Het opknappen van een Avonds F-16

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jolmer, 9 jun 2009.

  1. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Hey iedereen!

    Daar ben ik weer, terug met een nieuw draadje! Een draadje waarin ik de vorderingen bijhoud van de verbouw / het opknappen van de uiteindelijke vervanger van mijn Boomerang Elan: een F-16 van Philip Avonds! :D

    Dat ik uiteindelijk graag een mooie (semi~) schaalkist zou willen vliegen lag vanaf het begin al in de planning, alleen is dit (net als destijds bij de aanschaf van een turbine) ineens in een stroomversnelling terecht gekomen. Peter Coers tipte me nl. over een nette Avonds F-16 die (in Duitsland) op eBay te koop werd aangeboden. Uiteindelijk heb ik het item op eBay "gewonnen" (alsof je de kist gratis zou krijgen?! ;)) en heb ik 'em samen met Peter Coers en Mendelt Spanninga uit Duitsland opgehaald...

    Hier even een paar kiekjes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben meteen maar even begonnen met het (na)maken van een handige accessoire; een houten bok waar de F-16 ingelegd kan worden, zonder dat 'ie continu met de wielen op de grond staat...

    [​IMG]

    Het is de bedoeling dat ik deze kist ga ombouwen naar de nieuwe demo F-16 en hoop hem (ooit) net zo gedetailleerd te krijgen als de 1:6,8 demo F-16 van Gerald! ;)

    Stay tuned!

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2010
  2. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Dat bokje komt me bekend voor, ik miste al iets onder mijn F16 :bye:.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Hij ziet er op het eerste gezicht helemaal niet uit alsof er veel aan opgeknapt moet worden??? :?


    jan.
     
  4. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    België
    Op de eerste foto lijkt het erop dat deze flaps heeft, is dit zo??
    had hier ook al op zitte denken.

    Mooie kist,
    Heb zelf ook mog een kit van de F16 die nog af moet geraken, maar das voor na de Rafale van Philip,... en heb nog wel een projectje in de kast zitte.

    veel plezier met de kist, en we blijve volgen.
    met vriendelijke groeten MT
     
  5. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Heel mooi! Veel succes met het ombouwen / opbouwen enne... doosje tissues bij de hand he!
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Jolmer, Peter tipte dit draadje, effe kijken natuurlijk! :D

    Ja, je zult niet zo snel spijt van je aankoop krijgen, leuk dat jullie effe langs kwamen voor een tussenbakkie na een lange trip en nóg langere reis voor de boeg. Heb je de gang nog in bedwang kunnen houden? ;) Kist zag er inderdaad op het eerste oog goed uit, natuurlijk nog wel alle kieren en gaten checken hé?

    Wil je meteen het mes er in zetten of wil je toch eerst het ding vliegklaar maken en effe proeven?

    (Mooi bokje inderdaad....)

    Groetjes,
    Gerald
     
  7. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Aan de buitenkant lijkt 'ie inderdaad redelijk goed, maar het interieur bevalt me niet echt. Hier en daar lijkt het erop dat de vorige eigenaar liever boetseren als hobby zou hebben gehad, als ik zie hoe hij met 5 minuten Epoxy tekeer is gegaan! Wel beschouwd is de kist van binnen een dikke zooi... :(

    Maar ik heb hem ook gekocht om op te knappen, dus dat komt helemaal goed. Ik vind de netheid en kwaliteit aan de binnenkant nét zo belangrijk als de buitenkant.

    ~Jolmer
     
  8. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Ja, mooi hè?! Even Bob de Bouwer uitgehangen... ;)

    Ik heb zeker geen spijt van m'n aankoop, al hoop je gewoon dat iedereen de boel zoals Peter en jou in elkaar zet. Daar was ik vooraf misschien teveel van uitgegaan, maar dat maakt ook verder niets uit. Kan ik naderhand tóch zeggen dat ik zelf e.e.a. aan de kist heb gedaan... Ik ben van plan er echt een plaatje van te maken! Met een beetje hulp kom ik vast een heel end! :D

    Ik ga de kist meteen opereren, inderdaad. Ik kan qua vliegen m'n meug wel halen met m'n Elan en ondertussen met alle liefde de F-16 voor elkaar maken. Ik wil er ook absoluut geen haastklus van maken, al vergt dat behoorlijk wat discipline! :D

    Het was inderdaad erg gezellig, zaterdag! Kunnen we wel eens vaker doen, al is de afstand Franeker - Tilburg nou niet echt praktisch... Maar toch zeker de moeite waard!

    ~Jolmer
     
  9. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Er zitten inderdaad flaps in de vleugels, al zijn die niet helemaal schaal (te kort). Misschien dat ik ze aanpas, zodat ze wat meer in de buurt van de echte komen...

    ~Jolmer
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Jolmer,

    wat kan dat allemaal ineens snel gaan he, zo heb je een turbine trainer en zo heb je een F-16.

    Ook mijn turbine trainer (je weet wel die gekker gemodificeerde Formost ;-) ) is puur een opstapper, wil tzt mijn opknappers de Byron Mig 15 en Philip Avonds Rafale toch ook vliegend hebben om later een mooie F-15 met turbine te besturen (op 1 of andere manier is die toch moooier dan de F-16 :roll: ).

    Succes met het opknappen (al zou je dat op de foto`s niet zeggen) en tot ziens op 1 of andere jetmeeting.

    Grt,
    Berto.
     
  11. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Hey Berto,

    Het kan inderdaad erg snel gaan! Ik kan het af en toe nog niet geloven dat ik de kist, die ik eigenlijk al sinds eind 2006 ooit eens zou willen vliegen, nu "al" in m'n keuken staat! :D

    Dit alles heb ik eigenlijk allemaal te "danken" aan het feit dat Peter Coers tijdens de Hobbybeurs van 2006 (in het FEC te Leeuwarden) met zijn F-16 een aantal taxidemo's heeft gegeven. Vanaf dat moment was ik verkocht... Alleen speelde toen nog de hoge investeringen een grote rol, omdat ik op dat moment nog niet heel lang met modelvliegen bezig was.

    Al met al erg blij met deze stap! :turn-l:

    ~Jolmer
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Erg mooie kist :) Binnenkant moet inderdaad ook mooi worden afgewerkt. Heb je foto's van de "chaos" zoals het er nu inzit?
     
  13. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Opknappen Falcon

    Ziet er op de foto's best goed uit.
    Ben benieuwd naar de binnenkant.

    Maar je kunt hem meteen een "MLU" geven he? ;-)

    Succes en proficiat met je aankoop.

    Greetz,
    Frank
     
  14. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Ik ga hem zeker een MLU geven, alleen zal dat een weekje moeten wachten; ik ga komende week er eerst een weekje "tussenuit"... ;)

    ~Jolmer
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoezo???? Werk aan de winkel! ;)
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    MLU = MidLife Update? :confused:


    jan.
     
  17. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    MLU

    Yep,
    Mid Life Update
     
  18. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Hallo iedereen!

    Ik heb vandaag eindelijk even tijd gevonden om verder te gaan met m'n Avonds F-16. Ik ben maar begonnen met het "ontmantelen" van de kist, omdat ik me niet helemaal kan vinden in de bouwwijze van degene waarvan ik hem heb overgekocht.

    Hier een kiekje van de zooi in de neus:

    [​IMG]

    Voor het lijmen van de schaaldelen heeft de vorige eigenaar nogal veel, erg veel, epoxy gebruikt, waarvan hier akte:

    [​IMG]

    Het spant die nog een verstevigingsupdate benodigd:

    [​IMG]

    Nogmaals, veel epoxy-geboetseer...

    [​IMG]

    Wellicht dat ik de straalpijp ook nog ga vervangen; de buitenkant is nl. vervaardigd van heel dun blik, waar op diverse plekken al gaten in gedrukt zijn... Deze is niet van Avonds, denk ik?

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2010
  19. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    De beide tanks zijn er ook een beetje vreemd ingepleurd? Ik weet niet of alle tanks eerst in de tape geplakt worden, voordat ze gemonteerd worden? ;)

    [​IMG]

    Tape, tape en nog eens tape... Kennelijk had de beste man nogal haast de kist klaar te krijgen? :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Waar gehakt wordt, vallen...

    [​IMG]

    Nog een meesterlijk stukkie montagewerk; de straalpijp aan elkaar plakken met ductape! Geniaal! :oops:

    [​IMG]

    En dat geldt ook voor de diverse kabelbomen...

    [​IMG]

    Als ik het zo zie, dan heb ik nog wel eventjes werk aan deze kist. Het voelt net als de verbouw van een huis, waarbij je vooraf eigenlijk nét een beetje je op het werk hebt verkeken... :D

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2010
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ach, zo wordt het tenminste je eigen kist :) Als de prijs niet zo gek was is dit niet zo erg ;)

    Wel een vreselijk prutswerk zeg........
     

Deel Deze Pagina