Het opknappen en opnieuw bouwen van een Robbe Feuerlöschboot Düsseldorf

Goede avond, ben hier nieuw op het forum maar al wat jaren aan het rondkijken.

Ben ooit eens begonnen met het zelfbouwen van een boot van hout en glasvezel maar dat ging niet helemaal gewenst zoals ik dat wou.. De elektronica had ik wel liggen maar dat is een beetje verstoft in de jaren. Nu wat jaren verder ging een collega van me varen met zijn boot en dat interesseerde me toch om dit ook weer op te pakken. Van de week heb ik op marktplaats een scheepsromp gevonden van robbe. hier zat verder niks bij en was deels al opgebouwd. Helaas is niet alles netjes afgewerkt en was de beschildering ruw. Ben dus vanavond begonnen met het strippen en schuren van de oude verflaag.

Hier wat foto's

qlltf6wdfno.jpeg

0jlq5iiemdp.jpeg

ihw4xrodr94.jpeg

zw2tcmibu8p.jpeg

qcyd7vix9zo.jpeg

7vgtqwdth6g.jpeg

csmey1gufqi.jpeg

yoexqwlwfwr.jpeg

Ik zal proberen dit verslag wat bij te houden de komende dagen/weken !

Al wel een paar vragen. ik weet dat er in dit model 2 motoren horen alleen plaats ik in deze eerst 1 omdat ik dit materiaal heb liggen. kan ik de schroefas inlijmen met bison kombi-plastic ? en met wat voor vet kan ik de schroefas invetten ? (als dit nodig is natuurlijk )

Met vriendelijke Groet,
Erik

Hallo Erik. Neem de moeite om er een mooie boot van te maken. Of het wijs is om er één motor in te leggen is moeilijk te bepalen. Je schrijft dat je een motor, met schroefas en schroef ? hebt liggen. Bedenk wel dat het een flink schip is en dat wil met één motor ook wel varen, maar dan moet één en ander wel bij elkaar passen.
Dus de motor moet voldoende kracht hebben, de schroefas de juiste lengte en de schroef de juiste diameter en spoed. Probeer eer je verder bouwt zoveel mogelijk bouwverslagen van soortgelijke schepen door te lezen. Ook over het smeren van schroefassen is het nodige geschreven. Natuurlijk is dat nodig en wel om twee redenen. a. Smering van twee over elkaar glijdende metalen delen en b. Afdichting om te voorkomen dat er water in het schip komt. Het best gaat dat door de askoker te vullen met uierzalf en dan de as erin te steken. Houd het eind waar de as eruit moet komen zolang mogelijk dicht opdat het "vet" de koker zoveel mogelijk vult. Axiaal de boel zoveel mogelijk opsluiten zonder dat de as zwaar loopt. Borgmoer voor de schroef, opdat die niet van de schroefdraad loopt. Over het maken van schroefassen en het smeren daarvan staat genoeg op het Forum. De genoemde lijm kun je gebruiken om de as in de romp te lijmen. Neem de tijd om de boel goed uit te lijnen en geef de schroefas zo dicht mogelijk bij de einden steun. Succes ermee verder. Gr. Klaas.

Hoi Klaas, bedankt voor je reactie ! ik heb idd het 1 en ander al qua moter schroef en as. Zal een paar foto's bijvoegen. Gelukkig heb ik destijds wel een degelijke moter van graupner aangeschaft. Deze is wel met vertragingsbak voorop.

w6vozi8xo9w.jpeg

y8zgeq6w1ry.jpeg

hdhiwie9rqy.jpeg

Hoi Erik, Leuk schip ben benieuwd wat je er van gaat maken :thumbsup:
Soms is uit proberen de beste leer school ;), ik ben zelf ook beginner dus raad heb ik niet voor je qua motor en schroef
maar als je er maar lol in hebt is het belangrijkste dan is het ook niet erg om wat dingen later aan te passen :)
Succes met de bouw, Gr Roger

hoi Eric, voor je deze motor en schroefas monteerd zou ik eens in andere bouwverslagen gaan neuzen.
Volgens mij moeten er 2 van zulke motoren in ipv maar 1.
in ieder geval succes met de renovatie van je nieuwste aanwinst.
vgr Marc

Hoi Marc, in mijn 1e verslag had ik al beschreven dat ik weet dat dit model van oorsprong 2 motoren heeft. Heb van de week alleen de romp op gehaald. Ik mis helaas ook de spuitkannonen etc.. Maar met het materiaal qua elektronica + eigen materiaal wil ik deze boot weer varende krijgen! Des al niet te min, dank voor je meedenken en meekijken!
image.jpeg
image.jpeg

Erik, veel van de onderdelen van Robbe zijn overgenomen door Krick.
onder de naam romarin hebben zij de blusmonitoren voor de Dusseldorf, het nummer is ro1562.
even zoeken op hun side.
groetjes Piet

Hoi piet, dank voor je reactie. Heb even zitten speuren en heb ze idd kunnen vinden. Mooi zo'n forum waar we elkaar wat kunnen helpen. Ik had anders niet geweten onder welke naam ik dit had moeten vinden.

Groetjes Erik

Erik, niks te danken.
heb mijn Dusseldorf na bouwen en varen aan een Belgische modelbouwer verkocht.
mocht je nog vragen hebben laat het me maar weten.
groetjes Piet.

ps blijf het verslag volgen, en gebruik voor de siliconenslang naar de monitoren 5mm dik met een buitenwand van 2mm (5/2mm)

Hallo Erik.
Denk er even over na voordat je het model maar met één motor uitrust. Het is altijd jammer als je later spijt krijgt dat je jezelf hebt beperkt. (Zelf weten uiteraard!!)
Ik plaats deze foto van jou even opnieuw, en waarom:
Je doet er verstandig aan om de schroefaskoker meer te ondersteunen, dichtbij de schroef. Dat voorkomt trillingen en vibraties. Raboesch heeft daar prachtige steunen voor, maar je kunt ze ook zelf maken uit wat messing of kunststof.
Een buisje strak om de schroefaskoker heen, en daar twee uithouders aan vast maken (lijmen of solderen) die je op hun beurt goed vastmaakt aan de romp.
M.b.t. smeren: Zoals Kees als schreef: uierzalf van Het Kruitvat.
41-90-thickbox.jpg

Kost weinig, maar werkt prima. Blikje in een pannetje met warm water zetten (Au bon Marie) water aan de kook brengen en wachten tot de zalf vloeibaar is geworden. Dan opzuigen met een injectiespuit, en de nog warme zalf in de schroefaskoker spuiten. Koud gaat het ook, maar dat kost vrij veel moeite. Ondertussen heb ik mijn tweede blikje bijna leeg, en dat is na 30 jaar scheepsmodelbouw en meer dan 25 schepen...

Eigen merk van het Kruidvat is half zo duur, maar ik weet niet of de samenstelling dezelfde is Roel. De Bogena doos verkoopt het Kruidvat ook. Om niet teveel vet in de koker te persen bereken ik de inhoud van de koker en trek daar de inhoud van de as af. Dan 1/2 cc extra erin om zeker te zijn dat alles goed gevuld wodt. Gebruik een spuitje met cc aanduiding. Wel de koker op het eind dicht houden bij het inbrengen van de as. Je voelt vanzelf weerstand als het vet nergens meer naar toe kan. Een paar dagen geleden zo mijn sleepboot behandeld. Gr. Klaas.

Hoi Roel, intussen is er een plaatje polystyreen onderweg om de schroef op verschillende plekken aan de buitenkant te ondersteunen. Ook wat plamuur om het geheel wat steviger op de romp te bevestigen. Intussen een kleine update. Ben druk aan het experimenteren met een motersteun die ik voor onderhoudt ook makkelijk kan verwijderen als dat nodig is.
image2(1).jpeg

Vraagje, voor het inlijmen van de schroefas heb ik 2 lijmen tot mijn beschikking. Heeft stabilit bij veel bouwers de voorkeur of is er niet zo'n groot verschil tussen de 2 ?

image1(2).jpeg

Met vriendelijke groet,
Erik

Met Bison kombi heb ik geen ervaring. Er staat op voor Acrylaat... Da's iets anders dan ABS, volgens mij.
Stabilit heb ik (en velen met mij) goeie ervaring mee.
Wel de delen voor het aanbrengen van de lijm goed opruwen (grofkorrel schuurpapier) en ontvetten.

Ziet er goed uit wat je nu hebt gemaakt:thumbsup: zelf heb ik ook de pattex stabilit gebruikt voor de schroefas
is goed spul maar maak niet teveel aan want het word erg snel hard om het te verwerken het is zonde om
dat duur spul weg te gooien, (succes).

Met Bison kombi heb ik geen ervaring. Er staat op voor Acrylaat... Da's iets anders dan ABS, volgens mij.
Stabilit heb ik (en velen met mij) goeie ervaring mee.
Wel de delen voor het aanbrengen van de lijm goed opruwen (grofkorrel schuurpapier) en ontvetten.[/QUOTEc ; er staat acrylaatlijm op en eigenlijk denk ik dat het in dit geval ook de chemische samenstelling van de lijm is en dus waarschijnlijk ook goed bruikbaar is voor een hele hoop andere kunststoffen

stabilit is ook een acrylaatlijm en chemisch gezien dus waarschijnlijk hetzelfde als dat van bison (in die dubbele spuit)
zou dus even goed moeten werken
voordeel van acrylaat is dat het abs een beetje oplost en zich dus in de plastiek invreet , bijkomend voordeel is dat je hier de mengverhoudingen minder moet respecteren dan bv bij epoxylijmen

Laatst bewerkt:
Hallo,

leuk ik zal dit gaan volgen, heb toevallig deze week ook de Dusseldorf aangeschaft via marktplaats, moet hem nog helemaal bouwen, en ben nu naar een geschikte motor met as/schroef aan het zoeken icm met vaarregelaar, kan iemand mij daarin adviseren, Graupner motoren ?? en welke schroefassen ??
Bij de zet zitten wel twee kunstof schroeven, kan ik deze gewoon gebruiken, toch ?

Erik, Zie tussen motor en schroefas een enkele kruiskoppeling. Weet niet of je alles al verlijmd hebt, maar raad je aan om een dubbele kruiskoppeling te nemen of een stuk(je) rubber slang. Mijn ervaring bij dat soort rompen is dat ze in het water enigszins vervormen. Helemaal niet erg, maar de aandrijflijn gaat dan wringen. Gevolg vermogensverlies en herrie. Misschien heb je geluk en valt het mee, maar voorkomen is beter dan genezen. Gr. Klaas.

Erik, ik raad je ook aan voor een dubbele kruiskoppeling.
ik zie ook dat je je motor vastgezet hebt met slangkoppelingen, wat ik meestal doe is een onderplaatje met twee latjes waar de motor precies oppast en dan op de hoeken een klein dropje siliconenkit, motor er in drukken en laten drogen.
door de flexibiliteit van de siliconenkit vangt de motor heel kleine schokjes op.
groetjes Piet

Ik heb hier een te restaureren Dusseldorf staan en daar zitten tekeningen bij. Dus als je eens wat opgemeten wilt hebben dan kan dat.

In algemeenheid... methylmethacrylaatlijm is prima geschikt om ABS mee te lijmen. Denk deze acrylaat ook?

Araldite heeft van die lijmpjes... 2022, maar zijn prijzig, en beperkt houdbaar. En nog meer nadelen. Lijmen doen ze als de beste.
Industrielijmpje. Maar bij iedere klus tuitje wisselen, geopende tube beperkt houdbaar en moet met speciaal 'pistool' uit de tubes geperst worden...
https://www.viba.nl/nl/catalog/lijm...groups/g+c+p+t+a+view?selectedartnr=202200501
Starterspakket...
https://www.viba.nl/nl/catalog/lijmen-tapes/twee-componentenlijmen/twee-componenten-methylmetacrylaatlijmen/tweecomponenten-methylmethacrylaatlijmen/startpakket-araldite-2022-1-methylmethacrylaatlijm/groups/g+c+p+t+a+view?selectedartnr=290120222

Ik heb er m'n dekken en schroefassen in m'n FL-8 mee verlijmd. En dat zit na meer dan tien jaar nog perferct. Alles wat rotsvast verlijmd moest worden voorbereid. Dus kon de 50 ml tube alle klusjes klaren. Stinken deed het spul wel...

Algemeen Google:
https://www.google.nl/search?q=meth...osfZAhVE6qQKHS9tABYQ_AUICigB&biw=1156&bih=831

Laatst bewerkt:
Back