Het OpenTX draadje (nieuws, handige weetjes, hardware, diy)

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Tadango, 2 apr 2020.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Als je touchscreen hebt wel, anders voorlopig niet.
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    uit de EdgeTX faq:
    The EdgeTX releases will be tested and considered stable for everyday use. However, as these releases will occur at regular intervals, they may not reach the level of maturity that OpenTX main releases achieve.

    Met mijn vliegtuigen houd ik me nog maar even bij OpenTX main releases.Het laatste wat ik wil is problemen met de software in mijn zender als ik aan het vliegen ben.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik hoop het niet. Tenzij het meteen groot en populair wordt en alle ontwikkelaars overstappen. Geeft versnippering en nog veel meer keuzes dan er nu al zijn met opentx en ethos. Maar wie weet is het een verbetering. Die opmerking over stabiliteit is voor mij ook reden om mooi bij opentx te blijven.

    De vraag is waarom deze ontwikkelaars het wel zelf voor elkaar krijgen en niet in het opentx ontwikkelteam.
     
  4. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Misschien uiteindelijk ooit wel.
    Het is een fork van OpenTX. Geboren uit onvrede van een paar ontwikkelaars van OpenTX omdat daar al een jaar geen nieuwe versie van is uitgebracht en de roadmap voor de korte en middellange termijn ze niet beviel.
    Zoals hmeijdam ook al meldde geven ze zelf aan dat ze niet verwachten dezelfde volwassenheid te bereiken als OpenTX. Voornamelijk omdat ze op een andere manier ontwikkelen. "important to note is the rapid development pace for new features, improvements, and bug fixing." is een van de statements die ze maken op hun site.
    Ze hebben kennelijk wel afgesproken dat nieuwe features die zij ontwikkelen ook in OpenTX gaan komen. Maar dat vraagt wat discipline van de ontwikkelaars aan beide kanten en meestal is dat geen lang leven beschoren helaas.

    Voorlopig is lijkt het dus een beetje een speeltuin van een paar OpenTX ontwikkelaars. Ik wacht maar even met het updaten van mijn zender naar EdgeTX.
     
    jve vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Al dat gelul... Ik vond het al lastig genoeg om over te stappen op OpenTX, en ik heb een vreselijke hekel aan overstappen...
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.350
    Locatie:
    Groningen
    Edge tx is hetzelfde als opentx. Zelfde opties en interface. Alleen details zijn nog anders. Ik ga volgend jaar over denk ik, open tx draait nog prima hier.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het verder hetzelfde is, is er wat mij betreft überhaupt al geen reden om over te stappen...
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik krijg het idee dat het OpenTx project een beetje op zijn einde loopt.

    Ik zie weinig ontwikkeling meer. Nou is OpenTx intussen ook wel zo uitontwikkeld denk ik dat er als ontwikkelaar niet zoveel spannends niet meer te ontwikkelen is.

    Een afsplitsing zoals EdgeTx zal daar ook niet zoveel aan bijdragen denk ik. Als de inzet van vrijwilligers als beperkt is en je gaat het dan ook nog uitsplitsen in 2 groepen kan dat niet goed zijn.

    Gelukkig kunnen we denk ik nog wel een jaartje of 10 vooruit met de huidige versie van OpenTx
     
  9. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik zou niet direct weten wat er nog zou moeten toegevoegd worden aan openTX, buiten misschien ondersteuning van andere protocols en modules (niet dat ik die nodig heb). Qua functionaliteit kan het nu al veel meer dan ik nodig heb. Voor mijn part mag het gerust een tijdje stabiel blijven qua ontwikkeling, dat kan nooit kwaad.
    Ik heb jarenlang in de softare industrie gewerkt, en daar is de druk om nieuwe features toe te voegen altijd groter dan om de bestaande versie stabieler en meer foutenvrij te maken.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Precies. Ik kan me voorstellen dat het gaat werken als ze nieuwe features zoals touch-screen ondersteuning
    en nieuwe hardware ondersteuning wat pushen vanuit Edge TX, zolang het daarna maar terug komt in OpenTX.
    Ik ben benieuwd maar voor mij en de horus is de huidige OpenTX wel prima zo.
     
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik kom bij mijn Tunnan een probleempje tegen. Als het neuswiel is ingetrokken, staat de besturingsservo daarvan enigszins onder druk, waarschijnlijk doordat het wiel iets opzij geduwd wordt in de 'bay'. Dat geeft een constante pieptoon. Die kan ik opheffen door de offset te wijzigen, maar dan staat het wiel ook schuin bij naar buiten komen, wat bij de landing niet echt handig is. N.b. er is geen richtingsroer waar ik rekening mee moet houden. Ik kan proberen de constructie binnenin iets aan te passen, maar dat is nogal een gedoe: ik ben allang blij dat alles netjes sluit. Als oplossing bedacht ik het volgende, maar ik weet niet of het kan werken, vandaar dat ik het hier voorleg. De schakelaar die het landingsgestel doet intrekken (SF), kan ik uiteraard ook aan een andere functie koppelen. Zou het mogelijk zijn om een functie te maken waarbij het neuswiel, afhankelijk van de stand van de schakelaar, bij 'intrekken' (SF omhoog) iets verdraait en bij uitkomen (SF omlaag) weer in rechte stand terugdraait?
     
  12. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    De eenvoudigste oplossing is om de servo bij ingetrokken landingsgestel naar een vaste positie te sturen. Met een special function die een channel override doet is dat heel eenvoudig. Succes!
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... en als je een delay zet op het intrekken van de poot, dan loopt de stuurservo eerst naar de gewenste stand, en daarna gaat de poot pas naar binnen.
    Bij het uitklappen is dat minder makkelijk, maar is het ook minder noodzakelijk.
     
  14. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt. Voor de duidelijkheid: bij channel override kan ik het kanaal aangeven (CH4 in dit geval) en daar achter kan ik een waarde aangeven, die staat standaard op nul. Als ik die waarde aanpas, gebeurt er niets, ook niet als ik het hokje erachter aanvink. Wat doe ik fout?
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.350
    Locatie:
    Groningen
    Geen channel override maar gewoon een normale mixer regel die actief is bij Gear up met max als bron en de juiste offset.
     
    Wubbe vindt dit leuk.
  16. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Wat bedoel je met max als bron? Bij Gear up moet de mix weten dat hij iets met rudder moet doen. Dan is rudder toch de bron?

    Ik heb het zo ingesteld, maar offset maakt geen verschil.

    mix.jpg
     
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Je moet bij CH4 een mixer toevoegen. Niet bij CH5.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2022
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.350
    Locatie:
    Groningen
    Nee, rudder kanaal krijgt een override regel, geen offset (dan reageert hij nog steeds op je stick). Source is dan MAX en met Weight geeft je de juiste postie aan. Deze regel activeer je via de gear schakelaar
     
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Als je het zó doet voeg je iets toe aan gear, op basis van je richtingroer-uitslag, maar wat je wilt is precies andersom als ik je begrijp.
    Je kunt die regel dus weghalen.

    Wat Tadango bedoelt is een regel aan CH4 toevoegen:
    Bron: MAX
    Weight: instellen naar behoefte, zeg 10%
    Schakelaar: SF^ of SFv, de gear-up positie in ieder geval.

    Override zou ook moeten werken, laat eens zien hoe je die geprogrammeerd hebt. Het voordeel daarvan is dat je wielbesturing niet meer werkt in ingetrokken toestand, ook al beweeg je de rudder stick.

    @Tadango: sorry, ik wist niet dat je op dit moment meekeek.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.350
    Locatie:
    Groningen
    Die mixer regel moet ook van het type (multiplex) replace zijn (ik dacht override, maar heet replace), niet add. Deze blokkeert dan ook je rudder input.

    upload_2022-1-24_11-0-1.png

    en CH6 moet dan CH4 zijn bij jouw ;)
     

Deel Deze Pagina