdlang niet hebt opgepakt. Het zal ongetwijfeld met gemengde gevoelens zijn dat je er nu mee verder gaat.
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.978
    Locatie:
    Zwolle
    Mooie gedachte Jan..

    Rob was tevens TFA expeditie lid in 2016 en TFA elektronica specialist...ik ga je verslag volgen!!

    Groet,

    Henk
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.190
    Locatie:
    Woerden
    Toen de ideeën voor de Geo Chavez Memorial Flight vaste vormen aan gingen nemen was Rob er ook vrij snel bij. Ik heb hem voor het eerst ontmoet met een oefensessie voor het relaisvliegen bij Henk van Hoorn. Hij was een heel plezierig iemand en hij had net als ik de fotografie en de elektronica als extra hobby's.
    Tijdens ons geweldig geslaagde evenement in Zwitserland was Rob een enthousiaste deelnemer en 's avonds bij het diner was Rob er ook bij. Ik heb goede herinneringen aan hem en het was dan ook een heel harde klap toen ik plotseling, zomaar uit het niets te horen kreeg dat hij overleden was. Zelfs nu krijg ik er nog een beetje een brok van in m'n keel.
    Mooi dat je de moed hebt kunnen opbrengen om dit project weer op te pakken. Het zal een mooie nagedachtenis aan Rob zijn. Hoe vreemd het mag klinken wens ik je toch veel bouwplezier met fijne herinneringen.
     
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.975
    Locatie:
    Den Haag
    Veel succes met de bouw gewenst!
    Een troost dat hij die belevenis nog heeft kunnen pakken.
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Boskoop
    Welkom terug Jan. Ook ik heb jullie als duo leren kennen tijdens het GCMF avontuur. Rob was een man die zeer duidelijk zijn mening liet horen, maar ook , nadat de expeditieleider (Henk) gezegd had "we gaan het zo en zo doen", antwoordde met "okay, schouders eronder!" Ik heb dat zeer kunnen waarderen. In die zin dus; "Jan, schouders eronder!". :)
     
  7. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.234
    Locatie:
    Haarlem
    Pittig verhaal, je zult tijdens de bouw nog geregeld aan hem denken, mooi dat je dit verslag aan hem opdraagt.
    Ik ga je draadje volgen, hopelijk plaats je veel foto's :thumbsup:
    Succes, Ralf
     
  8. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    oss
    Allemaal bedankt maar ik moest het even kwijt.


    Allereerst zal ik de specificaties van de echte en het te bouwen model vermelden (zie foto's).

    Verder gebruikten we het tekenpakket inventor/fusion360. Als freesprogramma is chilipepper gebruikt....
    upload_2020-3-29_16-44-29.png

    upload_2020-3-29_16-47-0.png

    upload_2020-3-29_16-47-54.png
     
  9. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Den Bosch
    Jan,als vriend en medelid van Modelvliegvereniging 's-Hertogenbosch wens ik je veel succes met het verslag.
     
  10. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    oss
    Hierbij plaats ik een paar renders zoals hij er uit moet komen te zien Stearman v48.jpg Stearman v54.jpg
     
    ChrisLister, henky, Ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    oss
    De gefreesde delen van de vleugel gecontroleerd of alles past ,daarna weer gedemonteerd en naar boven gebracht.
    Bouwen doe ik boven..Het middenstuk van de bovenvleugel samengesteld en gelijmd. SAM_1170.JPG SAM_1171.JPG SAM_1172.JPG SAM_1174.JPG
     
    henky, Ecstacy, Ramses en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    oss
    Het monteren van de bovenvleugel.
    lijkt wel op plug en play met wat lijm ertussen.
    Maar makkelijk is het wel. SAM_1175.JPG SAM_1176.JPG SAM_1177.JPG
     
    wvr, henky en Ramses vinden dit leuk.
  13. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    oss
    Monteren van de ondervleugel.
    rolroeren gemonteerd en passend gemaakt. SAM_1178.JPG SAM_1179.JPG SAM_1180.JPG SAM_1181.JPG
     
    Cnn, henky, Ecstacy en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    956
    Wat een bijzonder verhaal en wat een mooie kist. Ik kwam Rob jaarlijks op de Piper meeting in Oss tegen. Triest dat hij veel te vroeg is overleden. Maar wat mooi dat dit project verder gaat. En ik heb interesse. De PT 17 vind ik een hele mooie kist om te zien, en met een stermotor erop! Ik zou hem graag eens willen bouwen en ga dit draadje goed volgen. Welke motor gaan jullie hier op zetten? En kan er " straks|" een freespakket gekocht worden.........?
     
  15. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    oss
    Hoi Michiel,
    Je bedoeld de piper meeting bij de Wings in Nistelrode denk ik,
    De club is overigens dit jaar ter ziele gegaan.

    Op de PT-17 komt inderdaad een stermotor op.
    Wat betreft het freespakket, daar moeten eerst de eventuele kinderziektes nog uit gehaald worden.
    Ik laat het je t.z.t.wel weten ,je moet er wel rekening mee houden dat je er met en freespakket niet bent.

    We gaan verder met het bouwen van het kielvlak en het monteren van de servo.
    Ook het richtingsroer en stabilo worden gedeeltelijk gebouwd . SAM_1182.JPG SAM_1183.JPG SAM_1184.JPG SAM_1185.JPG SAM_1188.JPG SAM_1189.JPG
     
    ISOLA2, E.hof en Ramses vinden dit leuk.
  16. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    oss
    enkele delen alvast ingedekt,servo geplaatst.
    indek voor de scharnieren gevormd en op maat gemaakt.
    Beugels voor de stangen gemonteerd
    Stabilo en kielvlak even opgesteld. SAM_1194.JPG SAM_1195.JPG SAM_1196.JPG SAM_1198.JPG SAM_1199.JPG
     
  17. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    956
    Ja, ik vergiste me, de Pipermeeting in Nistelrode inderdaad. Weet dat ze idd gestopt zijn. Overigens wordt deze Pipermeeting nu in Vught georganiseerd, er is overleg geweest met de Wings hierover.
    Ik blijf je volgen. En dat ik er met een freespakket niet ben, geen punt, dat is juist leuk om oplossingen te bedenken.
     
  18. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.200
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Schitterend project :worship:
     
  19. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    oss
    Hoog/laag verder voorzien van hevels en ingedekt.
    Kielvlak verder opgebouwd en ingedekt.
    Links/rechts ingedekt (kopstrips).
    Trimvlakjes in het hoog/laag gemaakt + servo"s gemonteerd.
    SAM_1201.JPG SAM_1202.JPG SAM_1204.JPG SAM_1203.JPG
     
    Ramses, onno10 en Timo Montagne vinden dit leuk.
  20. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    oss
    De stabilisatorstangen en scharnierpennen zijn van rond 3 en 4 mm carbon gemaakt.
    Bevestigingssteunen zijn van 3mm aluminium gemaakt.
    Vleugels gemonteerd en licht geschuurd,afdekplaatjes gemaakt ,
    rolroeren gekontroleerd of deze naar behoren werkte. SAM_1205.JPG
     
    Ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina